400 Watt te weinig in dit geval?

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 06:09

nhanssen

QVL is non-tweakers

Topicstarter
Ik heb een probleem(denk ik), ik heb een Epox 8RDA3+ in een bigtower met een Q-Tec 400 Watt voeding. Ik ben bang dat ik teveel koelers heb, maar ik wil ze wel aangesloten houden!

Ik heb hier de volgende energievreters op aangesloten:

Voeding: Q-Tec 400 Watt(2 Fans erin) goud achtige kleur.
MB: Epox 8RDA3+ :*)
Proc: AMD 2600+ :O
Geh: 512 MB + 256 MB DDR400 :)
HDD: 2x 80 GB Maxtor 7200 RPM Diamond max plus 9(P-ATA) :+
1x 120 GB Maxtor 7200 RPM Diamond max Plus 9 (S-ATA) 8)7
CD-R: 16x48x Lite-On DVD :r
40x20x48x CDRW :r
Fans: 2x 12cm fans+licht (linker paneel + bodem kast)
1x 12cm Zallman 6800 AlCu Proc. koeling
2x 8cm No-Name(boven voeding)
1x 8cm Weet-de-naam-niet + licht (voorkant)
AGP: ATI 9500 NP + fan(nog een fan :r )
PCI: 10/100/1000 NIC

Nu zit ik met een energie tekort zo ik zie met Speedfan. Namelijk de volgende volt's:

VCoreA = 1.62v vBAT = 2.99v
VCoreB = 1.62v
+3.3v = 2.72v +5VSB = 5.43v
+5.0v = 4.97v -5.0v = -5.70v
+12v = 11.43v -12v = -7.10v :X

Ik weet dat dit niet gezond is. Een van mijn HDD die van 80 GB zit al "klik-klak" geluiden te maken net toen ik voorheen een 300w voeding had. Bij S.M.A.R.T zijn de HDD's allemaal nog (super) goed.

Is het voor mij tijd dat ik een andere voeding ga halen 431/500/550 Watt of niet?

Ik heb al gekeken in vorige topic's en de search gebruikt, maar daar zitten ze alleen te praten over ampere's. Niet echt mijn afdeling. :r

Alvast bedankt voor de moeite.

P.S: als ik nog iets ben vergeten op te noemen vraag het me a.u.b.

Spec's PC

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

en je hebt hie rhelemaal niks uit kunnen halen?
Welke voeding heb ik nodig? Deel 4

Zowel de 3 volt als de 12 volt lijn liggen wel erg kreupel zo te zien. ;)

Die andere metingen vertrouw ik ook niet zo.

[ Voor 34% gewijzigd door dreeke op 21-05-2004 00:19 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:37

job

ik zou zeggen, vertrouw speedfan niet. ook mbm niet.
Kijk of in je bios... of meet het met een multimeter.

die -12 maakt niet uit. die wordt alleen voor je seriele poort gebruikt.
En waarschijnlijk is het een verkeerde uitlezing.

Ik zou me meer zorgen maken over je 3.3 volt. maar waarschijnlijk is die ook niet goed uitgelezen. veels te laag.

Ik zou zeggen, zolang je pc nog goed werkt niets aan de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 21-05-2004 00:17 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zijn de smiles in de uitverkoop ofzo :? :P

Een Q-Tec 400W heeft een piekvermogen van 400W. Da's het vermogen dat de voeding slechts enkele seconden kan uithouden. Je reinste marketing :/

De werkelijke vermogen (die constant kan worden geleverd) van een Q-Tec ligt over het algemeen circa 20% lager. Een Q-Tec 400W is in principe dus ongeveer 320W. Wanneer we kijken naar jouw specs, dan zit je wel inderdaad op het randje qua voeding. Zie ook het "Welke voeding heb ik nodig?" topic in dit subforum :)

• evil_elmo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-02 17:03
de voeding die je noemt is n iet zo best daar ligt het veel eerder aan
staar je niet blind op de watt's
een GOEDE 300 watt zou het nog prima doen

heb hiero ook een goed gevuld systeem welke het op qtec 400 slecht deed

en op 350watt aopen perfect loopt (zelfs na het toevoegen van 2 10krpm scsi disks)

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 14:11

Arioch

<geek>

Met een kwaliteits 400W voeding is dit best wel haalbaar...
Zelfs voor mijn zalman 300W is dit geen probleem.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kijk eerst es wat ie in het bios aangeeft.. zo'n programmaatje kan het natuurlijk altijd mis hebben... En als je pc verder stabiel is zou ik me eigenlijk niet zoveel zorgen gaan maken..

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die voeding is niet de meest geweldige, maar maak je niet druk om die ventilators, die dingen gebruiken amper stroom (maar 0.1-0.2 Amp).

🖥️ | 🚗

Verwijderd

vind je het gek ??? die Q-tec 400 Watt levert NOOIT van zn leven 400 Watt als hij dat al in een piek red kan je hem daarna meteen begraven... het is al 1000 keer gezegd (en ja ik spreek uit eigen ervaring) Q-tec is rotzooi kan ook niet anders voor die prijs...

koop een ECHTE 400 watt voeding en het is voor elkaar

• dreeke

dreeke

outdated icon

Nouja, het is niet echt rotzooi, maar je krijgt gewoon waar je voor betaalt.... Je betaalt minder en je krijgt minder. ;)

Mensen kjiken toch alleen maar naar het getalletje dat erop staat (400), niet naar hoe die 400 geleverd wordt en onder welke omstandigheden. :|

Maar ik denk ook dat een wat sterkere voeding in dit systeem niet slecht zou staan.

