ik heb een microstar/medion notebook van het jaar 2001.. pentium 3 1.2 ghz. mijn probleem is nu dat de processorcooler helaas kapot is..
het motertje van die koeler heeft er de geest aan gegeven.. ben in verschillende computerspeciaalzaken geweest en bij allen zeggen ze dat die coolers niet meer te leveren zijn, met andere woorden: gooi uw laptop maar in de prullenbak.
een andere proccesor is ook geen optie omdat deze waarschijnlijk niet zou matchen met het moederbord. weet iemand toevallig een oplossing of heeft iemand een idee om de proccesor toch gekoeld te krijgen?? bij voorbaat dank
Verwijderd
Ik neem aan dat het een ventilator cooler is? Wat zijn de afmetingen van de cooler?
Ik zou zeggen doe er een cooler op met dezelfde afmetingen op, laptop weggooien moet je niet doen voor zo'n lullige cooler.
Ik zou zeggen doe er een cooler op met dezelfde afmetingen op, laptop weggooien moet je niet doen voor zo'n lullige cooler.
de afmetingen zijn 6 x 6 x1 cm ongeveer.. kan nergens een cpu cooler vinden van dat soort afmetingen.. wel een vga cooler maar zou dat soort coolers de capaciteit hebben om een laptop processor te koelen??
Verwijderd
Er zijn genoeg 6 cm x 6 cm coolers te koop. Hij hoeft toch niet precies 1 cm dik te zijn? iets groter of kleiner past vast wel.
Hoeveel toeren was de oude cooler? Wat was de airflow van de oude cooler?
Koop een cooler met dezelfde of meer airflow en toeren dat zit je volgens mij altijd goed.
Hoeveel toeren was de oude cooler? Wat was de airflow van de oude cooler?
Koop een cooler met dezelfde of meer airflow en toeren dat zit je volgens mij altijd goed.
nou hij mag niet veel groter zijn anders krijg ik het allemaal niet meer in elkaar.. ik zal wel eens zoeken op internet naar zo'n soortgelijke cooler.. hoeveel toeren of hoeveel airflow zal ik echt niet weten, heb deze laptop van iemand over gekocht dus specificaties heb ik er niet echt van... wat denken jullie dat genoeg toeren of airflow is om de processor gekoeld te krijgen? ik vind het zo zonde van de laptop, ik kan hem nu al maanden niet gebruiken
volgns mij zitten er op AMD boxed koelers 6x6x1 cm fans 
Iig wel bij d 2 koelers die ik bij procs kreeg.
Iig wel bij d 2 koelers die ik bij procs kreeg.
Of hier:
http://www.albosystems.nl/cool.htm
volgens mij is dat niet zo'n probleem, 60mm koelers te vinden
http://www.albosystems.nl/cool.htm
volgens mij is dat niet zo'n probleem, 60mm koelers te vinden
thnx voor jullie reacties, ik zal op die site zoeken en een nieuwe fan bestellen voor de laptop
Ik hoop dat ik hem dan weer kan gebruiken.. thnx voor jullie tips
Heb je eventueel een foto van de koeler zoals hij nu is (fan enzo).Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 22:06:
thnx voor jullie reacties, ik zal op die site zoeken en een nieuwe fan bestellen voor de laptopIk hoop dat ik hem dan weer kan gebruiken.. thnx voor jullie tips
The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.
Ik heb wel een foto van de oude koeler maar dan is de volgende vraag weer: hoe krijg ik die op deze site?? zo geweldig ben ik in die dingen nu ook weer niet
hahhahha
hahhahha
mail die foto maar naar icey @ xs4all .nl
Dan zet ik ze wel op internet.
het is gewoon een ronde fan met een metaal vierkant bevestigingsplaatje.. de fan is op de 1 of andere manier wel los te halen van het bevestigingsplaatje(er zit 1 of ander wazig schroefje in)
Hm, daar valt zeker te weten een koeler op te tweaken... Hoe zit die bestaande fan erop vast? die er anders af slopen en de vervangende fan op dezelfde plaats er weer op modden.
Moet volgens mij neit zo moeilijk zijn?
Edit: * Fludizz herinnert zich ineens een Spire Silent Cooler te hebben van een XP1700+... ding was 60x60mm en 10mm dik. Ding doet @ 12V 5400rpm.
Moet volgens mij neit zo moeilijk zijn?
Edit: * Fludizz herinnert zich ineens een Spire Silent Cooler te hebben van een XP1700+... ding was 60x60mm en 10mm dik. Ding doet @ 12V 5400rpm.
[ Voor 25% gewijzigd door Fludizz op 23-05-2004 18:09 ]
de fan zit bevestigd maar een speciaal schroefje die je alleen met speciaal gereedschap kunt losmaken.. maar aangezien ik de fan toch weg kan gooien haal ik die er gewoon met grof geweld vanaf
dan zal ik alleen de nieuwe fan weer op de 1 of andere manier erop gemonteerd moeten zien te krijgen.. het is nu een 3 pins fan.. ik weet niet hoeveel toeren enz..
Nu heb ik een cooler van die afmetingen maar nu past de aansluiting van de 3 pins weer niet
kan ik de aansluiting evt. wissenlen met die van mijn oude cooler? en kunnen de kabeltjes worden ingekort want die zijn eigenlijk een beetje te lang..
Verwijderd
lijkt op de fan die ook op de abit nf-7 mobo's zitIcey schreef op 23 mei 2004 @ 12:28:
[afbeelding]
Onderkant
[afbeelding]
Bovenkant
Ziet er niet standaart uit
Verwijderd
Piggy weet je zeker dat het de fan is? Geeft het mobo wel power?
Ik repareer notebooks mischien dat ik je aan een fan kan helpen.
