[Linux] Aliassen achter domein naar servers verwijzen

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit bij Networking hoorde maar aangezien er gebruik gemaakt wordt van Linux maar hier :)

We zijn (zoals sommigen misschien weten) voor een wooncomplex een eigen cms-systeem aan het maken waar mensen kunnen mailen, hun kleine website kunnen hosten enzzz.

Nu zitten we alleen met het volgende:

Het is het mooiste om alles gescheiden te houden, mail op een mailserver en de sites op een ander server. Nu is alleen de vraag.... moeten we hier een aparte DNS voor gaan draaien ? Tuurlijk moet dat voor het mail-verhaal, maar het gaat even om de "aliassen".

Hoe krijg je voor elkaar dat www.url.nl/alias benaderd kan worden als dit op een andere server staat ? Ik zou zeggen DNS. Maar ISP's zullen hier ook wel hun foefjes voor hebben. Kan me haast niet vorstellen dat er ergens een server van bijvoorbeeld XS4all staat me 100 terrabyte erin zodat ze aan hun www.xs4all.nl de aliassen van de leden kunnen hangen zonder dat ze daar een andere server voor nodig hebben. Knappe server die dat trekt :p

Hoe gaat dit in elkaar steken ? Ik heb namelijk helemaal geen flauw idee.

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Verwijderd

Als je server Apache draait, kun je mod_rewrite gebruiken.
Dat is een Apache module die een request kan herschrijven en bijvoorbeeld de client automatisch naar een andere url sturen.

Voorbeeldje:
code:
1
2
3
RewriteEngine on
RewriteBase /
RewriteRule   (alias.*)   http://www.andereserver.com/$1

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 08:57

PowerSp00n

There is no spoon

BacardiBreezer schreef op 21 mei 2004 @ 12:36:
Kan me haast niet vorstellen dat er ergens een server van bijvoorbeeld XS4all staat me 100 terrabyte erin zodat ze aan hun www.xs4all.nl de aliassen van de leden kunnen hangen zonder dat ze daar een andere server voor nodig hebben. Knappe server die dat trekt :p.
Fileserver(s)?

Verwijderd

alles na de eerste / achter een url regel je op de webserver.. apache kan prima met virtual hosts overweg, of zelfs proxien naar een andere machine

alles in een url t/m de com/nl/org whatever staat in dns het /naam stukje niet , kan niet

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:10
www.url.nl/alias kun je niet in DNS zetten. Wat wel kan is alias.url.nl.

Om toch www.url.nl/alias[1..x] op diverse servers te hosten moet je 1 server met mod_proxy inzetten welke de requests forward naar een voorgeprogrammeerde server.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Je wilt dus dat de mailserver een andere is dan de webserver?

Wel, gaat dat niet gewoon via DNS? Gewoon via het MX record.

Site die dat uitlegt:
MX Record: A Mail Server Record specifies a host to receive mail for your domain. i.e. Mail sent to yourdomain.com gets delivered to the host mail.yourdomain The hostname of a Mail Server must be an Alias Record. Do not use a CNAME.
Is dat wat je bedoelt?

Je maakt dan dus een A-record "mail.url.nl" die verwijst naar het 'echte' ip van de mailserver, en in het MX-record zet je "mail.url.nl". Vervolgens gaat mail naar eenadres@url.nl dus 'vanzelf' naar eenadres@mail.url.nl - dat is het eerste deel van wat je wilt, toch?

Alleen hoe je verschillende aliassen naar verschillende webservers doet - zie boven (er zijn allerlei modules voor apache om dat soort dingen te doen).

[ Voor 24% gewijzigd door Wilke op 21-05-2004 12:47 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Kijk dat moest ik even weten, ik kan nu een heel stuk verder.

@Wilke...... DNS met e-mail is vrij simpel.... dat draait al :) Thnx anyway !

