Toon posts:

[2600+] ook nog wat aan de mem timings doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een relatieve noob in het overklokken van systemen. Vroegah toen je nog met jupertjes de boel wat kon overklokken heb ik dit wel es gedaan maar nu met alle FSB's en timings ben ik af gehaakt.
Maar je wilt toch wel es kijken wat er allemaal uit je sys te halen is. Dus ben ik aan de slag gegaan met het lezen van vele topics hier op got en de faq.

Nu heb ik een tal van topics gelezen van personen met ongeveer de zelfde specs als mij. Namelijk:

AMD 2600+
A7N8X 2.0 deluxe
512 mb twinmos
radeon 9800pro

nu heb ik zelf de volgende instelling in mijn bios.
12,5*185 mem sync
timings 7,3,3,2.5
dus heb nu een 2600+@2323
temp idle: cpu 39 case 31
voor de rest heb ik nog niet aan de voltages gezeten.

vraag 1
Nu heb ik in de faq gelezen dat fsb tweaking het beste is maar ook de meeste risico's met zich mee brengt omdat je het hele systeem overklokt.
Maar is het nu zo dat je sys langzaam naar de knoppen gaat of als je te ver gaat in een keer kapot is.

vraag 2
wat is nu eigenlijk beter 11*200 of wat ik heb 12,5*185 het is bijde bijna de zelfde snelheid.

vraag 3
Hoe belangrijk zijn de timings. Kan ik als ik de fsb nog hoger kan krijgen de timings die ik nu heb laten staan of is iets als bijv. 11,3,3,2.5 (deze timings heeft een mede tweaker) beter.

Sorry topic titel klopt niet echt. Tijdens het typen bedacht ik me nog wat vragen en heb klakeloos op verzenden gedrukt |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 17:54 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02 23:30

Zenix

BOE!

Je hebt geluk je hebt een nforce 2 moederbord fsb daarop verhogen heeft geen invloed op je videokaart hdd etc... want PCI en AGP zijn locked. Dus je hebt een goed overklokmoederbord en volgens mij kan je best es 11,200 proberen en ik denk dat het ook sneller is maar ga wel in stapjes naar de 200 dat is het beste. En je draaid nu op 2323mhz dus in principe kan je ook nog 11,5x200 proberen = 2300.
Je levensduur van de cpu gaat wel achteruit maar als die dood is heb je toch vast allang een nieuwe cpu want dat gaat langzaam. En als het goed is je geheugen PC3200 = 200fsb dus dan merk je ook niks van. Kortom zit weinige risico's aan jouw systeem om de fsb te verhogen

suc6 :D

Ohja timings het beste voor amd athlon xp = 2-2-2-11 maar dat moet je geheugen wel aankunnen kan ie het niet aan kan je voltage van je geheugen ook langzamer verhogen etc maar ik zou hem eerst ff default draaiden wat ie echt aankan en dan eerst maximale uit je cpu halen en daarna pas beginnen aan mem dan weet je in iedergeval altijd als die onstabiel is dat het aan de cpu ligt.

[ Voor 23% gewijzigd door Zenix op 19-05-2004 18:17 ]

• DeSire
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 17:52:
Ik ben een relatieve noob in het overklokken van systemen. Vroegah toen je nog met jupertjes de boel wat kon overklokken heb ik dit wel es gedaan maar nu met alle FSB's en timings ben ik af gehaakt.
Maar je wilt toch wel es kijken wat er allemaal uit je sys te halen is. Dus ben ik aan de slag gegaan met het lezen van vele topics hier op got en de faq.

Nu heb ik een tal van topics gelezen van personen met ongeveer de zelfde specs als mij. Namelijk:

AMD 2600+
A7N8X 2.0 deluxe
512 mb twinmos
radeon 9800pro

nu heb ik zelf de volgende instelling in mijn bios.
12,5*185 mem sync
timings 7,3,3,2.5
dus heb nu een 2600+@2323
temp idle: cpu 39 case 31
voor de rest heb ik nog niet aan de voltages gezeten.

vraag 1
Nu heb ik in de faq gelezen dat fsb tweaking het beste is maar ook de meeste risico's met zich mee brengt omdat je het hele systeem overklokt.
Maar is het nu zo dat je sys langzaam naar de knoppen gaat of als je te ver gaat in een keer kapot is.

vraag 2
wat is nu eigenlijk beter 11*200 of wat ik heb 12,5*185 het is bijde bijna de zelfde snelheid.

vraag 3
Hoe belangrijk zijn de timings. Kan ik als ik de fsb nog hoger kan krijgen de timings die ik nu heb laten staan of is iets als bijv. 11,3,3,2.5 (deze timings heeft een mede tweaker) beter.

