9800se onderclocken+voltmod

Pagina: 1
Acties:

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
Ik wil mijn Hercules 9800se downclocken icm undervolting.

2 goeie redenen hiervoor;

* Toen de stock cooler nog op mijn kaart (se@pro) zat kreeg ik veel checkerboards in ut2k4 met alles @ max.
Nu met een groter block + ASadhesive krijg ik minder checkerboards dan daarvoor en ik wil dit nog verder reduceren, ipv nog drastischer te koelen (H2O is te duur voor "maar" zo'n kaart) zou ik de kaart 0,2 of zelfs 0,3V minder geven en de clocksnelheid uiteraard ook verlagen naar ~300MHz (op se kan ik max 420 zonder artifacts met een slappe fan @ 7V)
Op die manier krijg ik nog minder artifacts en hou ik de kaart definitief op pro.

* Als de X800 serie goed verkrijbaar is upgrade ik waarschijnlijk en dan vliegt de AIW9800se naar een 2de systeem om alleen als tv te gebruiken, daarbij wil ik wel dat de videokaart passief gekoeld wordt.
Zelfs op 51MHz in windows wordt de core gloeiend heet dus undervolten moet wel.

Ik had dus gedacht om 2 stukjes draad op de juiste plaats te solderen (vind ik wel terug bij de gewone volt mod topics) om daarna met verschillende weerstanden te kunnen spelen.

Alleen, welke weerstanden heb ik nodig om -0,2V en -0,3V op de vcore toe te passen?

Als het werkt en ik krijg effectief bijna geen of geen checkerboards meer kunnen anderen met een slechte se misschien ook aan de slag met undervolting+groot koelblok :)

Verwijderd

Wat heeft het voor nut om een SE -> Pro te modden en dan de clocksnelheden te verlagen?

Ondervolten is erg lastig, je moet dan de poot lossolderen en een extra weerstand ertussen zetten. De poot breekt dan erg gemakkelijk af.

Als je het voltage verlaagt gaat je kaart minder stabiel lopen en krijg je dus meer checkers. Waarom probeer je niet gewoon wat geheugen koeling? Je kan de boel natuurlijk ook gewoon een beetje terugclocken naar daar waar je geen checkers meer hebt.

En een socket-a koeler erop plakken kost je ook niet zoveel natuurlijk.

0.3 volt lijkt me echt veel te veel van het goede, op dat voltage wil je kaart niet meer draaien. Je kan veel beter proberen wat meer koeling erop te plakken en het voltage iets te verhogen. Het kan ook zijn dat je gewoon pech hebt en je SE niet op Pro snelheden wil draaien.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 00:43 ]

• peke
Er plakt nu een halve socket A koeler op met ASadhesive. :)

Ik wou dus undervolten en underclocken om minder warmte te hebben en dus ook een stabielere, zuinigere kaart.

Een 9800 met 8pipes op 250MHz heeft net zo veel fillrate als een 9800 met 4pipes op 500MHz, dus al dit gedoe is nog zo gek niet want op se haal ik max 420 zonder arties.

Aangezien ik marginaal minder checkers heb met die nieuwe koeling (groter blok wordt nog steeds even heet als het standaard blokje, fan is hetzelfde) kan ik dit misschien nog verbeteren, alleen wil ik een zo stil mogelijke oplossing, mijn zijpaneel van de case staat permanent open dus fans @12V komen der al niet in.

Ik zou toch nog willen proberen door -0,2V toe te passen op de vcore, alleen wil ik niets solderen voor ik zeker weet dat het werkt. :)
In het vmod topic zag ik dat je gewoon een weerstand soldeerd op een IC zodanig dat de totale weerstandswaarde afneemt en je een hogere vcore krijgt. Ik neem aan dat je ook een andere weerstandswaarde kan nemen om een lagere vcore te bekomen, dat van die pinnen lossolderen stond er niet bij. :?

Verwijderd

corpseflayer schreef op 21 mei 2004 @ 10:58:

Ik wou dus undervolten en underclocken om minder warmte te hebben en dus ook een stabielere, zuinigere kaart.

Een 9800 met 8pipes op 250MHz heeft net zo veel fillrate als een 9800 met 4pipes op 500MHz, dus al dit gedoe is nog zo gek niet want op se haal ik max 420 zonder arties.

