[XP] DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik krijg out-of-the-blue, dus gewoon als ik een link in m'n browser aanklik bijvoorbeeld, deze BSOD. Bovenaan staat de foutcode, vervolgens wordt er uitgelegd dat windows écht niet meer de stabiliteit kan garanderen, en dat al mijn werk verloren is gegaan.

Daaronder staat vervolgens STOP 0x000000D1, met een aantal parameters. Maar er staat geen bestandsnaam (geen drivernaam). Daaronder zegt ie dat ie met een fysieke geheugendump begint en dan volgen er allerlei vreemde ASCII-tekens.

Ik heb wel zojuist de nieuwste Omega drivers voor mijn Radeon 9800SE geinstalleerd, maar hiervóór kreeg ik ook al af en toe blauwe schermen, en dan vooral als mijn CPU het erg druk had (een Pentium 4, dus die mag nooit crashen door de hitte). Het gebeurde bijvoorbeeld een paar dagen geleden nadat ie een paar uur lang een xvid stond te bouwen. Een paar uur lang, dus warmte lijkt me geen oorzaak te zijn, zeker gezien ik niets overgeklokt heb en alleen maar koelers gebruik die gemaakt zijn voor de chips waar ze op zitten.

日本!🎌

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 09:27
Die XVid-crashes, daarbij denk ik aan oververhit geheugen? Koel je dat ook? Of evt. de northbridge/southbridge.
En deze IRQ-crashes komen van nieuwe drivers, je geeft zelf eigenlijk al de oorzaak aan: die Omegadrivers zorgen ervoor.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:08

SmartDoDo

Woeptiedoe

Zeer waarschijnlijk zijn het je drivers idd :)

Ik neem aan dat je al door de Windows XP en 2000 BSOD guide heen bent gelezen.

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Ik heb dit probleem ook gehad met een 4tal Dell optiplex G270 systemen (uit dezelfde serie).
Na een paar maanden kregen wij nieuw geheugen van Dell en het probleem was opgelost.

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:46

Soggy

vroemmmm

Zelfde foutmelding gehad door corrupt geheugen. Run Memtest86 en memtest (windows-progje) eens.

If it works, tweak it

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Soggy schreef op 20 mei 2004 @ 21:13:
Zelfde foutmelding gehad door corrupt geheugen. Run Memtest86 en memtest (windows-progje) eens.
Bij miji gaf memtest geen fouten aan, waarschijnlijk was het 2 merken die niet echt met elkaar konden samen werken.

Verwijderd

Aantal mogelijke oorzaken:

Defect RAM
Te warme videokaart
IRQ conflict (ga naar Systeem, Hardware, Device Manager en controleer of er IRQs gedeeld zijn)
Videokaart drivers
Modem drivers

Bij mij zelf waren het de modem drivers, maar dit zijn de oorzaken die ik tot nu toe gevonden heb. Probeer andere drivers :)

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Uiteraard heb ik de BSOD guide ook doorgenomen, en op de MS KB gezocht, maar geen symptomen kunnen vinden die ik ook ervaarde. Verder is m'n geheugen in orde, volgens memtest86 én windiag. North&southbrdiges draaien op normale snelheid, beide met de standaardkoeling (is een 875P chipset, dus die heeft een aluminium blokje van Asus). Dus dan heb ik al gauw zoiets van "het heeft gewoon te werken als ik er niets raars mee doe". Het geheugen is overigens ongekoeld, maar dat hoort ook zo. Het is Kingston PC3200 wat erin zit, dus dat is ook voor die snelheid gebouwd.

En ja, misschien zijn het de drivers, maar moeten andere lieden dit probleem dan ook niet hebben? En welke andere drivers moet ik hebben dan? Oudere drivers met nog meer bugs?

[ Voor 3% gewijzigd door _Thanatos_ op 20-05-2004 23:44 ]

日本!🎌

Verwijderd

Dat is nogal een mooi vooroordeel 'oudere drivers met meer bugs'. De oudere beta GeForce drivers geven mij bijvoorbeeld 5 FPS meer dan de laatste Detonators.
Post even je systeem : Moederbord, geheugen, modem, netwerkkaart

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 09:27
_Thanatos_ schreef op 20 mei 2004 @ 23:44:
En ja, misschien zijn het de drivers, maar moeten andere lieden dit probleem dan ook niet hebben? En welke andere drivers moet ik hebben dan? Oudere drivers met nog meer bugs?
Nee, andere lieden hoeven het niet te hebben, die hebben tenslotte een ander systeem. Ik snap niet waarom je niet wilt overwegen dat de problemen komen door de nieuwe videokaart drivers die je net hebt geinstalleerd. Ik bedoel, zet de drivers die je hiervoor had en die geen problemen gaven (!) weer terug! (desnoods met system restore).
Voor:
- oude videokaart drivers, alleen crashes bij urenlang XVid encoden
Na installeren nieuwe Omega drivers:
- voortdurend crashes.

Hier zou toch zeker wel een oorzakelijk verband kunnen zijn :Y)

Bij die koelingsproblemen bedoelde ik dat dat gebeurde als je aan het XVid-encoden was, alleen dan wordt je systeem heel erg zwaar belast (en crasht de boel). Dit heeft niets te maken met de videodrivers problemen. En wie weet geeft Memtest86 niet dezelfde belasting als XVid (het hoeft ook niet het geheugen te zijn...)
Pagina: 1