Overigens...... Is het mogelijk volgens jullie om mail om een andere server te storagen dan waar de mail-util op draait ?

Wat verder eigenlijk wijsheid ? Alles van iedere user in zijn "usermap" te bewaren ? Mail lijkt me duidelijk maar zijn gegevens zoals login enzo... wat is volgens jullie wijsheid ? Het inrichten is niet zo'n prbleem..... alleen het verhaal dat jullie wijsheid vinden wil ik graag even weten :)

• Jelmer
NFS mount voor je mail spool?

Login in zijn usermap?? Moet je niet eerder naar iets als LDAP kijken voor centraal user beheer?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
BacardiBreezer schreef op 21 mei 2004 @ 12:36:
Kan me haast niet vorstellen dat er ergens een server van bijvoorbeeld XS4all staat me 100 terrabyte erin zodat ze aan hun www.xs4all.nl de aliassen van de leden kunnen hangen zonder dat ze daar een andere server voor nodig hebben. Knappe server die dat trekt :p.
xs4all heeft meerdere servers
- 2 mailstorage servers van 914GB/stuk
- 2 homedir (website) servers van 753 en 600GB stuk

Maar hoeveel sites komen daar nou op? Is 1 server met een 250GB harddisk en een 2GHz processor niet voldoende?

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
GlowMouse schreef op 21 mei 2004 @ 13:15:
[...]

xs4all heeft meerdere servers
- 2 mailstorage servers van 914GB/stuk
- 2 homedir (website) servers van 753 en 600GB stuk

Maar hoeveel sites komen daar nou op? Is 1 server met een 250GB harddisk en een 2GHz processor niet voldoende?
Minimaal 100-150. Maar wat xs4all heeft draaien is dus best wel tricky eigenlijk.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

BacardiBreezer schreef op 21 mei 2004 @ 13:05:
Overigens...... Is het mogelijk volgens jullie om mail om een andere server te storagen dan waar de mail-util op draait ?
Eenvoudiger is denk ik om het mailprogramma en de mail op één server te draaien, met de configuratie van het mailprogramma op een andere server. Een mailserver als Postfix kan prima via een SQL-backend users en dergelijke ophalen :). Het gebruik van een echte database voor je configuratie heeft ook als voordeel dat je het geheel eenvoudig kunt beheren.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
odysseus schreef op 21 mei 2004 @ 14:22:
[...]

Eenvoudiger is denk ik om het mailprogramma en de mail op één server te draaien, met de configuratie van het mailprogramma op een andere server. Een mailserver als Postfix kan prima via een SQL-backend users en dergelijke ophalen :). Het gebruik van een echte database voor je configuratie heeft ook als voordeel dat je het geheel eenvoudig kunt beheren.
Dan kan ik beter een kompleet aparte mailserver draaien. Xs4all doet dit bijvoorbeeld ook, ze hebben daarom ook een aparte mail-app en niet ingebouwd in hun huidige service-util

• Wilke
  • Nu online
Ik denk dat dit toch beter past in PNS, dus bij deze verplaats ik 'm. Apache zou wel in SA kunnen, maar het gaat hier lang niet alleen om Apache. En met Linux heeft het eigenlijk ook niet direct zoveel te maken, ik denk dat je meer aan Networking & Servers hebt voor ideeen hoe je dit het beste kunt inrichten.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

is mod_vhost niet iets voor je?

ik ben nu zelf bezig met een rewrite van mod_vhost_mysql naar postgresql, maarmee maak je een hostname en docroot aan.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Wilke
  • Nu online
Overdrijf je het trouwens niet nogal?

200 sites...ja, van een studenten-complex begrijp ik dus. Dat betekent dat 190 van die 200 sites waarschijnlijk vallen in de categorie 'hoi ik ben die en die en dit is een foto van m'n hond/kat/konijn', sites die 10 hits per maand krijgen.
Een stuk of 8 sites zullen echt ergens over gaan maar niet superveel hits trekken (persoonlijke blogs, kleine software projectjes etc.), en misschien 1 of 2 lopen echt goed en trekken waarschijnlijk 95% van de totaal gebruikte bandbreedte en CPU-tijd.

