Toon posts:

Meerwaarde van manual focus

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik ben helemaal nieuw hier,

Ik sta op het punt een camera te kopen, mijn uitgetrokken budget hiervoor is rond de 800 euro, de camera mag ook minder kosten.
Ik wil een camera met de nodige handmatig instelbare functies zoals iso, sluitertijd, diafragma enz enz, dus wat is met mijn budget aan te raden?
Nu wil ik ff vragen wat de meerwaarde is van "manual focus" op een camara.
Een camera steld zich toch vanzelf scherp dacht ik?
Dus wat kun je hiermee?

Dan nog iets, ik heb de Finepix S7000 en de Canon Powershot S1 op het oog, welke van deze is aan te raden?
Over de Finepix lees ik hier en daar niet zo'n goede berichten, er zou veel ruis in de foto's zitten maar ik vind de supermacro heel aantrekkelijk, op de canon vind ik de IS functie erg interressant.
Ik wil de camera gebruiken op vliegvelden, spotten, beetje macro, nachtfoto's enz.

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

ik heb zelfs met de fuji F602Z gespeeld , erg fijne camera.

http://www.dpreview.com/r...ilm/fuji_finepixs602z.asp

MF is vooral handig als de autofocus van de camera niet 'snapt' wat jij wilt scherpstellen.. bv. mensen in een bus... wil je de bus of de mensen scherp hebben ??

[ Voor 18% gewijzigd door B-lennium op 20-05-2004 18:09 ]

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Verwijderd

Topicstarter
Aha, je kunt dus kiezen om de voorgrond of de achtergrond scherp te stellen?

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

ja, gelukkig je hebt mn uitleg begrepen :+

als het wat donkerder is wil de AF ook wel eens een steek laten vallen ...

[ Voor 48% gewijzigd door B-lennium op 20-05-2004 18:12 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 18:09:
Je kunt in principe alles scherp stellen, aangezien het manual is. ;)
Ik kan me best voorstellen dat je dat voor mooie foto's vaak wilt gebruiken.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Of je kunt bijvoorbeeld scherpstellen op iets dat niet recht voor de lens staat, maar aan de zijkant.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 18:09:
Precies, en als je links en rechts een mens in het visier hebt en je richt tussen die personen stelt de camera de focus in op de achtergrond van die 2 wat niet zo wenselijk is.

Verwijderd

Topicstarter
Dus manual focus heeft wel degelijk zijn nut.

Oke, welke camera rond de 800 euro raden jullie mij aan?

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Verwijderd

Topicstarter
Er komt de Konica Minolta DiMAGE Z2 uit.

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
B-lennium schreef op 20 mei 2004 @ 18:08:
ik heb zelfs met de fuji F602Z gespeeld , erg fijne camera.

http://www.dpreview.com/r...ilm/fuji_finepixs602z.asp

MF is vooral handig als de autofocus van de camera niet 'snapt' wat jij wilt scherpstellen.. bv. mensen in een bus... wil je de bus of de mensen scherp hebben ??
Ik heb dezelfde camera. Het helpt ook als je ipv focussen op Average (waar hij standaard op staat) kiest voor focus op Spot. Dan pakt tie zeg maar het plekkie tussen je [ ] om te focussen.

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

ja klopt heb ik met mijn eigen 300D ook

Verwijderd

Acid_Burn schreef op 20 mei 2004 @ 18:12:
Of je kunt bijvoorbeeld scherpstellen op iets dat niet recht voor de lens staat, maar aan de zijkant.
of je gebruikt in dat geval WEL de AF, richt op 1 van de 2 personen, drukt de afdrukknop half in zodat de camera focust, richt tussen de personen in, en drukt verder af. It's so simple :D

Fuji s602zoom ook trouwens.. erg tevreden, weinig ruis hoor..
Aangezien de s7000 de opvolger is van de s602z denk ik dat het een goede koop is

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2004 23:55 ]

Verwijderd

voor 799 heb je een 300d....alleen nog geen lens :9

Verwijderd

de sony f717 is ongeveer 650 euro. en kun je ook mee scherpstellen via de ring aan de voorzijde van de lens. ik heb hem zelf ook. en ik gebruik steeds vaker de handmatige scherpstel.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

fuss: Nofi enzo, maar een foton00b met een 300D is in mijn ogen net zo iets als een omatje in een maserati: zonde, want het kan zo veel meer.

