Zalman ZM 80C-HP: alleen onderkant warm

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gister dus een zalman zm 80c-hp op me Pixelview Geforce 4 Ti 4200 64mb videokaart gebouwd.

De eerste keer werd helemaal niks warm maar na de hele avond vanalles geprobeert te hebben, zit ik nu met het probleem dat alleen de onderkant vrij warm word, de heatpipe word lauw en de bovenkant blijft min of meer koud.

En wat nouw het rare is dat ik overal evenveel van dat termal grease erop hebt gedaan en dat dan alleen maar de onderkant warm word, nog makkelijk aan te raken maar toch vrij warm.

K heb alles volgends het boekje gedaan en alles zit recht enzow zoals het moet.

Met de search en met google'n niks te weten gekomen wrm alsk overal evenveel van dat prut gebruik wel de onderkant warm word maar niet de rest.

Als ik alles nakijk en loshaal ziet het eruit dat alle onderdelen elkaar goed raken.

P.S. als ik me 120mm fan in me zijpaneel aanzet dan is de onderkant ook meteen lauw maar dat kan wel kloppen d8 ik :)

Eeuwig dank als julie voor dit misterie een verklaring kunnen vinden. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Krijg je artifacts? Zo niet dan is het goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
een ti4200 genereert gewoon niet zoveel warmte, waardoor alleen de onderkant warm hoeft te worden ;)
Bij mijn doode 9800pro werd de onderkant ook veel warmer dan de bovenkant, maar met een 8cm fan op 5v erbij werden ze beide niet meer warm en kon ik een meesterlijke oc neerzetten :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
die krijg ik niet maar het is de bedoeling van dat ding dan bijde kanten even warm worden en dat gebeurt niet. Dus gebruik nog maar de helft van dat ding. Hij moet dus nog veel beter kunnen koelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar zit ook wel wat in, ook al aan ged8. Maar kan niet hoger overklocken dan dat ik eerst deed, dus neem aan als die nog amper heet word ik dus veel verder kan. Momenteel loopt hij stabiel op 285/600.

Geheugen is ff niet belangrijk want die word niet gekoelt door die zalman.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2004 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is zeer waarschijnlijk de max on-air voor die ti4200...mijn ASUS ti4200 draaide met veel moeite op 290/615, met goede luchtkoeling. Als je hoger wilt moet je gaan voltmodden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou het kunnen dat k niet genoeg van die troep op de core heb gesmeerd, hier zit niet veel op. Als k dat zal proberen, zou het dan kunnen dat de onderste ook veel heter word en dus ook de bovenkant heter wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maakt toch niet uit dat ie warm wordt. Mijn koelblokken kan je (boven en onder) niet eens langer dan 3 seconden aanraken, want dan heb je een brandwond |:(

Mss dat er een casefan op de bovenkant blaast die em koud houdt...?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2004 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat bedoel k nou, zou het kunnen dat de geleiding al mis gaat bij de core?
Want dat een Geforce 4 Ti 4200 niet warm word is niet waar. Want met met oude fannetje erop werd ie gloeiend, wrm nu dat niet? En als het klopt wrm kan k nu dan niet verder overklocken als ie veel minder heet word :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook die zalman ( zonder fan ) op mijn Radeon 9000 Pro II 128 MB DDR. En de ene kant wordt ook warm, en de andere min of meer koud ( wel iets warm :P ). De heatpipe is ook iets warm. Maar toch geen arctifacts, en ik kan meesterlijk overclocken. Helemaal als ik er een 80 mm fan op 5 volt voor hang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
er blaast een fan tegen de zijkant evenveel op de boven als op de onderkant. Maar zonder die fan aan word de boven kant ook niet warm.

Welke kaart heb jij, dat ie zo heet word? Radeon cker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De heatpipe begint toch pas warmte te geleiden bij een temperatuur van 40 graden? Of hoe zat het ook alweer....

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 09:33:
er blaast een fan tegen de zijkant evenveel op de boven als op de onderkant. Maar zonder die fan aan word de boven kant ook niet warm.

