Toon posts:

Aantal draden netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 2.081 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
We willen graag internet hebben in onze dj-studio en moeten hiervoor een lange netwerkkabel trekken van onze router tot in de studio (ongeveer 50m). Het probleem is dat we enkel een netwerkkabel heb van 20m en nog 30m telefoondraad. Alleen heeft die telefoondraad maar 3 draadjes. Ik zou graag weten of ik deze dan kan aansluiten zodat we internet hebben.

btw: onze router kan crossover aan.

zoekfunctie en google leverden niets op.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:51
Voor 100mbit netwerk heb je vier draden nodig. Of je met 2 draden kunt volstaan voor 10mbit durf ik niet te zeggen.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Koop gewoon een kabel van 100 meter voor 18 Euro.

pricewatch: UTP Cat5e Kabel (100m)

Telefoonkabel heeft sowieso te weinig draadjes om te gebruiken. Ook al kon het wel; draden aan elkaar knopen is nooit verstandig.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 16:01:
We willen graag internet hebben in onze dj-studio en moeten hiervoor een lange netwerkkabel trekken van onze router tot in de studio (ongeveer 50m). Het probleem is dat we enkel een netwerkkabel heb van 20m en nog 30m telefoondraad. Alleen heeft die telefoondraad maar 3 draadjes. Ik zou graag weten of ik deze dan kan aansluiten zodat we internet hebben.

btw: onze router kan crossover aan.

zoekfunctie en google leverden niets op.
Je hebt minimaal 4 draadjes nodig (probleem één) en die moeten ook nog correct getwist zijn, wat telefoondraad nooit is (probleem twee). Ik zou je dus gewoon aanraden om direct 100 meter UTP cat-5E te kopen (zo duur is dat nu ook weer niet).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

UTP heeft normaal gesproken 8 aders, waarvan er 4 gebruikt worden. Aan 3-aderig heb je dus niets.
Je kan volgens mij bij een telecom winkel gewoon 50 meter Cat5 halen, en knijp je zelf de bekkies erop, staat in de NT-FAQ hoe je het moet aansluiten.
Suc6

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Spijtig genoeg zitten we in geld nood en dan nog is in een boerengat.
Waar ze dan zo van die computerwinkels hebben die max lengte van netwerk hebben van 20m en die dan nog eens 15€ kosten en voor te bestellen hebben we ook niet echt goesting.

Dus mijn vraag is moet het lukken als ik 50m telefoondraad ga halen met 4draden?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het zal wel lukken daarmee. Voor alleen internet zal het prima werken, maar verwacht geen snelle preformance over die kabel als je ook dingen over een netwerk wil blazen.

Ey!! Macarena \o/

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 16:09:
Spijtig genoeg zitten we in geld nood en dan nog is in een boerengat.
Waar ze dan zo van die computerwinkels hebben die max lengte van netwerk hebben van 20m en die dan nog eens 15€ kosten en voor te bestellen hebben we ook niet echt goesting.

Dus mijn vraag is moet het lukken als ik 50m telefoondraad ga halen met 4draden?
met 10mbit, ja. Maar ik raad aan gewoon UTP Category 5 of hoger te halen. Zo duur is het niet. Desnoods betaal je het uit je eigen zak.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 16:09:
[...]
Geen schijn van kans. Ga gewoon even naar de dichtstbijzijnde grotere stad met een fatsoenlijke computerwinkel, daar hebben ze het juiste spul voor een redelijke prijs op voorraad.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Je hebt een hele lange kabel, en die zal echt getwist (op een bepaalde manier in elkaar gevlochten zijn). Anders gaat het simpelweg niet werken. Bespaar je de moeite van het twee keer doen. Is het misschien een idee om 20 + 30 meter aan elkaar te knopen met zo'n wit koppelblokje? FF Ducktape om het koppelstukje doen en je hebt geen probleem meer!

