[ervaringen] SuSe 9.1

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat mijn topic toegestaan is. Ik wou even vragen naar de ervaringen van mensen met SuSe 9.1 Linux.

Ik ben nog een Linux newbie. Ik had wel SuSe 8.1 gekocht, maar toen ik mijn Nvidia drivers probeerde te installeren kon ik niet meer in KDE komen, en toen was ik afgehaakt. Ik wil het nog een keer proberen, en daarom dacht ik maar SuSe 9.1 te kopen omdat die distro het meest gebruiksvriendelijk was. Ik heb SuSe Linux 9.1 Personal voor 29,95 gevonden bij Dynabyte.

Hier meuktracker: Fedora Core 2 final werd mij echter verteld dat SuSe "zeer traag vergeleken met Mandrake en Red Hat" is. Ik ben aan het twijfelen. IK zou ook Mandrake kunnen kopen, maar dat is gelijk flink wat duurder. En bij Fedora zitten geen handleidingen. Ik zou het waarderen als jullie je ervaringen zouden willen delen en advies willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik weet niet of downloaden van een distributie tot de mogelijkheden behoort, anders zou je kunnen besluiten om eens te kijken naar Fedora (http://fedora.redhat.com). Is een compleet gratis distributie, die (naar mijn mening) ook zeer gebruiksvriendelijk is. Enkel krijg je er niet de gedrukte documentatie bij (die wel bij SuSE Personal zit).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Geloof nooit commentaar op de FP, het is grotendeels bullshit.

SuSE is zeker niet trager dan Mandrake of Red Hat. Thuis zit ik achter een Gentoo machine (daar is dus alles zelf gecompileerd om het zo snel mogelijk te laten werken op jouw PC), op m'n werk achter SuSE 9.0 en ik kan geen grote verschillen aanwijzen eigenlijk.

Natuurlijk kun je distributies nog downloaden, maar als ik jou was zou ik gewoon proberen deze te installeren en te kijken hoe goed het werkt en bevalt, en vooral niet te veel waarde hechten aan geblaat in de meuktracker-commentaren.

[ Voor 35% gewijzigd door Wilke op 20-05-2004 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:04
Traag vind ik meevallen zeker in vergelijking met fedora die doet er bijna even snel over met opstarten dus ik weet niet waar degene dat vandaan heeft maar daar heb ik dus geen last van.

Verder vind ik suse erg fijn doordat substicks gewoon plug in zijn en dan kan je gelijk data er zetten en eraf halen bij fedora is me dat nog niet gelukt zonder dat de pc vast liep.

Verder kon ik bij fedora de up2date functie niet gebruiken en zal je dus yum moeten gebruiken. Bij suse heb je een handige updater ook voor nvidia drivers(erg fijn :)).

Verder is er in yast veel meer grafisch te regelen en hoef je niet eerst uit te vinden hoe een config file inelkaar zit of waar die is.

Enige wat bij suse ontbreekt is goede dvd support maargoed dat kan je oplossen door een paar rpm's te downloaden.
"uitleg ;)"
Bedoel met dvd , de film's dus like shrek enzo. Dit speelt ie bij mij niet af zonder dat ik eerst xine update.

En het klopt dat ze dat er daarom niet bij leveren. Staat ook aangegeven op de website, maar ik vind nog steeds jammer dat ze het er niet gewoon bij leveren of via yast update een mogelijkheid hebben en dan er zo'n venster bij doen zoals bij microsoft core fonts en de nvidia driver. Zoiets als :

Deze update is alleen legaal in landen die dvd decryptie niet verbieden door wetten ect.
"/uitleg"

Kortom ik vind suse makkelijker en doordat er veel programma's bij zitten heb je een ruime keuze uit proggels en hoef je niet alles te downloaden.

(9.1 gekocht voor 90 euro)

[ Voor 22% gewijzigd door roodhoedje op 20-05-2004 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
roodhoedje heeft dan neem ik aan de 'professional' editie. DVD support bedoel je neem ik aan mee ondersteuning voor het afspelen van video-DVD's - gewone data-DVD's (zoals waarmee je SuSE installeert) werken natuurlijk gewoon prima.

Maar het programma wat wordt gebruikt om DVD's te decrypten (zodat je ze in Linux kunt afspelen) is in sommige landen verboden, daarom hebben ze het er denk ik niet 'by default' bijgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
Heb inderdaad de pro editie , post geedit sorry voor de onduidelijkheid.

Maar 'salamander' omdat je zelf ook zegt dat je linux nog niet zo goed kent denk ik dat je fedora misschien nog even moet laten liggen. Of je moet je gaan verdiepen in de kernel omdat die waarschijnelijk zonder dri moet worden gecompiled voor je videokaart drivers.
En natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die je moet leren maar een goede kernel bouwen is erg moeilijk en ik denk voor jou misschien wel een grote drempel.
Wel is er erg veel te vinden op internet over fedora

Suse heeft wel documentatie maar da's meer voor de echte beginner en de echte die hard linux user dus heeft geen documentatie voor de midden moot. Dit is opzich niet zo heel erg met google kan er erg veel gevonden worden en in dit forum natuurlijk ook.

Misschien een idee om een paar distro's te downloaden en gewoon te proberen en daarna zelf een keuze te maken. Of misschien heeft iemand in jouw omgeving wel suse pro of mandrake.
Daarnaast zijn er wel wat review's te vinden, zeker van suse en fedora en dacht dat mandrake ook wel is is langsgekomen. Lees die anders eerst heb je in ieder geval een klein beetje achtergrond informatie, naast de meningen van anderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Ik gebruik SuSE LINUX 9.1 Personal op mijn desktop.
Let op dat bij de Personal versie alleen een installatie handleiding op papier zit. De rest van de documentatie is digitaal. (Alle documentatie is idd zoals roodhoedje zegt nogal afgestemt op behoorlijk newbe niveau, en op het gebruiken van bepaalde toepassingen, niet zozeer op linux in het algemeen)

Ik geloof er niks van dat SuSE langzaam is. Ik heb op mijn huidige pc ook Debian gedraaid, en het opstarten gaat niet merkmaar sneller of langzamer volgens mij. In KDE heb ik geen last van dingen die langzaam zouden zijn. Weliswaar kost het opstarten van OOo een paar seconden, maar dat ligt niet aan KDE lijkt mij.
Wat ik zeker wel kwijt wil is dat de installer echt _/-\o_ is. Die komt met een voorstel waar 'ok' op klikt, en verder ben je zowat klaar. Als je hardware hebt die niet direkt goed ingesteld is is eenvoudig *click* *click* te configureren met behulp van Yast.

