Toon posts:

Zalman 7000 cpu overhit.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Zalman 7000 ALCU aangeschaft omdat deze stil en geweldig zou zijn voor overclocken in tegenstelling tot de p4 stock cooler.
Nu heb ik mijn processor draaien @ 3.41 ghz op 1.5 vcore en mijn idle temp is 56 graden en stressed 74.
Op default 3.0 Ghz en 1.375 vcore geeft het 51 graden aan dus aan het overklokken moet het niet liggen denk ik.
Heb de Zalman al 4/5 keer afgehaald om een nieuwe laag Zalman koelprut op te smeren maar zonder succes. Ik weet echt niet wat ik verkeerd doe.
Waar kan het aan liggen ?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:31
Wat is je probleem nu ?

Je cpu wordt 66 graden stressed. En toen ?
Hoe heet werd ie eerst dan ?

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Het kan aan van alles liggen.
- Airflow in de kast.
- Fan van de Zalman op min (mbv fanmate)
- Te veel koelprut

De temps die je noemt zijn idd wat hoog (mijn p4-3.0 doet 43 na 2 mnd 24/7 stressen met DF- }:O ).

Er zijn erg veel topics met vergelijkbare problemen. Daar zijn ook veel oplossingen voor deze problemen gegeven. Ik zou ff rustig zoeken en proberen iets te vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2004 13:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kast openstaan en er komt koude lucht van buiten naar binnen.
De fanmate heb ik eruitgehaald dus hij draait op max.
Ik heb allerlei lagen koelprut opgesmeerd dun/dik etc. natuurlijk na elke laag het verwijderd met nagellak.

Ik ben geen overclock n00b maar ik weet echtniet wat ik verkeerd doe :'(

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2004 13:45 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:41

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 13:43:
De fanmate heb ik eruitgehaald dus hij draait op max.
Ik heb allerlei lagen koelprut opgesmeerd dun/dik etc. natuurlijk na elke laag het verwijderd met nagellak.

Ik ben geen overclock n00b maar ik weet echtniet wat ik verkeerd doe :'(
Met nagellak remover mag ik hopen? nagellak lijkt me nou niet echt een goed schoonmaakmiddel ;)

Koeler zit er wel recht op btw? wat zijn de andere temperaturen, van je mobo enzo?
Het zou trouwens ook nog kunnen zijn dat je mobo gewoon verkeerde temperaturen afleest.

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
_Ernst_ schreef op 20 mei 2004 @ 13:49:
[...]

Met nagellak remover mag ik hopen? nagellak lijkt me nou niet echt een goed schoonmaakmiddel ;)
}:O
Koeler zit er wel recht op btw? wat zijn de andere temperaturen, van je mobo enzo?
Het zou trouwens ook nog kunnen zijn dat je mobo gewoon verkeerde temperaturen afleest.
Aida32
Mobo temp: 38
Cpu temp: 55

Sandra sisoft 2004
Mobo temp: 38
Cpu temp: 58

Motherboard monitor

Mobo Temp: 38
Cpu temp: 57

Ik ga de cooler zo demonteren en dan de schroeven vastzetten met een halve draai aan elke kant zodat ie er echt recht opzit.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Nouja kijken of de koeler er goed recht op zit is een ding maar hij moet er ook stevig opzitten :X
Dat kan nl. aardig wat graden schelen, heb zoiets ook wel vaker voorbij zien komen.
Bovendien moet je de waardes die uitgelezen worden ook met een korreltje zout nemen, die kunnen er ook met een paar graden naast zitten.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Nope nog steeds hetzelfde :/

• mallept
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:32
Ik denk dat je niet genoeg airflow hebt. De temp van je MB zijn best hoog. Die van mij is bijv 25 c

Plaats wat fans is je kast. Waarschijnlijk kan je CPU cooler zijn warmte niet kwijt

[ Voor 20% gewijzigd door mallept op 20-05-2004 14:12 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 13:43:
(
Maar dan heb je nog geen airflow 8)7 Die koude lucht komt niet zomaar je kast "binnenzweven" en verlaat dan vrijwillig weer ;)

Een outtake heb je waarschijnlijk wel in de vorm van je voeding, maar heb je ook inttakes?