Sorry topic titel klopt niet echt. Tijdens het typen bedacht ik me nog wat vragen en heb klakeloos op verzenden gedrukt |:(
vraag1: Ik heb er weinig ervaring mee dus kan er niet echt een antwoord op geven. Ik heb wel een keer een kappot moederbord gehad door het overclocken maar dat was het. Maar volgens mij gaat je hardware meestal in 1 keer kappot. dat is wel vaak zo waarneer je een te hoog voltage aan je cpu geeft :).

vraag2: Het antwoord geef je al in je eerste vraag. Als mensen aan het multiplier gaan zitten doen ze em meestal wat lager en een hogere fsb. (als je mobo en geheugen dat nog aan kan, ik denk ut wel). Door een hogere fsb, krijg je een grotere bandbreedte. Maar de keuze is aan jou.

vraag3: timings zijn wel belangrijk, je begint gewoon met langzame timings en dan probeer ze ze steeds wat sneller te krijgen.

je hebt een nforce 2 bordje dus die zou wel een aardige fsb aan kunne dacht ik zo.

ik heb de zelfde cpu als jou, en ik ga hem deze weet wat meer testen op mijn nieuwe aankomende bordje (dfi infinity). Als ik wat meer over het overclocken van die cpu te weten kom, zal ik het hier wel posten :)

Wat is btw je voltage nu? en anders kan je maybe nog wat verhogen.

Succes ;)

[ Voor 7% gewijzigd door DeSire op 19-05-2004 18:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan laat ik em eerst wel ff op 12,5 staan en verhoog ik de fsb steeds een beetje.

Ik heb nu prime 95 draaien en mijn cpu is 48 graden maar is tijdens het typen er mee op gehouden van wege een error na 17 min das wel erg snel. maar 48 graden is toch zo gek nog niet??? Of moet ik nu toch de 200fsb methode toepassen en de mp steeds wat verhogen

mijn voltage is standaard. 1.65

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 18:31 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 17:52:
vraag 1
Voor zover ik weet niet, enigste is dat als je voltages ga verhogen, dat alles dan warmer word, en als je de boel gaat modificeren (kortweg modden ;)) dat je dan ook nog is je garantie weggooit
vraag 2
Ga altijd voor een zo hoog mogelijke FSB, dit geeft (zoals in de FAQ staat) de meeste risico's, maar geeft ook de beste prestaties, want ook je geheugen gaat sneller (en dus is je throughput qua lezen en schrijven van en naar het geheugen en de CPU hoger, en dus sneller)
vraag 3
Timings maak niet zo heel veel uit, al is er wel een timing instelling, die het beste werkt op je PC, maar verwacht daar niet te veel van, aangezien de verschillen dan minimaal zijn...
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 18:29:
Dan laat ik em eerst wel ff op 12,5 staan en verhoog ik de fsb steeds een beetje.

Ik heb nu prime 95 draaien en mijn cpu is 48 graden maar is tijdens het typen er mee op gehouden van wege een error na 17 min das wel erg snel. maar 48 graden is toch zo gek nog niet??? Of moet ik nu toch de 200fsb methode toepassen en de mp steeds wat verhogen

mijn voltage is standaard. 1.65
Ik zou kijken wat je PC doet, als je het voltage iets verhoogt :)

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 19-05-2004 18:38 ]

• DeSire
ik zou het voltage wat verhogen, dan is het wat stabieler.
Gewoon langzaam wat hoger clocken en beetje voltage erbij.
Je cpu temp is niet echt super hoog ofzo..maar wat voor koeler heb je btw? want als je met wta hogere voltages gaat werken is een andere koeler dan misschien verstandig (tenminste als de temps veel hoger worden).
GJ-tje schreef op 19 mei 2004 @ 18:33:
[...]
Timings maak niet zo heel veel uit, al is er wel een timing instelling, die het beste werkt op je PC, maar verwacht daar niet te veel van, aangezien de verschillen dan minimaal zijn...
timings maken wel redelijk veel uit. Moet je maar een 3dmark01 test met hele snelle en hele langzame timings draaien dan merk je toch wel een groot verschil.
Ik denk dat je zo aan meer dan 1000 punten verschil zit!
Mijn ervaring bij het zelfde asus bordje als chi sung was dat het 1500 punten scheelde op mijn 3dmark01 score, waarneer ik mijn timins van normal naar agressive zette. 8)

normal: http://service.futuremark.com/compare?2k1=7437331
agressive: http://service.futuremark.com/compare?2k1=7316997
8)

