Toon posts:

[XP] Explorer.exe start niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 485 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Probleem: explorer.exe start niet meer bij login
Specs: Windows XP Home-edition (alles geupdate, ook virusscanner).
Error messages: geen :(

Ik zit hier met een vreemd probleem. Bij het inloggen werkt explorer.exe (dus niet Iexplore.exe, maar explorer.exe ;)) niet meer.
Vanmiddag was ik bezig met een potje Battlefield 1942. Halverwege alt+tabte ik weg om te kijken of ik nieuwe email had.
Mijn computer crashte en ik moest met [reset] opnieuw opstarten.
Niks aan de hand leek t, totdat ik inlogde onder mijn account:
het duurt veel langer dan normaal voordat ik mijn dekstop zie, en die is leeg (geen startbalk, geen icons, helemaal leeg :/). Het enige wat ik zie is mijn achtergrond. Dit komt (denk ik) omdat explorer.exe niet meer start.
Ik heb al verscheidene malen geprobeerd om explorer.exe via de tasklist -> uitvoeren op te starten, dit werkt echter niet goed: explorer.exe start wel, maar exit ook direct weer. Het enige wat ik zie is een kort opflitsende startbalk.
Ik kan de meeste programma's nog wel uitvoeren (wederom via tasklist -> uitvoeren), maar dit werkt niet zo lekker ^_^;;

Herkent iemand dit probleem?
(Ik heb al een aantal virusscans / ad-aware sessies erop zitten, daar ligt het denk ik dus niet aan).
Alvast bedankt voor evt oplossingen :)

misschien het vermelden waard: de tasklist geeft aan dan "niet-actieve systeemprocessen" 97 aan CPU gebruikt, ik weet niet of dat abnormaal is, eigenlijk nooit zo op gelet :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2004 23:55 ]

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

je "niet-actieve systeemprocessen" wilt zeggen niet gebruikte cpu kracht.
die is altijd hoog als er geen cpu vretent proces draait.... en dat is dus bij normaal gebruik 80% van de tijd ofzo.. dat zal dus echt niets met je probleem te maken hebben...

voer via de task list eens msconfig uit en kijk eens wat voor rotzooi er allemaal opstart.. zet desnoods alles uit.. je kan het toch weer aan zetten later, je verwijderd er niets mee.

heb je al in veilige modus opgestart? check ook de event viewer (log boek heet dat in de nederlandse windows geloof ik) even, misschien dat daar wat meer in staat.
start je op met het commando eventvwr..

Veel plezier :)

edit: oh en log ook eens onder een andere gebruiker in.. als dat wel werkt dan is je profiel gewoon gaar.

[ Voor 9% gewijzigd door xzenor op 21-05-2004 02:43 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Probeer even in Safe Mode ofdat je dit probleem ook hebt, kijk ook even met HiJackthis ofdat je dit probleem hebt.

Verder - maak even een nieuwe user aan (lusrmgr.msc kan je dat mee doen) en probeer eens ofdat het met die user wel werkt :)

Verwijderd

Dit probleem heb ik ook gehad een tijd terug. Explorer.exe starten wou niet en ik kreeg ook niets te zien. In veilige modus kreeg ik ook geen bureaublad/startbalk. Het gebeurde ook bij alle gebruikers.

(Ik had Win XP Pro)

Mijn oplossing: format c: :+

• Jarcol
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-08-2025
Je kan ook proberen je systeem terug te zetten naar een ander herstelpunt..

%SystemRoot%\System32\Restore\rstrui.exe

Verwijderd

Topicstarter
Het gebeurt inderdaad ook onder andere log-ins.
In veilige modus gebeurt t ook.
Ik zal t maar 's via msconfig proberen, anders moet ik maar terug naar een herstelpunt (gelukkig paar dagen geleden nog eentje aangemaakt :))

[edit:]
Ok, windows geeft aan er slechts 1 systeem herstelpunt is... van een half uurtje geleden, terwijl ik eergister nog zo'n punt heb aangemaakt.
Het begint wel steeds moeilijker te worden :(

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 16:13 ]

Verwijderd

download een processenviewer (niet die van windows), bevoorbeeld killproces van koeltzsch.com. (gratis). zoek en vergelijk de aangesproken dlls van explorer.exe met een andere xp installatie. waarschijnlijk zit er ergens een foute dll tussen.