Welke kaart heb jij, dat ie zo heet word? Radeon cker :P
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 09:32:
Ik heb zelf ook die zalman ( zonder fan ) op mijn Radeon 9000 Pro II 128 MB DDR.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat had ik nog niet gehoord, maar dan betekent het dus dat ie max 40C is. okee das leuk. Maar wrm kon k dan niet verder overklocken dan met een klein prutfannetj waardoor me kaart gloeined werd. (niet langer dan een paar seconden aan te raken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Het is niet zo apart dat de bovenkant niet (zo) warm wordt: de GPU zit natuurlijk aan de onderkant, de onderste heatsink pakt dan ook het overgrote deel van de warmte. De bovenkant is vooral voor extra hitte, voor het geval je de kaart overclockt, of weinig airflow hebt in je kast.

Zolang je dus geen rare dingen ziet, en je pc niet blijft hangen, is er dus niks aan de hand :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Remy schreef op 20 mei 2004 @ 09:41:
Het is niet zo apart dat de bovenkant niet (zo) warm wordt: de GPU zit natuurlijk aan de onderkant, de onderste heatsink pakt dan ook het overgrote deel van de warmte. De bovenkant is vooral voor extra hitte, voor het geval je de kaart overclockt, of weinig airflow hebt in je kast.

Zolang je dus geen rare dingen ziet, en je pc niet blijft hangen, is er dus niks aan de hand :)
en k ben hem dus aan het overklocken maar als ik hoger ga dan 185core gaat ie vast lopen. en overklocken betekent extra warmte dus zou die bovenkant ook heet moeten worden lijkt mij

hoe kan het dat hij op 185 super stabiel loopt en bij 187 al gaat vastlopen, zonder tussenstap van artifacts dus? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Te weinig spanning op je core denk ik dan. Moet je even kijken of er voltmods bestaan voor je GPU. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08 11:58
Ik heb toevallig ook niet zo'n zalman geinstalleerd (Club 3d Ti4200 128 Mb) en ik kan beide platen niet vasthouden. Ze zijn echt verschrikkelijk heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op 20 mei 2004 @ 09:48:
Te weinig spanning op je core denk ik dan. Moet je even kijken of er voltmods bestaan voor je GPU. :)
ik kan ook me voltage van me AGP omhoogschroeven in de bios en met chaintech overklock prog, is dit niet hetzelfde?

dat solderen zie ik nou niet echt zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Probeer het gewoon maar eens ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07 13:08

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Ik heb mijn videokaart (Radeon 9500 pro --> 9700 pro) ook passief gekoeld met een zalman (HP-80a) en ik kan er gewoon een ei op bakken. Warm wordt hij bij mij dus wel degelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Overigens, zo'n ZM80C-HP, mits correct geinstalleerd, koelt beter dan een standaard ATi-koelertje :) Ik kon mijn 9800SE@Pro namelijk een stuk verder oc'en zonder artifacts, dat was toch best fijn ;)

Afbeeldingslocatie: http://reemf.crewserver.com/zm80/zm80c5.jpg

:)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07 13:08

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Remy schreef op 20 mei 2004 @ 10:04:
Overigens, zo'n ZM80C-HP, mits correct geinstalleerd, koelt beter dan een standaard ATi-koelertje :) Ik kon mijn 9800SE@Pro namelijk een stuk verder oc'en zonder artifacts.............
offtopic
Remy, welke oc tool gebruik je?
offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
standaard staat ie op 1.50, heb hem nu op 1.65 gezet en nog op 1.80 en 1.95
maar op een 1.65 geen verschil. bij 290 core loopt ie nog steeds vast. is het slim het voltage hoger te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28
Heb je je Ti4200 al gestresst door bijv een 3d game te spelen en dan nog is te voelen??