[ Voor 110% gewijzigd door DeSire op 19-05-2004 18:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een aero 7+ draait op 2400 rpm en een 5 tal case fans op 7volt (kan ik wel op 12 zetten maar dan stijgt i op).

heb inderdaat de voltage wat om hoog gegooit. en de fsb ook nog een hij draait nu op 2330 maar wat ik niet snap als ik in mijn bios een fsb van 186 en mijn geheugen ook (loop tegelijk op met cpu) dan geef de pc aan bij het opstarten dat het op 185 draait

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 18:48 ]

• DeSire
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 18:45:
ik heb een aero 7+ draait op 2400 rpm en een 5 tal case fans op 7volt (kan ik wel op 12 zetten maar dan stijgt i op)
Oke dat is wel een goede luchtkoeler die heb ik ook :D

Verwijderd

Topicstarter
DeSire schreef op 19 mei 2004 @ 18:46:
[...]

Oke dat is wel een goede luchtkoeler die heb ik ook :D
Op hoeveel toeren heb je em draaien??
ps mijn cpu wordt nu 49 graden rond de 55 moet ik op passen right??
ik zie nu net dat jij de zelfde proc hebt (had je al gezegt 8)7 ). wat zijn jou settings dan

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 18:52 ]

• DeSire
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 18:48:
[...]

ik zie nu net dat jij de zelfde proc hebt. wat zijn jou settings dan
uhm dat weet ik niet precies maar niet zo hard. Ik heb hem redelijk zacht gezet.
mijn temps zijn btw (@2300 mhz) idel 33-35 graden en stressed zo'n 40 graden.
(als ik hem op ze hardst zet dan scheelt het ongeveer 3 graden, dus niet echt de moeite waard tov het geluid dat er bij komt;))
Heb je wel beetje airflow in je kast dat scheelt meestal wel wat graden, anders zet je hem even open om te testen :)

[ Voor 12% gewijzigd door DeSire op 19-05-2004 18:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat zijn wel hele mooie temps
dat krijg ik niet eens als ik em niet overklok. dan wordt i stresed 42 graden
wat voor case heb je eigenlijk?? ik heb een el cheapo. heb twee casefans boven op en een fan aan de zij kant ten opzichte van de cpu er net onder
had er eerst een voor maar dat hielp niet

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 19:00 ]

• DeSire
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 18:56:
dat zijn wel hele mooie temps
dat krijg ik niet eens als ik em niet overklok. dan wordt i stresed 42 graden
wat voor case heb je eigenlijk?? ik heb een el cheapo. heb twee casefans boven op en een fan aan de zij kant ten opzichte van de cpu er net onder
had er eers een voor mat dat hielp niet
ja zijn wel nette temps :).
Ik zou even naar je airflow kijken, om je temps wat beter te krijgen :) als het dara niet aan ligt moet je even kijken of je koeler wel goed is geplaats/niet te veel (of te weinig) koelpasta op je cpu hebt gedaan.
Ik heb een chieftec bigtower, dus dat zou ook wel wat graden kunnen schelen (heb ruimte genoeg voor airflow :P ).
Maar volgens mij heb je wel genoeg koelers, wat is de temp in je kast ongeveer?

[ Voor 14% gewijzigd door DeSire op 19-05-2004 19:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
daar heb ik al eens naar gekeken
en dit is het beste wat ik er uit kan halen. te veel of te weinig pasta is zo'n vaag begrip
wat is te veel of te weinig(heb er als eens mee lopen stoeien) heb er ook geen arctic silver op hoor.
en hoe krijg je de prut van je proc af als het naast de core komt (of gewoon lekker laten zitten)
en wat is bij jou stressed?? prime95?
case is 31

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 19:07 ]

