Toon posts:

Windows ME --> explorer fout, start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het volgende probleem. Op de laptop van mijn pa installeerde ik naar aanleiding van het automatisch updaten van windows, explorer 6.0. Maar als windows nu wil opstarten, krijg ik de melding voor het opstarten dat er een fout is in explorer en dat ik windows opnieuw moet installeren. Alleen er staat best wel belangrijke informatie op de laptop die niet kwijt mag raken. Is er een mogelijkheid dat ik de oude settings weer terug krijg?? Weet iemand hier een oplossing voor zonder dat ik de schijf hoef te formatteren??

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je kunt toch gewoon Windows ME opnieuw installeren zonder te formatteren? Je raakt dan wel je geinstalleerde programma's en settings kwijt; maar niet je documenten :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Je raakt dan wel je geinstalleerde programma's en settings kwijt; maar niet je documenten
Geinstalleerde programma's blijven ook staan afaik, net zoals je documenten. Je settings worden idd reset naar 'de Microsoft default'.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik hoop voor je dat opnieuw installeren van Windows werkt. Ik heb namelijk een keer bij een ex-werkgever een klant gehad die precies hetzelfde probleem had op Windows98 SE. Veilige modus werkte niet meer, register terugzetten werkte niet meer, IE install files weggooien werkte niet meer, installatie eroverheen werkte niet meer. Uiteindelijk backup gemaakt en een format gedaan :/

Ik denk dat het het handigst is dat je die schijf even in een andere pc duwt, een backup maakt (bv met Ghost), en daarna ME er opnieuw probeert overheen te zetten. Werkt dat niet kan je altijd nog formatteren en heb je je backup nog.

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel,

Is het mogelijk om een laptop HD als een slave te gebruiken op een normale desktop of moet het op een andere laptop gedaan worden??

Verwijderd

Topicstarter
Of op de een of andere manier de laptop harde schijf op me desktop te kopieren via het netwerk of whatever :'(

• Mike Jarod
  • Niet online
Ow fuk sorrie niet goed gelezen 8)7, je hebt het over een laptop :o

Je kan een laptop hd in een normale pc doen maar dan heb je wel zo'n verloopconnector nodig, en iets zegt me dat je die niet hebt. Als je een usb harde schijf hebt kan je ook wel een backup maken. Anders via het netwerk met een Ghost bootflop. Weer andere optie is met een partitie manager (Partition Magic) een 2e partitie maken en daar een kloon (Ghost) opzetten als je genoeg ruimte hebt tenminste.

Is dus een beetje irritant met een laptop :)

edit: Simpelste is dus wat hierboven al gezegd wordt: gewoon eroverheen installeren. Je documenten + data raak je niet kwijt. Wel je instellingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Mike Jarod op 19-05-2004 19:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil ME er wel opnieuw overheen gooien, maar ik heb de cd niet meer 8)7 Ik voel me een beetje net een gozer in wat films die de auto van zijn vader in de prak heeft gereden, en hem probeert te maken maar geen geld heeft ed.

Via het netwerkje thuis is de laptop te vinden. Ik dacht even dat ik erin kon om de bestanden te kopieren, maar ik kreeg de melding: //Laptop is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegansmachtigingen hebt. Kan de netwerkpad niet vinden.

En dit terwijl ik, de dekstop dus, in principe de beheerde van het thuisnetwerkje is. Alles loopt weliswaar via een router, maar ik heb alles opgesteld.

• Mike Jarod
  • Niet online
Met een beetje mazzel (heel veel :+) staan de installatie .cab files nog op de HD van dat ding. Ik ben zelf altijd geleerd ze in \Windows\Options\Cabs te zetten.

