Xp bootloader kwijt

Pagina: 1
Acties:

• Revocx
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03-2024
Goedenmiddag ,
Ik heb hier veel gevonden in de search over mijn probleem , maar nog niet het antwoord.

Ik zit met het volgende :
Ik heb 3 hdd's , op de eerste staat windows xp
op de tweede staat allerlei shit
en op de derde heb ik Fedora core 2(linux) geinstalleerd.

Tijdens de installatie van linux werdt de bootloader Grub geinstalleerd.
Alles was naar mijn idee prima gegaan , ik zat in linux en dat werkte prima.
Tot ik mijn duelmonitor instellingen ging veranderen.
Linux starte de X-Server(window) niet meer op. ( ik weet niet de exacte naam)
dus ik kon alleen in text mode werken, maar omdat ik echt nog een linux noob ben kon ik hier helemaal niks mee.
Dus ik herstarte pc op om naar windows te gaan , en selecteerde in de bootloader "Other OS" maar windows starte niet op.

Dus ik gezocht op internet en ik las overal dat je met fdisk/mbr het kon fixen
dus ik starte pc op met opstart diskkette voerde de commando uit , maar windows werkte niet.
Door deze commando was Grub nu ook weg van me pc , dus ik kan (omdat ik noob ben) niet terug naar linux.
Toen las ik dat je met de xp recovery fixboot en fix mbr kon doen.
Ook dat had geen succes.
Nu krijg ik namelijk : Operation os missing.
Maar windows staat er nog gewoon op !

Ik ben verder gaan zoeken , en toen las ik dat je ook kon proberen om een linux bootloader terug te installeren in mbr.
Dan moest je de linux cd erin doen en dan naar recovery gaan, maar wat dan komt snap ik echt helemaal niks van :'( . Ik heb echt geen idee hoe ik Grub moet installeren of mijn xp partitie moet mounten.

Na dit alles , wil ik nog maar 1 ding . Mijn xp installtie weer laten werken.
Linux hoeft niet te werken ofzo alleen maar mijn windows.
Als dat werkt kan ik verder gaan met linux.

mijn vraag is , hoe krijg ik mijn xp weer geboot ?

Vriendelijke groeten ,

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik had hetzelfde probleem met het verwijderen van Grub. Grub heeft de /boot partitie actief gemaakt, jij moet nu de Windows partitie weer actief maken, zodat daarvan weer geboot wordt. Ik heb dit gedaan met een Knoppix cd, via het programma Qparted, maar ik neem aan dat het ook via Fdisk kan, met bijv. een Windows 98 bootdisk.

Ik kon op de WinXP cd in recovery mode geen optie vinden voor het activeren van partities overigens...

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Met partition magic kun je heel makkelijk een partitie activeren, dus is dat mischien niet wat voor jou :?

Verwijderd

partitie actief maken met met fdisk van een willekeurige Windows 98 bootflop (optie 2 uit mijn hoofd)

Misschien hierna nog een x fixboot en fixmbr van de windows xp cd recovery dinges doen :)

• Revocx
Sorry jongens , mij dat is niet het probleem.
Op mijn eerste hdd staat xp op die schijf staan 2 partitie's .
als ik de ene activeer dan krijg ik melding Missing system , en die andere die geeft niks maar blijft hangen na : Verifying pool data .
dan blijft er zo'n streepje knipperen.

Het laaste wat ik nu gedaan heb is nog maar een keer fixboot en fixmbr in recovery console xp ,
Nu heb ik net geprobeert een nieuwe xp te installeren want dan wordt er een nieuwe boot.ini geschreven , maar naar het eerste deel van de bestanden copieren dan moet je de pc opnieuw opstarten en dan krijg ik weer Missing operating system :'(

[ Voor 42% gewijzigd door Revocx op 20-05-2004 12:25 ]

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Revocx schreef op 20 mei 2004 @ 12:21:
Sorry jongens , mij dat is niet het probleem.
Op mijn eerste hdd staat xp op die schijf staan 2 partitie's .
als ik de ene activeer dan krijg ik melding Missing system , en die andere die geeft niks maar blijft hangen na : Verifying pool data .
dan blijft er zo'n streepje knipperen.
Wat je moet doen is de partitie waar xp op staat activeren en dan met xp boot cd ff fixboot en fixmbr uitvoeren in die volgorde.