• DeSire
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 19:03:
en dit is het beste wat ik er uit kan halen. te veel of te weinig pasta is zo'n vaag begrip
wat is te veel of te weinig(heb er als eens mee lopen stoeien) heb er ook geen arctic silver op hoor.
en hoe krijg je de prut van je proc af als het naast de core komt (of gewoon lekker laten zitten)
kan je eigelijk wle met de search functie doen he, maar ik heb je even geholpen..

koelpasta aanbrengen: Hoeveel koelpasta?

koelpasta verwijderen: Waarmee verwijder je koelpasta van een processor?.
als het naast de core komt zou ik het laten zitten. (of je moet er gewoon makkelijk bij kunnen). hier nog wat info: Koelpasta gemorst

stressed is bij mij 3dmark01 en 3dmark03 draaien en wat gamen etc.
btw 31 graden lijkt me niet erg. Ik dnek dta het wat meer met de plaatsing te maken heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door DeSire op 19-05-2004 19:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok als ik dat zo lees heb ik er te veel op. dat maar es proberen
je zou zeggen dat mijn airflow wel goed was met nu 32 graden. heb je trouwens arctic silver??

• DeSire
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 19:13:
ok als ik dat zo lees heb ik er te veel op. dat maar es proberen
je zou zeggen dat mijn airflow wel goed was met nu 32 graden. heb je trouwens arctic silver??
Ja ik heb ook artic silver. Je moet gewoon ene klein bolletje op je core doen en uitsmeren zodat het vlak word (met een pinpas ofzo)

[ Voor 14% gewijzigd door DeSire op 19-05-2004 19:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 19:03:
case is 31
Gedoe over teveel of te weinig pasta is onzin. Wat veeeel meer uitmaakt is of je een goede koeler heb. Als je teveel pasta ertussen doet dan druk je het er tussenuit als je de koeler erop zet. Dus teveel is onmogelijk bij AMD.

Het is natuurlijk wel zonde van je pasta als je veel gebruikt :P Weghalen doe je met een papiertje ofzo. Eventueel met wasbenzine oid, maar dat is niet echt nodig. 48 graden load is wel hoog als je aan het tweaken bent, maar niet schokkend ofzo.

Verder gaat je hardware wel degelijk langzaam kapot. Alleen zo langzaam dat het over 10 jaar ofzo stuk gaat. Nou, dan weet jij niks meer van die hardware ;) Hoe extremer je gaat hoe sneller het kapot gaat. Hoe warmer, hoe sneller kapot. Als je constant op extreem hoge settings draait dan kan het in een paar dagen afgelopen zijn. Je mobo gaat meestal als eerste, proc en mem kunnen veel hebben.

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik wel es gebrobeerd maar dan strijk ik alles er weer af
ik heb et de laatste keer zo gedaan dat ik de core mooi bedekt had (waarschijnlijk te veel)
Maar zal er in de midden wel ff een drupje op doen en dan de heat sink er op versprijd zich zelf wel (hoop ik)

• DeSire
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 19:16:
[...]

Gedoe over teveel of te weinig pasta is onzin. Wat veeeel meer uitmaakt is of je een goede koeler heb. Als je teveel pasta ertussen doet dan druk je het er tussenuit als je de koeler erop zet. Dus teveel is onmogelijk bij AMD.

Het is natuurlijk wel zonde van je pasta als je veel gebruikt :P Weghalen doe je met een papiertje ofzo. Eventueel met wasbenzine oid, maar dat is niet echt nodig. 48 graden load is wel hoog als je aan het tweaken bent, maar niet schokkend ofzo.
Het gata toch om het kontakt van de koeler met de cpu. Als je er echt te veel op doet dan kan je cpu de warmte niet goed kwijt op de koeler.
En dat scheelt heel veel. (tenminste uit mijn ervaringen dan, en wat ik lees hier op verschillende topics).
En wat je over die temp zegt heb je wle gelijk in.

edit:
nu ben ik ehct eten :P

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 18:48:
[...]

ik zie nu net dat jij de zelfde proc hebt (had je al gezegt 8)7 ). wat zijn jou settings dan
Barton kan tot 90 graden Celcius... Dus oppassen hoeft dan nog niet echt... ;)
Barton Mobiles kunnen trouwens tot 100 graden Celcius

offtopic:
Mag wel wat vaker op F5 drukken denk ik zo... :/

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 19-05-2004 19:43 ]

Verwijderd

DeSire schreef op 19 mei 2004 @ 19:24:
[...]