Wat ik je wel kan aanraden is om inplaats van Konqueror _heel_ snel Mozilla Firefox te installeren voor het web-browsen. (Dwz dat vond ik erg aangenaam, ik gebruikte ook al een tijd lang Firefox onder windows)

Voordat je SuSE koopt kan ik je wel aanraden goed na te denken over of je inderdaad gaat krijgen wat je wilt (en wat je denkt dat je krijgt) SuSE Personal heeft een erg hoog kant en klaar gehalte, speciaal voor mensen die niet willen prutsen/hobby-en zegmaar.
Tip: probeer de LiveCD eens.

Edit: De nvidia drivers zijn te installeren via Yast. (Ow dat zei roodhoedje ook al ;) )

[ Voor 21% gewijzigd door Jesse op 20-05-2004 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

en wat is dan het verschil tussen suse 9.1 personal en 9.1 professional die ik pas bij dxons zag staan voor 99.95 (oid rond 90 euro iig) behalve de prijs en de naam natuurlijk zit er bij professional meer software of andere ondersteuning.
(wil ook eens iets proberen met linux, met boekjes erbij etc is veel beter voor mij)

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Klik :)
Aanvullend: Distrowatch heeft een heel aantal links naar reviews van SuSE LINUX 9.1 personal en professional, meerdere bronnen hebben bijde versies getest. Met dat rijtje van SuSE is voor zover ik weet nl. niet alles gezegd.
Professional heeft o.a. langere installatie support, hoewel ik vermoed dat vrijwel niemand die nodig heeft (uberhaupt niet) omdat ze alleen installaties op hardware die volgens hun support base werkt met SuSE ondersteunen zegmaar. (Mwa dat is gelukkig wel de meeste hardware)

[ Voor 34% gewijzigd door Jesse op 20-05-2004 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt mensen. Ik denk dat ik SuSe 9.1 dan toch maar ga kopen. Later kan ik nog wel wisselen naar Gentoo, Fedora o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoNoAD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-12-2023
Waarom zou ik (anderen) heel snel Mozzila moeten installen?
Ik heb zelf gelezen dat als je gaat telebankieren dat je niet echt veilig bent maar voor de rest?

Zelf ben ik een noob met linux en heb ik versie 9.0 pro gekocht (omdat ik niet wist dat versie 9,1 er al was 8)7 ) en ik fedora vrij vervelend vond omdat er geen documentatie bij zit en slechte documentatie over te vinden is nog ( in mijn ogen ).

Nu gebruik ik IPcop (op een oude pc) als mijn router en heb ik een kale pc er op aangesloten en de suse installatie zijn werk laten doen, maar helaas vond hij mijn netwerk instellingen niet goed en heb ik met wat stoeien de intstelingen weer goed gekregen.

Denk ik eindelijk alles werkende te hebben Poef ipcop/ hardisk geeft de geest en wil ik dat suse als server gaat werken, maar Yast verdomt het om de goede (adsl)instellingen te vinden(zelfs met enige aanpassingen).

Als hardcore windows gebruiker :r is het best lasttig om over te stappen naar linux als het niet in een keer goed gaat(of de tweede keer :X ).

Zelf wil ik helemaal over naar linux dus ik stoei nog wel effe verder.
edit:
Wat wil jij? en als je dan toch kiest voor suse of een ander en je komt er niet uit kan je altijd naar got....toch?

gr, D

[ Voor 6% gewijzigd door NoNoAD op 20-05-2004 11:46 ]

skullcrusher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Nou ik heb dus (om mijn overstap te vereenvoudigen) onder windows al een tijdlang OOo en een alternatieve browser gebruikt (Die browser btw meer om andere redenen, eerst een tijdlang Opera en later Mozilla Firefox (Firebird, Phoenix)) Firefox bevalt niet alleen onder windows heel goed, ook onder linux _vind ik_ het de lekkerste browser. Konqueror is toch een beetje alternatief voor mijn idee, maargoed, dat is ook wel vrij subjectief. Als jij Konqueror ok vind: perfect. (Mwa dit is weer een heel andere discussie, sterker nog et is geen discussie, et is net wat je prettig vind)

[ Voor 11% gewijzigd door Jesse op 20-05-2004 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30
SuSE 9.1 is zeker niet traag de oudere versies vond ik wel wat traag aanvoelen mar dankzij kernel 2.6 en kde 3.2 is alles veel sneller geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
DiscoveryW3 schreef op 20 mei 2004 @ 11:42:
Waarom zou ik (anderen) heel snel Mozzila moeten installen?
Ik heb zelf gelezen dat als je gaat telebankieren dat je niet echt veilig bent maar voor de rest?
Heu? Wat heeft dit nou weer met het onderwerp te maken dan?

Nog wel een dingetje om op te letten: bij de personal edition van SuSE zitten geen ontwikkeltools, dus je hebt geen compiler e.d.

Nu is dat als het goed is als gebruiker ook niet nodig, alles wat je nodig hebt zit er namelijk toch al bij, maar je moet dus wel bedenken dat de Personal edition dus niet echt bedoeld is als speeltuig voor 1337 computergebruikers, maar voor 'jan met de pet' die het gewoon graag wil kunnen installeren en dan klaar. Uiteraard kun je wel gewoon updates downloaden en software installeren via Yast (wat sowieso de beste manier is), maar dus 'even' zelf iets compileren zit er niet in.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 20-05-2004 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gebruik zelf 9.1 prof sinds een week en ben zeer tervreden. Suse is inderdaad aardig traag bij het opstarten maar zodra je in je werk omgeving zit vind ik hem sneller lopen dan winxp die ik daarvoor had. Maar is het niet een gigantisch groot nadeel als je geen gcc hebt, want dan kan je toch namelijks iets installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help, ik ben altijd een tevreden SUSE gebruiker geweest. Nu zie ik dat 9.1 personal geen gcc en make meelevert. Waarom niet in hemelsnaam?

offtopic:
Bij vorige versies vond ik het al irritant dat gcc en make niet standaard geinstalleerd waren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2004 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 21:58:
Help, ik ben altijd een tevreden SUSE gebruiker geweest. Nu zie ik dat 9.1 personal geen gcc en make meelevert. Waarom niet in hemelsnaam?

offtopic:
Bij vorige versies vond ik het al irritant dat gcc en make niet standaard geinstalleerd waren.
Dat is vrij logisch vind ik. SuSE Personal is vooral bedoeld als no-nonsense desktop-OS. Internetten, mailen, briefje tikken, MP3-tje luisteren, CD-tje branden.

