Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC in auto vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Hallo,

Ik heb sindskort een nieuwe Opel Corsa 1.7 (of 1.8) Turbo :+ . Ik wil daarin nu een PC inbouwen, maar nu zit ik met een vraag.
Ik heb nu een zo'n omvormer die de voltage verhoogt van 12 naar 230 volt en kan daarop 300watt leveren. Nu wil ik een ATX voeding van 250 watt daaraan hangen, maar nu ben ik bang dat ik de sigaretten aansteker opblaas (als dit kan 8)7 ), en dat ik de PC aanzet zonder dat motor aanstaat dat ik dan meteen de accu te ver leeg trek zodat ik hem niet kan starten.

Kan iemand mij helpen?

Ik weet wel verder hoe ik te werk moet, maar had alleen ff dit vraagje

[ Voor 8% gewijzigd door AMDathlonxp op 20-05-2004 20:42 ]

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

De sigarettenaanstekeraansluiting blaas je niet zomaar op, en daarbij heeft een computer zelden zoveel vermogen nodig. Een 250 watt voeding gebruikt echt zelden meer dan 150 watt, maar dit hangt enorm van je computer af. Voor een lege accu hoef je niet echt bang te zijn, een gemiddelde accu kan 480 wattuur leveren, dit betekent dat je er zonder problemen een paar uur mee kunt experimenteren.

• AMDathlonxp
Corn schreef op 20 mei 2004 @ 20:44:
De sigarettenaanstekeraansluiting blaas je niet zomaar op, en daarbij heeft een computer zelden zoveel vermogen nodig. Een 250 watt voeding gebruikt echt zelden meer dan 150 watt, maar dit hangt enorm van je computer af. Voor een lege accu hoef je niet echt bang te zijn, een gemiddelde accu kan 480 wattuur leveren, dit betekent dat je er zonder problemen een paar uur mee kunt experimenteren.
Dus ik kan hem dan gesrust een uur aan laten staan, en dan kan ik nog de auto starten?

Het is een hele simpele kast, dus veel zou ie niet gebruiken nee.

Maar kan ik er ook gewoon tijdelijk een gewone CRT monitor ophangen?, of moet ik het toch houden op een LCD?

[ Voor 9% gewijzigd door AMDathlonxp op 20-05-2004 20:45 ]

• Corn

Corn

Raar jongetje

Het zal niet vaak voorkomen dat je crt en computer samen meer gebruiken dan de 300 watt die je omvormer kan leveren, maar ik zou enorme 21'' deeltjesversnellers vermijden. 15'' dingetjes gebruiken zo ongeveer 60 watt, dus dat kan er wel af. Kijk voor de zekerheid of je omvormer wel 300 watt continu belastbaar is, want dit is soms alleen voor max. 5 minuten

• AMDathlonxp
Corn schreef op 20 mei 2004 @ 20:47:
Het zal niet vaak voorkomen dat je crt en computer samen meer gebruiken dan de 300 watt die je omvormer kan leveren, maar ik zou enorme 21'' deeltjesversnellers vermijden. 15'' dingetjes gebruiken zo ongeveer 60 watt, dus dat kan er wel af. Kijk voor de zekerheid of je omvormer wel 300 watt continu belastbaar is, want dit is soms alleen voor max. 5 minuten
De omvormer kan maximaal 450watt geven, en kan continu 300watt leveren. De monitor is 17". Als het allemaal werkt word deze vervangen door een LCD touchscreen

[ Voor 4% gewijzigd door AMDathlonxp op 20-05-2004 20:50 ]

Verwijderd

Nou vraag ik me alleen af hoe zo'n pc reageert op alledaagse schokken die een auto toch voortdurend ondergaat. Eist dit zijn tol niet van de harde schijf ? wie heeft hier ervaring mee ?

Verwijderd

Ten eerst zul je moeten zorgen dat je sigaretten aansteker het ook doet als je auto niet op contact staat dat is namelijk niet standaard bij een opel

De Corsa 1.7 dti is een diesel met 70 of 65 amp accu die trek je niets zo snel leeg maar te lang een pc er op aansluiten lijkt mij niet bevordelijk

en waarom een PC ? is een laptop niet handiger Kweet niet wat je er mee wil doen in de auto met een pc als het voor de muziek bijvoorbeeld is zijn er veel makkelijker oplossingen een mp3speler met een hardeschijf bijvoorbeeld

En volgens mij zijn 12 naar 230 volts omvormers ook te koop met een Accu dus die laad je bij als je hem op je sigaretten aansteker aansluit

• AMDathlonxp
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 20:53:
Nou vraag ik me alleen af hoe zo'n pc reageert op alledaagse schokken die een auto toch voortdurend ondergaat. Eist dit zijn tol niet van de harde schijf ? wie heeft hier ervaring mee ?
Er komt dan een Laptop schijf in. Die kunnen wat meer schokken hebben dan een normale harddisk.