Verwijderd

Volgens mij heb je dan wel airflow want warme lucht stijgt op en koude lucht daald. Aardrijkskunde }:O

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
wat bedoel je met 'overhit' ?
is je pc instabiel, of vindt je alleen de temp wat hoog?

de temp is misschien hoger dan wat anderen dat hebben, maar zeker niet zo hoog dat 't alarmerend is.
en wat meer info van je overige spec zou ook helpen, zoals bijv. van je mobo.
Asus mobo's bijv. staan bekend dat ze de temps zeer fout kunnen aangeven.
dat is voor P4's en celerons trouwens makkelijk te achterhalen met dit 'trucje'

[ Voor 6% gewijzigd door NewbieNeo op 20-05-2004 14:24 ]

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 14:21:
Volgens mij heb je dan wel airflow want warme lucht stijgt op en koude lucht daald. Aardrijkskunde }:O
Maar koude lucht kan niet makkelijk horizontaal je kast binnen komen om warme lucht te verdringen. Warme lucht word wel enigszins weggezogen door voeding (waardoor koude lucht naar binnen kan), maar bv een fan onderin (inttake) is vele malen effectiever.

Verwijderd

Prescott? Zoja: keurige temps op die snelheid. Zo te zien heb je je FSB behoorlijk overgeklokt (wat was je CPU oorspronkelijk?), en dan valt die moederbord temp ook wel te verklaren.

Vergeet verder niet dat die zalman koeler hoofdzakelijk voor de stilte is, temps heeft die cooler als 2e prioriteit.

Verwijderd

Daar ben ik wel een beetje mee eens de warme lucht word weg gezogen en door de gaatjes komt koude lucht weer binnen :+

en over dat beetje: ik had is een keer me kast open staan maar dat had bijna geen invloed op de tempratuur maar ik zit hier ook met een P3 en een Redaon 9500 pro

Verwijderd

Topicstarter
Het is een prescott p4 3.0 GHZ @ 3.4 GHZ vcore 1.5. FSB is op 227. Ik heb geen intake fans en heb de outtake fan van de voeding zelfs op 7 volt draaien heh.
Moederbord is Epox p4ca3+ denk dat de temps wel kloppen.
Dus 55c idle zonder airflow op de bovenstaande snelheden is normaal op een
zalman ?

Als ik 3 papst fans van 19 db inprop in de kast zou dat dan ongeveer 10 graden schelen ? en zou 3x19db veel geluid maken ?

Verwijderd

Nee, die fans zouden niet veel lawaai maken. Ja dat kan veel schelen, je hebt nu namelijk GEEN airflow (of nihil), zolang je ze er maar goed inbouwt, en ja, die temps zijn voor een prescott doodnormaal, zeker op die FSB met zo'n voltage.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 14:27:
Prescott? Zoja: keurige temps op die snelheid. Zo te zien heb je je FSB behoorlijk overgeklokt (wat was je CPU oorspronkelijk?), en dan valt die moederbord temp ook wel te verklaren.

Vergeet verder niet dat die zalman koeler hoofdzakelijk voor de stilte is, temps heeft die cooler als 2e prioriteit.
Het is een prescott, standaard voltage is maar 1.375v... Dus de temps zijn wel aanvaardbaar. :)

Edit: Hier hebben ze er ook last van: • [rml][ P4 prescott] Temp aan de hoge kant[/rml]
[rml][ Temp] P4 2.8E icm Zalman CNPS7000A-Cu[/rml]

Misschien vind je er nuttige tips in.

[ Voor 20% gewijzigd door pisart op 20-05-2004 14:52 ]

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 14:43:
Het is een prescott p4 3.0 GHZ @ 3.4 GHZ vcore 1.5. FSB is op 227. Ik heb geen intake fans en heb de outtake fan van de voeding zelfs op 7 volt draaien heh.
Moederbord is Epox p4ca3+ denk dat de temps wel kloppen.
Dus 55c idle zonder airflow op de bovenstaande snelheden is normaal op een
zalman ?

Als ik 3 papst fans van 19 db inprop in de kast zou dat dan ongeveer 10 graden schelen ? en zou 3x19db veel geluid maken ?
Ik zou het bij 2 laten, 1 voorin de kast (intake) en 1 onder je voeding outtake(ontlast ook de voeding). Voor elke extra fan komt er namelijk ook extra geluid (dacht 3db)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb lopen rondzoeken op andere forums naar tips en iemand zegt over de epox 4pca3+ :
"DEFINITLY COOL THE MOSFETS!!!"

Wat zijn mosfets ?