Mijn 9500 wordt niet meer dan handwarm op zo'n goudkleurige Zalman tot ik hem op ze donder geef :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nu me comp wat langer aanstaat heb ik wel het idee dat de twee platen steeds meer dezelfde temp krijgen :)

k denk dat k het beste maar weer kan openslopen meer troep op de core gooien, want hij word amper warm en overklocken gaat ook niet beter dan standaard fannetje, dus is toch iets wat niet helemaal klopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Timrek schreef op 20 mei 2004 @ 10:08:
[...]

offtopic
Remy, welke oc tool gebruik je?
offtopic
Ik gebruik rage3dTweak :) Die zit bij de suite van software van de Omega-drivers (http://www.omegacorner.com/), die drivers gebruik ik zodat mijn 9800SE als Pro wordt gezien, een sprong van 4 naar 8 pipelines. En patsboem, gratis en voor niets een score van 5400 ipv 3400 in 3dmark03, alleen door die drivers ;)

Tot nu toe ben ik tot 470 core en 378 mem gekomen, best een nette score voor een passief gekoelde kaart: http://service.futuremark.com/compare?2k3=1688900 .

Met water zou 490 ~ 500 wel mogelijk zijn, en met memsinks (heb nog geen geschikte gevonden voor tussen de kaart en de ZM80C-HP) kan dat geheugen ook nog wel wat verder. Maar tot zover ben ik best tevreden met nagenoeg een verdubbeling van de prestaties van de kaart met minimale kosten/moeite, van 3400 naar 6330 :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je GPU zit zoals gezegt op de onderkant, en hier zou die dus het warmste moeten worden.
maar aangezien daar het koelblok zit van de zalman 80C (bij mij) word deze goed gekoelt, blaast ook een 80mm fan op 5V langs, deze blijft goed gekoelt.

de bovenkant(onderkant van de GPU) word uiteraard ook warm, aangezien hier de GPU ook op vast zit zonder koelblokken(alleen het bovenste deel van de zalman, maar die raakt de kaart niet aan) zou deze minder warm moeten worden, omdat de kaart niet aangeraakt word.

alleen via geleiding zou die een beetje warm kunnen worden.
het coolblok op de GPU zit vast en zal de warmte dus geleden via het blok en veel warmer worden.

mijn blok blijft lekker koud aanvoelen is niet overgeklokt, en zie wel artifacts :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Miglow schreef op 20 mei 2004 @ 10:08:
Heb je je Ti4200 al gestresst door bijv een 3d game te spelen en dan nog is te voelen??

Mijn 9500 wordt niet meer dan handwarm op zo'n goudkleurige Zalman tot ik hem op ze donder geef :P
als k 10 minuutjes NFSU heb gespeeld is die wel warmer maar nog lang heet :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kheb net ff agp voltage op 1.80 gehad: geen verschil :(

kan het zijn dat me voeding het niet meer red?

kheb een q-tec 350w silent

in me pc heb ik alles wat je nodig hebt op pc te kunnen laten draaien, 2 120mm fans + tl-balkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
k ga nu ff wat meer prut op de core mikken

zal zo mijn bevindingen posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 09:21:
Dat is zeer waarschijnlijk de max on-air voor die ti4200...mijn ASUS ti4200 draaide met veel moeite op 290/615, met goede luchtkoeling. Als je hoger wilt moet je gaan voltmodden.
Mijn TI 4200 @ stock cooling:
300 Mhz Core / 600 Mem

1e installatie zalman:
300 Mhz Core / 610 mem (had ik blijkbaar nog niet goed getest)

2e installatie zalman + 5v fan:

(stabiel) 315 Core / 610 mem (geen artifacts)
(3dmark) 11500 met een PIV 2.66 @ 3.4 (en wel 5 runs voordat hij niet hangt :X)
Op 330/640 (ja, met artifacts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
de geleiding van de warmte van de onderste HS naar de bovenste HS gebeurt via de heatpipe.
dus misschien ff voelen of de heatpipe wel warm wordt?
wellicht dat deze niet helemaal 'lekker' zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de heatpipe word lauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
heb je wel genoeg koelpasta tussen de heatpipe en het koelblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miglow schreef op 20 mei 2004 @ 10:08:

Mijn 9500 werd wel degelijk warm/heet op zo'n Zalman,. al moet ik daarbij zeggen dat ik er geen fan op had zitten en eigenlijk geen airflow had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter vergelijking:

Radeon 9500np + Zm80a-hp - 420,19 MHz GPU / 318,94 MHz Mem
idle:load:meetpunt:
35,3 'C40,5 'Conderkant (GPU zijde)
34,1 'C39,2 'Cbovenkant (PCB zijde)
nb: 120mm fan thermisch afgesteld op 40 'C

Er zit dus niet veel verschil tussen boven en onderzijde. Als er in jouw geval wel veel verschil zit zou ik hem persoonlijk weer uit elkaar halen en stap voor stap nalopen of hij wel goed zit.