• Corn

Corn

Raar jongetje

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 20:53:
Uiteindelijk gaat de harddisk aan stront als ie niet goed is opgehangen, maar een puycke trillings gedempte harddisk (liefst laptop harddisk) kan lang mee

Verwijderd

Ik heb zelf een 5.25" hd mp3speler in de auto en dat ding kan heel veel hebben hoor
dus of je nu een 3.5"of een 5.25" pakt dat maakt niet uit het enige wat schade veroorzaakte bij mij was strenge vorst boven -10 bij beide soorten hd's

• AMDathlonxp
Corn schreef op 20 mei 2004 @ 20:55:
[...]

Uiteindelijk gaat de harddisk aan stront als ie niet goed is opgehangen, maar een puycke trillings gedempte harddisk (liefst laptop harddisk) kan lang mee
Ik heb zojuist een nieuwe omvormer bestelt die 600watt continu kan geven, en een max van 1500watt. Als ik zo'n 500watt ga gebruiken kan ik dan nog steeds ongeveer een uur werken met de PC als de auto niet aanstaat?, en kan ik hem dan nog wel starten.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

Je zou eens een kijkje moeten nemen in dit nog verse topic ;)

Carputer: install in een Nissan NX 100

Denk dat je daar best wat antwoorden uit kan halen en anders moet je die gast maar ff mailen hoe hij het precies gedaan heeft :)
Kijk ook ff wat verder in het topic, daar zag ik nog zo omvormer/piekbeveiliging ding staan..

Use the Search Luke...

• AMDathlonxp
Weet je wat.... ik ga het gewoon proberen, dan merken we snel genoeg of de auto nog genoeg elec. overhoudt om te starten..., dan maar de ANWB bellen :P :P

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 22:42
Wat betreft iedereen die zegt dat er gerust een uur geexperimenteerd kan worden. dit is NIET zo. zelf had ik in mijn vorige auto ook een omvormer en die had na 7 minuten het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.swingstar.com/car/starten.JPG

Nu moet je toch met een goede accu wel een kwartier oid kunnen experimenteren maar verwacht er niet teveel van, zo'n omvormer verliest erg veel vermogen bij het gebruik, daarom word hij ook zo warm. een 450 watt omvormer zal denk ik minimaal eenzelfde hoeveelheid aan warmte afgeven (gokje) dus als je je max vermogen * 2 doet zit je op het echte verbruik, of in ieder geval aan the safe side :) je kan het proberen, en in het ergste geval start je auto niet meer.

dan word dat een keer duwen maar weet je wel hoe ver je kunt gaan, want het heeft nog altijd te maken met jou auto, omvormer, onderdelen blat, blaat blaat.

opblazen doe je niets, hooguit een paar zekeringen. dus ik zou zeggen gewoon doen. ik heb het zo ok gedaan de eerste keer en je zult versteld staan hoeveel je kunt als je goed nadenkt en hoe weinig er eigenlijk mis gaat. suc6

I said I'd be back...

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11 10:35
AMDathlonxp schreef op 20 mei 2004 @ 21:21:
Weet je wat.... ik ga het gewoon proberen, dan merken we snel genoeg of de auto nog genoeg elec. overhoudt om te starten..., dan maar de ANWB bellen :P :P
of gewoon duwen en koppeling op laten komen...

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

Waar je echter ENORM rekening mee moet houden, is dat de electriciteit van vrijwel alle accessoires in de auto wordt onderbroken tijdens het starten!

Waarom: De piek die ontstaat tijdens het starten, is zeer schadelijk voor veel onderdelen in een (wat modernere) auto, dus om die te beschermen wordt het even afgesneden

Oplossing: zet er een UPS tussen, die kunnen al gauw een 30 mins electriciteit voor een PC leveren, en is beveiligd tegen pieken, mocht je hem een keer meenemen naar een oudere auto :D

Aleen, ik heb zelf ook al eens zitten denken: Waarom eerst een omvormer ertussen, van 12 naar 230, terwijl de voeding van de computer weer 230 naar 12 terugvormt!
Misschien kan je de stabilisator van de voeding behouden, maar de transformator eruit slopen...
Wel rekening mee houden dat er ook nog 5 volt en 3.3v uit moet komen, dus niet zomaar alle transformatoren eruit solderen :D

Zuk VI

. . . . . Youp.net . . . . .

