Toon posts:

Linkwitz-Riley 3-way

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand niet een goede site waar je een Linkwitz-Riley 3 weg filter kunt berekenen ? , ik zie alleen site's met twee weg filters.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Je kunt gewoon 2 2weg filters achter elkaar plakken.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Deze site is voor auto's bedoelt, maar dat maakt tch niet uit?
Hier staan eerst een paar 2-weg filters, dan een 3-weg...echter wel een eerste orde Butterworth filter...maakt dat uit?

linkje: http://www.12vhifi.nl/filters.html

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Drieweg Linkwitz-Riley filter: http://sound.westhost.com/project09.htm
Je hebt de keuze uit 2de orde of 4de orde filters. Hieronder het schema van een 3weg filter met 4de orde filterhellingen. Bij 2de orde filters heb je maar de helft van het aantal opamps, weerstanden en condensatoren nodig.

Afbeeldingslocatie: http://sound.westhost.com/p09_fig1c.gif

• MM
  • Niet online

MM

Kan best dat hij het passief wil hebben, dan heeft hij dus niks aan dit schema.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• CornelisJ
  • Niet online
Wie passieve crossovers wilt berekenen, kan hier een calculator in de vorm van een spreadsheet downloaden: http://www.pvconsultants.com/audio/crossover/pcdc.htm

Deze kan tweeweg en drieweg filters berekenen van eerste t/m vierde orde.

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 19 mei 2004 @ 22:14:
Je kunt gewoon 2 2weg filters achter elkaar plakken.
Ik heb dat inderdaad op één van die sites zien staan, er stond overigens geen uitleg bij .
Zou je het me kunnen uitleggen, want het lampje gaat even niet branden.
Het gaat mij om een passief Linkwitz-Riley filter van de vierde orde.
Ik heb het Excel bestandje gedownload waar CornelisJ me op wees, dat werkt goed, maar juist bij de vierde orde kun je de overgangsfrequenties niet veranderen.
Wanneer je de gewenste overgangsfrequenties wilt veranderen dan geeft hij aan dat het bestand tegen wijzigingen beveiligd is.

• CornelisJ
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 05:14:
[...]
Het gaat mij om een passief Linkwitz-Riley filter van de vierde orde.
Ik heb het Excel bestandje gedownload waar CornelisJ me op wees, dat werkt goed, maar juist bij de vierde orde kun je de overgangsfrequenties niet veranderen.
Wanneer je de gewenste overgangsfrequenties wilt veranderen dan geeft hij aan dat het bestand tegen wijzigingen beveiligd is.
Ik heb het ook even geprobeerd. Je kunt alleen de velden met rode getallen wijzigen. De velden met blauwe getallen worden uitgerekend, maar deze kun je niet veranderen. Je kunt "F low" invoeren; om "F high" te wijzigen moet je "Spread (FH/FL)" wijzigen.

Zie ook de eerste sheet (Information).

Verwijderd

Topicstarter
Zo, ik heb even een paar dagen lopen stoeien en het is me inmiddels helemaal duidelijk dankzij jullie hulp.
Bedankt voor de nuttige input

_/-\o_

• MM
  • Niet online

MM

Op welke frequenties filter je en weet je wel zeker dat je 4e orde nodig hebt? Het is niet alleen duur maar het filter vreet ook vermogen zo (het zou me niks verbazen als de helft van de energie in het filter blijft steken).

