[WIFI] Welke Antenne ??

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste Tweakers,

Ik heb al geruime tijd een wireless lan liggen en daar ben ik ruim tevreden over, maar nu wilt mijn buurman/jongen ook daarvan mee genieten. :+
Dus ik heb in alle pc's een Wifi PCI card gezet van 54 mbps zonder moeite.
De Situatie:

|----------|-----------|-----------|-----2-----|------------|----------|

|----------|-----------|------1----|-----------|-----------|-----------|

(1 host , 2 client)

Er liggen 2 tuinen tussen, geen bomen, line of sight helemaal is prima.
Maar nu heb ik 2 antennes gevonden:

1. PA4040 paneelantenne http://www.gandalf.nl/antennekits.htm#UAK
2. SD15 gaasantenne http://www.gandalf.nl/antennekits.htm#LD

Zou iemand mij kunnen vertellen welke antenne voor deze situatie het beste is?

Alvast Bedankt :)

• Grimli
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2023
De gaasantenne is behoorlijk overkill, deze is gemaakt om toch al flinke afstanden af te leggen, jij moet maar een meter of 30 neem ik aan, en dat zelfs met los (line of sight, de ene antenne kan de andere 'zien'). Ik zou zeggen kijk naar de prijs, met allebei zou het makkelijk moeten lukken.

Als je de pc met pci kaart voor het raam zet, en jouw ap voor het raam zet, heb je kans dat hij het al haalt, probeer dat eens voor de grap. Met volle snelheid zal er dan niet in zitten, maar je hebt best kans dat je al een zwak signaaltje binnen krijgt.

• HyperDevil
AP heeft maar 30% sterkte met Network Stumbler dus das niet erg best.
Het gekke is dat het paneelantenne duurder is dan die gaasantenne :?
Kan iemand mij misschien uitleggen wat verticale/horizontale polarisatie is?

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
dat is of je de antenne horizontaal of verticaal neerzet meer niet
waarom maak je niet gewoon een bi-quad moet volgens mij wel goed gaan werken en kost bijna niets

• Grimli
Tja, als je graag knutselt, en bijna het bijna kostloos wil doen, moet je een Bi-quad maken. Met vrij zicht haal je daar zo 500 meter mee, dus meer dan genoeg voor jou.

Wil je er toch een kopen, doe dan die gaasantenne, zeker als hij goedkoper is.

Polarisatie is hoe je die kop in de antenne monteerd, dus dat het witte blok vertikaal of horizontaal staat. Dat moet aan alletwee de kanten gelijk zijn.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:44

RammY

Dát!

in principe maakt het weinig uit welke antenne je neemt. Voor kleine afstandjes zou ik geen gaas antenne gebruiken. Die zijn (zoals de tabel ook al aangeeft voor rond de 1km... hou het dan maar op 750 meter :)
Daar zijn het geschikte antennes voor.
Wat jij wil kunje beter zoon plat dingetje kopen.
MAAR LETOP!
Gebruik geen meters van dat dunnen SMA kabel want dat brengt het aantal dbi wat je versterkt met de antenne direct weer terug of zelfs minder.
Dus gebruik het liefst zoon dik mogelijke kabel om verlies zo min mogelijk te houden.
Zal zo ff piccie posten van mijn antennetje waar een iets andere connector aan zit >:)
In principe moet je zoon connector + bijbehorende kabel (niet deze dus) gaan gebruiken. Dikke mag ook. Hoe dikker hoe beter. Het dunne kabeltje is eigenlijk al weer wat te lang.
En nou hoor ik jullie al vragen. Hoe doe je dat op je NIC dan? Nou daar zit gewoon zoon zelfde connector op :D alleen dan in ut female :)

Zie HIER :)                             B) !!CLickable!! B)
Afbeeldingslocatie: http://80.60.218.25/hosted/001.JPG
Afbeeldingslocatie: http://80.60.218.25/hosted/002.JPG

[ Voor 31% gewijzigd door RammY op 21-05-2004 13:14 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• HyperDevil
Ik heb zo'n SMA connector op mijn pci kaarten zitten.
Net gelijk even die paneelantenne aangeschaft om te kijken hoe het zit.
Aan kant 1 van de host zit een linksys AP met de standaard antenne, en aan de andere kant 2 een paneelantenne en ik haal de -70 Db.
En naar de antenne zit een 4 meter rg58 kabel met 2 N connectoren en Vulcaniserende tape :9
Maar is -70 Db sterk of zwak?

• RammY

RammY

Dát!

Dan moet je je wel even afvragen WAT -70 dBI draait.... Je straling of datgene wat je NIC uitgeeft

• HyperDevil
Wat netstumbler aangeeft dus ik denk de kaart! :>

• RammY

RammY

Dát!

nou.. als je het op de kaart geeft dan zou ik zeker een dikke kabel gaan gebruiken... 3 meter van dat dunne SMA kabel prut haalt de versterking van je goeie antenne al weer weg

• HyperDevil
Ik gebruik 4 meter rg58 en die N male connectors.
Maar die antenne die ik nu heb is volgens mij helemaal super.
Thankz allemaal

[ Voor 10% gewijzigd door HyperDevil op 23-05-2004 18:19 ]

Verwijderd

Ik moet hier een accespoint opzetten, voor welke antenne moet ik gaan als ik zo'n beetje de hele wijk (laten we zeggen straal van 1 kilometer) wil overbruggen?

http://www.wifishop.nl/nl/dept_23.html hier is een groot assortiment maar van antenne's heb ik geen verstand. Heb je met die dingen wel bereik BINNEN de kilometer, dus ook dichtbij of is het echt om te richten?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2004 16:32 ]

• Grimli
Wat jij zoekt is een omni antenne. De antennes op de pagina van je linkje stralen maar 1 kant op. Omni-directionele antennes stralen alle kanten op. Deze dus

Verwijderd

Grimli schreef op 23 mei 2004 @ 16:36:
Wat jij zoekt is een omni antenne. De antennes op de pagina van je linkje stralen maar 1 kant op. Omni-directionele antennes stralen alle kanten op. Deze dus
Ik naam aan dat de versterking de rijkwijte van het signaal bepaald. Als ik ze vergelijk met die richtantennes zijn ze wel erg klein!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 22:47
Maak gewoon eeen biquad.
Heb er ook 1 gemaakt. 110x110mm.
Alleen die sma connectoren zijn enorm duur(7 euro p/st)
Voor de rest kosten de onderdelen maar max 5 euro ofzo.

Joh, ga lekker ergens anders heen met je wardriven :/

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2004 17:52 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1