Aangezien ik marginaal minder checkers heb met die nieuwe koeling (groter blok wordt nog steeds even heet als het standaard blokje, fan is hetzelfde) kan ik dit misschien nog verbeteren, alleen wil ik een zo stil mogelijke oplossing, mijn zijpaneel van de case staat permanent open dus fans @12V komen der al niet in.

Ik zou toch nog willen proberen door -0,2V toe te passen op de vcore, alleen wil ik niets solderen voor ik zeker weet dat het werkt. :)
In het vmod topic zag ik dat je gewoon een weerstand soldeerd op een IC zodanig dat de totale weerstandswaarde afneemt en je een hogere vcore krijgt. Ik neem aan dat je ook een andere weerstandswaarde kan nemen om een lagere vcore te bekomen, dat van die pinnen lossolderen stond er niet bij. :?
Bij een Vmod steel je spanning van een pin af.. Het is omgekeerd evenredig en dus gaat de Vcore omhoog. Vcore verlagen is een ander verhaal. Dan moet er eigenlijk meer spanning op de pin komen. De chip compenseerd en verlaagt de Vcore. Linke mod als je het mij vraagt.

De checkers komen niet van te hoge settings, maar door 4 (of minder) pipelines die niet werken. Valt imo niet te fiksen met koeling of wat dan ook. En als het al zou helpen dan zal het verlagen van de spanning het erger maken.

Verwijderd

corpseflayer schreef op 21 mei 2004 @ 10:58:

Je pipelines werken gewoon niet goed, zoals ik zei: Je hebt gewoon de pech dat je kaart niet op pro wil draaien. Je zou ook nog ff lichtere timings kunnen proberen, maar denk niet dat dat helpt.

Je zegt het zelf al, bij de mod moet je een weerstand erop solderen zodat de totale weerstand in dat circuit lager wordt. Deze lagere weerstand zorgt voor een lager voltage op de sense pin (U=IxR of V=AxOhm), waardoor de chip een hoger driver signaal stuurt en je mosfet dus een hoger voltage gaat leveren.

Als je nu het voltage wil verlagen zul je dus de weerstand in dat circuit moeten verhogen. Dit kan nooit door een weerstand parallel te zetten, het zal dus in serie moeten. Dit kan dus eigenlijk alleen maar door de pin te liften en er een weerstand tussen te zetten. Je kan ook de weerstand vervangen die aan de sense pin zit.

Maar al met al is het vrij nutteloos.

• peke
Je zegt dat een lagere spannning het alleen zou verergeren, en wat met een spanningsverhoging?

Verwijderd

corpseflayer schreef op 21 mei 2004 @ 13:03:
Je zegt dat een lagere spannning het alleen zou verergeren, en wat met een spanningsverhoging?
Ik zei _ALS_ het aan de settings zou liggen dan is een lagere spanning geen goed id. In dat geval moet je meer koeling en _meer_ spanning.

Maar....dat is het niet. Het is gewoon een rotte chip die dienst moet doen als 9800SE en dat gaat prima. Kosten besparing heet dat. :) Sommige hebben het geluk dat er net ff geen rotte chips waren, maar wel vraag naar 9800SE's en die kaarten zijn dus wel te modden.

Het is een fysiek probleem, geen setting probleem.

• peke
Dat weet ik wel, maar ik heb de artifacts al verbeterd door te downclocken en door betere koeling, dat weet ik 100% zeker.
Dus een chip die de vooropgestelde klokfrequentie icm voltage niet haalt wordt se, daarom hoeven de 4 pipes niet stuk te zijn het kan zijn dat met gemodde voltages icm downclocken de artifacts verminderen, ik heb er nu al bijna geen. :)
Dat de artifacts nooit 100% weg te krijgen zijn weet ik, maar het kan wel verbeterd worden, moest ik nu bijvoorbeeld een machII erop gooien doet ie het vast feilloos. ;)
/e/
Net ff getest met een loeiende delta als koeling en de core op 200MHz, krijg nu nog minder artifacts in 3dmark.

[ Voor 10% gewijzigd door peke op 21-05-2004 14:53 ]

Pagina: 1