voorbeeld van een foute dll: e3d...dll. (die stond bij mij in de windows map)

je kan m waarschijnlijk niet gewoon vanuit explorer downloaden, dus je moet een beetje creatief zijn, en een extern programma gebruiken zoals een virusscan of spybot s&d om de dll te wipen.
vergeet het registry niet

veel plezier

Verwijderd

En anders even (opnieuw) SP1 erover heen zetten. Hierdoor worden diverse dll-en de explorer.exe vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ik denk dat ik t opgelost heb :D
Ik heb mbv de windows-cd mn installatie laten herstellen, en toen via VGA-mode al mn drivers opnieuw geïnstalleerd. Hij doet t nu weer naar behoren.
Ik denk dat het m in 2 dingen zat:
- "kapotte" drivers voor mn Geforce4 (weet niet hoe dat een oorzaak zou kunnen zijn, maar na herinstallatie van de drivers was mn dekstop weer een stuk completer)
- een corrupte explorer.exe (Na servicepack1 -dankjewel voor de tip _/-\o_- opnieuw erop te hebben gezet deed alles het weer).

Dank jullie wel voor de oplossingen, nu ga ik maar s snel al mn files opnieuw op DVD branden, want dat heb ik nogal een tijdje niet gedaan :X.

~Jascha

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-04 09:16
ja ik heb dit dus ook bij de account van mn broertje (familie pc)
log in, geluidje (**** windows geluidje van login ja) en dan achtergrond kleur en dan niks meer.... ik heb al via taskmanager -> new task -> mspaint gedaan, dat deed hij gewoon maar geen desktop icons, geen windowstoets dingen (wel L), geen startmenu, niks!

xp pro up2date
550mhz
384mb ram

btw, andere accounts doen het perfect (zoals die waar ik nu op zit..)
geen enkel probleem is dat!

How to?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Verwijderd

Topicstarter
Als het alleen bij je broertjes account gebeurt, zou ik zijn account verwijderen en een nieuwe voor hem maken :)
Dit lost alleen niet de oorzaak van het probleem op... en ik heb geen idee wat de oorzaak is :/

Misschien kun je terug gaan naar het laatste herstelpunt van windows voordat de problemen zich voordeden...

• stevenP
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 16:58:
Als het alleen bij je broertjes account gebeurt, zou ik zijn account verwijderen en een nieuwe voor hem maken :)
Dit lost alleen niet de oorzaak van het probleem op... en ik heb geen idee wat de oorzaak is :/

Misschien kun je terug gaan naar het laatste herstelpunt van windows voordat de problemen zich voordeden...
ok, account gebackupped, gerenamed (accountname eerst was 'sander' nu 'sanders') en ik wil een nieuwe aanmaken en ik krijg dit:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/YUMY550Q4L7I/picserver.jpeg

ja idd, ik heb dat secure log in enzo want ik zit aan een domain...

• Bulleteater
  • Laatst online: 11-12-2023
als iemand dit probleem nog in de toekomst gaan krijgen je kan het ook oplossen door als je de login voorbij bent en als ie niks meer doet (uitgeprutteld is ;) ) dan op ctr alt delete drukken en dan via bestand en dan op nieuw taak (uitvoeren).. en dan gewoon bureaublad intypen en op enter klikken nu krijg je je bureaublad weer :*)

• stevenP
huh dus gewoon desktop bij new task onder task manager (jaja engelse windows :9 ) hmm kep daar al wel explorer geprobeerd daar had hij geen zin in...

maargoed, dat is zeg maar een pleister plakken... ik wil weten waar het vandaan komt en wat we er permanent aan kunnen doen (want steeds ctrl-alt-delete, t, new task -> desktop is ook niet echt alles :Y) )

maar ik ga dat toch eens proberen!

• Bulleteater
ik kwam erachter door het volgende:

bij het opstarten van mijn pc kreeg k een blauw scherm en er gebeurde verder niks en ik explorer afgesloten en opnieuw opgestart maar dat hielp allemaal nie naar uren dingen te hebben geprobeerd was k het een beetje zat en toen lag k half op mijn stoel en zat k maar wat in te typeh en toen typte ik bureablad en toen kwam alles terug wel met 2 foutmeldingen maar die zijn wel weg te werken.

maar zoals je al zegt het is nie egt veel werk om ff op ctr+alt+delete te drukken. Maar ik weet niet of het ook werkt bij de engelse (denk het wel) maar dan zul je idd desktop in moeten typen denk k.