Verwijderd

Wat is een ups precies dan? Heeft die echt als enige functie het afvlakken van de stroompieken? Waar wordt dat normaalgesproken voor gebruikt, waar haal je het en wat kost het:P

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

Óf zoals ik in een carputer topic heb gelezen: een vertrager.
De PC gaat enkele seconden later aan.
(Een UPS geeft spanning voor als de netstroom uitvalt; is denk ik in wezen een accu + omvormer. Ik zal 's kijken bij Google wat ik daar vind. :) )

eagle

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 20:54:
De Corsa 1.7 dti is een diesel met 70 of 65 amp accu die trek je niets zo snel leeg maar te lang een pc er op aansluiten lijkt mij niet bevordelijk
Je kunt het uitrekenen. P=U maal I. 300=12 maal I. Dus I is 25 Ampere. Ofwel: je accu zou dan in 2.5 tot 3 uur volledig leeg zijn.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• misterpro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05-2024

misterpro

Pretentious Bastard

ExploWare schreef op 20 mei 2004 @ 22:14:
...
Aleen, ik heb zelf ook al eens zitten denken: Waarom eerst een omvormer ertussen, van 12 naar 230, terwijl de voeding van de computer weer 230 naar 12 terugvormt!
...
Zuk VI
Omdat de 12v lijn van je auto nooit 12v is, schommelt naargelang van de toestand van je batterij zo tussen 9 en 14.

A busstation is where the bus stops
A trainstation is where the train stops
On my desk, I've got a workstation...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:14
Ik heb hier ook over na zitten te denken (ben dan wel 17 maar lijkt me toch wel erg mooi om te hebben als ik 18 ben :9~ Wat mij het beste lijkt is een via bordje met alles erop en eraan waar vervolgens een laptop harddisk word gebruikt voor opslag en een laptop accu ombouwen tot een ups (een ups is 230 volt en een laptopaccu niet) Vervolgens zou ik een tft scherm gebruiken (geen touchscreen) van +/- 12 inch en als besturing een compact toetsenbordje en een trackball. Verder zou ik er net als in de nissan nx 100 ook een wifi functionaliteit inbouwen en uiteraard ook gps en een paar usb 2 webcams rondom de auto verwerken :9~ Al met al veel werk maar lijkt me wel 1337 om te hebben.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11 13:42
PSU= Uninterruptible Power Supply oftewel een noodaccu. De PC gaat bij stroom uitval verder op deze accu. Ook haalt het spanningspieken netjes weg.

Je zou een omvormer nodig hebben omdat je pc ook andere voltages gebruikt zoals een 5V lijn.

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

Omdat de 12v lijn van je auto nooit 12v is, schommelt naargelang van de toestand van je batterij zo tussen 9 en 14.
Is het niet mogelijk om daar een stabilisator tussen te zetten?
Zeg maar een UPS voor 12 volt gebruiken, of wat voor'n apparaten daar voor zijn?

Een UPS kost tussen de €100 en €200 ongeveer
Conrad: BELKIN USV 325 VA (Max 17 min.) (de goedkoopste van Belkin, maar zijn zat merken)

Misschien is het wat...

Verwijderd

misterpro schreef op 20 mei 2004 @ 23:36:
[...]

Bij het starten met een diesel die voorverwarming nodig heeft kan dit makkelijk zelfs zakken tot onder de 9V (dan is het wel tijd om eens uit te kijken naar nieuwe batterij).

De spanning over de batterij terwijl de motor draait is ook iets speciaal. Dat is eigelijk een soort zaagtand geloof ik, dus totaal niet stabiel.

Via wat elektronica kan je dat wel makkelijk omzetten naar 12V en andere nodige spanningen. Hou er wel rekening mee: veel vermogen, veel warmte, grote koelplaten.

Tijdens het starten krijg je altijd een spanning van 8 a 10V, dus dit zou ook niet voor goeie resultaten geven. Mogelijke oplossing is een buffer ertussen die een condensator laadt. Tijdens het starten ga je dan afkoppelen van batterij naar pc en de condensator gebruiken. Tijdens het rijden laadt deze terug op voor te kunnen gebruiken tijdens volgende start.

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

Ik zit net even bij een ander topic te kijken:
[carputer] install in een nissan 100 NX

Daar hebben ze dit gebruikt:
ITPS spannings regulator en shutdown control
en daar heb ik hier wat meer informatie over gevonden
klinkt wel instressant

PS: bij conrad kennen ze ITPS en spannings regulator niet :(

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Waar je echter ENORM rekening mee moet houden, is dat de electriciteit van vrijwel alle accessoires in de auto wordt onderbroken tijdens het starten!

Waarom: De piek die ontstaat tijdens het starten, is zeer schadelijk voor veel onderdelen in een (wat modernere) auto, dus om die te beschermen wordt het even afgesneden
Tijdens het starten ontstaan er nauwelijks pieken. Bij mijn weten is de voornaamste reden voor het uitschakelen van de accesoires om de accu zoveel mogelijk te ontlasten, aangezien het starten al enorm veel stroom kan trekken...
Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 00:04:
[...]
Bij het starten met een diesel die voorverwarming nodig heeft kan dit makkelijk zelfs zakken tot onder de 9V (dan is het wel tijd om eens uit te kijken naar nieuwe batterij).

