Het is een beetje een oud topic maar ik ben zelf ook met een gelijkwaardig projectje begonnen.
Wat moet je ermee?
- DVD / Divx kijken
- Echte navigatie software dus niet die PDA tom tom shit
- MP3tjes luisteren
- tv kijken
- internetten
- gamen (geen zware 3d games uiteraard)
- eigenlijk alles wat je op je pc ook doet
Ik heb gekozen voor de volgdende onderdelen
- ITPS power regulator
- Mini ITX moederbordje van VIA deze is 17 bij 17 cm groot 1 GHZ processor
- Travla C134 case (autoradio formaat)
- slimline 256 DDr geheugen
- Slimline DVD
- Slimline DVD/CD naar ide convertor
- 2,5 Inch 40 GB schijf
- USB GPS
- 7,2 Inch LCD/TFT met ingebouwde tv tuner breedbeeld (4:3 en 16:9)
- slimline toetsenbordje
Hoe werkt het
De power regulator heeft 3 draden
+ 12 volt constant (wit)
+ 12 volt op contact (rood)
- en een min zwart
standaard zit er een stekker voor op je voeding te pluggen rechtstreeks op de voedingkaart. Ik wilde mijn computer niet vast inbouwen dus heb ik een jack van gemaakt zo'n aansluiting dus die je ook op je adapter hebt zitten die je bij de case krijgt.
Vervolgens gaat er nog een power reset functie draadje van de regulator rechtsreeks naar het moederbord.
Zodra je contact aanzet w8 de regulator tot de accu stabiel is vervolgens start je pctje netjes op. Wanneer je contact uitzet gaat Xp netjes shutdownen. De power regulator is onmisbaar omdat hij piekspanningen voorkomt. dus 9 - 15 volt in en netjes 12 volt uit.
Ik heb het tevens zo gemaakt en opgehangen dat als ik me auto bijvoorbeeld op het station parkeer netjes alles kan meenemen in een laptop tas.
Qua kosten ben ik rond de 450 euro kwijt geweest maar ik had het geluk dat ik veel voor niets had zoals de DVD speler en HD disk, etc...
Tevens ben ik nou bezig met een wireless netwerk kaartje erin aan het proppen zodat ik via een accespointscanner lekker overal kan internetten. Een maat van me doet dat ook en je wil niet weten hoeveel mensen hun internetverbinding niet dicht gooien.
Nog even over het schermpje ik heb een goedkoop schermpje via marktplaats geregeld deze is 800 x 600 en 1024 bij 768 bij 60 hz. Wil je echt suprieure qualiteit dan moet een VGA scherm nemen die bijvoorbeeld 85 hz aan kan maar dan moet je toch vanaf 300 euro beginnen te rekenen en vanaf 400 euro met touch. Ik was 120 euro kwijt voor mijn scherm.
op
www.mini-itx.com vind je andere inspirerend projectje met die kleine pctjes
op
www.myelectronics.nl kun je alles bestellen
knutsel ze!