[gateway]2 servers 2 internet verbindingen

Pagina: 1
Acties:

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50
Een vriend van me en ik hebben beide een 8-1mbit adsl lijntje.
Ook hebben we beide een server staan waar die naar een router gaat en die waar naar internet gaat.

Nu willen we een ftp opzetten op beide servers maar dan zo als je inlogged via een ftp client hij op beide ftp servers inlogged maar dat de gebruiker maar 1 map structuur ziet.

Ik zal het hieronder proberen te schetsen:

code:
1
2
3
4
                  directory list
                        |
                        |
server1-----------------+------------------server2

Beide servers zijn Windows 2000
Volgens moet je dus van beide servers 1 gateway maken en de client daarop laten inloggen of zie ik dat verkeerd?

Beide servers bevinden zich niet in het zelfde lan.
als het bestand op server1 staat dat ie het van server1 download en als het op server2 staat dat het van server 2 wordt gedownload, maar dat ze maar 1 keer hoeven in te loggen om de map structuur te zien.

Sorry als ik vaag is maar als je het niet snapt laat het ff weten zal ik proberen het nog duidelijker uit te leggen.

[ Voor 19% gewijzigd door KoBolD54 op 20-05-2004 17:32 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:48
Je zult sowiezo beide servers in hetzelfde LAN moeten hangen, dit kun je doen door een VPN te creëren. Als je allebei een Unix-variant gebruikt hoeft dit niet zo moeilijk te zijn. Vervolgens kun je natuurlijk met het Network File System precies doen wat jij wilt.

Let wel op dat je altijd één server zult hebben waarop iedereen inlogt, dus het wordt niet gedeeld tussen die twee.

Dus: met een paar aanpassingen is het wel mogelijk wat je wilt!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

DFS onder je WAN (das 2 lans via VPN gekoppeld) kan je op beide servers exact het zelfde aanbieden

moet je echter wel beide in het zelfde domain hangen ..

AD maakt het ook mogelijk om via 1 locatie altijd bij je bestanden te kunnen ongeacht waar het bestand staat dus
je tikt ipv \\server\share in
\\domainname\share

AD rules

met DFS kan je door 1 share op 1 locatie te koppelen op een andere locatie laten "mirroren" door gewoon op de andere file server een extra verwijzing te maken en dan File replicate aan te zetten dit zorgt er meteen voor dat hij via AD replicatie je directories synced op beide locaties wat niet ten kost van je bandbreedte hoeft te gaan indien goed opgezet

NFS heeft de techniek van file replicatie helaas niet
Unix bied je ook niet een Uniforme login aan tenzij je van een link maakt tussen de 2 systemen doormiddel van een centrale user database

BSD/Linux/Unix bied echter wel een betere snelheid en throuhgput van data aan en meer flexibiliteit van veiligheid en configurabiliteit ten opzichte van windows en VPN's

Tja vanalles