De spanning over de batterij terwijl de motor draait is ook iets speciaal. Dat is eigelijk een soort zaagtand geloof ik, dus totaal niet stabiel.
Er is welliswaaar een verschil tussen de worst-case scenario's van fabrikanten en de reele werkelijkheid, maar Chrysler bijvoorbeeld definieerd de spanning tijdens de aanzet van het starten als 5 volt! En daar schrijven ze dan niet bij dat de accu dan aan vervanging toe is hoor! (Overigens duurt die 5V maar 100 milliseconden of zo, maar je PC is dan natuurlijk allang gecrasht:()

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Verwijderd

Misschien kan je de stabilisator van de voeding behouden, maar de transformator eruit slopen...
Wel rekening mee houden dat er ook nog 5 volt en 3.3v uit moet komen, dus niet zomaar alle transformatoren eruit solderen :D

Zuk VI
uhm hoe wou je 12V gelijk stroom omvormen naar 5V of 3,3V met een trafo??

de wiseling tussen + en - is juist waarom een trafo werkt.

de 12v, 5V en 3,3V komen van aparte wikkelingen op de secundare spoel

Verwijderd

ExploWare schreef op 21 mei 2004 @ 00:08:
[...]

Ik zit net even bij een ander topic te kijken:
[carputer] install in een nissan 100 NX

Daar hebben ze dit gebruikt:
ITPS spannings regulator en shutdown control
en daar heb ik hier wat meer informatie over gevonden
klinkt wel instressant

PS: bij conrad kennen ze ITPS en spannings regulator niet :(
Ik kan je die ITPS enorm aanraden! Deze zorgt er namelijk voor dat de pc automatisch start nadat de auto is gestart en ook het afsluiten gebeurt automatisch. Verder is de ITPS ook bedoeld om van de wisselende spanning in een auto een stabiele(re) 12V spanning te maken. Werkt echt fijn. Weet zo alleen niet waar deze in NL te koop is (mijne komt uit Amerika). Er is wel een tijdje een inkoop-actie van geweest, dus hij is hier zeker ergens te vinden.

Overigens vraag ik me af waarom je een monitor in je auto wil. Zou niet graag een ongeluk krijgen en vervolgens zo'n CRT-bak door m'n auto zien vliegen :X

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 07:26 ]

Verwijderd

Hallo?
iemand al gedacht om een tweede accu ergens in de auto te plaatsen?
Even doorlussen vanaf de andere accu, en klaar ben je..
Neem aan dat je geen 7 uur lang in je auto gaat zitten met een laptop op schoot..

Weet niet precies wat je kwijt zou zijn voor een UPS, maar denk toch wel iets meer dan ene nieuwe accu.
En daarnaast zal een UPSje niet echt lang meegaan, wanneer de stroom uitvalt.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 07:38 . Reden: EDIT! ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 07:36:
Hallo?
iemand al gedacht om een tweede accu ergens in de auto te plaatsen?
Even doorlussen vanaf de andere accu, en klaar ben je..
Neem aan dat je geen 7 uur lang in je auto gaat zitten met een laptop op schoot..

Weet niet precies wat je kwijt zou zijn voor een UPS, maar denk toch wel iets meer dan ene nieuwe accu.
En daarnaast zal een UPSje niet echt lang meegaan, wanneer de stroom uitvalt.
Dat heb ik gedaan, ik heb een aparte startaccu en een accu voor de audio, weet je zeker dat je altijd genoeg stroom hebt :)

niet dat ik zo'n interessante audio installatie heb maar had gewoon 2 accu's :+

[ Voor 7% gewijzigd door Megamind op 21-05-2004 07:57 ]

• Corn

Corn

Raar jongetje

AMDathlonxp schreef op 20 mei 2004 @ 21:21:
Ik heb laatst mijn peugeot 309 voor de gein aangeduwd, gewoon om te kijken hoe het ging. Binnen 2 meter reed ie al geheel zelfstandig en moest ik er snel inspringen :) (en dat is een grotere auto dan wat jij hebt) Dus in geval van nood, gewoon naast je auto gaan huppelen.

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-11 16:15

GigaTexel_BE

AMD MP²

Corn schreef op 21 mei 2004 @ 09:43:
[...]

Ik heb laatst mijn peugeot 309 voor de gein aangeduwd, gewoon om te kijken hoe het ging. Binnen 2 meter reed ie al geheel zelfstandig en moest ik er snel inspringen :) (en dat is een grotere auto dan wat jij hebt) Dus in geval van nood, gewoon naast je auto gaan huppelen.
offtopic:
ff OT: hoe kan jij je auto aanduwen als die in versnelling staat? je moet toch altijd eerst wat snelheid maken in neutraal, inspringen en dan zachtjes in 1ste versnelling en koppeling laten opkomen?

Siesteem Spekkies!