• Fuss!
  • Laatst online: 07-02 09:27
MOSFETs (metal-oxide semiconductor field-effect transistor) zijn vermogentransistors, meestal zwarte componentjes met een alu achterkant voor koeling

edit: http://whatis.techtarget....0,,sid9_gci214511,00.html

[ Voor 40% gewijzigd door Fuss! op 20-05-2004 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij wordt echt veels te heet :/ 74 celsius @ load heb de hele dag van alles geprobeerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2004 23:14 ]

Verwijderd

ik snap eigenlijk niet waarom iedereen die alcu koopt
ik heb de cu en draai mijn 2.8 northwood op 28 graden idle en 33 stressed en die zalman staat op zijn laagst
misschien heb je teveel prut ertussen prut is slechts opvulling van de gaatjes dus hoe minder hoe beter
misschien heb je een slechte airflow
ik heb ene xaser 2 5000 met alle fan op zijn laagst het enige wat ik hoor is mijn harde schijf en cooler van 9800 pro

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:06
Ik denkk dat je temp sensors gewoon brak zijn. Je low-casetemp is al 30 graden. Dat betekend dat de temperatuur in de kast al gelijk 30 graden is geworden terwijl hij nauwelijks tijd heeft gehad om op te warmen.

Bovendien wordt het in mijn kast zonder casefans maximaal 32 graden.
Als je systeem niet instabiel loopt zou ik me echt geen zorgen maken.
Wat je nog kunt doen: meet de temperatuur in je kamer (niet case) met een gewone thermometer en zet een hele grote ventilator tegen de open zijkant aan. Kijk wat de casetemp is en dan weet je grofweg de afweiking.
Als de twee temperaturen toch gelijk zijn weet je dat je niet genoeg airflow in je kast hebt óf dat het veel te warm op je kamer is

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• NewbieNeo
OnTracK schreef op 20 mei 2004 @ 19:19:
Ik denkk dat je temp sensors gewoon brak zijn. Je low-casetemp is al 30 graden. Dat betekend dat de temperatuur in de kast al gelijk 30 graden is geworden terwijl hij nauwelijks tijd heeft gehad om op te warmen.

Bovendien wordt het in mijn kast zonder casefans maximaal 32 graden.
Als je systeem niet instabiel loopt zou ik me echt geen zorgen maken.
Wat je nog kunt doen: meet de temperatuur in je kamer (niet case) met een gewone thermometer en zet een hele grote ventilator tegen de open zijkant aan. Kijk wat de casetemp is en dan weet je grofweg de afweiking.
Als de twee temperaturen toch gelijk zijn weet je dat je niet genoeg airflow in je kast hebt óf dat het veel te warm op je kamer is
wil je precies de afwijking weten, dan kan je 't beste deze methode volgen, zoals ik al eerder aangaf.. :)

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 12:07
Je moet misschien aan een nieuwe cooler denken, had er hier ook 1tje maar de temps liggen aan de hogen kant met zo'n cpu, helemaal als je hem ook nog overclocked.

iig suc6

Verwijderd

Topicstarter
lekker vaag uitgelegd door die meneer er zijn volop soorten benchmarks in dnet welke moet ik kiezen ?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Misschien dat de temps van de TS ook hoger zijn door het weer ?
Ik heb een zolderkamer op het noorden, met beide ramen tegenelkaar open, en nog was me CPU temp idle 45,5 graden :+, scheelt bijna 15 graden idle met 2 weken terug:P
Dus ik denk dat het weer dezer dagen ook wel een rol speelt.

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan, ik zit ook in een zolderkamer waar 6 grote ramen in staan :P wordt best warm hier.

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt dat mijn temp. sensors niet goed werken :/
MBM geeft 75c aan maar de cpu throttelled niet terug.

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Heb je de temps al eens in het bios gaan bekijken?

• NewbieNeo
Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 14:37:
Het blijkt dat mijn temp. sensors niet goed werken :/
MBM geeft 75c aan maar de cpu throttelled niet terug.
dat betekent dus dat je temp. sensors te hoge temps aangeeft. (wat ik al vermoedde, aangezien je geen stabiliteitsproblemen hebt) :)

maar hoeveel wijkt de temp nu echt af dan?
gewoon je CPU heter laten worden, totdat de performance afneemt en dan je temps bekijken..
ben benieuwd wat dat epox mobo doet.
Pagina: 1