Ik wil het eigenlijk omdraaien: waarom zou gcc en make in hemelsnaam wel geinstalleerd worden? ;)

Overigens dual-boot ik ook naar SuSE 9.1 Professional en het voelt sneller aan dan alle andere versies van SuSE die ik in jaren geprobeerd heb.

KDE 3.2 is gewoon snel, maar ik kan maar niet aan die interface wennen. Als je iets wilt instellen moet je op 10 plekken tegelijk zijn. En dan al die speelgoed-knopjes... :X

Maar da's een kwestie van smaak.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tachyon schreef op 20 mei 2004 @ 22:55:
[...]
Dat is vrij logisch vind ik. SuSE Personal is vooral bedoeld als no-nonsense desktop-OS. Internetten, mailen, briefje tikken, MP3-tje luisteren, CD-tje branden.

Ik wil het eigenlijk omdraaien: waarom zou gcc en make in hemelsnaam wel geinstalleerd worden? ;)
Als je niet je eigen spullen kan compileren ben je afhankelijk van de meegeleverde software. Hiervoor krijg je alleen security upgrades als je favoriete programma volgende maand een fantastische nieuwe functie heeft hoe krijg je die dan op je 9.1 personal? Op internet zoeken naar een rpm voor jou specifieke distributie (geloof me dit wil je niet). Hetzelfde geldt als er software die je nodig hebt ontbreekt in je distributie ( een DVD speler bijvoorbeeld!).

je hoeft echt geen guru te zijn voor ./configure, make, make install en ik denk dat er op dit forum weinig mensen zijn die zonder kunnen.

Afijn, ik gebruik al SUSE personal sinds 7.3, maar misschien val ik sinds 9.1 wel buiten de doelgroep. Voorlopig wacht ik af tot de ftp install beschikbaar komt. Wie weet komt gcc voor 9.1 dan wel beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 9.1 in mijn bezit, en het viel me af dat (in tegenstelling tot 9.0) er zo weinig pakketten bij zitten. Dus heb ik contact op genomen met SuSE, tenslotte betaal ik daarvoor :P. De mensen wisten met te vertellen dat zodra de ftp versie gereleased word, je ook beschikking krijgt over de rest van de pakketten (dus ook gcc) het is gewoon een kwestie van wachten tot we het volledig pakket van ftp kunnen halen. (even ter info, je kunt dus die ftp in YaST instellen bij installatie bronnen) Ook het boekje is kleiner geworden in tegenstelling tot 9.0 (9.1 bevat alleen het installatie gedeelte van de handleiding die 9.0 had)

Verder ziet het er prima uit, me ouders kunnen niet wachten tot het zo ver is, helemaal LBreakout2 verslaaft hahaha!

Mijn ontvangen e-mailtje van SuSE:
you wrote:

> Hey hey, nice looking version, still missing some programs (like lbreakout2)
> and an ftp source to download it... (9.1 ftp doesn't work)

Thanks.

But note that the personal version was reduced to one disk. So it's normal that not everything is available as before. When the FTP-Version is available you could download missing packages, that are included within the professional version.
Er was nog meer in dat bericht, maar das off-topic :)
greetz...

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 23:59:
[...]

Als je niet je eigen spullen kan compileren ben je afhankelijk van de meegeleverde software. Hiervoor krijg je alleen security upgrades als je favoriete programma volgende maand een fantastische nieuwe functie heeft hoe krijg je die dan op je 9.1 personal? Op internet zoeken naar een rpm voor jou specifieke distributie (geloof me dit wil je niet). Hetzelfde geldt als er software die je nodig hebt ontbreekt in je distributie ( een DVD speler bijvoorbeeld!).

je hoeft echt geen guru te zijn voor ./configure, make, make install en ik denk dat er op dit forum weinig mensen zijn die zonder kunnen.

Afijn, ik gebruik al SUSE personal sinds 7.3, maar misschien val ik sinds 9.1 wel buiten de doelgroep. Voorlopig wacht ik af tot de ftp install beschikbaar komt. Wie weet komt gcc voor 9.1 dan wel beschikbaar.
SuSE probeert gewoon zijn produkt te differentieren. Als je wilt compileren ga je toch voor de Professional? De Personal is gewoon bedoeld voor gebruikers die misschien wel zouden kunnen compileren, maar dit gewoon helemaal niet willen.

Bovendien staat Personal op 1 CD en dus zullen er keuzes gemaakt moeten worden wat er wel en niet op komt te staan. De ruimte is immers beperkt.
Dan worden zaken als gcc en make als eerste opgeofferd.

En als het inderdaad zo blijkt te zijn dat straks (4 juni las ik ergens) alle pakketten via FTP beschikbaar zijn, dan zit je met de Personal-versie voor 29,95 euro echt voor een dubbeltje op de eerste rang... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 16:26
weet iemand btw wanneer de ftp install van suse 9.1 uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/9.1/README.txt

4 juni dus, zo lijkt het tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelk
  • Niet online
Het is, zover ik begrepen heb van andere sites, niet illegaal om een iso te maken van een originele SuSE CD en deze aan iemand anders te geven. Je mag er echter geen geld voor vragen. Dus, als dit zou kloppen, zou je een kopie bij iemand anders kunnen maken.
offtopic:
Reacties graag van iemand die meer weet van de legale status met betrekking tot het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
marcelk schreef op 21 mei 2004 @ 16:43:
Het is, zover ik begrepen heb van andere sites, niet illegaal om een iso te maken van een originele SuSE CD en deze aan iemand anders te geven.
Niet zolang je er alleen de GPL-software op zet (er zit ook niet-GPL software bij SuSE, dus je moet daar wel even speciaal op letten).
Je mag er echter geen geld voor vragen.
Jawel hoor, zelfs dat mag wel, mits het dus alleen om GPL'ed software gaat.

