Toon posts:

computer uitval en trage opstart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik zit met het volgende probleem: 2 dagen geleden zat ik s'avonds op het net toen mijn computer er in 1 keer mee ophield. Hij viel compleet uit en dat heeft mijns insziens niet kunnen liggen aan een powerdropout omdat mijn bureaulamp nergens last van had. Kon mijn computer in eerste instantie niet opnieuw opstarten, maar na enige tijd is me dit toch gelukt met dit verschil dat het nu 5 tot 10 minuten duurt voordat ik uberhaupt de opstartpagina voor mijn toegangscode in beeld krijg. Kreeg bij deze eerste opstartpoging ook mijn setupblad voor me en die heb ik gesaved. Heb mijn kast open liggen, en daar kan ik in mechanisch opzicht niks vinden in de zin dat de voeding niet extra warm is, de fan van mijn koeler gewoon loopt, maar dit hoeft natuurlijk niks te zeggen. Ik heb een 2,6 GH pentium 4 processor en die zou veel sneller op moeten starten dan hij nu doet. Waar ligt mijn probleem? Heeft mijn processor een klap gehad? Werkt mijn koeler niet optimaal meer? En mocht dit het geval zijn met wat voor programmatje kan ik dit testen en waar kan ik die vinden? Alvast bedankt vooor de moeite. _/-\o_

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:23
Hmm, als een p4 te heet wordt clockt hij zichzelf automatisch naar beneden. (ze kunnen zelfs zonder koeler werken)

Kijk eens met een progje zoals mbm5 hoe heet je proc is.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-05 20:07

UTM

Mischien is je computer veel te warm geworden. Dit kan je bijvoorbeeld in BIOS. Je moet nu even de temperaturen in de gaten houden. In Windows zijn er meerdere programma's waar je je temperatuur mee kan checken, bv: Motherboard Monitor 5, Speedfan. Verder kan je mischien even naar het aantal rotaties van je FAN kijken, mischien loopt deze wel niet meer goed waardoor de boel te heet wordt = computer sluit af :)

Verder is het mischien handig om dit door te nemen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Wat je kan proberen is de CPU in een andere computer te stoppen en te kijken wat die daar doet. Verder is het mischien handig om er even een andere voeding in te stoppen (met meer of gelijkwaardige aantal watt's). Nu kan je tenminste een aantal dingen uitsluiten :)

[ Voor 33% gewijzigd door UTM op 20-05-2004 12:31 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 12:21:
Hij viel compleet uit en dat heeft mijns insziens niet kunnen liggen aan een powerdropout omdat mijn bureaulamp nergens last van had. Kon mijn computer in eerste instantie niet opnieuw opstarten, maar na enige tijd is me dit toch gelukt met dit verschil dat het nu 5 tot 10 minuten duurt voordat ik uberhaupt de opstartpagina voor mijn toegangscode in beeld krijg.
Welk OS gaat het hier om? :)

Verder - heb je al eens geprobeerd om met (bijvoorbeeld) Knoppix of een BartPE CD te booten om te zien ofdat je performance dan ook tegen valt? :)

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Dank voor jullie reacties. Heb inmiddels mijn compu nagelopen met Speedfan en Sisoftsandra en het bleek inderdaad dat mijn koeler de geest had gegeven waardoor mijn processor zichzelf teruggeschakeld had. Nog geen jaar oud :( 8)7 Maar gelukkig een garantiekwestie. Dank voor de hulp. _/-\o_