[Mac] Opstartschijf problemen

Pagina: 1
Acties:

• cemtex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 19:48

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
Ik heb dus een imacje 233 mhz. Nou vind ik mn schijf wat traag en begint hij wat voller te worden.
Dus heb ik een schijfje van 15 gb 7200 rpm erin gezet. OS 9.0 installatiecdrom erin gedaan en instaleren maar. Alles gaat goed totdat hij weer moet opstarten met de nieuwe os op de nieuwe harddisk. De schijf word niet gezien als opstartschijf. Ondanks dat hij wel in het schijfbeheer staat als opstartschijf. Zo ook geprobeerd met osx maar geeft het zelfde resultaat.

Op dit moment ben ik een beetje moedeloos aan het worden want het lijkt wel of de schijf gewoon echt niet herkent word.
Jumper staat op master.
firmware 1.2
schijf opgedeeld in 2 delen van 7.45 (dus onder de 8 gb limit van osx)

Kan iemand mij nog een optie geven wat ik kan uitproberen ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

cemtex schreef op 19 mei 2004 @ 22:29:
Ik heb dus een imacje 233 mhz. Nou vind ik mn schijf wat traag en begint hij wat voller te worden.
Dus heb ik een schijfje van 15 gb 7200 rpm erin gezet. OS 9.0 installatiecdrom erin gedaan en instaleren maar. Alles gaat goed totdat hij weer moet opstarten met de nieuwe os op de nieuwe harddisk. De schijf word niet gezien als opstartschijf. Ondanks dat hij wel in het schijfbeheer staat als opstartschijf. Zo ook geprobeerd met osx maar geeft het zelfde resultaat.

Op dit moment ben ik een beetje moedeloos aan het worden want het lijkt wel of de schijf gewoon echt niet herkent word.
Jumper staat op master.
firmware 1.2
schijf opgedeeld in 2 delen van 7.45 (dus onder de 8 gb limit van osx)

Kan iemand mij nog een optie geven wat ik kan uitproberen ?
Da's geen limiet van osx, da's een limiet van de hardware. Heb je macos in de eerste 8GB geinstalled?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op 19 mei 2004 @ 22:58:
[...]

Da's geen limiet van osx, da's een limiet van de hardware. Heb je macos in de eerste 8GB geinstalled?
Dat maakt ook niks uit. Als je macos installeert dan zoekt ie automatisch naar een geldige bootschijf/partitie.

Zowel de HW als het operating system kunnen makkelijk grotere schijven/partities aan dan 8GB.
Mijn powermac 6500/275 heb ik ook voorzien van een 20GB schijf en dat werkte zonder problemen.
Probeer het eens met een ongepartioneerde schijf.

[ Voor 29% gewijzigd door The Dolf op 19-05-2004 23:20 ]

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
The Dolf schreef op 19 mei 2004 @ 23:17:
[...]
De installatie van os9/osx staan altijd op de eerste 8 gb van de partitie.
Dit heb ik dus al geprobeerd. Oonder de macosx installatie komt hij niet eens op onder os9 komt hij op en kan ik hem initialiseren.
Hoe ik het ook probeer hij wil gewoon niet booten van deze hd... Het kan toch niet zo zijn dat hij van bepaalde schijven niet boot en andere wel ?

Iemand anders nog ideeen ?

Verwijderd

cemtex schreef op 20 mei 2004 @ 10:16:
[...]

Dit heb ik dus al geprobeerd. Oonder de macosx installatie komt hij niet eens op onder os9 komt hij op en kan ik hem initialiseren.
Hoe ik het ook probeer hij wil gewoon niet booten van deze hd... Het kan toch niet zo zijn dat hij van bepaalde schijven niet boot en andere wel ?

Iemand anders nog ideeen ?
Check je kabels even goed! OP welke ide kabel heb je de schijf gezet?

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 10:20:
[...]
Check je kabels even goed! OP welke ide kabel heb je de schijf gezet?
Op het kabeltje waar opstaat Harddisk. Overigens staat mn hd op master, en mn cd-rom hangt aan de kabel waarop staat cd-rom

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Heb je de harde schijf eerst goed gepartitioneerd met bijvoorbeeld Darwin? Vooral met dat nieuwe Pear PC project in het achterhoofd denk ik dat het belangrijk is de juiste bootsector / partitionering op te zetten voor de installatie.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Ik heb hetzelfde gedaan met mijn Imac 233 Mhz.
Waarschijnlijk dezelfde Imac dus, daar heb ik een 20Gb 5400 RPM in gezet.