Welke AGP spanning heb jij opgehoogd? Want bijvoorbeeld het ophogen van VddQ (referentiespanning voor AGP bus communicatielevels) heeft geen zin (alleen als je last hebt van AGP communicatieproblemen). Voor een hogere overklok kun je de GPU core en videogeheugen spanningen te verhogen middels een voltmod, maar dan zul je eerst 100% zekerheid moeten hebben dat je hittetransport optimaal is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2004 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kheb um net alweer nagekeken maar nogsteeds zelfde probleem
ben der al zins gister 1700 uur mee bezig :s

al duizend keer nagelopen. ook overal wat meer koeltroep tussen gegooid maar me core gaat niet hoger dan 185 en aleen de onderkant word warm (niet heet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 11:58:
Welke AGP spanning heb jij opgehoogd? Want bijvoorbeeld het ophogen van VddQ (referentiespanning voor AGP bus communicatielevels) heeft geen zin (alleen als je last hebt van AGP communicatieproblemen). Voor een hogere overklok kun je de GPU core en videogeheugen spanningen te verhogen middels een voltmod, maar dan zul je eerst 100% zekerheid moeten hebben dat je hittetransport optimaal is.
dat was de spanning waar ik het over had, en was der ook al achter dat het idd geen zin had :s
maar nu weet ik tenminste waar het voor is, tnx :)

maar ben nog steeds niet verder gekomen dan sins de tweede keer dat ik hem in elkaar zette :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 16:49

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ik heb een ZM80C-HP op mijn Ti4400, deze heb ik vorige zomer geinstalleerd omdat ik tijdens een potje q3 in eens een vast lopende pc had. wat bleek nou, doe me kast open, fan stuk van me asus geforce kaartje. Brande me handen gewoon aan dat heatsinkje. Gelijk maar een zalman gehaald. Volledig met artic silver 5 geinstalled laatst nog weer overnieuw, maar ik kan hem niet echt geweldig ver oc-en nu ofzo. Net zo ver denk ik of een kleinstukkie verder als dat ik met de luchtkoeler kon...

Des alniet te min heb je nu wel een stuk minder lawaai in je pc :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kheb het eindelijk voor elkaar dat bijde kanten warm worden geloof ik

om dit voor elkaar te krijgen heb ik gewoon me fans uitgezet >:)

liep alleen door de hitte wel vast.

het enige wat niet lukt is bijde kanten gelijke temp te krijgen.

ik haal binnekort wel ff die optionele fan, miss krijg ik me geheugen dan ook weer stuk omhoog

zo te zien is het allemaal niet beter op geworden dan met het standaardfannetje maar owkeej

Bedankt voor alle reacties! _/-\o_ en er mag een slotje op.

hij draait 285/600 stabiel
3dmark03: 1514 (3runs)
dus ben voorlopig wel weer ff tevreden :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2004 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 12:29

Syzzer

Prutser

Het kan heel goed zijn dat je kaart gewoon niet verder wil zonder dat je hem meer voltage (voltmods op de kaart zelf dan) of écht betere koeling (water/pelts/phasechange) geeft. Met mijn ti4400 schoot ik ook niet veel op met het installeren van die Zalman koeler. Het enige (wat eerder ook al gemeld is) is dat je nu dezelfde prestaties kunt behalen met minder geluid ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stil zal die idd zijn als ik mijn twee fans uit heb staan, dan is ie muisstil
nu hoor ik ruizen door de luchtverplaatsing :( maar door die fannetjes is me proc temp zon 25/35C gedaalt :9

zou het voor het overklocken (core+mem) helpen om die optionele fan erbij te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 16:36:
zou het voor het overklocken (core+mem) helpen om die optionele fan erbij te plaatsen?
Dat denk ik bijna wel zeker, met die Fan van Zalman blaast ie een luchtstroom door de heatsink heen, zoals boven als onder. Maar veel zal het denk ik niet uitmaken. Mits een goeie airflow in je kast

Overigens mijn Ti4200 wordt amper warm, meer lauw eigenlijk [onderkant]. Maar hier moet ik wel vermelden dat ik wel die optionele Fan erbij heb geplaatst.
de Bovenkant is rond de kast temperatuur.