Het gata toch om het kontakt van de koeler met de cpu. Als je er echt te veel op doet dan kan je cpu de warmte niet goed kwijt op de koeler.
En dat scheelt heel veel. (tenminste uit mijn ervaringen dan, en wat ik lees hier op verschillende topics).
En wat je over die temp zegt heb je wle gelijk in.

edit:
nu ben ik ehct eten :P
Ja..dat is wel zo, maar....

...heb je wel eens gekeken hoe klein die cores zijn? De druk op de core is echt hoog. Die pasta word gewoon weggedrukt. Let maar eens op als je er wat meer op doet. Als je dan de koeler eraf haalt dan zit het psies rondom de core en dus is het ertussen uit gedrukt. Teveel kan dus niet, niet als je de koeler lekker strak erop doet.

Bij een Intel of A64 is het een ander verhaal. Daar is het oppervlak veel groter door de heatspreader en is er dus ook minder druk/mm2 :)

• DeSire
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 19:46:
[...]

Ja..dat is wel zo, maar....

...heb je wel eens gekeken hoe klein die cores zijn? De druk op de core is echt hoog. Die pasta word gewoon weggedrukt. Let maar eens op als je er wat meer op doet. Als je dan de koeler eraf haalt dan zit het psies rondom de core en dus is het ertussen uit gedrukt. Teveel kan dus niet, niet als je de koeler lekker strak erop doet.

Bij een Intel of A64 is het een ander verhaal. Daar is het oppervlak veel groter door de heatspreader en is er dus ook minder druk/mm2 :)
oke ik geef je wel gelijk ;). Maar er zitten ook van die kussentjes op de rond je cpu he. Dus die druk valt best mee denk ik, anders zou je erg makkelijk een core-crush hebben :(
GJ-tje schreef op 19 mei 2004 @ 19:42:
[...]
Barton kan tot 90 graden Celcius... Dus oppassen hoeft dan nog niet echt... ;)
Barton Mobiles kunnen trouwens tot 100 graden Celcius
uhm, volgens mij stata er 85 op me barton, d8 ik. Maar als je zo hoog zou zitten is ie zo dood lijkt me ;)

[ Voor 20% gewijzigd door DeSire op 19-05-2004 19:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nu minder pasta op gedaan ik heb nu een temp van 50
Dat scheelt dus een graat de verkeerde kant op
Misschien komt dat door dat het er net op zit maar de hoeveelheid maakt op het eerste gezicht dus niet uit.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
wat een onzin over die temperaturen van je cpu, met een Barton @65c kan je echt niet stabiel meer werken hoor :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-02 20:28
DeSire schreef op 19 mei 2004 @ 19:48:
[...]

[...]

uhm, volgens mij stata er 85 op me barton, d8 ik. Maar als je zo hoog zou zitten is ie zo dood lijkt me ;)
Barton 2800+ - 68,3W - 85ºC :)
wat een onzin over die temperaturen van je cpu, met een Barton @65c kan je echt niet stabiel meer werken hoor
Gaat perfect :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn sys maar weer op de normale stand staan. 2092mhz Omdat mijn geluid in farcry vaag begon te doen. Maar nu is het volgende voor gevallen. Mijn brander doet vaag. Met shrink dvd ript niet meer op de snelheid wat i eerst deed en het branden doet hij ook een geen 15 min over maar bijna 3 uur. Hij kan de writebuffer niet meer vol krijgen.
Ik heb dit probleem vaker gehad en toen bleek dat ik te veel op een voeding conector had. Dit heb ik uiteraard verholpen maar nu doet het weer.
Kan dit door het overklokken gekomen zijn??

Verwijderd

Topicstarter
Desire. Hoe glad is jou onderkant va de koelblok??
Ik heb nog al wat groeven in de mijne. Hij is bij lange na niet glad. echt in een cirkel dus door fabribage er in gekomen. En daar door wordt i natuurlijk heter. Heb jij dat ook of is i mooi vlak?

• DeSire
Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 13:56:
Desire. Hoe glad is jou onderkant va de koelblok??
Ik heb nog al wat groeven in de mijne. Hij is bij lange na niet glad. echt in een cirkel dus door fabribage er in gekomen. En daar door wordt i natuurlijk heter. Heb jij dat ook of is i mooi vlak?
Hij is erg glad, en hij glimt ook mooi van de onderkant.
Anders moet je even met de search functie zoeken op dit forum, hoe je het best je onderkant schoon kan maken.
Pagina: 1