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:07
m.m je hebt wel door dat het hier om een actief filter gaat hé? ;)

stephen2002 -> ik heb ergens een schema liggen uit Elektuur van een 3-weg linkwitz-riley filter met verbeterde fasekarakteristiek. Als je interesse hebt, laat maar weten. (ICQ ofzo mag ook)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Ben ik met m.m eens. Je kunt niet zomaar een filter verzinnen en er dan automatisch vanuit gaan dat dat gewoon gaat werken (naast het feit dat je misschien je vermogen weggooit, bij een actief filter is dat natuurlijk niet ;)). Weten is nog altijd meten! Simulaties en filter-calculators zijn gewoon tools om een indruk te geven. Of het uiteindelijk goed uitpakt, moet je altijd nog maar afwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 22-05-2004 17:10 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

deepspace schreef op 22 mei 2004 @ 17:09:
Ben ik met m.m eens. Je kunt niet zomaar een filter verzinnen en er dan automatisch vanuit gaan dat dat gewoon gaat werken (naast het feit dat je misschien je vermogen weggooit, bij een actief filter is dat natuurlijk niet ;)). Weten is nog altijd meten! Simulaties en filter-calculators zijn gewoon tools om een indruk te geven. Of het uiteindelijk goed uitpakt, moet je altijd nog maar afwachten.
Toch is dit in mindere mate voor actieve filters. Een passief filter is zo wispelturig omdat de weerstand van de driver die eraan hangt bepaalt hoe sterk het filter filtert ( 8)7 )
Bij een actief filter is dit niet het geval en is de beoogde xover frequentie ook gewoon de xover frequentie.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• CornelisJ
  • Niet online
m.m schreef op 22 mei 2004 @ 16:37:
Op welke frequenties filter je en weet je wel zeker dat je 4e orde nodig hebt? Het is niet alleen duur maar het filter vreet ook vermogen zo (het zou me niks verbazen als de helft van de energie in het filter blijft steken).
Wist je dat een ideale spoel of condensator geen vermogen dissipeert?
Aangenomen dat we het over een passief Linkwitz-Riley LC filter hebben, dan zal hier nauwelijks vermogen in verloren gaan. Oke, spoelen en elco's hebben een beetje verlies-weerstand, dus een klein beetje vermogen verlies je wel, maar veel zal het niet zijn. In weerstanden gaat natuurlijk wel vermogen verloren.

Een probleem van dit soort simpele rekenprogramma's is dat ze ervan uitgaan dat een luidspreker een constante, ohmse impedantie heeft, en dat deze in zijn werkgebied een vlakke frequentieoverdracht heeft. Zoals Atgast al aangeeft, is de impedantie zeker niet constant, en ook de frequentie-overdracht (amplitude en fase) is niet vlak. Goede programma's houden hier rekening mee, maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om de gemeten impedantie en frequentierespons in te voeren in het simulatie-programma.

• MM
  • Niet online

MM

CornelisJ schreef op 22 mei 2004 @ 18:11:
[...]
Wist je dat een ideale spoel of condensator geen vermogen dissipeert?
Aangenomen dat we het over een passief Linkwitz-Riley LC filter hebben, dan zal hier nauwelijks vermogen in verloren gaan. Oke, spoelen en elco's hebben een beetje verlies-weerstand, dus een klein beetje vermogen verlies je wel, maar veel zal het niet zijn. In weerstanden gaat natuurlijk wel vermogen verloren.

Een probleem van dit soort simpele rekenprogramma's is dat ze ervan uitgaan dat een luidspreker een constante, ohmse impedantie heeft, en dat deze in zijn werkgebied een vlakke frequentieoverdracht heeft. Zoals Atgast al aangeeft, is de impedantie zeker niet constant, en ook de frequentie-overdracht (amplitude en fase) is niet vlak. Goede programma's houden hier rekening mee, maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om de gemeten impedantie en frequentierespons in te voeren in het simulatie-programma.
Helaas voor jou en mij bestaan ideale spoelen en condensatoren niet en zullen ze ook wel nooit bestaan :P Overigens is fase corrigeren in je passieve filter niet echt te doen, schuiven met je overgangsfrequentie tot je een vlakke faseverloop hebt is stukken eenvoudiger :)
deepspace schreef op 22 mei 2004 @ 17:09:
Weten is nog altijd meten!
Meten is Weten.
:Y)

[ Voor 10% gewijzigd door MM op 22-05-2004 18:33 ]

Pagina: 1