• stevenP
jorngrisel schreef op 23 mei 2004 @ 13:26:
ik kwam erachter door het volgende:

bij het opstarten van mijn pc kreeg k een blauw scherm en er gebeurde verder niks en ik explorer afgesloten en opnieuw opgestart maar dat hielp allemaal nie naar uren dingen te hebben geprobeerd was k het een beetje zat en toen lag k half op mijn stoel en zat k maar wat in te typeh en toen typte ik bureablad en toen kwam alles terug wel met 2 foutmeldingen maar die zijn wel weg te werken.

maar zoals je al zegt het is nie egt veel werk om ff op ctr+alt+delete te drukken. Maar ik weet niet of het ook werkt bij de engelse (denk het wel) maar dan zul je idd desktop in moeten typen denk k.
net geprobeerd en dat doet het dus NIET...

wat ik gebrobeerd heb:

mspaint (start gewoon op no prob)
explorer -> niks
iexplore -> niks
desktop -> niks

... iemand? :?

• Bulleteater
dan weet k het ook niet, bij mij werkte het wel

• stevenP
damn!!! iemand anders een ideetje? 8)7

btw, bedankt alvast voor je hulp jorngrisel, maar te vergeeft...:/

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 20:12

tweakerbee

dus..?

Ik heb hetzelfde, maar kreeg de laptop in m'n handen geduwd van m'n nichtje. Ook 0 virussen, 0 adware.

System File Checker (tasklist...uitvoeren...sfc /scannow) heeft het probleem niet opgelost :?

You can't have everything. Where would you put it?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 20:12

tweakerbee

dus..?

In safe mode treed precies hetzelfde probleem op.
Process Explorer (sysinternals) laat geen vreemde processen zien.
Autoruns (sysinternals) laat geen vage applicaties zien.
Explorer.exe gewoon exact dezelfde grootte als op de SP1 cd.

Ik weet het ff niet meer. Ga kijken of ik een restore kan doen met de Windows XP Home CD. Ga alleen maar wel ff vragen om het originele CD'tje.

You can't have everything. Where would you put it?

• stevenP
kickje...

• stevenP
nog steeds het probleem, ook van de user createn.... heeft iemand hier nog ervaringen mee? want ik wordt hier toch redelijk gek van... :+

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
je zegt dat een user opnieuw createn niet werkt (omdat er onder de oude naam nog verwijzingen staan denk ik), maak eens een account aan onder een heel andere naam (pietje oid :P) en kijk of dat wel werkt

Verwijderd

En download anders een alternatieve shell voor windows ipv explorer. Zijn er genoeg van en de meesten vreten ook niet zoveel geheugen. :)

• stevenP
ok, een flinke schop hiero...

@DutchTSE
al gedaan... doet t niet, zelfde iets

@powerpulse
jongen, lees de ts want het gaat hier niet om 'windows verkenner' maar om explorer.exe en dat is HET ding van windows (je startbalk, bureaublad alles!)

• Bulleteater
Oorzaak
Dit probleem kan verschillende oorzaken hebben:
Het bestand Shdocvw.dll ontbreekt of is beschadigd.
Windows 98 Registercontrole (Scanreg.exe) herstelt een vorige kopie van het register. Om vast te stellen of dat inderdaad het geval is, zoekt u op uw computer naar het bestand Rbbad.cab met het tijdstempel van de dag waarop u Internet Explorer 5 of later hebt geïnstalleerd. Als dat bestand aanwezig is, voert u alleen stap 8 tot en met 10 van de sectie 'Omzeiling' in dit artikel uit.
De computer is geïnfecteerd door het Pretty Park-virus.

als u meent dat uw computer is geïnfecteerd door het Pretty Park-virus of een ander virus, moet u de onderstaande procedure niet uitvoeren. In plaats daarvan schaft u een actuele versie van een antivirusprogramma aan om de computer op virussen te controleren.