Ik zou goed kijken naar de S1, maar ook naar andere 4/5 Mpixel camera's. De huidige generatie 8Mpixelaars vind ik persoonlijk zwaar tegenvallen, op een enkeling na die ver buiten je budget ligt. :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Floris schreef op 21 mei 2004 @ 11:07:
Ik zou goed kijken naar de S1, maar ook naar andere 4/5 Mpixel camera's. De huidige generatie 8Mpixelaars vind ik persoonlijk zwaar tegenvallen, op een enkeling na die ver buiten je budget ligt. :)
De Canon PSPro1? :7 die heb ik die heb ik - vreudedansje doet
Ik vind die z'n geld wel waard hoor, voor de 1350 euro (inclusief extra CF 512 MB en tas) heb je echt een camera die álles kan, met geweldige lens, geweldige kleuren, geweldige alles eigenlijk :)
Dus als je nog even door kan sparen zou ik voor de Canon Powershot Pro1 gaan.
Iemand bij mij in de straat heeft wel een Olympus C765 (tenminste ik dacht dat het een C765 oid was :? ). Die kwaliteit evenaart natuurlijk niet de perfectie van Canon :+ maar dat ziet er ook niet slecht uit :)
Afbeeldingslocatie: http://www.olympusamerica.com/img/cpg_images/959_top1.jpg
4 megapixels of zo, maar wel 10x zoom :)
en ik denk dat die er wel voor 800 euro of minder is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 12:57 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij gebruik je handmatige focus vooral om focus tijd te elimineren ofwel bij het fotograveren van dieren of kinderen die continu bewegen (enige manier om een close up opname van een Gerbil (woestijnrat) te maken. Ik zou zelf voor een prosumer camera gaan ofwel camera's met alles wat een dSLR heeft behalve een spiegel en verwisselbare lens.
Ik ben zelf nog steeds gelukkig met mijn sony 828.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:25

mr_petit

opperprutser

Zelf vind ik manual focus bijna niet bruikbaar als je geen prisma in je zoeker hebt.
Op het moment dat je manual focus gebruikt heb je vaak last van slechte belichtingsomstandigheden, en dan kan ik absoluut niet in een normale optische zoeker (of op de lcd) zien of iets wel echt scherp is.
vroeger (tijd van autofocus analoge slr) kon je soms een andere zoeker kopen als je zoeker geen scherpstelprisma had.
Ik weet niet hoe dat nu zit.
niet-autofocus slr's hadden natuurlijk altijd een scherpstelprisma.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 21-05-2004 13:58 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Je kunt eens kijken ipv de S7000, de S20 Pro.
Beetje de opvolger van de S602Z, wat natuurlijk een heel erg goede camera is/was. :)

Deze kost bij Konijnenberg €689. Hou je ook nog een beetje over watje bij een geheugenkaart kunt leggen.

It’s the economy, stupid!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 08:27:
voor 799 heb je een 300d....alleen nog geen lens :9
Vandaag bij Mediamarkt in Duitsland wezen kijken, daar is de Eos 300D in de aanbieding inclusief 28-55mm lens voor 899,- ik denk eraan om hem te gaan halen straks.

Verwijderd

Topicstarter
Floris schreef op 21 mei 2004 @ 11:07:
fuss: Nofi enzo, maar een foton00b met een 300D is in mijn ogen net zo iets als een omatje in een maserati: zonde, want het kan zo veel meer.
Nou een echte newbie ben ik niet hoor:-)
Ik heb nu de analoge eos en daar heb ik toch redelijk veel ervaring mee.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 14:44:
[...]

