Toon posts:

[WLAN] Sitecom WL-105B wordt niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg het gisteren NIET aan het lopen. Ik heb een Sitecom 54MBit accesspoint (WL-105B) aangesloten op een Sitecom DC202 router. (Met een normale UTP kabel, geen crossover.) Vanaf vaste PC's, die ook op de router zitten, kan ik het accesspoint wel pingen, en configgen. Vanaf de laptop met WLAN adapter krijg ik het NiET gedetecteerd.

Router => 192.168.0.1
PC1 => DHCP (meestal 192.168.0.100, omdat DHCP bij 100 begint)
PC2 => DHCP (meestal 192.168.0.101)
Accesspoint => Vast IP (192.168.0.200)
Alles op subnetmasker 255.255.255.0

Ik heb geprobeerd met de WLAN kaart op DHCP, én met een ip van 192.168.0.210 om hem in dezelfde range te brengen als het accesspoint. Tevens heb ik mét en zónder encryptie geprobeerd, met een Open System en een Shared Key system, via de standaard configuratietools van Windows XP, en met het bij de laptop geleverde "Oddyssey WLAN connection manager" programma. De Identificatie van het accesspoint is goed ingesteld: gewoon op "Sitecom". Ik laat de software scannen naar accesspoints met die naam, maar er wordt niks gevonden.

Hij is ingevoegd als voorkeursnetwerk, maar meestal zie ik een zendmast met een rood kruis erdoor. Soms, is het een zendmast met een groen bolletje erbovenop. (Dan werk hij, volgens mij.) Echter, zelfs dan verschijnt hij niet in de lijst met beschikbare netwerken, en kan ik nog geen verbinding maken. Even later valt de verbinding uit.

Het werkt dus nog steeds niet, op het moment.

Accesspoint kapot, in de laptop ingebouwde WLAN kaart gaar (hoop het niet, dit is niet makkelijk te ruilen :( ), of instellingenprobleem?

• Jacco Swart
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:13
Heb je al even geprobeert met netstumbler? Kan je even kijken of je misschien wel te ver weg van het AP zit of dat er iets stoort in de regio?

www.ya-calendar.com - Gratis online agenda

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit NAAST het accesspoint. Het staat op de tafel, aangesloten met 5 mtr kabel op het moment. De laptop staat er minder dan 50 cm vandaan.

Ik zal NetStumbler eens opzoeken... voor zover ik weet hebben geen andere mensen een AP hier in de buurt. (Simpelweg omdat ik alle internetvebindingen en thuisnetwerken bij buren en mensen in de straat zelf heb aangelegd :P)

• Grimli
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2023
Linkje om netstumbler te downloaden, om het leven iets makkelijker te maken.

Bij mij doet het wireless gedeelte ook wel eens moeilijk, vooral als ik iets in de config heb gewijzigd, en hij moet rebooten. Het lampje wireless gaat dan uit, en ik krijg het niet meer aan. Even de stekker er uit doet dan wonderen.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oom heeft dit AP gisteren zelf gekocht.

Net heb ik op internet gezien dat het bereik maar max. 20 meter is. Dat is te weinig. Het bereik moet minstens 30-40 meter zijn. (Hij wil met de laptop in de tuin kunnen zitten.)

Bedankt voor de link alvast... al denk ik dat dit AP morgen geruild wordt tegen een andere. (Krijg je zelfs voor 100 euro datn niks fatsoenlijks meer tegenwoordig? :( )

• Grimli
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2023
Als je er een flinke utp kabel naar je router aan doet, en het ap ergen bij het raam hangt is er niks aan de hand. Zolang je een vrije zicht verbinding hebt, zal het moeiteloos gaan. Zodra er echter muren / struiken tussen zitten neemt het berij drastisch af. Probeer dus op een goed zichtbare plek te komen met het ap, liefst zo hoog mogelijk. Om het berijk te testen op verschillende plaatsen is netstumbler ideaal/

Je zou ook kunnen overwegen een richtantenne, of omni-antenne in elkaar te solderen. Kost behalve tijd haast niks, en dan ga je het vast wel halen qua berijk.

Als je geen zin hebt zelf iets te bouwen, kan je ook even op bijvoorbeeld http://zx-yagi.nl/ (kopje wireless internet) kijken om een leuk antennetje te bestellen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost.

De Wireless Netwerkkaart in de laptop werkte gewoon, maar er zat in het BIOS een optie om de zender/ontvanger van de kaart uit te zetten. Laat het nou zo zijn dat het BIOS niet in het boekje van de laptop wordt besproken :( , en als Windows een netwerkkaart ziet en het ding geconfigureerd kan worden, ga je ook niet erover nadenken dat hij wel eens uit zou kunnen staan. Stom ding. :(

Het bereik is inderdaad niet zo hoog met 30 meter en een lage signaalsterkte, maar het is volgens mijn oom genoeg. Hij gaat het AP dus gewoon houden.
Pagina: 1