• videodok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 07:11
omdat er onduidelijkheid is over wat de ITPS doet, heb ik een subject toegevoegd aan mijn topic: [carputer] install in een nissan 100 NX

• AMDathlonxp
videodok schreef op 21 mei 2004 @ 10:30:
omdat er onduidelijkheid is over wat de ITPS doet, heb ik een subject toegevoegd aan mijn topic: [carputer] install in een nissan 100 NX
Afbeeldingslocatie: http://downloadzz.t0j.com/Got/Ikke/pw70front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://downloadzz.t0j.com/Got/Ikke/itps01.jpg
Werken deze ook gewoon op een Asus A7V8X-X AMD moederbord? Of is 70watt daar niet genoeg voor?
Of werken die dingen alleen maar bij dit meoderbord?:
Afbeeldingslocatie: http://downloadzz.t0j.com/Got/Ikke/pw70.jpg

Hier een afbeelding van het moederbord wat ik erin wil zetten:
Afbeeldingslocatie: http://downloadzz.t0j.com/Got/Ikke/cm_asus_a7v8x-x_big.jpg
Zo is het misschien wat duidelijker. Op dit moederbord wil ik dan dat kleine voedinkje zetten (als dat kan).

Wel bedankt voor alle reacties :)

[ Voor 55% gewijzigd door AMDathlonxp op 25-05-2004 17:54 ]

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 22:42
Ik denk niet dat dat gaat, al zou het wattage genoeg zijn,. (een gemiddelde proc verstookt toch zeker 60-80 watt.) dan zal het fysiek niet passen. een paar condensatoren in de weg en zo. maar daar zou een echte tweakert niet van terugschrikken

I said I'd be back...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30
70W is veel te weinig voor dat bord van je !

Een epia kun je er goed mee voeden en dan houdt het verder ook op, die voedinkjes zijn btw te vinden bij www.myelectronics.nl

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Corn schreef op 21 mei 2004 @ 09:43:
[...]

Met een diesel zal dat net wat lastiger gaan met voorgloeien en dat soort dingen ;)

• videodok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 07:11
de minobox oplossingen zijn ongeschikt voor jouw mobo. De itps is geschikt tot zo'n 70 watt, de PW-70A kan meer dan 100 watt leveren. Maar naast je mobo en je proc zal het geheugen en zeker je HD wel wat verbuiken. ik denk niet dat ie het trekt. Je had het ergens oook nig eens over een CRT monitor dus ik denk gewoon dat je een Groote omvormer/inverter moet gebruiken.

• AMDathlonxp
Maar heb je niet van die kleine voedingkjes die meer dan 70 watt kunnen leveren?

• AMDathlonxp
videodok schreef op 21 mei 2004 @ 11:43:
de minobox oplossingen zijn ongeschikt voor jouw mobo. De itps is geschikt tot zo'n 70 watt, de PW-70A kan meer dan 100 watt leveren. Maar naast je mobo en je proc zal het geheugen en zeker je HD wel wat verbuiken. ik denk niet dat ie het trekt. Je had het ergens oook nig eens over een CRT monitor dus ik denk gewoon dat je een Groote omvormer/inverter moet gebruiken.
Dus het beste is om toch een leuke omvormer te gebruiken, en dan daar een gewone PC en voeding op aan te sluiten..

Ow ja... over die ene CRT monitor. Ik leg die heel ff in de achterbak, en als alles werkt, dan sluit ik het LCD aan. Ik wou ff weten of ik dan tijdelijk die CRT monitor op die Omvormer kon hangen zonder velengsnoer te gebruiken >:) .
Maar ik ga echt geen CRT in de auto inbouwen hoor >:)

Verwijderd

Dus het beste is om toch een leuke omvormer te gebruiken, en dan daar een gewone PC en voeding op aan te sluiten..

Ow ja... over die ene CRT monitor. Ik leg die heel ff in de achterbak, en als alles werkt, dan sluit ik het LCD aan. Ik wou ff weten of ik dan tijdelijk die CRT monitor op die Omvormer kon hangen zonder velengsnoer te gebruiken >:) .
Maar ik ga echt geen CRT in de auto inbouwen hoor >:)
Gelukkig maar ;)
Maareh, als je inderdaad een dergelijk moederbord wilt gebruiken zal je de makkelijkste oplossing in zo'n omvormer vinden. Op zich werkt dat ook best aardig, heb het zelf ook geruime tijd gebruikt. Ik raad je wel aan om deze omvormer wat betreft de stroomvoorziening van goede kabels te voorzien (eventueel zelfs die sigaretten-plug vermijden). Je kan 'm namelijk ook rechtstreeks op de accu aansluiten (mét zekering ertussen!). Zorg ook dat het dingetje zijn warmte kwijt kan. Zo'n apparaat kan gloeiend heet worden. Die van mij heeft z'n overhittings-beveiliging al eens nodig gehad :X

offtopic:
Iemand nog interesse in zo'n omvormer? Heb er nog een liggen -> 150W max. ;)

• AMDathlonxp
Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 12:53:
[...]