Verder zijn mijn prestaties ook vrij goed [lijkt mij] voor mijn Ti4200 :9

Asus V9280S Standaard Snelheden: 275/600 Mhz

Asus V9280S [Ti4200] @ Stock Cooling:
315 / 681 Mhz [zonder artifacts]

Na plaatsing van de Zalman ZM80C-HP + FAN is de OC iets hoger uitgekomen namelijk op: 324 / 685 Mhz [zonder artifacts]

Dus voor OC hoef je het niet te doen, daar komt het op neer ;)

Hoog voor een Ti4200 ? Jah dat cker, maar mijn Ti4200 is dan ook gebaseerd op een 8 Layer Ti4600 PCB >:)

[ Voor 14% gewijzigd door rlkz op 21-05-2004 17:21 . Reden: foutje bedankt :P ]

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoog voor een Ti4200 ? Jah dat cker, maar mijn Ti4200 is dan ook gebaseerd op een 8 Layer Ti4600 PCB >:)
Misschien niet met een Ti4200
Met een 9800se boek ik toch wel betere resutaten :D

Standaard________380/340(680DDR)
Stock OC_________412/357(714DDR)
Met ZM80C+OP1___432/357(714DDR)

Wel een kleine verbetering dus..... Ben benieuwd hoeveel beter waterkoeling is t.o.v. een ZM80C-HP + OP1 (die fan dus)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
x86-based schreef op 20 mei 2004 @ 20:42:
[...]

Dat denk ik bijna wel zeker, met die Fan van Zalman blaast ie een luchtstroom door de heatsink heen, zoals boven als onder. Maar veel zal het denk ik niet uitmaken. Mits een goeie airflow in je kast
Ik heb een goede airflow want sins ik 2 120mm enermaxjes erin het gezet is me proc temp ongeveer 30C gezakt :P

dus ik ga um binnekort wel ff halen, die extra fan

alleen zit ik dan met één probleem, mijn casefan blaast koude lucht me kast in recht op me videokaart, als ik dan die extra fan deropzet gaat al die koude lucht meteen naar de videokaart waardoor volgens mij me proc geen koude lucht meer krijgt
of zie ik dat nouw helemaal fout? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 19:55
ok mischien dat dit verhaal al is gepost, dan mijn excuses :)

Als je gaat overklokken word het singaal versnelt, het word dan ook zwakker. Het signaal maak je weer sterker door de CORE voltage te verhogen (dus niet agp voltage).

Hitte speelt ook een faktor in het overklokken, als een kaart heet word, gaan de stroomsingaaltjes minder goed geleiden. Dus je gaat de kaart koeler maken zodat de geleiding beter is. Maar verwacht hier met aircooling niet al teveel wonderen van.

De koelpasta moet een propje op het koelblokken leggen en dan bijv met een creditcard gelijkmatig uitsmeren over de CORE, er mag absoluut geen relief inzitten. De overige koelpasta op het koelblok wrijf je er in met een doekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Killerhond schreef op 21 mei 2004 @ 12:55:
Als je gaat overklokken word het singaal versnelt, het word dan ook zwakker. Het signaal maak je weer sterker door de CORE voltage te verhogen (dus niet agp voltage).