Nou een echte newbie ben ik niet hoor:-)
Ik heb nu de analoge eos en daar heb ik toch redelijk veel ervaring mee.
Als je nu al een redelijk ervaren en tevreden slr-gebruiker bent, zou ik het iig afraden om een compact-cam te nemen. Zelf zou ik nooit aan een compact kunnen wennen en de beperking van het geïntegreerde objectief vind ik persoonlijk knudde.
Als je gaat investeren in een dslr, overweeg dan ook zeker de Nikon D70. Kost een stuk meer dan de 300D, maar ik vind dat je er ook een stuk meer voor terugkrijgt. Wat me persoonlijk erg aanspreekt in de D70 is de lage ruis van het CCD (vooral fijn als je veel in low-light condities werkt en een hekel hebt aan flitsen O-) ) en de snelheid van de camera: nagenoeg geen inschakelvertraging of shutterlag en snel wegschrijven van beelden. Maar, zoals gezegd, die D70 is wel een stuk duurder dan de 300D, dus ieder moet voor zich uitmaken of hij/zij het de meerprijs waard vindt.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 18:13:
[...]

Precies, en als je links en rechts een mens in het visier hebt en je richt tussen die personen stelt de camera de focus in op de achtergrond van die 2 wat niet zo wenselijk is.
goh de meeste camera's ondersteunen toch een soort van "pre-af-focus?".. je focus op één van die personen en druk de shutterknop half-in (niet loslaten), het apperaat gaat focussen en daarna ga je weer naar het midden zo dat je de foto wou hebben en druk de shutterknop helemaal in.

zo gaat dat i.i.g. met mijn S5000..

de ruis verhaal met de S5000/S7000.. het is een camera die je moet leren (blijkt het). in het begin had ik ook foto's met zieke hoeveelheden ruis. maar na een paar maand heb ik eindelijk onder de knie (en dus een beetje alle foto's nu) behoorlijk ruisvrij heb. het lichte overige ruis werk ik weg met een foto bewerkings programma. of neatimage.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit dat nu precies met die ruis van de S7000 en S5000, is die alleen zichtbaar als je uitvergroot?
Ik vind de S7000 namelijk een prachtige camera met veel mogelijkheden maar dat ruisverhaal schrikt me een beetje af om hem aan te schaffen.

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 21 mei 2004 @ 15:03:
[...]

Als je nu al een redelijk ervaren en tevreden slr-gebruiker bent, zou ik het iig afraden om een compact-cam te nemen. Zelf zou ik nooit aan een compact kunnen wennen en de beperking van het geïntegreerde objectief vind ik persoonlijk knudde.
Als je gaat investeren in een dslr, overweeg dan ook zeker de Nikon D70. Kost een stuk meer dan de 300D, maar ik vind dat je er ook een stuk meer voor terugkrijgt. Wat me persoonlijk erg aanspreekt in de D70 is de lage ruis van het CCD (vooral fijn als je veel in low-light condities werkt en een hekel hebt aan flitsen O-) ) en de snelheid van de camera: nagenoeg geen inschakelvertraging of shutterlag en snel wegschrijven van beelden. Maar, zoals gezegd, die D70 is wel een stuk duurder dan de 300D, dus ieder moet voor zich uitmaken of hij/zij het de meerprijs waard vindt.
Ha, die Nikon D70+ heb ik in de handen gehad vanmiddag, lag er ook voor 1099,- inclusief 28-55mm lens, een Sigma 55-200mm lens voor erbij koste 149,-
Tis allemaal net boven mijn budget maar als ik met vrouwlief praat komt het wel goed denk ik, beter en goeie kopen dan een prul, van een goeie heb je jarenlang plezier.

