[vpn?] Virtueel lokaal netwerk maken

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:59
Ik heb een vraag. Ik ben er bijna zeker van dat deze vraag al eerder gesteld is. Ik ben een beetje een n00b op dit gebied dus ik weet niet zeker waar ik naar moet zoeken (sorry hiervoor). Als iemand een goede link met een tutorial voor me heeft (of naar de juiste draad hier), dan hoor ik het graag. Ik weet zelfs niet eens of een VPN is wat ik nodig heb hiervoor.

Goed, wat ik wil is het volgende. Ik heb een directe verbinding (zonder router oid) met het Internet. Een vriend van me heeft dat ook maar woont in een andere stad. Er zijn een aantal programma's (*kuch* spellen *kuch*) die wel over een local lan gespeeld kunnen worden, maar geen peer to peer internet verbinding ondersteunen (of het moet weer via een gameserver etc.).

Wat ik dus wil is een soort virtueel netwerk maken (vandaar dat ik aan vpn denk), in de 192.168 of anders 10.0 range, die als het ware getunneld wordt over onze bestaande internet connectie. We draaien beiden windows xp (ik pro, hij home). Ik weet alleen echt niet waar ik moet starten om zoiets te beginnen. Het lijkt me dat ik een 192.168 netwerk moet beginnen hier en dat die vriend dan via vpn inlogd op mijn externe ip of iets dergelijks. Maar misschien denk ik nu ook wel helemaal verkeerd. Of is het wel helemaal niet mogelijk met XP. Kan iemand me op weg helpen?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je moet inderdaad gewoon een VPN-server bij een van jullie neerzetten en daar is genoeg over te vinden met Google :)

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 16:08

Korakal

Up up up!

Je was al op de goede weg, je stelde zelf al het gebruik van VPN voor. Als je nog weer eens in zo'n situatie zit: google even op die term, dan weet je gelijk of je goed zit of niet.
In dit geval was het topic dan dus niet nodig geweest :P

Dit topic is gesloten.