Gelukkig maar ;)
Maareh, als je inderdaad een dergelijk moederbord wilt gebruiken zal je de makkelijkste oplossing in zo'n omvormer vinden. Op zich werkt dat ook best aardig, heb het zelf ook geruime tijd gebruikt. Ik raad je wel aan om deze omvormer wat betreft de stroomvoorziening van goede kabels te voorzien (eventueel zelfs die sigaretten-plug vermijden). Je kan 'm namelijk ook rechtstreeks op de accu aansluiten (mét zekering ertussen!). Zorg ook dat het dingetje zijn warmte kwijt kan. Zo'n apparaat kan gloeiend heet worden. Die van mij heeft z'n overhittings-beveiliging al eens nodig gehad :X

offtopic:
Iemand nog interesse in zo'n omvormer? Heb er nog een liggen -> 150W max. ;)
Ik kan de omvormer wel onder de motor kapot monteren, dan krijgt ie ook nog wind. Of we bouwen hem helemaal vol met van die 120mm fans >:)
Hoe warm denken jullie dan dat zo'n ding gaat worden?

Dit is de omvormer die ik laatst heb bestelt. Deze kan 600watt continu geven, en een maximum van 1500watt.
Hier de afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://downloadzz.t0j.com/Got/Ikke/32091.jpg

En hier een afbeelding van de omvormer die ik nog had liggen. Die kan continu 300 watt geven, en een maximum van 500 of 600Watt.. ben ik weer ff vergeten 8)7
Afbeeldingslocatie: http://downloadzz.t0j.com/Got/Ikke/31496.jpg

Deze omvormers hebben ook nog een groot koellichaam (Bijna alles zit binnen in). Zal dit genoeg koelen, of is het toch verstandiger als ik er toch een ventilator bij hang :)

[ Voor 28% gewijzigd door AMDathlonxp op 25-05-2004 17:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 20:54:
Ten eerst zul je moeten zorgen dat je sigaretten aansteker het ook doet als je auto niet op contact staat dat is namelijk niet standaard bij een opel

en waarom een PC ? is een laptop niet handiger Kweet niet wat je er mee wil doen in de auto met een pc als het voor de muziek bijvoorbeeld is zijn er veel makkelijker oplossingen een mp3speler met een hardeschijf bijvoorbeeld

En volgens mij zijn 12 naar 230 volts omvormers ook te koop met een Accu dus die laad je bij als je hem op je sigaretten aansteker aansluit
Hallo, het is wel een opel he! denk daarbij effe na! :D

en gewoon niet aan beginne, garantie is weg, accu is zo leeg, dus een flaptop is makkelijker!

• Henk B

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 15:41:
Hallo, het is wel een opel he! denk daarbij effe na! :D
Ook een Opel kan een duvel zijn hoor; 'tis maar net wie/wat er achter het stuur zit! >:)
en gewoon niet aan beginne, garantie is weg, accu is zo leeg, dus een flaptop is makkelijker!
Waarom niet aan beginnen? Van een lege accu is nog nooit iemand doodgegaan hoor. Het kan natuurlijk wel verstandig zijn om vantevoren even te investeren in een paar startkabels... ;)

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

GigaTexel_BE schreef op 21 mei 2004 @ 09:54:
[...]
offtopic:
ff OT: hoe kan jij je auto aanduwen als die in versnelling staat? je moet toch altijd eerst wat snelheid maken in neutraal, inspringen en dan zachtjes in 1ste versnelling en koppeling laten opkomen?
offtopic:
Simpel: deur open, rechtervoet op de koppeling, stuur vasthouden met rechterhand, duwen en in evenwicht houden met linkerhand aan deurlijst.

</onzin>

• Corn

Corn

Raar jongetje

GigaTexel_BE schreef op 21 mei 2004 @ 09:54:
[...]
offtopic:
Waarom moet je snelheid maken in neutraal? Je kunt ook prima snelheid maken met één hand op de koppeling, en de andere aan je deur om te duwen. Je kunt wat minder hard rennen, maar het lukt prima in je eentje. Op het moment dat je je hand weghaald, heb je met een beetje geluk een startende auto. Ik deed het trouwens in zijn 2.

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

je kan ook duwen met al je handen vrij, maak je makkelijker snelheid, dan in de auto springen en dan in de 2 of 3 schakelen, dan start die het vlotst
tenminste, zo deed ik het altijd in mn golf...

• AMDathlonxp
Doet er allemaal niet toe :P

Het gaat mij om hoe we die PC in de auto krijgen zonder een accu die 1 sec al niet meer wil mee wil geven.

Ik ga het gewoon proberen.
Maar waar kan ik volgens jullie het beste de omvormer plaatsen? Onder de motor kap dan krijgt ie ook nog wat frisse lucht van onderen :P Of ergens anderss????

• mkampstra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 21:33
De spanning wordt toch afgesneden in start fase. Wanneer de motor eenmaal loopt levert hij weer 14.4 Volt. (Als de regulator in je dynamo nog goed is.)
Een weerstand ertussen en je heb een mooie 12 Volt. lijn.

En voor je harde schijf zijn helemooie ophangslees die hangen compleet in de elastieken. werkt schitterend. Waar je ze haalt weet ik niet meer maar ik heb ze eens op de pc discount gezien.