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 18:22
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 18:05:
Hallo ik ben helemaal nieuw hier,

Ik sta op het punt een camera te kopen, mijn uitgetrokken budget hiervoor is rond de 800 euro, de camera mag ook minder kosten.
Ik wil een camera met de nodige handmatig instelbare functies zoals iso, sluitertijd, diafragma enz enz, dus wat is met mijn budget aan te raden?
Nu wil ik ff vragen wat de meerwaarde is van "manual focus" op een camara.
Een camera steld zich toch vanzelf scherp dacht ik?
Dus wat kun je hiermee?

Dan nog iets, ik heb de Finepix S7000 en de Canon Powershot S1 op het oog, welke van deze is aan te raden?
Over de Finepix lees ik hier en daar niet zo'n goede berichten, er zou veel ruis in de foto's zitten maar ik vind de supermacro heel aantrekkelijk, op de canon vind ik de IS functie erg interressant.
Ik wil de camera gebruiken op vliegvelden, spotten, beetje macro, nachtfoto's enz.
Als je een hoop settings wil en MF en IS en er dan ook nog eens rond de 800 eurie voor wil uitgeven is er eigenlijk maar 1 serieuze optie, de Dimage A1 (minolta).

5MP, 7/8x zoom, en qua instellingen mischien nog wel uitgebreider dan menige dslr.

Hij is al eens genoemd in dit topic dus links gaat ik zekers niet meer plakken
(had ik al gezegd dat de batterij ook erg lang meegaat?)

Slash Care
Mementô

• Ursamajor
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

mr_petit schreef op 21 mei 2004 @ 13:56:
Zelf vind ik manual focus bijna niet bruikbaar als je geen prisma in je zoeker hebt.
Op het moment dat je manual focus gebruikt heb je vaak last van slechte belichtingsomstandigheden, en dan kan ik absoluut niet in een normale optische zoeker (of op de lcd) zien of iets wel echt scherp is.
vroeger (tijd van autofocus analoge slr) kon je soms een andere zoeker kopen als je zoeker geen scherpstelprisma had.
Ik weet niet hoe dat nu zit.
niet-autofocus slr's hadden natuurlijk altijd een scherpstelprisma.
uhh matglaasje bedoel je....

En teevens, manual focus zit ook op de 300d, knopje om, erg fijn. En hij kan ook slin scherp stellen net zoals je gewend bent op je analoge slr van canon. Het ligt er maar net aan wat je zoekt. Handigheid en meeneembaarheid of maakt formaat niet uit. Dan is de 300d een hele mooie keuze. Ga aub niet bezuinigen op lenzen, want das net zoiets als de banden van een auto als sluitpost gebruiken....

[ Voor 25% gewijzigd door Ursamajor op 23-05-2004 03:32 ]

Gadgets FTW!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:25

mr_petit

opperprutser

Ursamajor schreef op 23 mei 2004 @ 03:26:
[...]

uhh matglaasje bedoel je....
nee, geen matglaasje, maar echt geslepen lensjes: je draait aan je focus, en de 2 beelden 'sluiten uiteindelijk op elkaar aan'

"man is not truly one, but truly two,"

• huiz
  • Laatst online: 07-02 15:28
koraks schreef op 21 mei 2004 @ 15:03:
[...]

Als je gaat investeren in een dslr, overweeg dan ook zeker de Nikon D70. Kost een stuk meer dan de 300D, maar ik vind dat je er ook een stuk meer voor terugkrijgt.
Als hij al een analoge EOS heeft is het msch raadzamer om te kijken naar een 300D ipv D70. Hij heeft dan al lenzen en mogelijk een flitser die op de 300D passen :)
En het is idd niet makkelijk te wennen aan een compactcamera als je een slr hebt (gehad). Leuk voor erbij, voor op vakantie of een feestje maar niet als vervanging.

En manual focus gebruik ik echt zelden, als de camera niet scherp kan stellen dan lukt het je zelf ook maar zelden met het blote oog.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
huiz schreef op 23 mei 2004 @ 11:22:
[...]