Ik heb op een andere PC 2 partities op de schijf aangemaakt, de eerste van 8 Gb en een tweede van 12 Gb. Vervolgens heb ik de schijf ingebouwd en de Imac opgestart vanaf OS 9 cd. Toen ben ik gewoon met de installatieprocedure begonnen en ik ben onderweg geen problemen tegengekomen.

Wat ik me wel meen te herinneren is dat de schijf die ik eruithaalde niet op Master maar op Cable Select stond. Ik heb de nieuwe schijf dus ook op Cable select gezet meende ik. Al weet ik dit laatste niet helemaal zeker, misschien ku je dit eens nakijken op de schijf die jij eruitgehaald hebt.

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
raoulduke schreef op 20 mei 2004 @ 10:25:
Heb je de harde schijf eerst goed gepartitioneerd met bijvoorbeeld Darwin? Vooral met dat nieuwe Pear PC project in het achterhoofd denk ik dat het belangrijk is de juiste bootsector / partitionering op te zetten voor de installatie.
Nee, niet gedaan. Sterker nog de hd komt uit een linux-pc. Ik dacht dat ik hem er gewoon aan kon hangen en dat het macos zelf wel de juiste partitionering erop zette, maar dat is dus niet zo ?

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
GaMbiNo schreef op 20 mei 2004 @ 10:34:
Ik heb hetzelfde gedaan met mijn Imac 233 Mhz.
Waarschijnlijk dezelfde Imac dus, daar heb ik een 20Gb 5400 RPM in gezet.

Ik heb op een andere PC 2 partities op de schijf aangemaakt, de eerste van 8 Gb en een tweede van 12 Gb. Vervolgens heb ik de schijf ingebouwd en de Imac opgestart vanaf OS 9 cd. Toen ben ik gewoon met de installatieprocedure begonnen en ik ben onderweg geen problemen tegengekomen.

Wat ik me wel meen te herinneren is dat de schijf die ik eruithaalde niet op Master maar op Cable Select stond. Ik heb de nieuwe schijf dus ook op Cable select gezet meende ik. Al weet ik dit laatste niet helemaal zeker, misschien ku je dit eens nakijken op de schijf die jij eruitgehaald hebt.
Goede tip, ik dacht namelijk dat ook fout was bij mij, maar de schijf die erin heb geprobeerd die heb ik op master gehad en op cabelselect
Die ik eruit haalde die moet ik nog opzoeken bij quantum want ik zie nergens een jumperuitleg.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:37
Je Moet Zorgen Dat De Partities Onder De 7,5Gb Blijven Dit Heeft Te Maken Met Een Beperking Van De Firmware Van Jou iMac En Het Samenwerken Met De Darwin Kernel. Das Jou Probleem, Let Wel Dit Geld Alleen Voor De Eerste Partitie Van De Schijf.

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Ik heb wel dit gevonden: http://www.maxtor.com/_fi...reball_ex_ata_jumpers.pdf
Een PDF over de jumper settings van de schijf die ik eruit heb gehaald namelijk een Quantum Fireball EX Series 6Gb.

Ik begin nu toch te twijfelen over mijn bewering, als ik dit zo zie heeft hij toch op master gestaan, ik heb de schijf zelf er namelijk ook even bijgepakt. ;)

Verwijderd

Zoals Uray al zei zorg dat je 1e partitie onder de 7.5 gig blijft, en probeer anders even je PRAM te zeppen (eeuwig kwakzalver middeltje), en met de ALT toets ingedruk op te starten.

(dan gaat je mac alle mogelijke schijven langs voor systeemsoftware, en laat je kiezen)

Verwijderd

Uray schreef op 20 mei 2004 @ 10:42:
Je Moet Zorgen Dat De Partities Onder De 7,5Gb Blijven Dit Heeft Te Maken Met Een Beperking Van De Firmware Van Jou iMac En Het Samenwerken Met De Darwin Kernel. Das Jou Probleem, Let Wel Dit Geld Alleen Voor De Eerste Partitie Van De Schijf.
Je hoeft trouwens niet elk woord een hoofletter te geven, dat typt niet zo lekker ;)

• Sage
  • Laatst online: 24-05-2025
The Dolf schreef op 19 mei 2004 @ 23:17:
[...]

Dat maakt ook niks uit. Als je macos installeert dan zoekt ie automatisch naar een geldige bootschijf/partitie.

Zowel de HW als het operating system kunnen makkelijk grotere schijven/partities aan dan 8GB.
Mijn powermac 6500/275 heb ik ook voorzien van een 20GB schijf en dat werkte zonder problemen.
Dat maakt dus wel uit en heeft te maken met een limitering van de hardware in de eerste iMac's. Het gaat hier dus alleen om de eerste iMac's en niet om bijv PowerMac's die daarvoor zijn uitgebracht. Bovendien moet de jumper setting op cable select staan ivm de cd-rom die ook weer andere jumper settings heeft. Dit is in ieder geval zo bij de iMac revB.