Tegenwoordig (sinds kort) valt Yast ook onder de GPL, dus dat zou geen probleem meer moeten zijn. Ik weet niet uit mijn hoofd of alle andere belangrijke onderdelen ook onder de GPL vallen, maar dat dacht ik wel.

Je mag ook gewoon de hele zooi downloaden van de FTP (daar staat nl. sowieso alleen dat deel van de software wat onder de GPL valt - alleen van 9.1 is dat nu dus nog niet te verkrijgen), en dat op een bootable DVD branden, of zelfs op meerdere CD's (maar dan moet je constant CD's wisselen, tenzij je zelf de volgorde erg slim kiest net als SuSE doet dus..). Support krijg je daar uiteraard absoluut niet op.

En Yast Online Update (YOU) kun je dan natuurlijk ook wel shaken.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 21-05-2004 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*url weggehaald*

Hier kun je de torrents van de 5 iso's van suse 9.1 prof vinden.

Ben ze zelf ook aan het downloaden en ze gaan vrij snel (8>

[ Voor 27% gewijzigd door Wilke op 21-05-2004 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Mja, bovenstaande doen we dus toch maar niet, want dit zijn dus ISO's van de professional editie waar ook de niet-GPL software bij zit (bv. Textmaker/Planmaker voor Linux).

Bovendien kun je deze dus ook nog niet downloaden van hun FTP, gewoon nog even geduld dan kun je je eigen DVD of CD-images met alleen de GPL'ed software gaan maken (als je dat liever doet dan de DVD/CD's kopen).

[ Voor 78% gewijzigd door Wilke op 21-05-2004 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 00:35:
De mensen wisten met te vertellen dat zodra de ftp versie gereleased word, je ook beschikking krijgt over de rest van de pakketten (dus ook gcc) het is gewoon een kwestie van wachten tot we het volledig pakket van ftp kunnen halen. (even ter info, je kunt dus die ftp in YaST instellen bij installatie bronnen)
_/-\o_ Te goed. * Jesse heeft 9.1 Personal :) Personal is dus gewoon een soort van extra easy ftp-install :7 Relaxed :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Jesse op 21-05-2004 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SuSE regeerd echt!

Ik heb met SuSE 7.2 pro, 8.1pro, 8.2pers, 9.0pers en 9.1pro gewerkt.

Ik kan niet meer dan lof spreken wat betreft SuSE. SuSE is super goed inzetbaar als server, maar ook als een desktop of ontwikkelings machine. De keuze is net al bij de meeste linux distro's aan de gebruiker.

Ik draai nu op mijn werk/laptop 9.0 personal (ftp install) en thuis 9.1 Prof. Ook heb ik nog 3 8.2 servers en een 7.2 onder mij beheer.

YaST is bijvoorbeeld een geweldige tool voor zowel de beginnende als de ervaren linux gebruiker. Alle configuratie is in een tool instelbaar (zowel console als een X versie van YaST(2))
Persoonlijk configureer ik dingen als dhcp server, mail server, dns, nfs ect liever via de console (vim :)), maar dit is ook allemaal te doen met YaST
Users aanmaken en runlevel editing en natuurlijk package installatie doe ik dus weer wel met YaST omdat dit dus weer veel sneller en gemakkelijker gaat.

SuSE heeft het met 9.1 werderom weer voor elkaar. 9.1 is een ideaale omgeving met super veel handige tools/programma's (OpenOffice 1.1.1 met de looks van SuSE/KDE, KDE3.2 enz)
En onderwater de nieuwe 2.6.4 kernel samba 3 en taloze tools/progies standaard meegelevert enz.

Wat betreft preformance zal er echt weinig tot geen verschil zijn met andere distro's.
Persoonlijk is SuSE een echte waardige kandidaat als alternatief voor een windows desktop (server zowiezo)

Zelft ben ik een beetje anti redhat geworden, ik heb 2 server met redhat in mijn beheer en ik ben al te vaak tegen redhat dingen aan gelopen (redhat is te windows minded) SuSE mischien ook wel maar in een mindere mate.

Dus kortom :) mijn ervaringe met SuSE en dus ook 9.1 zijn zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laatst heb ik de LiveCD geprobeerd en ik moet zeggen dat het me wel beviel. Alleen is er een probleem. Op mijn eigen computer werkt ie niet.
Is de kans nu groot dat ik dit probleem ook bij de personal edition tegen kom?
Of zal het zo zijn dat de LiveCD gewoon minder hardware ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tharkun
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-01 21:57
Toen ik met linux begon heb ik als eerste suse geprobeert. Maar ik vond yast erg onduidelijk. Ook gaf het installeren van 'niet suse' software problemen.
Daarom ben ik naar mandrake overgestapt. Met name urpmi/rpm-drake vind ik erg goed.
Debian heb ik even geprobeert. Maar daar gaf X problemen die ik met mandrake niet had. Dus snel weer mandrake geinstalleerd

Voor grote problemen hebben we de computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 01:08:
Alleen is er een probleem. Op mijn eigen computer werkt ie niet.
Is de kans nu groot dat ik dit probleem ook bij de personal edition tegen kom?
Of zal het zo zijn dat de LiveCD gewoon minder hardware ondersteunt?
Yup, ik ben bang dat je dan bij de installatie tegen hetzelfde probleem oploopt, hoewel ik me afvraag of het niet vrij eenvoudig te fixen is. Je zou Knoppix eens kunnen proberen. (met het oog op hardware detectie, als het misschien daaraan zou liggen)

Btw, er wordt hier veel de loftrompet geblazen over SuSE. Ik ben eigenlijk wel heel erg geinteresseerd in de slechte ervaringen met recente versies van SuSE Linux. (Dat versie 5 en 6 wat dependency probs hadden geloof ik wel.) Zijn er mensen die echt SuSE uitgeprobeerd hebben en toch weer iets anders zijn gaan gebruiken, en dan niet met als reden dat hun configje niet in een keer werkte oid.