Als u er zeker van bent dat uw computer geen virus bevat, kunt u de volgende procedure uitvoeren om het probleem te omzeilen:
Start de computer op naar een opdrachtprompt, bewerk het bestand System.ini door Shell=Explorer.exe te wijzigen in Shell=Winfile.exe en start de computer opnieuw op.
Klik in Bestandsbeheer op Uitvoeren in het menu Bestand, typ command.com en klik op OK.
Pak de bestanden Shdocvw.dll, Mshtml.dll, Comctl32.dll en Shlwapi.dll in de Internet Explorer 5-cabinetbestanden (.cab) opnieuw uit.

Als u informatie wilt over het uitpakken van Internet Explorer 5-bestanden, raadpleegt u de sectie 'Afzonderlijke bestanden van Internet Explorer 4.x of 5 uitpakken' in het volgende Microsoft Knowledge Base-artikel:
129605De oorspronkelijke gecomprimeerde Windows-bestanden uitpakken

Bewerk het bestand System.ini door Shell=Winfile.exe te wijzigen in Shell=Explorer.exe en start de computer opnieuw op.

Als het probleem nog niet opgelost is, gaat u door met de volgende stap.
Bewerk het bestand System.ini door Shell=Explorer.exe te wijzigen in Shell=Winfile.exe en start de computer opnieuw op.
Klik in Bestandsbeheer op Uitvoeren in het menu Bestand en typ de volgende opdracht:
rundll32 setupwbv.dll,IE5Maintenance "C:\Program Files\Internet Explorer\Setup\SETUP.EXE" /g "C:\WINDOWS\IE Uninstall Log.Txt"

Met deze opdracht start u de herstelfunctie van Internet Explorer 5 (indien beschikbaar). De opdracht maakt onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters. Als u wordt gevraagd Windows opnieuw op te starten om de herstelprocedure te voltooien, klikt u op Nee en gaat u verder met de volgende stap. Als u wordt gevraagd Setup nogmaals uit te voeren om alle onderdelen opnieuw te installeren, klikt u op Details om het probleem nader te bepalen. Klik tweemaal op OK en ga verder met stap 9.

OPMERKING: stap 6 geldt niet voor Windows Millennium Edition (ME) omdat dit besturingssysteem geen optie voor het herstellen van Internet Explorer bevat.
Bewerk het bestand System.ini door Shell=Winfile.exe te wijzigen in Shell=Explorer.exe en start de computer opnieuw op.

Als het probleem nog steeds niet opgelost is, gaat u door met de volgende stap.
Bewerk het bestand System.ini door Shell=Explorer.exe te wijzigen in Shell=Winfile.exe en start de computer opnieuw op.
Klik in Bestandsbeheer op Uitvoeren in het menu Bestand en dubbelklik op het bestand Setup.exe in de map Program Files\ Internet Explorer \Setup (waarbij Internet Explorer de naam is van de map waarin Internet Explorer is geïnstalleerd).
Klik op OK en vervolgens op Ja om Internet Explorer 5 van de computer te verwijderen.
Klik op Windows opnieuw starten, start de computer op naar een opdrachtprompt, bewerk het bestand System.ini door Shell=Winfile.exe te wijzigen in Shell=Explorer.exe en start de computer opnieuw op.

heb k ff opgezocht, misschien werkt het, suc6

Verwijderd

Heb je het nou over explorer.exe of over de internet explorer?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 12:41:
Heb je het nou over explorer.exe of over de internet explorer?
Jij denkt laat ik nog eens een oud topic omhoogschoppen? ;)

Het gaat hier om explorer.exe, wat de Grafische GebruikersInterface (GUI) van Windows beheert (startbalk enzo) :)

Verwijderd

Waar jorngrisel het over heeft is in Windows 98, want bij system.ini staat geen "shell=".
Het helpt me dus niet, maar ik heb een email gestuurd naar microsoft, en als ze me een oplossing geven die werkt zet ik het wel in het forum

• Bulleteater
ik kon het ook bij xp toen der tijd... als ik het nu probeer werkt het ook niet meer...

Verwijderd

Bij Microsoft raden ze me aan om alle spyware te verwijderen, die zouden commando's kunnen geven die conflicten geven bij explorer.exe.
Ik heb dus alle spyware verwijdert (met Spybot search&destroy en Ad-Aware SE personal) en alles doet het weer.

Veel suc6
Pagina: 1