Maar dan zou het wel fijn zijn als je wat goede foto's maakt en mailt of in iedergeval echt preciese maten van de fan.
Maar dan zou het wel fijn zijn als je wat goede foto's maakt en mailt of in iedergeval echt preciese maten van de fan.
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 18:53 ]
Dacht het nietVerwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 18:45:
[...]
lijkt op de fan die ook op de abit nf-7 mobo's zitMisschien dat je daar wat mee kunt?
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Zo'n fan kan je gewoon bij de electroboer halen hoor, zelfs die van 1 cm dik (Stuut en bruin (den haag) heeft ze 100% zeker
Ik kan de laptop aan en uit zetten, hij doet het ongeveer 2 minuten goed en dan begint hij met "vasthangen". na ongeveer 4 minuten schakelt de laptop zichzelf uit. In de computerspeciaalzaken waar ik geweest ben zeggen ze dat het inderdaad de colingfan is die niet meer ronddraait en dus geen koeling meer geeft. Ik heb de laptop beetje uitelkaar gehaald en inderdaad als ik hem aanzet dan zie ik dat de fan niet meer draait. Ik zal er zo snel mogelijk wat nieuwe foto's van maken, ik heb de fan nu aan iemand meegegeven die ook al nakijkt of hij aan een soortgelijke fan kan komen, ik zal hem dan ook opnieuw nameten en bericht geven. Zou het erg fijn vinden als je me aan een nieuwe passende fan kon helpen want ik heb de laptop nu al maanden in de kast staanVerwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 18:50:
Ja er zijn inderdaad wel fans te krijgen met die afmetingen, ik heb er ook 1 gekocht maar die past weer niet omdat de 3 pins connecter die aan de nieuwe fan zit groter is als aan mijn oude fan.. Aan die oude van mij zit dus echt een micro-connector en daar is blijkbaar moeilijk aan te komen..scorched schreef op 27 mei 2004 @ 23:15:
Zo'n fan kan je gewoon bij de electroboer halen hoor, zelfs die van 1 cm dik (Stuut en bruin (den haag) heeft ze 100% zeker
Wat dacht je van solderenVerwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 17:30:
[...]
Ja er zijn inderdaad wel fans te krijgen met die afmetingen, ik heb er ook 1 gekocht maar die past weer niet omdat de 3 pins connecter die aan de nieuwe fan zit groter is als aan mijn oude fan.. Aan die oude van mij zit dus echt een micro-connector en daar is blijkbaar moeilijk aan te komen..
If you do not change direction, you may end up where you are heading
ik heb nieuwe, hoop duidelijkere foto's gemaakt van de fan maar kan iemand mij vertellen hoe ik die hier op de site geplaatst krijg?? bij voorbaat dank
Upload ze naar een webspace. Dan zet je hier: [IMG]urlvanplaatje[/IMG] SucVerwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 17:49:
ik heb nieuwe, hoop duidelijkere foto's gemaakt van de fan maar kan iemand mij vertellen hoe ik die hier op de site geplaatst krijg?? bij voorbaat dank
<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>
mail de foto naar ...... dan upload ik hem welVerwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 17:49:
[ Voor 8% gewijzigd door _Drake_ op 30-05-2004 18:40 ]
The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.
Ik zou nog even de maten vermelden van de fan. De fan is rond en heeft een doorsnee van 45mm. Het metalen bevestigingsplaatje heeft een lengte van 52mm en is 60mm breed. De fan word vastgezet met 4 schroefjes op de hoeken van het bevestigingsplaatje. Het is een 3 pins fan. Ik hoop dat je voldoende informatie hebt en dat de foto's duidelijk genoeg zijn.Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 18:50:
Bij mijn oude cooler stonden "de ribben" schuin, bij de meeste coolers die ik tegengekomen ben staan die "ribben"recht.. Nou heb ik me laten vertellen dat dat schuin of recht staan te maken heeft met het opzuigen en afvoeren van de warme lucht.. Als ik de cooler vervang door eentje met "rechte"ribben zal de laptop dan alsnog voldoende gekoeld worden of moet ik er echt 1 zoeken met schuine "ribben"??
Verwijderd
ik heb dus geprobeerd om andere koeler er in te plaatsen.. het is dus wel gelukt.. maar sit nu met het volgende.. bij de eerste keer opstarten.. heeft die koeler het 1x 1min gedaan daarna deed hij nix meer.. ik had hem nog op de accu lopen.. daarom sloot ik hem maar aan het lichtnet om te zien of hij het dan wel deed.. na een tijdje schakelde de laptop zich vanzelf uit omdat hij te warm werd.. dus ik het nog een paar x geprobeerd.. maar tevergeefs.. hij slaat niet meer aan.. zal het mss aan liggen dat het een 12v fan is ???? en zover ik kon meten.. gaf het mobo maar 2.01-2 volt aan.. lijkt me niet genoeg als hij normaal 5 volt moet geven..
groetjes..
groetjes..
Verwijderd
kan je niet ergens anders destroom weg halen, uit een hd conector ofsow, daar hoort volgens mij 12 volt op te staan!
en zet gewoon eens 12 volt op die fan, als hij het dan wel doet weet je wat het probleem is!
en zet gewoon eens 12 volt op die fan, als hij het dan wel doet weet je wat het probleem is!
Verwijderd
thnxzz voor de tip maar het is mij te gevaarlijk.. ik weet niet eens waar hij de stroom naar toe lijdt.. het zijn een soort platte flat cables van plastic met daarin de datakabeltjes verwerkt.. dus weet niet welke nu voor de stroom zorgen..Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 21:48:
kan je niet ergens anders destroom weg halen, uit een hd conector ofsow, daar hoort volgens mij 12 volt op te staan!
bvd.
Pagina: 1