[ Voor 6% gewijzigd door Jesse op 22-05-2004 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
amule draait bij niet flex onder kde :) onder gnome 24 7 :P. Xmule is niet flex met sources vind ik dus die heb ik maar afgeschreven hoewel die minder last had van rebooten wat met amule wel was onder kde. Misschien iets met de wxgtk ofzo die niet soepel loopt ofzo.

verder installed ie bij mij de nvidia driver niet als ik em download via yast update maargoed die installeren is te simpel :).

Verder kan ik geen dvd shrinken enige wat ik nog mis maar da's niet echt een suse ding, meer dat ik het uberhaupt niet kan vinden. Moet nog worden uitgevonden denk ik ;). DVD rippen 1 op 1 kan wel evenals divx en xvid van maken maargoed heb niks voor niks een dvd brander. Ga geen dvd backuppen naar divx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Iemand al de 64bit versie gedraaid ? Zou wel eens willen weten in hoeverre je dan verschil merkt met de 'gewone' versie :? ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Welke versie van udev wordt meegeleverd? Bestaat /sbin/raiddetect in Suse 9.1?

M.a.w is Suse misschien de eerste distro met (eventueel experimentele) raid support voor kernel 2.6? Ben benieuwd.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
zimmy schreef op 22 mei 2004 @ 17:58:
Iemand al de 64bit versie gedraaid ? Zou wel eens willen weten in hoeverre je dan verschil merkt met de 'gewone' versie :? ...
Als ik me dual opteron zutt binnen heb zal ik het erop zetten. Maar dit duurt nog even de tyan thunder k8w is niet zo goed leverbaar :( , als het goed is heeft een zaak deze volgende week binnen dus duurd denk ik nog 2 weken voordat ik er wat over kan zeggen.

Daarnaast heb ik dan een fx 5700 en de nvidia drivers schenen niet goed te werken met de k8w geen hardware acceleratie dus dat kan ik dan waarschijnelijk niet testen behalve als daar een fiks voor is. Geen idee of er al een nieuwe 64 bit driver uit is :).

[ Voor 5% gewijzigd door roodhoedje op 22-05-2004 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
irondog schreef op 22 mei 2004 @ 18:40:
Bestaat /sbin/raiddetect in Suse 9.1?
Ja.
Van udev zelf kan ik zo gauw geen versie vinden, dit wel:
code:
1
2
jesse@linux:~> udevinfo -V
udevinfo, version 021_bk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb SuSe 9.1 Personal nu ook gekocht en geinstalleerd.

Niet zonder problemen helaas. Bij de installatie, als de installer de partitie wil resizen, stelt ie voor om mijn volledige 120 GB Windows partitie te resizen naar de helft, en de andere helft aan Linux te geven. Daar had ik niet zo veel zin in, dus ik geef via die slider aan dat Linux 25 GB krijgt. Ik druk op OK, en dan krijg ik te horen: /windows/C already is mounted? Nou ok, dan ga ik weer terug naar Windows XP om te defragmenteren en checkdisk uit te voeren, daarna weer terug naar de installatie. Maar nog steeds krijg ik dezelfde melding als ik dat resizing voorstel wil aanpassen. Nou ok dan, het zij zo denk ik. Ik ga verder met de installatie en hij resized de Windows partitie gewoon naar 57 GB die de installatie zelf voorstelde.

Installatie was gedaan, gelijk online update gedaan en die Nvidia drivers gedownload via online update. Dan moet de monitor geconfigureerd worden. In een of ander programma, SaX2 probeer ik het beeld dan zo in te stellen dat het mijn hele monitor oppervlak gebruikt (dat lukt niet, want ik heb nog steeds drie zwarte balken boven, links en rechts mijn beeld, en een puur zwarte, onbelichte balk onder mijn beeld, ik kan het natuurlijk via het OSD van de monitor veranderen, maar ik ben bang dat ik het dan weer zal moeten veranderen wanneer ik in Windows XP kom) ik zie ook een optie "enable 3D accerelation". Ik denk, die Nvidia drivers zijn geinstalled en ik wil wel Quake 3 op Linux proberen, dus is het nodig dat die optie aanstaat. Dan doe ik finalize, worden die settings getest, ik zie een Nvidia logo en alles lijkt goed te gaan. Ik restart Linux even. Maar dan krijg ik een zwart scherm als het opgestart is.

Er is dus iets mis. In die handleiding staat dat je de installatie cd er weer in kan doen en dat je dan automatic repair als installation mode kan kiezen. Dat doe ik dus, maar ik kan de Installation Mode niet veranderen in de installatie, omdat die niet detecteerd dat ik het OS al geinstalleerd heb. Nou, ik deed maar weer een volledig nieuwe installatie. Nu zit ik nog steeds met die zwarte balken rond mijn beeld, niet werkend geluid (mijn soundblaster audigy word wel herkend en werkt wel onder windows XP), en niet correct werkend toetsenbord dat op Nederlandse indeling staat (en ja, dat doet het ook goed onder windows XP)

Ik ben dus een negatieve ervaring rijker :(. Ik vind dit echt zeer frustrerend. Toen ik in de support database ging zoeken vond ik niks over mijn problemen. Ik zal ze maar eens een boos mailtje sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Dat probleem met ntfs resizen heb ik in een review al een keer wat van gelezen. Ik heb het partitioneringsvoorstel gewoon geaccepteerd zoals ie was, maar ik kan me goed voorstellen dat je em anders wilt hebben. (Ik had btw winXP op fat32 geinstalleerd omdat ik aan de toekomst dacht :P)

Btw, defraggen en checkdisken had je uiteraard vantevoren al moeten doen, incl pagefile uitzetten indien nodig. (Dat had misschien wel duidelijker in die installatiehandleiding gemogen, maargoed)

Wat Sax2 en die rouwranden betreft zou je moeten proberen in linux dezelfde reso en refreshrate als in windows in te stellen.

Zijn die audigy en je toetsenbord niet in Yast2 in te stellen? Ik kon in elk geval zonder problemen van taal switchen, en kreeg mijn geluid na wat instellen in Yast2 ook gewoon werkend.
Mwa als je gekocht hebt heb je idd recht op support, dus die zou ik dan maar gebruiken ook. :o

Edit: vandaag komt btw de ftp-install op de mirrors als het goed is.
Edit2: Onder regional & accesiblility in het control center kan je keyboard layout wijzigen.

