Toon posts:

AC'97 kraakt zonder belasting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een wazig probleem. In de Search kon ik er geen nuttig antwoord op vinden.

Het is als volgt: Mijn onboard audio geeft sinds het begin al heel veel problemen. De standaard ALC650 drivers gaven amper geluid, nieuwere drivers deden het niet in 5.1, en de allernieuwsten geven nog steeds een ruis.

Bij normale systemen komt het ruis vaak tijdens het belasten van de computer, met name door HD's en andere IDE aparaten. Mijn systeem is precies andersom. Hij ruist en kraakt vrij heftig, tot ik de computer belast, of geluid afspeel. Dan ruist hij nog wel, maar wel enorm veel minder. Gewoon scrollen in IE is al genoeg om de ruis tot een bijna onhoorbaar volume te doen zakken. Tijdens een rustig MP3'tje hoor ik de ruis ook amper meer.

Wat ik geprobeert heb:
- Verschillende volume's
- Andere drivers
- Verschillende bios settings
- Andere IRQ's toewijzen
- USB aparaten afkoppelen
- Kabel verleggen (ivm storing van buitenaf)
- Andere in/uitgangen dempen
- Voltages bekeken (PC vreet veel van de 300W PSU)

Ik heb een Asus A7N8X-X, Duron 1600@XP2400MHz (FSB op 200MHz), 256MB Ram, en dit draait op XP Pro. Een nieuwe geluidskaart heb ik geen zin in, ik gebruik het geluid vrij weinig.

Iemand die een idee heeft wat de oorzaak of oplossing hiervoor is?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:39

Wildfire

Joy to the world!

Mocht je er nou niet uitkomen, tegen betaling van de verzendkosten kun je van mij een Trust 5.1 geluidskaartje overnemen (CMI 8738 chipset)... kost je dus maar een paar euro, dus dat kan geen probleem zijn... :)

Afijn, back on-topic: je draait XP Pro. Heb je voor de zekerheid ook een ander OS geprobeerd, bv. Windows 98SE? Heb je ook nog geprobeerd je PC niet te overklokken?

[ Voor 30% gewijzigd door Wildfire op 20-05-2004 17:05 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
PC terugklokken werkte ook niet. Een andere OS lijkt me ook niks. Er staat veel data op die ik echt niet kwijt wil, en ook niet even op mijn netwerk kwijt kan (HD zit 95% vol).

Een andere geluidskaart is nog wel een optie, maar ik zit met de aansluitingen. Het is een HQ-08 die op de grond staat naast een lage tafel waar de rest op staat. De aansluitingen op het mobo kan ik wel bij, de bracket kan ik alleen met grote moeite bij + dan lopen de draden via een lading 230 kabels en een Eheim pomp.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Als je geen ruimte op je HD hebt om even een dualboot te proberen, zou je wellicht zoiets als Knoppix kunnen overwegen... De ALC650 is redelijk standaard dus ik vermoed dat Knoppix die zo out-of-the-box wel zal ondersteunen... Even van CD booten en je weet hoe het onder Knoppix werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, dat is wel een goed plan. Wegens tijdgebrek zal het helaas wel even kunnen duren voor ik het kan proberen (tentamen maandag).

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik weet niet wat er verder allemaal nog in je PC zit, maar heb je ook geprobeerd met zoveel mogelijk uitbreidingskaarten verwijderd? Dat wil soms ook nog wel eens helpen.

Verwijderd

misschien zijn je boksen/kabeltjes van je boksen gewoon brak

Verwijderd

Ik heb op mijn MSI K8TNEO FIS2R bord met hetzelfde probleem te doen.... wie een oplossing weet ben ik erg dankbaar!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er alleen een netwerkkaartje in zitten, die verzetten helpt ook niet. De kabels zijn goed, ik gebruik een Labtec 4.1 setje en een nieuwe Zalman 5.1 koptelefoon. Het feit dat ik eht geluid hoor terwijl de kaart niet belast wordt zou ik denken aan software of de PC intern. Aangezien storende signalen in de kast ook met muziek/belasting hoorbaar zou moeten zijn denk ik toch aan software/buffers. Beetje het SB live/Via probleem.

Net ff zitten kijken, maar het geluid is niet afhankelijk van de CPU belasting, geheugen belasting of LAN belasting. Wel bij belasting van de videokaart mischien. Omdat hij bij het scrollen al stopt met piepen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 14:08 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 14:03:

[..]

Net ff zitten kijken, maar het geluid is niet afhankelijk van de CPU belasting, geheugen belasting of LAN belasting. Wel bij belasting van de videokaart mischien. Omdat hij bij het scrollen al stopt met piepen.
Je gebruikt Internet Explorer? Scrollen is voor je videokaart echt geen belasting als je bedenkt wat voor 3D-geweld dat ding allemaal moet kunnen uitpoepen... maar IE zelf schiet naar bijna 100% CPU-usage als je scrollt! Kijk maar eens in Taakbeheer... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 22:06:
Ik heb op mijn MSI K8TNEO FIS2R bord met hetzelfde probleem te doen.... wie een oplossing weet ben ik erg dankbaar!
Ik heb de Epox 8KDA3+ en herken je probleem. De NB, met dat heatsinkje erop wordt veels te warm. Ik had toen ook last van krakend geluid, kheb er nu een fan op gezet en ben er van af.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:53

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Zat het AC'97 gedeelte niet in de southbridge..?

Hier stond een dode link.

Verwijderd

De MSI K8TNeo en de Epox 8KDA3+ zijn Socket 754 moederborden. SB zit geintegreerd in de cpu en die chip die dan op het mobo overblijft is de NB.

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18

--HYPER--392