Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Lichtsluis

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

Topicstarter
Ik ben bezig een lichtsluis te maken voor de bijkeuken hier in ons appartement... bedoeling is:
Bijkeuken binnen lopen = licht aan, naar buiten het licht weer uit.

ik heb alvast op circuitsonline het schema van een lichtsluis gehaald...
Afbeeldingslocatie: http://circuitsonline.net/circuits/sch/000016.gif

zelf een beetje gemod zodat als je er doorheen loop het licht al aan blijft staan...
mischien een beetje onnodige omweg maar dat doet er eerst niet toe... gaat erom dat het werkt.

Afbeeldingslocatie: http://perso.wanadoo.fr/soulas457/schema1.gif

nu is mijn vraag kan ik op een simpele manier iets toevoegen zodat als je weer door de sluis heen loopt het licht weer uit gaat? of kan ik beter nog een tweede sluis aanleggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Joepho op 19-05-2004 22:18 ]

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Je zou er een flipflopje achter kunnen plakken.
Verder is het niet heel onhandig zo. Loop jij naar binnen gaat het licht aan. Komt er nog iemand binnen gaat het licht weer uit...

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

Topicstarter
Euh de bijkeuken is eigenlijk geen bijkeuken... er staan 2 koelkasten en een wasmachine en een verwarmingsketel in... verder pas je er nauwelijk in je eentje in...

Verwijderd

Zit er een deur in? Gebruik dan een "koelkast schakelaar". Deur open, licht aan, deur dicht licht uit.

Geen deur? Geen nood! Gebruik een gewone bewegingsmelder en stel die zo kort mogelijk in. (dat ding niet richten op bewegende dingen natuurlijk, dus op hoofdhoogte zeg maar)

Verder heeft het een beetje weinig met pc's te maken of ligt dat aan mij :?

Verwijderd

het kan wel als je er 2 hebt
zo dat de schakeling weet of je naar binnen of buiten loopt en hij moet tellen hoeveel dat er waren.

volgens mij is het makelijker of gewoon een movement detector te gebruiken.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 22:41:
Verder heeft het een beetje weinig met pc's te maken of ligt dat aan mij :?
Eehm, heet dit forum niet Casemodding en Elektronica

Is een lamp met bewegingsdetector niks, (de detector "kijkt" dan zeg maar naar beneden, die na een minuut of 1/2, als er geen beweging meer is, vanzelf uit gaat?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
MaximusTG schreef op 19 mei 2004 @ 23:29:
[...]

Eehm, heet dit forum niet Casemodding en Elektronica
Jah, maar als je de policy even leest zul je vrij rap het volgende zinnetje tegenkomen:
In CME (Casemodding & Electronica) gaat het vooral over problemen met casemodden en computer-gerelateerde electronica.
Dat is niet echt aan de orde, welwaar?

Maargoed.
Is een lamp met bewegingsdetector niks, (de detector "kijkt" dan zeg maar naar beneden, die na een minuut of 1/2, als er geen beweging meer is, vanzelf uit gaat?
Een simpele bewegingsdetector zou inderdaad het makkelijkst zijn, aangezien je met 1 sluis en een flipflop het interessante effect zal krijgen dat de lamp bij elke onderbreking (zeg, je bent met de was bezig en je zwiert een kledingstuk iets te enthousiast door de deuropening ofzo :) ) zal omschakelen.
Wat betekent dat je dan ineens zonder licht zit. :)
Met 2 sluizen (1 aan de binnenkant van de deurpost en 1 aan de buitenkant is dat enigszins op te vangen, maar dan nog moet je met timers gaan werken om te bepalen welke er eerst onderbroken werd etc. etc.

Neem dan maar gewoon zo'n lamp met bewegingsdetector van 2 tientjes bij de gamma ofzo. :+

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Pagina: 1