• Henk B

Henk B

te obl

mkampstra schreef op 22 mei 2004 @ 16:07:
De spanning wordt toch afgesneden in start fase. Wanneer de motor eenmaal loopt levert hij weer 14.4 Volt. (Als de regulator in je dynamo nog goed is.)
Ja, maar als je dus wilt dat de PC blijft draaien tijdens het starten dan sluit je hem dus niet op de accesoire stand aan. Vanuit jouw redenering heeft het sowieso geen zin om je druk te maken over het feit of de PC blijft draaien bij spanningen onder de circa 11V...
Een weerstand ertussen en je heb een mooie 12 Volt. lijn.
Dit is ten zeerste af te raden. Bij een lage belasting zal dan namelijk de spanning te ver stijgen. En omgekeerd; bij een hoge belasting (harddisk spin-up fase) zal de spanning veel te laag uitvallen, hetgeen weer resulteerd in een moeizaam startend systeem!
Hiervoor zijn nu juist spanningsregelaars uitgevonden, bv de low-drop LM1084-12 die ook in de zogenaamde ITPS gebruikt wordt.
AMDathlonxp schreef op 22 mei 2004 @ 15:56:
Maar waar kan ik volgens jullie het beste de omvormer plaatsen? Onder de motor kap dan krijgt ie ook nog wat frisse lucht van onderen :P Of ergens anderss????
Als ik jouw was zou ik hem zeker NIET onder de motorkap plaatsen. Daar kan het namelijk nogal eens vochtig zijn, en alle elektronica die zich daar bevindt is dan ook spatwaterdicht uitgevoerd. Jouw omvormer is dat hoogstwaarschijnlijk niet!

[ Voor 21% gewijzigd door Henk B op 22-05-2004 16:33 ]

Verwijderd

regel anders een powerpak zodat je in ieder geval je auto weer kunt starten als je accu leeg is.

Verwijderd

Het is een beetje een oud topic maar ik ben zelf ook met een gelijkwaardig projectje begonnen.

Wat moet je ermee?
- DVD / Divx kijken
- Echte navigatie software dus niet die PDA tom tom shit
- MP3tjes luisteren
- tv kijken
- internetten
- gamen (geen zware 3d games uiteraard)
- eigenlijk alles wat je op je pc ook doet :)

Ik heb gekozen voor de volgdende onderdelen

- ITPS power regulator
- Mini ITX moederbordje van VIA deze is 17 bij 17 cm groot 1 GHZ processor
- Travla C134 case (autoradio formaat)
- slimline 256 DDr geheugen
- Slimline DVD
- Slimline DVD/CD naar ide convertor
- 2,5 Inch 40 GB schijf
- USB GPS
- 7,2 Inch LCD/TFT met ingebouwde tv tuner breedbeeld (4:3 en 16:9)
- slimline toetsenbordje

Hoe werkt het
De power regulator heeft 3 draden
+ 12 volt constant (wit)
+ 12 volt op contact (rood)
- en een min zwart

standaard zit er een stekker voor op je voeding te pluggen rechtstreeks op de voedingkaart. Ik wilde mijn computer niet vast inbouwen dus heb ik een jack van gemaakt zo'n aansluiting dus die je ook op je adapter hebt zitten die je bij de case krijgt.
Vervolgens gaat er nog een power reset functie draadje van de regulator rechtsreeks naar het moederbord.

Zodra je contact aanzet w8 de regulator tot de accu stabiel is vervolgens start je pctje netjes op. Wanneer je contact uitzet gaat Xp netjes shutdownen. De power regulator is onmisbaar omdat hij piekspanningen voorkomt. dus 9 - 15 volt in en netjes 12 volt uit.

Ik heb het tevens zo gemaakt en opgehangen dat als ik me auto bijvoorbeeld op het station parkeer netjes alles kan meenemen in een laptop tas.

Qua kosten ben ik rond de 450 euro kwijt geweest maar ik had het geluk dat ik veel voor niets had zoals de DVD speler en HD disk, etc...

Tevens ben ik nou bezig met een wireless netwerk kaartje erin aan het proppen zodat ik via een accespointscanner lekker overal kan internetten. Een maat van me doet dat ook en je wil niet weten hoeveel mensen hun internetverbinding niet dicht gooien.

Nog even over het schermpje ik heb een goedkoop schermpje via marktplaats geregeld deze is 800 x 600 en 1024 bij 768 bij 60 hz. Wil je echt suprieure qualiteit dan moet een VGA scherm nemen die bijvoorbeeld 85 hz aan kan maar dan moet je toch vanaf 300 euro beginnen te rekenen en vanaf 400 euro met touch. Ik was 120 euro kwijt voor mijn scherm.

op www.mini-itx.com vind je andere inspirerend projectje met die kleine pctjes
op www.myelectronics.nl kun je alles bestellen

knutsel ze!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 13:48:
Zodra je contact aanzet w8 de regulator tot de accu stabiel is vervolgens start je pctje netjes op. Wanneer je contact uitzet gaat Xp netjes shutdownen. De power regulator is onmisbaar omdat hij piekspanningen voorkomt. dus 9 - 15 volt in en netjes 12 volt uit.
Alles klopt, behalve het belangrijkste van het geheel. Dat ding geeft namelijk helemaal geen 12v uit als de ingangspanning tussen de 9 en 15v zit. Als jij het tenminste over hetzelfde hebt als ik, namelijk de ITPS van o.a. myelectronics.