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 06:09

nhanssen

QVL is non-tweakers

Topicstarter
Dus in feite zou ik enkel een 400 Watt merk voeding moeten aanschaffen en het "klik-klak" geluid wat ik in de eerste post al aangaf zou hiermee opgelost zijn?

Nou ok dan, ik heb nu momenteel ff genoeg geld, welk raden jullie aan? en hoeveel watt? ik ben van plan nog wat te gaan uitbreiden...dus "think wisely" a.u.b.

Maar i.i.g hartelijk bedankt. Reactiesnelheid van de Tweakers blijft weer ongeslagen! ;)

En nee, smileys worden nog altijd keurig betaald :P

Spec's PC

Verwijderd

dreeke schreef op 21 mei 2004 @ 00:23:
Nouja, het is niet echt rotzooi, maar je krijgt gewoon waar je voor betaalt.... Je betaalt minder en je krijgt minder. ;)

Mensen kjiken toch alleen maar naar het getalletje dat erop staat (400), niet naar hoe die 400 geleverd wordt en onder welke omstandigheden. :|

Maar ik denk ook dat een wat sterkere voeding in dit systeem niet slecht zou staan.
geloof 1 ding van mij... dat ding leverd NOOIT maar dan ook NOOIT 400 watt (pieken uitgezonderd) heb HELE slechte ervaringen met Q-tec en heb in ander topic gelezen dat er op de 550 watt Q-tec voeding een sticker staat: MAX 275 watt dat is de helft!!!!!!! ok het is niet mijn bevinding maar geloof het meteen

wel heb ik een systeem behandeld die naar mijn mening te weinig vermogen kreeg op een Q-tec 400 Watt en met een andere 300 Watt voeding (merk weet ik niet meer maar iig geen Q-tec) liep die PERFECT

/me i rest my case

• dreeke

dreeke

outdated icon

nhanssen schreef op 21 mei 2004 @ 00:28:
Dus in feite zou ik enkel een 400 Watt merk voeding moeten aanschaffen en het "klik-klak" geluid wat ik in de eerste post al aangaf zou hiermee opgelost zijn?

Nou ok dan, ik heb nu momenteel ff genoeg geld, welk raden jullie aan? en hoeveel watt? ik ben van plan nog wat te gaan uitbreiden...dus "think wisely" a.u.b.

Maar i.i.g hartelijk bedankt. Reactiesnelheid van de Tweakers blijft weer ongeslagen! ;)

Kijk daarom dus even in het topic wat ik net al postte. ;) Daar staat die info namelijk allemaal al in.

En je HDD kan ook gewoon kapot zijn...
Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 00:29:
[...]

geloof 1 ding van mij... dat ding leverd NOOIT maar dan ook NOOIT 400 watt (pieken uitgezonderd) heb HELE slechte ervaringen met Q-tec en heb in ander topic gelezen dat er op de 550 watt Q-tec voeding een sticker staat: MAX 275 watt dat is de helft!!!!!!! ok het is niet mijn bevinding maar geloof het meteen

wel heb ik een systeem behandeld die naar mijn mening te weinig vermogen kreeg op een Q-tec 400 Watt en met een andere 300 Watt voeding (merk weet ik niet meer maar iig geen Q-tec) liep die PERFECT

/me i rest my case
Ik verkoop die dingen, dus ik weet idd wel wat de "kwaliteit" ervan is ;)
Maar houd er rekening mee dat de meeste voedingen die 400 watt niet leveren, ook een heleboel a-merk voedingen niet.
Alleen is het bij Q-tec/Sweex etc. allemaal net even wat opgefokter, waardoor je dus krijgt dat sommige 300 watt voedingen meer leveren dan een Q-tec 400.

[ Voor 42% gewijzigd door dreeke op 21-05-2004 00:32 ]

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-05 22:21

Een ander merk niet, je kan beter zeggen een goed merk, zoals enermax zalman Antec enz. Gewoon geen cheapass zooi, dan moet het werken.

Verwijderd

ik zelf heb (na mijn eigen Q-tec blunder) na 1 dag eruit gehaald en een chieftec 420 watt gekocht goed betaalbaar en heel goed (ook in een revieuw goeie dingen gelezen) stond niet op nr 1 maar was ook LANG niet de duurste en hij leverd absoluut 420 watt

of het klik klak geluid dan ook weg is durf ik niet te garanderen maar het zou mogelijk zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 00:33 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 20:49
Mja je hebt niet echt een goede voeding, maar of dat de oorzaak van je probleem is?...

Hang die 80GB eens aan een andere molex.

tvw

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 11:05

Mentalist

[avdD]

Kijk eens in Welke voeding heb ik nodig? Deel 4 (mocht je daar nog niet gekeken hebben ;)) en lees voor een nieuwe voeding wat reviews. Voorbeelden van goede merken zijn CWT, Antec (=CWT), Enermax, Chieftec en Enhance. Als je b.v. gewoon een Antec Truepower 380W koopt zou je goed zitten, daar heb je geen miskoop aan, geen ongelofelijke hoop herrie en genoeg power :). Maar voor specifieke wensen moet je er gewoon wat reviews bijpakken. Zoek daar eerst zelf maar voor, als je na verschillende reviews e.d. er nog niet uitkomt kan je posten in het Welke voeding heb ik nodig? Deel 4 topic of een nieuw topic starten. Vertel dan wel wat je precies hebt uitgezocht, wat je overweegt en waar je aan twijfelt. Dan kunnen wij je ook op een zinnige manier helpen ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.