• Revocx
Ik heb nog een keer gedaan wat Eghie zei , maar nog steeds krijg ik
Missing operating system.

toen ik die command fixmbr wilde uitvoeren kreeg ik de volgende waarschuwing , ik weet niet of dat standaart is dus vandaar dat ik hem maar ff vermeld.

**Caution**
This computer appears to have a non-standard or invalid master boot record.

fixmbr may damage your partition tables if you proceed.
This could causes all the partitions on the current hard disk to became inaccessible.

If your not having problems accessing your drive do not continue.
Are you sure you want to write a new MBR ?

Ik heb een nederlandstalige windows versie , maar die cd wilt niet booten dus ik gebruik een engels talige boot cd van xp van me vader.
Is dat erg ?

Verwijderd

Op internet kun je gratis BOOTPART (http://www.winimage.com/bootpart.htm) downloaden, dat is een klein programmaatje dat bootsectors voor verschillende besturingssystemen voor verschillende partities kan herstellen.

Gewoon op een bootflop zetten (http://www.bootdisk.com), en readme even checken.

• Revocx
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 12:49:
Op internet kun je gratis BOOTPART (http://www.winimage.com/bootpart.htm) downloaden, dat is een klein programmaatje dat bootsectors voor verschillende besturingssystemen voor verschillende partities kan herstellen.

Gewoon op een bootflop zetten (http://www.bootdisk.com), en readme even checken.
Bedankt voor de tip maar het heeft me niet geholpen ,
ik zal wel ff vertellen wat ik geprobeert heb :
C:\>MD BOOTFILE
C:\>CD BOOTFILE
C:\BOOTFILE>BOOTPART

toen heb ik C:\BOOTFILE>BOOTPART 0 BOOTLINX.BIN Boot windows toegevoegd.
maar dat werkte niet , daarna heb ik de repair optie geprobeert :BOOTPART WINNT BOOT:C: .

Maar nog steeds geeft ie aan Missing operation system.
Helaas ik heb het nu opgegeven , ik heb net format c: ingetypt.
Hopelijk werkt na een reinstal alles weer.

Alleen ik weet nog steeds niet wat er is mis gegaan ! , dat vindt ik wel frustrerend want ik wil nog steeds erg graag met linux leren werken.
Tijdens de linux installatie krijg je een venster waarin je kan toevoegen wat je allemaal in je bootloader Grub wilde, er stond al linux en others bij. en ik was er van uit gegaan dat Grub met others de windows xp bedoelde.
Maar waarschijnlijk was dit dus niet het geval , en zal ik windows er apart bij moeten doen. (dus dat zal ik gaan proberen :P ) En dan maar hopen dat mijn duelboot wel werkt :)
Nou bedankt voor het meedenken allemaal,

Vriendelijke groeten Mitch

Verwijderd

Knoppix! (http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html)

Download deze speciale distributie van Linux waarmee je gewoon kan booten vanaf de CD.

Of "koop" VMWare Virtual PC waarmee je alle besturingssystemen gewoon in je Windows 2000 / XP kan runnen.

• Revocx
Het probleem is gevonden , het bleek een bug te zijn :|
hier 2 links
tweakers :
nieuws: Red Hat geeft Fedora Core 2 officieel vrij

Bug report :
http://bugzilla.redhat.com/bugzilla/show_bug.cgi?id=115980

Ik ga toch linux installeren , ik blijf proberen :P
ik ga nu geen grub of lilo gebruiken maar gewoon een opstart diskette , en dan later zet ik linux in de c:/boot.ini .
Dan blijft de windows mbr gewoon intakt !

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb nu inderdaad hetzelfde geintje meegemaakt, na het uitproberen van Fedora Core 2 :(

Door m'n HD op "LBA" te zetten in de bios krijg ik Windows weer geboot, maar de "auto" instelling doet het nu dus niet meer... Heeft iemand enig idee hoe ik dat weer werkend kan krijgen :?

Het heeft iets met het aantal heads te maken geloof ik. Ik las op bugzilla iemand die het volgende zei, misschien is er iets mogelijk vanuit Knoppix, want ik heb even geen zin meer in dual boot voorlopig...

>How can i repair that 16 heads into 255 heads , please tell me

boot from Fedora Core 1 (not 2) boot CD into linux rescue mode

chroot /mnt/sysimage

sfdisk -d /dev/hda | sfdisk --no-reread -H255 /dev/hda

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

Pagina: 1