De koelpasta moet een propje op het koelblokken leggen en dan bijv met een creditcard gelijkmatig uitsmeren over de CORE, er mag absoluut geen relief inzitten. De overige koelpasta op het koelblok wrijf je er in met een doekje.
dat met die creditcard had ik nog niet geprobeert
heb ik nu wel gedaan: 3mhz winst :), maar laat um toch maar veilig op 185 staan >:)

en dat ik niet het agp voltage moet verhogen was ik ook al achter, leer veel hier op Got :P

binnekort maar die extra fan derop en dan houd ik ermee op..denk ik ;)
..nouw vroeg ik me alleen af, dat fannetje blaast niet zo hard, zou ik er een andere fan tegenaan kunnen plakken (cpu-koeler of een casefan bijvoorbeeld) zodat er meer luchtverplaatsing is en dus ook beter kan koelen. Mijn 2 casefans maken toch max 30db, en er zijn zat fannetjes te finden die ietsjes minder maken zodat ik er geen last van heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 19:55
tip: nexus real silent 80mm fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb nu me fans nu al halfuur uitstaan en de bovenkant + heatpipe zijnhandwarm, onderkant is heet. Heb hem nu dus goed in elkaar zitten.
Hetgeen wat ik waarschijnlijk fout deed was dat ik niet met een creditcard over de core was gegaan om de koeltroep goed uit te smeren.
DUS VOOR DEGENE DIE HETZELFDE PROBLEEM ALS MIJ HEBBEN, LET HIER GOED OP!!!

Is het niet zo als ik die/een fan derop zet alle hete lucht richting mobo/northbridge word geblazen? Kan dit geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook afzuigen naar buiten door je zijpaneel - of een afzuigende fan boven/naast je NB/CPU zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
naar buiten afzuigen gaat niet want het is een intake. Een outtake van maken kan maar dan moet ik me fan in de bovenkant laten blazan en dat is niet zow slim fow airflow. En een fan bij northbridge gaat ook moeilijk, had ook al zitten denken maar is gewoon amper rumte, en dat zal voor iedereen daar op die plek gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
k heb net ff zitten meten
de heatsink is 12cm
dus wil ik er graag een 12cm fan opzetten, in me kast zitten al twee emermaxen, een extra derbij maakt dus niet meer herrie, en ik kan het toerental der ook nog mee veranderen
dan wil ik um er zow op zetten dat er aan er bovenkant nog een deel uitsteekt (in plaats van aan de onderkant) zodat dit deel (ong 7cm) op me northbridge blaast en dan door me outtake fan in het dak via de cpu word afgezogen. heb zow nog een betere airflow ook :)
maar één probleem, of iig missschien, er zit dan tussen me intake en deze fan maar 7cm tussenruimte, is het dan niet zonde van me buitenste fan?
kan anders misschien beter van hout een tunnelteje maken naar de vid-kaart en daar de intake fan aanvast maken
wat is een goed idee? want ik ga niet 20 euri verspille aan extra fan weetje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
k heb gister me casefan eruitgehaalt een tijdelijk op de plek gehangen waar de OP1 hoord. K kom nog steeds niet verder, dus ben er bijna cker van dat k mijn max heb gehaald :(

Dus was k van plan een voltmod uit te voeren :)
Zou dit uitmaken?

Dus kan iem mij helpen hoe k dit moet aanpakken?

Google'n haalde ook niks uit..en de search is volgens mij weer dood :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook de zallman met fan op 5 v. Beide heatsinks worden warm, onderste altijd iets warmer. Heat pipe voelt ook warm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik nog een keer.

Bij het monteren kun je de koelpasta beter iets te dik (Niet veel te dik) aanbrengen en dan door het stevig aandrukken en een beetje draaien van de onderdelen de pasta goed verdelen en daarna vastzetten met het bijgeleverde materiaal. Let op dat je de overtollige pasta (Als het goed is niet te veel) die er tussen uit komt voorzichtig weghaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kheb de Zalman ZM80-HP plus fan gemonteerd op me Radeon 9800 PRO @ XT .. en de heatsink boven op de kaart wordt goed warm terwijl de onderkant van de kaart lauw blijft... :/

heatpipe dan toch kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nope, de jouwe werkt juist perfect.
De fan houd de onderste heatsink lauw en de overige warmte geleid via de heatpipe naar de bovenste heatsink welke niet koel wordt gehouden door de fan.

Niks aan het handje dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar de fan op blaast wordt juist warm (das de bovenkant he ;)) en de onderkant lauw (daar blaast de fan niet op maar wel een case fan gedeeltelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
onderkant is waar de core zit, hier blaast de fan toch op? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaart zit op de kop in de kast he ;) ik ga ff van de standpunt van de videokaart uit als ik hem in me handen hou.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okee dan vat ik um ;)

ik zit dus met hetzelfde maar ben er dus nu wel achter dat het zo hoort :)
dus bij jouw zal het dus ook goed zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

x86-based schreef op 20 mei 2004 @ 20:42:
[...]