Ik denk dus niet dat je direct zo'n complete serverfarm nodig hebt, gok dat 1 server dat eerst prima kan afhandelen.

Maar ik weet niet wat voor studentencomplex het om gaat, dus misschien zit ik er naast.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Skinkie schreef op 21 mei 2004 @ 14:43:
is mod_vhost niet iets voor je?

ik ben nu zelf bezig met een rewrite van mod_vhost_mysql naar postgresql, maarmee maak je een hostname en docroot aan.
Jah, skinkie... dat is eigenlijk wat ik al steeds zocht..... leuk dat je er mee komt :) Tell me more :) ik ga eens zoeken op de zoekwoorden mod_vhost_mysqlm, hostname en docroot..... wellicht dat jij ondertussen nog iets wil posten ?

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Wilke schreef op 21 mei 2004 @ 14:50:
Overdrijf je het trouwens niet nogal?

200 sites...ja, van een studenten-complex begrijp ik dus. Dat betekent dat 190 van die 200 sites waarschijnlijk vallen in de categorie 'hoi ik ben die en die en dit is een foto van m'n hond/kat/konijn', sites die 10 hits per maand krijgen.
Een stuk of 8 sites zullen echt ergens over gaan maar niet superveel hits trekken (persoonlijke blogs, kleine software projectjes etc.), en misschien 1 of 2 lopen echt goed en trekken waarschijnlijk 95% van de totaal gebruikte bandbreedte en CPU-tijd.

Ik denk dus niet dat je direct zo'n complete serverfarm nodig hebt, gok dat 1 server dat eerst prima kan afhandelen.

Maar ik weet niet wat voor studentencomplex het om gaat, dus misschien zit ik er naast.
Nou je zit er naast,maar dat zaten wij ook... we zijn nu de voordelen en nadelen aan het bekijken en ook aan het testen zover mogelijk. Het is namelijk zo dat we het eerst op 1 server wilden gaan draaien...... we willen geen gezeur met het feit dat als de webserver aan gort is dat men niet meer kan mailen :)

wel een goede opmerking :)

Verwijderd

Titelfixje en weer een ander forum :P Move naar Network Troubleshooting dus :)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
BacardiBreezer schreef op 21 mei 2004 @ 15:06:
[...]
......we willen geen gezeur met het feit dat als de webserver aan gort is dat men niet meer kan mailen :)
Dan heb je aan 2 servers dus voldoende: 1 webserver, en 1 mailserver.
Je hebt 4 mogelijkheden:
- beide een public IP te geven, en via MX records de mail op de mailserver te krijgen
- een router gebruiken, poort 80 en 443 naar de webserver, 25, 110 en IMAP naar de mailserver
- de mailserver public maken, en poort 80 en 443 door laten sturen naar de webserver
- de webserver public maken, en poorten 25,110 en IMAP naar de mailserver doorsturen

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
GlowMouse schreef op 21 mei 2004 @ 15:33:
[...]

Dan heb je aan 2 servers dus voldoende: 1 webserver, en 1 mailserver.
Je hebt 4 mogelijkheden:
- beide een public IP te geven, en via MX records de mail op de mailserver te krijgen
- een router gebruiken, poort 80 en 443 naar de webserver, 25, 110 en IMAP naar de mailserver
- de mailserver public maken, en poort 80 en 443 door laten sturen naar de webserver
- de webserver public maken, en poorten 25,110 en IMAP naar de mailserver doorsturen
Yeps klopt....... waarom zijn we nu ineens in Network Troubleshooting ?? Das allemaal wel duidelijk..... we gaan over op die apache-module..... is geen NT toch ?