Verder moet het natuurlijk gepartioneerd worden door MacOS. Dat kan je heel gemakkelijk doen tijdens de installatie en hoeft niet in een andere computer gedaan te worden. Kan alleen maar problemen op leveren.

Wat ik nu zou doen is de hele harde schijf weer wissen tijdens een installatie van MacOS9 en het daarna partioneren in de goede groottes voor als je later toch nog OSX wilt installeren. Hoef je namelijk niet de hele HD te wissen in dat geval. ;)

kleurbleur.nl

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
Ok de schijf nu opgedeeld in 2 partities :
5 gb
10 gb
Opstartschijf op de eerste schijf gezet

Op de eerste os 9.0 geinstalled
De tweede is leeg.

En hij boot dus weer niet.
Ik ben de draad kwijt.

{edit}
wie weet trouwens waar ik mijn firmware versie kan bekijken ?
{/edit}

[ Voor 17% gewijzigd door cemtex op 20-05-2004 14:13 ]

• Sage
cemtex schreef op 20 mei 2004 @ 14:10:
Ok de schijf nu opgedeeld in 2 partities :
5 gb
10 gb
Opstartschijf op de eerste schijf gezet

Op de eerste os 9.0 geinstalled
De tweede is leeg.

En hij boot dus weer niet.
Ik ben de draad kwijt.

{edit}
wie weet trouwens waar ik mijn firmware versie kan bekijken ?
{/edit}
Heb je al eens met alt opgestart? Dus gelijk na de boing alt ingedrukt houden tot dat je bij een boot menu bent. Als je daar de HD tussen ziet staan kan je daarvan booten.

Als dat niet werkt zou ik toch nog serieus de jumper settings bekijken.

kleurbleur.nl

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
jumper setting staat op master.

Ik ga het nu proberen met een andere harde schijf aangezien ik dat nog niet had geprobeerd .. Resultaat volgt ...

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
Andere schijf geprobeerd zonder goed resultaat.
Ik denk toch nu echt dat als een schijf wil werken in een mac dat hij dan eerst als mac formaat geformateerd moet worden...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
nos > appelflap

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 13:45

fcs

probeer eens het volgende:

alle partieties eraf. Opstarten met cd van os erin (X of 9).
Hier in kiezen voor partitioneren, en daar de schijfgrote indelen. Formateren met dezelfde tool, rebooten, en weer met os schijf opstarten (vanaf hier zou de installatie moeten werken). Zo doe ik het wanneer ppclinux install weer eens de mist is gegaan....

Ik heb dan wel een powerbook, maar de volgorde zou niks uit mogen maken.

Wat ik wel gemerkt heb, is dat ppc linux een bootstrap nodig heeft. ppc op oudere macs werkt niet geheel foutloos, vanwegendit.

Probeer eens op de site van apple te achterhalen welke type mac je hebt (heb zwaar het vermoeden dat het met die bootstrap te maken heeft)

• Sage
cemtex schreef op 20 mei 2004 @ 15:13:
jumper setting staat op master.

Ik ga het nu proberen met een andere harde schijf aangezien ik dat nog niet had geprobeerd .. Resultaat volgt ...
Tuurlijk de HD moet in HFS+ geformateerd zijn wil je MacOS kunnen installeren. Maar ik nam eigenlijk aan dat je dat al gedaan had. Bovendien moeten bij veel Mac's de HD's op cable select staan en niet op master. Probeer dat anders nog eens, daarna formateren met Disk Utility en daarna MacOS er op ketsen. Anders heb je een kapotte HD. Dit moet namelijk gewoon werken. :)

kleurbleur.nl

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 13:45

fcs

Sage schreef op 24 mei 2004 @ 11:16:
[...]

Tuurlijk de HD moet in HFS+ geformateerd zijn wil je MacOS kunnen installeren. Maar ik nam eigenlijk aan dat je dat al gedaan had. Bovendien moeten bij veel Mac's de HD's op cable select staan en niet op master. Probeer dat anders nog eens, daarna formateren met Disk Utility en daarna MacOS er op ketsen. Anders heb je een kapotte HD. Dit moet namelijk gewoon werken. :)
daar dacht ik idd ook aan... Zolang disk niet met Disk Utility niet geformated is, zullen zowel X als 9 niet er op willen werken. Disk Utility maakt dan ook automatisch de juiste partities aan zodat me mac wel boot (ook dat boot gedeelte).
Pagina: 1