[ Voor 22% gewijzigd door Jesse op 04-06-2004 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Wat ik hierbij wel een beetje lam vindt van suse:

Ik had ong 3 maanden geleden SuSE Linux 9.0 aangeschaft. Toen 9.1 uitkwam dacht ik, das mooi, kan ik updaten van 9.0 naar 9.1 via YOU (Yast Online Update) Hm niet dus, mailtje gestuurd of dit echt niet mogelijk was, kreeg een zeer vriendelijk mailtje trug om 9.1 ook maar ff opnieuw te kopen :( Toen wast Groeten SuSE, Ellow Debian :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Mwa ik kan ze geen ongelijk geven, hoewel et voor de gebruiker wel jammer is. Je zou voor een ftp-install van 9.1 kunnen gaan, maar als je blij bent met Debian, dan zou ik daarbij blijven als ik jou was.
* Jesse is van Debian naar SuSE (op de desktop) verhuist omdat Debian me teveel moeite kostte. Mwa Debian heerst opzich wel behoorlijk, maar ik en Debian op mijn desktop dat ging minder makkelijk samen dan ik en SuSE op mijn desktop :) _zegmaar_
offtopic:
Ik heb dus zegmaar wel een half jaar Debian Unstable met black/fluxbox op mijn desktop gebruikt, maar toen ik eindelijk een vlotte pc kocht stelde ik wat eisen die onder Debian moeilijker te realiseren waren dan onder SuSE. Ik vind apt ook super, en op een server waar ik geen X met vage scrollmuizen en refreshrates of geluid nodig heb is Debian mijn keuze. (ow ik vergeet het imho toch wel mooie kde-desktopje nog)

[ Voor 70% gewijzigd door Jesse op 04-06-2004 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Mja, het is al vrij geavanceerd dat 'ie uberhaupt NTFS kan resizen (zelfs Windows *zelf* kan dat niet eens). Je kunt dat misschien beter met Partition Magic doen, de rest van de schijf leeglaten en SuSE dat stuk laten gebruiken.

Tenminste zo doe ik dat altijd en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd.

Toetsenbord instellen: dat wordt AFAIK tijdens de installatie gevraagd, zo niet dan kun je het (goh, net als in Windows) via het Control Center zo veranderen.

Dat met die geluidskaart is erg vreemd, hier staat in een review van SuSE 9.1:
Other hardware includes a SoundBlaster Audigy Platinum sound card (with Live!Drive) [..] SUSE did well detecting everything on the system and configured everything optimally, including the video card. ALSA handled the sound card perfectly and even setup the Live!Drive addon.
Dus misschien moet je inderdaad eens hun support mailen hoe het kan dat 'ie bij jou niet werkt dan. Hoe zeker weet je trouwens dat hij niet werkt? Hoe heb je dat getest? Staat niet gewoon het volume uit of de output op 'mute' ofzo (kun je met kmix veranderen).

Videokaart-settings: wat voor scherm heb je (wat voor hardware uberhaupt?) De meeste schermen waar ik het heb geinstalleerd werden prima gedetecteerd eigenlijk (en daar zaten laptops, 15" TFT's, 19" CRT en 17" van verschillende merken bij), maar als dat mis gaat kun je het veranderen door SaX2 opnieuw te runnen, misschien moet je een andere resolutie kiezen om dat zwarte-balken probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Jesse schreef op 04 juni 2004 @ 11:23:
Mwa ik kan ze geen ongelijk geven, hoewel et voor de gebruiker wel jammer is. Je zou voor een ftp-install van 9.1 kunnen gaan, maar als je blij bent met Debian, dan zou ik daarbij blijven als ik jou was.
* Jesse is van Debian naar SuSE (op de desktop) verhuist omdat Debian me teveel moeite kostte. Mwa Debian heerst opzich wel behoorlijk.
Haha, das waar, debian kost ff wat meer moeite, maar apt-get werkt zooo lekker :9 En daarbij vind ik het wel leuk om zelf wat te prutsen en niet alles kant en klaar voorgeschoteld te krijgen, zo leer je nog us wat bij :+

[ Voor 51% gewijzigd door domi235 op 04-06-2004 11:26 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondanks dat de live cd het niet deed, werkte de personal versie wel. Ook de installatie ging gewoon goed. Alleen had ik geen beeld zodra X opstartte.
Hij had wel de goeie monitor gevonden alleen de HorizSync stond op 30-95 ipv 30-92.
Nadat ik XF86Config had aangepast werkte dus alles wel goed.

Sindsdien eigenlijk harstikke tevreden geweest. Maar nou de ftp beschikbaar is wilde ik eigenlijk wat extra packages installen zoals gcc en quanta. Alleen nou werkt het met yast niet. De packages kan ik gewoon niet installeren omdat je de hokjes niet aangevinkt kunnen worden. Ik weet echt niet wat ik hier van moet denken, niet echt gebruiksvriendelijk.

Afbeeldingslocatie: http://ben.deheuveltjes.nl/got/yast2_small.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Heb je wel een FTP-server met daarop 9.1 toegevoegd als installatie-medium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil SuSe 9.1 (pro) ook gaan halen. Ik heb nu de 9.0 personal geïnstalleerd maar die kan mijn usb 2.0 hub van sitecom niet gebruiken (dus ook mijn externe muis en keyboard niet). Lukt dat met de 9.1 wel of anders hoe kan ik daar achter komen?

Op google heb ik er weinig over kunnen vinden maar ik ben dan ook verre van een linux goeroe ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tachyon schreef op 04 juni 2004 @ 13:30:
Heb je wel een FTP-server met daarop 9.1 toegevoegd als installatie-medium?
Jah die moet je eentje kiezen tijdens het opstarten van yast. Daarna maakt ie daar verbinding mee en haalt ie de packages en info op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jesse en Wilke: erg bedankt voor de uitleg, ik heb ondertussen al een e-mail gestuurd naar de helpdesk.

Dat toetsenbord heb ik daarnet zelf al weten te fixen. Ik keek ook eerst in het control panel van YaST. Daar stond het op "Dutch". Bij de installatie had ik het al op Dutch gezet. Maar het bleek dat de keyboard layout in SaX2 nog wel op Engels stond. Beetje raar dat het niet met elkaar synchroniseerd? Maar ik heb dat nu ook op Dutch gezet, en nu werkt mijn toetsenbord naar behoren.