Als hij al een analoge EOS heeft is het msch raadzamer om te kijken naar een 300D ipv D70. Hij heeft dan al lenzen en mogelijk een flitser die op de 300D passen :)
Klopt, is zeker waar. Maar het hangt dan dus wel af van de vraag of je al een mooie doos met glas hebt staan of niet :)
En manual focus gebruik ik echt zelden, als de camera niet scherp kan stellen dan lukt het je zelf ook maar zelden met het blote oog.
Ben ik het niet mee eens. Ik heb gister nog wat macro's geschoten die ik met de hand prima kan focussen, maar waarmee de AF van mijn EOS1000F echt enorme moeite heeft. Zeker als je je body op een stafief hebt staan en liever niet weer alle schroefjes los wil draaien zodat je een edge kan zoeken waarop je kan AF-en.

• huiz
  • Laatst online: 07-02 15:28
koraks schreef op 23 mei 2004 @ 12:49:

Ben ik het niet mee eens. Ik heb gister nog wat macro's geschoten die ik met de hand prima kan focussen, maar waarmee de AF van mijn EOS1000F echt enorme moeite heeft. Zeker als je je body op een stafief hebt staan en liever niet weer alle schroefjes los wil draaien zodat je een edge kan zoeken waarop je kan AF-en.
Da's zo, maar manual focus vind ik toch meer geschikt voor macrofotografie (en in mijn geval maak ik weinig macrofoto's dus ik gebruik het zelden). Zoals ergens bovenin gemeld scherpstellen op mensen of op een bus, lijkt me toch niet echt praktisch om dat met de hand te doen :P

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:21

Marc H

- - Is wakker - -

meest ideale situatie voor manual focus: Hekken, afsrasteringen

Stel je wil iets door een hek heen fotograferen, zoals in een dierentuin. met autofocus zullen de meeste digicams focussen op het hek, ipv het dier erachter. Met manual focus krijg je toch het dier scherp en het hek niet.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Verwijderd

Manual Focus is ook wel handig als het nogal donker is. Dan kan de camera niet scherpstellen op iets, maar het is bijvoorbeeld nog wel te zien op de foto als je een flits gebruikt. Dan focus je dus zelf op het object en maak je de foto :)

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 15:57:
Manual Focus is ook wel handig als het nogal donker is. Dan kan de camera niet scherpstellen op iets, maar het is bijvoorbeeld nog wel te zien op de foto als je een flits gebruikt. Dan focus je dus zelf op het object en maak je de foto :)
idd, voor bijna elke compactcamera is schemer of zwak kunstlicht al te weinig om goed te kunnen focussen. Vaak stelt ie dan wel goed scherp maar duurt het dan langer.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Ursamajor
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

mr_petit schreef op 23 mei 2004 @ 03:42:
[...]

nee, geen matglaasje, maar echt geslepen lensjes: je draait aan je focus, en de 2 beelden 'sluiten uiteindelijk op elkaar aan'
Ah, die dingen! Die zaten in de oudere camera's. Een matglaasje doet ongeveer hetzelfde, maar dan zijn het allemaal hele kleine geslepen vlakjes.
Met astrofotografie heb je er dan welleens last van, omdat ze te donker zijn om zwakke sterretjes scherp te stellen.

Die 2 geslepen lensjes die jij bedoelt, zaten ook op mn oude praktica maar dan op het matglas. Werkte best handig, maar in contrastarme situaties waren de circels eromheen erg handig (zelfde als het grote vlak, alleen dan veel kleintjes).

Gadgets FTW!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Als je nu een analoge SLR hebt, dan wil je niet terug naar een compacte digitale camera. Heb je nu een Canon, neem dan een 300D met kitlens (18-55) als je al redelijk wat glas hebt. Anders zou je de D70 met kitlens (18-70) eens kunnen overwegen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Zelf schiet ik portretten op MF. Waarom? Omdat ik daar vaak met een beperkte scherptediepte werk, waardoor het fijn is om het focuspunt zelf goed te kunnen leggen. Want waar legt de AF het focuspunt? Op de ogen? De neus? Jukbeen? Handig als je daar zelf controle over hebt. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1