Asus V9280S Standaard Snelheden: 275/600 Mhz

Asus V9280S [Ti4200] @ Stock Cooling:
315 / 681 Mhz [zonder artifacts]

Na plaatsing van de Zalman ZM80C-HP + FAN is de OC iets hoger uitgekomen namelijk op: 324 / 685 Mhz [zonder artifacts]

Hmmm, ik heb ook zo'n kaartje. Met stock cooling komt ie niet hoger dan 284/600 :( . Heb er een tijdje geleden Zalman zm80a-hp (dus niet de c), kreeg ik zelfs artifacts op stock speeds :( . Ik had al gezien dat de gpu slecht contact maakt met de heatsink aangezien het metalen gedeelte van de gpu een beetje lager zit dan het zwarte plastic van de gpu eromheen. Toen ik de heatsink ervan af haalde had ik een kale cirkel in het midden, geen koelpasta, niks :( Heb ik de heatsink moet bijvijlen zodanig dat ie wel contact maakt met de gpu. Nu heb ik geen artifacts meer, maar kom nog altijd niet hoger dan 285/600 :( .
Geheugen is echt ruk maar dat de core niet hoger gaat, vind ik toch behoorlijk tegenvallen. Misschien dat nauwkeurig vijlen helpt, ik heb nog een ti-blokje over.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het temp-verschil tussen de onderste en bovenste heatsink groot is en alles is naar behoren aangesloten met koelprut ook op de heatpipe, dan lijkt het mij dat de heatpipe naar de hel is gegaan, tijdens productie of tijdens installeren. Haal die heatpipe er anders eens uit en hou er eventjes een aansteker onder. Als ie aan de andere kant heel snel heet wordt is er niks aan de hand en zit het probleem ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Oke, laatst weer even gedonder gehad met mijn Hercules Fortissimo :X , dus ik was genoodzaakt om die in een ander PCI te drukken. Destijds de OP1 (fan) eraf gehaald en Windows +/- 1 uur laten draaien.

Nou ik kan vermelden dat allebij kanten goed warm/heet werden, vingers er te lang op en je verbrand ze zeer zeker. Ook bij de heatpipe.
Dit had ik echter niet verwacht dat ze "zo" warm/heet zouden worden, najah iedergeval goed gemonteerd B)

Dus hierbij raad ik iedereen een Optionele FAN erbij te kopen, schilt toch best veel qua warmte. Want daarmee worden boven en onderkant nauwelijks warm. :) (@ 5 Volt)
Goed voor OC dus "dan".

Asus V9280S Ti4200

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Hmmm, ik heb ook zo'n kaartje. Met stock cooling komt ie niet hoger dan 284/600 :( . Heb er een tijdje geleden Zalman zm80a-hp (dus niet de c), kreeg ik zelfs artifacts op stock speeds :( .
Nu heb ik geen artifacts meer, maar kom nog altijd niet hoger dan 285/600 :( .
Geheugen is echt ruk maar dat de core niet hoger gaat, vind ik toch behoorlijk tegenvallen.
Dit is inderdaad heel vreemd.

We spreken tot wel over dit kaartje eh ?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/generic/v9280s.jpg

Zo jah, misschien beschik jij over één van de eerste revisies van dat kaartje. Vind het echter wel heel vreemd dat ik over de Rev 1.00 beschik, dus ook 1 van de eerste versies.

Wat ik nog vreemder vind is dat je het geheugen niet hoger krijgt dan 600Mhz, terwijl op deze Ti4200 3.3ns BGA geheugen opzit van Samsung. Wat theoretisch volgens veel reviews vast staat op Maximaal 700Mhz :? En dat de Core niet hoger wil is nog een vaag geval. De snelheden die ik genoemd heb is zonder artifacts met een paar keer 3D Mark 2k1 en 2k3.

:/

I browse with Vivaldi

Pagina: 1