Dat bordje bezit geen step-up converter en is gewoon een "simpele" lineaire voltage regulator. Dat houdt in dat er nooit meer uit kan komen aan spanning dan je aanbied. En daarnaast heb je ook nog een spanningsval over de regulator. Oftwel, jij kan enkel een 12v uitgangsspanning krijgen als je 13,4V of hoger op zijn ingang zet.

Die 13,4V of hoger haal je alleen als je motor draait (meestal is de spanning dan namelijk zo'n 14,5V). Staat je motor uit dan heb je een spanning van rond de 11V.

En daarnaast, als jij je contact aandoet en je pc start vanzelf op (waar die ITPS idd voor zorgt) dan start je meestal ook daarna je motor direct. En zodra je dat doet zakt die 11V zelfs nog in naar zo'n 9V (vanwege de startmotor). En dan heb je dus kans dat die 7,6V die er dan overbrlijft aan de uitgang van de ITPS voor zorgt dat je PC weer even snel uitgaat als dat die was aangesprongen.

[ Voor 18% gewijzigd door Lamborghini op 03-06-2004 22:44 ]

Verwijderd

@Lamborghini: Je hebt tot op zekere hoogte gelijk (let wel, ik spreek alleen uit praktijk-ervaring, van de theorie heb ik niet zoveel verstand :+ ).
Het is inderdaad zo dat de spanning die de ITPS levert niet contstant 12V is. De spanning die de ITPS levert wanneer de auto nog niet gestart is zo rond de 11V hangt. De desktop harde schijf in mijn carpc vond dat minder leuk en startte gewoon niet -> gevolg computer die z'n bootdisk niet kan vinden. Pas na het starten van de auto (en een reboot van de pc) kon ik de carpc gebruiken.

Echter als je de auto op contact zet en vervolgens start heb ik het nog nooit meegemaakt dat de computer ineens weer uitgaat. Tenzij je accu misschien wat brak is.

Wat dat betreft ben ik inderdaad iets minder enthousiast over de ITPS. Wat mij betreft moet deze er eigenlijk ook voor kunnen zorgen dat er een mooie 12V spanning geleverd wordt aan de voeding. Tot slot is een klein minpuntje dat er geen aan/uit schakelaar oid bijgeleverd wordt. Als ik namelijk slechts een paar kilometer weg ga heb ik die carpc niet nodig...

offtopic:
En nee een fiets nemen is dan ook geen optie... Heb die auto immers niet voor nix 8)

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 12:23:
@Lamborghini: Je hebt tot op zekere hoogte gelijk (let wel, ik spreek alleen uit praktijk-ervaring, van de theorie heb ik niet zoveel verstand :+ ).
Ik heb zelf ook de ITPS en heb er eerst metingen mee gedaan voordat ik het in me auto heb ingebouwd. En zoals ik in me theorie verhaal vertelde gebeurt het in de praktijk ook niet dat die 12V uitgeeft, ongeacht de ingangsspanning.
Maar zoals je zelf zegt is dat niet altijd erg. Zelf start ik me pc enkel als de motor draait maar toen een keertje de motor afsloeg bleef me pc idd gewoon aanstaan.
Tot slot is een klein minpuntje dat er geen aan/uit schakelaar oid bijgeleverd wordt. Als ik namelijk slechts een paar kilometer weg ga heb ik die carpc niet nodig...
Ik vond dat ook een nadeel en heb het dus anders opgelost. Die ITPS laat ik lekker zijn gang gaan. Ik heb gewoon de schakelaar voor het moederbord naar me dashbord geleid. Dus ik kan met een apart knopje in me dashbord de pc aan en uitzetten. En als de pc is vastgelopen kan ik hem zo ook uitzetten door de knop gedurende 4 seconden ingedrukt te houden, zonder dat ik dus me contact uit hoef te doen om de ITPS opnieuw op te starten.

• EEKthecat
  • Laatst online: 16-11 20:24
Ik zit al een tijdje te denken om mijn Toshiba Libretto 70CT in te bouwen om er een navigatie van te maken.

Opzich geen probleem natuurlijk maar ik rij een mini uit 88 en kwa energie beheer snap je dat wel he :)

Nu is er 1 probleem, de accu is kappot dus moter uit = laptop uit

Nouw heeft de accu dik een jaar hier op een stoffige kast gelegen dus die jaag ik er nog wel een keer in om te kijken wat hij nu zegt :) je weet maar nooit he.

Maarja als ik een oplossing vind zou het wel gaaf zijn, dan heb ik navigatie in een mini uit 88 :P
Pagina: 1