Verwijderd

Zoiets? :)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
He das nais :) thnx ;)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ok, na wat leesvoer doorgespit te hebben werkt het Rewriten, dit ing namelijk niet zo als hierboven, maar wel zo ongeveer :) Thnx iig. Nu kom je alleen op een geheel andere URL uit omdat je de URL echt laat vervangen, dit moet anders kunnen denk ik. Dus de url laten zoals hij is, maar wel "connecten" naar een andere directory waar het spul dan weer uit tevoorschijn komt. Ik ga het verder uitzoeken, suggesties zijn welkom :)

edit:

opzich werkt het wel als ik een map aangeef waar ik wil zijn, de index.php of .html wordt alleen niet aangesproken als hoofd-bestand. Nu zit ik me af te vragen of je wel kunt connecten naar een map op een andere server zonder dat het IP-adres van de andere server getoond zal worden. Of is dat een kwestie van zonde http:// ervoor typen ?

[ Voor 31% gewijzigd door BacardiBreezer op 21-05-2004 19:12 ]

• Jelmer
Dat zeg ik, mod_proxy en dan ReverseProxy. Ga de docs maar eens snel lezen. [google=mod_proxy]:
(toe te voegen aan httpd.conf)
code:
1
2
3
4
ProxyRequests Off

ProxyPass /foo http://foo.example.com/bar
ProxyPassReverse /foo http://foo.example.com/bar

Let btw wel goed op dat je geen open proxy wordt!!

Of is het soms op dezelfde server? In dat geval kun je gewoon een directory Alias opgeven:

Alias /squirrelmail /usr/share/squirrelmail

(oh ok, je edit was tegelijk met mij :))

[ Voor 126% gewijzigd door Jelmer op 21-05-2004 19:57 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Jelmer schreef op 21 mei 2004 @ 19:12:
Dat zeg ik, mod_proxy en dan ReverseProxy. Of is het soms op dezelfde server? In dat geval kun je gewoon een DirectoryAlias opgeven.
Je hebt gelijk....maar aangezien je er wat vroeg mee kwam... niet meer gelezen :$

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ow deze moet ik even replyen :)

Je bedoelt dat als ik die proxy-module installeer dat je echt een "proxy" installeerd waar iedereen over kan i-netten ? Ik zal eens goed gaan zoeken naar de beveiligings-mogelijkheden. Is dat mod_proxy geen perl-ding ?

edit:

zo gelukkig goed te vinden bij apache.org :)

[ Voor 14% gewijzigd door BacardiBreezer op 21-05-2004 19:48 ]

• Jelmer
Het is een proxy in de ware zin van een proxy (doorgeefluik), maar daarnaast is het idd mogelijk dat het net als bijvoorbeeld squid als een webcache fungeerd. Verder is het ook een fysiek onderdeel van apache.

offtopic:
Is dit complex toevallig in Utrecht, Kanaalweg?

[ Voor 14% gewijzigd door Jelmer op 21-05-2004 19:59 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Na nog wat informatie opgezocht te hebben kwam ik hier ook een topic tegen over iemand die dit voor elkaar kreeg met ReWrite en ProxyPass. Dat werkt ook erg goed maar ik heb het idee dat het enige "nadeel" hiervan is dat de server waar de homedirs op staan ook apache moet draaien.

Nu ik hier zo mee bezig was ben ik gaan zoeken wat te doen om een gebruiker in te kunnen laten loggen op de "2e" server. Ik zal dus op de webserver moeten gaan rommelen met ProFTPD Server lijkt me ?

Heeft iemand hier nog wat informatie over, kost me nogal wat slaap zo zonder enig resultaat :p

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-05 18:51
Als je ProFTPd wilt gaan gebruiken met mysql is dit script miss wel handig: http://sourceforge.net/projects/proftpd-admin/ (zelf gemaakt, binnen 2-3 dagen ga ik 1.01 releasen)
Pagina: 1