Voor een project voor school heb ik:
Een database in oracle, met daarin een aantal tabellen (duh!).
Een van die tabellen is genaamd lid.
Die tabel ondervragen lukt helemaal.
De query's worden met php dynamisch opgebouwd en werken volledig.
Nu zijn er een aantal views op die tabel gedefinieerd, die er leden uithalen uit een bepaalde leeftijdscategorie.
Als ik dus mijn lid tabel wil ondervragen aan de hand van die leeftijdscategoriën, worden eveneens die query's dynamisch opgebouwd.
vb:
select distinct * from volwassen where voornaam like 'Robin'
Dat werkt ook nog perfect, maar vanaf ik bijvoorbeeld ook de kleuters erbij wil, dan genereer ik zoiets:
select distinct * from kleuter, volwassen where voornaam like 'Robin'
(kleuter en volwassen zijn uiteraard views op de tabel lid)
En hier rijst het probleem, de voornaam is ambigu, vermits kleuter EN volwassen allebei een kolom voornaam hebben.
In standaard sql is dat zo opgelost met SELECT blabla AS, maar jeuj.... dit is oracle, en hier gaat dat niet
Kan het anders opgelost worden? OF ga ik op de presentatie maar gewoon zeggen dat ik er bewust voor gekozen heb dat je maar op 1 leeftijdscategorie kan zoeken per keer?
Een database in oracle, met daarin een aantal tabellen (duh!).
Een van die tabellen is genaamd lid.
Die tabel ondervragen lukt helemaal.
De query's worden met php dynamisch opgebouwd en werken volledig.
Nu zijn er een aantal views op die tabel gedefinieerd, die er leden uithalen uit een bepaalde leeftijdscategorie.
Als ik dus mijn lid tabel wil ondervragen aan de hand van die leeftijdscategoriën, worden eveneens die query's dynamisch opgebouwd.
vb:
select distinct * from volwassen where voornaam like 'Robin'
Dat werkt ook nog perfect, maar vanaf ik bijvoorbeeld ook de kleuters erbij wil, dan genereer ik zoiets:
select distinct * from kleuter, volwassen where voornaam like 'Robin'
(kleuter en volwassen zijn uiteraard views op de tabel lid)
En hier rijst het probleem, de voornaam is ambigu, vermits kleuter EN volwassen allebei een kolom voornaam hebben.
In standaard sql is dat zo opgelost met SELECT blabla AS, maar jeuj.... dit is oracle, en hier gaat dat niet
Kan het anders opgelost worden? OF ga ik op de presentatie maar gewoon zeggen dat ik er bewust voor gekozen heb dat je maar op 1 leeftijdscategorie kan zoeken per keer?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2004 15:20 . Reden: ik wou de titel aanpassen, maar dat lukt niet? en een typo ]