Boot even met een dosflop en kijk of ze er op staan, dan kan je alsnog de setup starten. Als je niet weet waar die bestanden staan, doe dan in dos:
code:
1
2
3
4
5
c:
cd\
dir *.cab /s/p
cd [padwaarzestaan]
setup

edit: Nou hoop ik wel dat je een beetje dos kennis hebt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Mike Jarod op 19-05-2004 20:14 ]

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 19:23:
Hallo,

Ik heb het volgende probleem. Op de laptop van mijn pa installeerde ik naar aanleiding van het automatisch updaten van windows, explorer 6.0. Maar als windows nu wil opstarten, krijg ik de melding voor het opstarten dat er een fout is in explorer en dat ik windows opnieuw moet installeren. Alleen er staat best wel belangrijke informatie op de laptop die niet kwijt mag raken. Is er een mogelijkheid dat ik de oude settings weer terug krijg?? Weet iemand hier een oplossing voor zonder dat ik de schijf hoef te formatteren??
Je moet met een DOS diskette opstarten en dan de default shell op progman.exe zetten. Dan moet je na een herstart van daaruit het control panel item 'software' starten, en internet explorer naar de vorige versie herstellen. Ik heb dat verschillende malen bij windows 98SE aan de hand gehad. De eerste keer heb ik op de betreffende computer ook een browser gestart en op de oplossing van het probleem gegoogled. Voor de exacte details zou je dat ook even moeten doen, ik heb geen aantekeningen gemaakt. Sindsdien beveel ik IE5.5SP2 aan voor gebruik onder windows 9x.

Verwijderd

Topicstarter
Mike Jarod schreef op 19 mei 2004 @ 20:12:
Met een beetje mazzel (heel veel :+) staan de installatie .cab files nog op de HD van dat ding. Ik ben zelf altijd geleerd ze in \Windows\Options\Cabs te zetten.

Boot even met een dosflop en kijk of ze er op staan, dan kan je alsnog de setup starten. Als je niet weet waar die bestanden staan, doe dan in dos:
code:
1
2
3
4
5
c:
cd\
dir *.cab /s/p
cd [padwaarzestaan]
setup

edit: Nou hoop ik wel dat je een beetje dos kennis hebt :)
Gelukkig heb ik meer verstand van DOS dan van windows! Ik heb het gevonden en hij is nu bezig met het her installeren van windows.

Maarten zou jij misschien wat meer informatie kunnen geven over het progman.exe gedeelte? Ik zou het ontzettend waarderen.

• mae-t.net
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 21:08:
[...]

Gelukkig heb ik meer verstand van DOS dan van windows! Ik heb het gevonden en hij is nu bezig met het her installeren van windows.

Maarten zou jij misschien wat meer informatie kunnen geven over het progman.exe gedeelte? Ik zou het ontzettend waarderen.
In je system.ini vervang je de regel met shell=explorer.exe door shell=progman.exe, nu start je windows weer normaal op, maar met de program manager a la windows 3.x. Dan moet je het control panel starten met als commandline optie het openen van appwiz.cpl, dit is de add/remove software wizard. De details zijn met google wel te vinden, dit is zoals ik het me zo gedetailleerd mogelijk herinner.

Verwijderd

Topicstarter
OK dat veranderen van het bestand system.ini is gelukt. Maar wat nou als de foutmelding aan het begin van windows ipv explorer.exe nu progman.exe is?? Dat is nl nu het geval bij mij 8)7 8)7 Safe mode wil ook niet lukken..

• mae-t.net
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 21:53:
OK dat veranderen van het bestand system.ini is gelukt. Maar wat nou als de foutmelding aan het begin van windows ipv explorer.exe nu progman.exe is?? Dat is nl nu het geval bij mij 8)7 8)7 Safe mode wil ook niet lukken..
Ow... da's wel een probleem, bij mij liep progman gewoon... Misschien is dat een verschil tussen 98SE en ME...

• Mike Jarod
  • Niet online
Je zegt eerst dat je bezig was met een herinstallatie, en daarna begin je over system.ini. Kan ik daaruit opmaken dat een herinstallatie niet hielp? Nog precies dezelfde melding?
Pagina: 1