Wat betreft die monitor: ik heb een Dell P991 19 inch monitor. In Windows XP staat die op 1280 x 960 op 85 Hz refreshrate. Resolutie in Linux staat nu ook op 1280 x 960. Nou wil ik de refreshrate in Linux wel aanpassen, maar ik weet niet zeker hoe dat moet.

Ik start SaX2, ik ga naar Desktop -> Monitor (DELL P991 is wel gewoon gedetecteerd) -> Properties -> Frequencies.

Hier staat: Horizontal 28 - 107 KHz
Vertical 48 - 120 Hz

Wat moet ik hier nu invullen om een 85 Hz refreshrate te krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Ik moet toegeven dat ik ook nooit helemaal begrepen heb hoe je de refreshrate instelt in X.
Als ik FC2 installeer krijg ik automagisch de voor mij juiste refreshrate, te weten 85Hz, maar SuSE vindt het blijkbaar wel een goed idee om de refresh naar de voor de gekozen monitor hoogst mogelijke refreshrate te tillen...

Dat lijkt een goede zaak (hoe hoger hoe beter zullen sommige mensen zeggen), maar dat wil ik helemaal niet!

Vanaf 85Hz is voor mijn ogen alles rock-steady en een hogere refresh leidt alleen maar tot een minder scherp beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 16-09 19:18
Mijn ervaring met de update functie van suse 9.1 is niet super.

Een default kernel van suse wordt in lilo aangeroepen als vmlinuz en initrd, welke symlinks zijn.
Na de update staan dus zowel failsafe als de nieuwe kernel naar dezefde files te wijzen.

De update van 9.0 naar 9.1 gaat dus ook niet 100% goed ( ik ben nu dus nog files aan het redden via de rescuemode naar een USB-drive)

In de rescue-mode is 'ie ineens alle modules die je bij het booten met de hand geladen hebt vergeten, dus netwerk kun je vergeten wanneer je de module e1000 niet kunt vinden :(

Verder vind ik het een beetje link wat ze in 9.0 gedaan hadden (9.1 niet getest) met phpMyAdmin.
Die is voor iedereen meteen als root te bereiken op http://<hostname>/phpMyAdmin/

De gebruikte KDE kan niet zo goed overweg met Exceed... de hoekjes van de knoppen zijn verwisseld, zodat het er erg rommelig uitziet en soms ook lastig te bedienen is door slechte refresh van vensters. (ook met de meegeleverde X-server)
Dit zal wel een gevolg zijn van iets raars in KDE, maar toch jammer dat het niet opgelost is door suse zelf.

Verder een vrij goede distro, vooral de pro versie is lekker gevuld met apps en Yast2 is erg OK qua bediening. Enig minpuntje van Yast vind ik dat je soms geen idee hebt of de PC vast is gelopen of dat 'ie ergens op staat te wachten en op een niet-ruimbemeten machine is het niet wenselijk om bijv de package-installer 2x te starten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Verder vind ik het een beetje link wat ze in 9.0 gedaan hadden (9.1 niet getest) met phpMyAdmin.
Die is voor iedereen meteen als root te bereiken op http://<hostname>/phpMyAdmin/
Wat is daar zo vreemd aan?
Ik neem aan dat je de MySQL root-user een password hebt gegeven... ;)

In Debian is het precies hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Tachyon op 05-06-2004 02:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
@salamander:

Mja, ik heb hier nu geen SuSE bij de hand, dus ook geen SaX2. Maar voor zover ik weet, kun je behalve die getallen voor de refresh rate die je net noemt (en die zullen zonder twijfel wel werken als 'ie zelf heeft gedetecteerd wat voor scherm je hebt), ook per videomode (resolutie) aangeven wat voor refresh rate etc. hij moet kiezen; dat heet een 'ModeLine'.

Wat je dus misschien kunt proberen, is gewoon in het lijstje kijken met standaard VESA-modes, daar zit waarschijnlijk ook wel 1280 x 960 @ 85 Hz bij. Maar ik zou je dus niet zo ff kunnen vertellen waar in SaX2 dat precies staat, misschien kun je het zelf ergens vinden.

Dan ziet het er ws. wel weer precies zo uit als in Windows XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Tachyon schreef op 05 juni 2004 @ 02:08:
[...]

Wat is daar zo vreemd aan?
Ik neem aan dat je de MySQL root-user een password hebt gegeven... ;)

In Debian is het precies hetzelfde.
Ja ik wel, maar dat is niet de default na de installatie

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 14:28:
Wat betreft die monitor: ik heb een Dell P991 19 inch monitor. In Windows XP staat die op 1280 x 960 op 85 Hz refreshrate. Resolutie in Linux staat nu ook op 1280 x 960. Nou wil ik de refreshrate in Linux wel aanpassen, maar ik weet niet zeker hoe dat moet.

Ik start SaX2, ik ga naar Desktop -> Monitor (DELL P991 is wel gewoon gedetecteerd) -> Properties -> Frequencies.

Hier staat: Horizontal 28 - 107 KHz
Vertical 48 - 120 Hz

Wat moet ik hier nu invullen om een 85 Hz refreshrate te krijgen?
Uhm bij system->desktop aplet-> screen resize & rotate ? Kan ik gewoon resolutie verwisselen en frequentie aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die VESA modes lukten ook niet. Gelukkig is het mij op de een of andere manier toch zelf gelukt. Maar daarna heb ik YaST de monitor instellingen gereprobed, en daarna gelijk de goede resolutie gekozen. Toen koos ie ook automatisch de 85 Hz refreshrate en nu doet ie het prima. Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Na veel gezoek ben ik erachter gekomen dat een netwerk-install van suse 9.1 niet werkt via FTP.
De installer gaat dan netjes de files binnenhalen en je komt ook in de installer, maar je kunt geen pakketten selecteren, omdat 'ie het installationmedium niet kan vinden.
Via NFS lijkt het nu goed te gaan.

de boot-optie (via het netwerk) "vga=1" zou ik ook maar niet proberen :)
Je krijgt dan een kleiner font en meer regels (ik schat een stuk of 40 - 50) en zodra de installer begint wordt het font weer terug gezet naar 80*24 waardoor de layout van de installer dus helemaal FUBAR is.