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Mr. Liu schreef op 20 mei 2004 @ 16:04:
[...]

Je hebt minimaal 4 draadjes nodig (probleem één) en die moeten ook nog correct getwist zijn, wat telefoondraad nooit is (probleem twee). [...].
Dit is niet helemaal waar, met een beetje geklungel kun je met 2 aders volstaan, dan heb je wel half duplex. Je moet dan de Tx en de Rx aderparen aan elkaar knopen. Als je 20m 8 aderig UTP kabel hebt kun je in theorie 1 kabel van 80 meter maken. Je krijgt dan natuurlijk wel collisions en je haalt daarom nooit de snelheden die je met een full duplex kabel zou halen. Maar voor een internet verbinding zou dit ruim voldoende moeten zijn.

Dat telefoondraad lukt misschien nog met een paar meter, maar 30 meter untwisted dat gaat bijna zeker niet werken. Bovendien is de impendantie van die telefoonkabel waarschijnlijk niet goed.

Too many people, making too many problems

Verwijderd

het is pure onzin om het zo aan te pakken, want zelfs lopend naar die winkel gaat waarschijnlijk nog sneller dan de volgende oplossing, maar het is in principe wel mogelijk;

je hebt in je netwerkkabel (waarschijnlijk) 8 aders van 20 meter en in je telefoonkabel 2 aders van 30 meter. dit komt neer op 220 meter kabel, wat je moet delen door 4 om een 4-aderige te maken. dit komt neer op 55 meter 4-aderige kabel.

strip de netwerkkabel, deel de kabels in twee setten van 4 en knoop (soldeer) de uitenden aan elkaar. je zit nu al op 4 meter. red je het hier nog niet mee, dan kun je het truukje herhalen met je telefoonkabel (2 stukken van 30 is 4 van 15). kabels voorzichtig draaien, vasttapen, gesoldeerde gedeelten tapen, stekkers eraan en klaar. veel knutselplezier :P

ps: schrijf wel netjes op welke kleuren je aan elkaar knoopt, anders kom je in de problemen bij de stekkertjes

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2004 20:33 ]

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 18:20
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 20:31:
het is pure onzin om het zo aan te pakken, want zelfs lopend naar die winkel gaat waarschijnlijk nog sneller dan de volgende oplossing, maar het is in principe wel mogelijk;

je hebt in je netwerkkabel (waarschijnlijk) 8 aders van 20 meter en in je telefoonkabel 2 aders van 30 meter. dit komt neer op 220 meter kabel, wat je moet delen door 4 om een 4-aderige te maken. dit komt neer op 55 meter 4-aderige kabel.

strip de netwerkkabel, deel de kabels in twee setten van 4 en knoop (soldeer) de uitenden aan elkaar. je zit nu al op 4 meter. red je het hier nog niet mee, dan kun je het truukje herhalen met je telefoonkabel (2 stukken van 30 is 4 van 15). kabels voorzichtig draaien, vasttapen, gesoldeerde gedeelten tapen, stekkers eraan en klaar. veel knutselplezier :P

ps: schrijf wel netjes op welke kleuren je aan elkaar knoopt, anders kom je in de problemen bij de stekkertjes

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

LeX-333 schreef op 20 mei 2004 @ 16:14:
[...]
Dit is niet helemaal waar, met een beetje geklungel kun je met 2 aders volstaan, dan heb je wel half duplex. Je moet dan de Tx en de Rx aderparen aan elkaar knopen.
Nee dus. De hardware aan beide zijden is helemaal niet in staat om over hetzelfde paar te ontvangen en te verzenden. Je krijgt niet eens collisions, je krijgt geen verbinding.

Telefoon-kabel werkt goed met 10 Mbps over een korte afstand, misschien 10-20 meter, en dan met aardig wat collisions, met 100 Mbps krijg je ook hier gewoon geen verbinding meer.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kom op zeg, dit staat allemaal letterlijk in de FAQ

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.