Iemand een idee hoe je via netwerkboot een grafische installer krijgt?
* TD-er kan het zo 1-2-3 niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 22:26:
Die VESA modes lukten ook niet. Gelukkig is het mij op de een of andere manier toch zelf gelukt. Maar daarna heb ik YaST de monitor instellingen gereprobed, en daarna gelijk de goede resolutie gekozen. Toen koos ie ook automatisch de 85 Hz refreshrate en nu doet ie het prima. Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp.
Najah, vreemd, maar het werkt tenminste dus da's dan alvast positief. Geluid ook al aan de praat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scraper
  • Laatst online: 15-09 06:55

Scraper

ErikJ

TD-er schreef op 06 juni 2004 @ 11:47:
Na veel gezoek ben ik erachter gekomen dat een netwerk-install van suse 9.1 niet werkt via FTP.
De installer gaat dan netjes de files binnenhalen en je komt ook in de installer, maar je kunt geen pakketten selecteren, omdat 'ie het installationmedium niet kan vinden.
Via NFS lijkt het nu goed te gaan.
Vreemd,

ik heb zaterdag een FTP install vanaf ftp.nl.uu.net uitgevoerd van Suse 9.1. (met de boot.iso trouwens, niet via floppies.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Scraper schreef op 07 juni 2004 @ 07:05:
[...]

Vreemd,

ik heb zaterdag een FTP install vanaf ftp.nl.uu.net uitgevoerd van Suse 9.1. (met de boot.iso trouwens, niet via floppies.)
Mij lukte het vrijdagmiddag niet via die mirror. Kreeg ook een foutmelding over "kan installatiemedium niet vinden" oid. Ook FTP-en via een mirror van XS4ALL mislukte. DE FTP van SuSE zelf deed het wel, maar was zo langzaam dat ik de installatieprocedure maar afgebroken heb. Ga het vanmiddag nog wel eens proberen.

edit:
XS4ALL doet het nu wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Tachyon op 07-06-2004 09:40 . Reden: aanvullende info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Scraper schreef op 07 juni 2004 @ 07:05:
[...]

Vreemd,

Ik boot hier lokaal vanaf het netwerk en heb op de server de iso van de install-DVD gemount staan.
Die server biedt alles aan, FTP, NFS, Samba en FTP werkte dus niet.

Nog iets wat niet lekker gaat....
Wanneer je installeert vanaf de DVDrom (cdrom zal hetzelfde zijn) en dan niet de manual install kiest, kun je niet de netwerkkaart gebruiken na de installatie, want hij vind 'm niet standaard (Intel 1000 MT) en hij staat dan ook niet in de initrd. (slordig)

Wanneer je een andere keyboard layout kiest weet je bij het invoeren van het rootpasswd dus niet of 'ie bijv op dvorak staat of op qwerty en er is geen manier om te zien waarop 'ie staat in de installer. (een eerste passwd als 1234$#@! is dus wel aan te raden :) )

Yast maakt van dhcpd en named een zooitje.

Webmin kan nog steeds niet out-of-the box overweg met alle pakketten in de 9.1 distro (apache2 moet je 'm nog steeds uitleggen) en vreemd vind ik wel dat je de setup.sh zelf moet runnen en dat 'ie niet na de installatie voor je gerunned wordt.

Kortom, een leuke distributie, maar wanneer je net even iets meer wilt, kun je de installer wel schieten.... en Yast kan soms best wel tergend traag zijn. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ik heb sinds de installatie van Suse91 een paar keer een vastloper gehad.
Ik zat dus al te twijfelen aan mijn hardware, tot ik vanmiddag vernam van een studiegenoot dat zijn server met suse 91 ook al een paar keer was vastgelopen, terwijl die computer noch met andere linux-installaties, noch met windows 2003 ook maar een keer is vastgelopen.

Zou de 2.6 kernel die erbij zit icm met een of ander pakket wat met suse91 geleverd is die vastlopers veroorzaken?

Het enige wat ik bij zo'n vastloper dus niet meer kon was hard-disk I/O en in alle gevallen was X met KDE actief.

iemand anders ook een dergelijke ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scraper
  • Laatst online: 15-09 06:55

Scraper

ErikJ

Tachyon schreef op 07 juni 2004 @ 09:21:
[...]

Mij lukte het vrijdagmiddag niet via die mirror. Kreeg ook een foutmelding over "kan installatiemedium niet vinden" oid. Ook FTP-en via een mirror van XS4ALL mislukte. DE FTP van SuSE zelf deed het wel, maar was zo langzaam dat ik de installatieprocedure maar afgebroken heb. Ga het vanmiddag nog wel eens proberen.

edit:
XS4ALL doet het nu wel.
De server van xs4all had nog niet alle bestanden binnen zaterdag, die van uunet wel. Vrijdag zal uunet nog niet alles binnen hebben gehad waarschijnlijk.
TD-er schreef op 07 juni 2004 @ 17:01:
ik heb sinds de installatie van Suse91 een paar keer een vastloper gehad.
Ik zat dus al te twijfelen aan mijn hardware, tot ik vanmiddag vernam van een studiegenoot dat zijn server met suse 91 ook al een paar keer was vastgelopen, terwijl die computer noch met andere linux-installaties, noch met windows 2003 ook maar een keer is vastgelopen.

iemand anders ook een dergelijke ervaring?
Ik heb hem op mijn laptop geinstalleerd, maar toen ik vanochtend de klep weer omhoog deed zat die vast. iig stuurde hij het beeldscherm niet meer aan. Na een ctrl-alt-delete ging hij netjes restarten, tenminste ik zag nogal wat harddiskactiviteit voordat hij opnieuw opstarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Volgens mij is er iets niet goed in de powermanagement
Screensaver en powersaver lijken de problemen te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, geluid nog steeds niet aan de gang gekregen. Ik heb dit http://portal.suse.com/sd...hallma_91_sndsilence.html ook doorgelezen, maar het werkt nog steeds niet.

En die vervelende helpdesk heeft ook nog steeds niet geantwoord. Vorige week vrijdag had ik een formulier verstuurd via de website, maar ik heb al drie dagen niets ontvangen.
Pagina: 1