Toon posts:

Netwerkperformantie-probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een klant van ons heeft kort geschetst volgende situatie (sorry voor slechte kwaliteit van image) :
Afbeeldingslocatie: http://www.kresoft.be/images/ns.jpg

Servers + hoofdgebruikers hangen aan 24port-hoofdswitch.
Aan deze switch hangt een 24port-hub met 1 coax-aansluiting. Hierop zitten ook enkele gebruikers
Via de coax-aansluiting vertrekt er een coaxkabel van +/- 150m naar een andere coax/utp-hub die in de 2e productiehal staat. Hieraan hangen weer enkele machienes en gebruikers.

Nu klagen alle gebruikers (links geschetst) dat alles te traag gaat.
Op de verschillende servers zijn geen problemen vastgesteld : CPU en geheugen worden zo goed als niet belast.

Wel heb ik gemerkt dat er op de switch 1 poort is die constant +/- 3MBit aan traffic trekt. Dit is de poort die naar de coax-hub vertrekt...

Hoe kan ik dit netwerk (of deze switch) sneller maken ?
Zou het helpen als ik een 2e switch in het netwerkbreng met 2 GBit poorten ? Eentje voor de databaserserver (=zwaar belasts), eentje voor de andere switch met de hoofdgebruikers op. Ik zou dan ook de 2e switch (gekoppeld aan de coax-hub) aan de nieuws switch hangen...

Wat denken jullie hiervan ?
P.s. hopelijk is het niet te vaag .....

Verwijderd

Zodra je de utp kabel tussen switch 1 en hub 1 er tussen uit haalt. Werkt het zaakje dan wel weer snel? Zoja: kijk eens naar die kabel / poorten.

Je kan ook even met netio de snelheid meten tussen werkstation / server.

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Een Hub geeft natuurlijk nooit de beste performance, je zou misschien bij
de productie lokatie ook een switch (10/100) keer kunnen neerhangen
dat zal al een hele hoop schelen. (Of het netwerkje opbreken in 2 collision domains).

[ Voor 34% gewijzigd door avon op 19-05-2004 19:00 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hub in de 2e fabriekshal vervangen door een switch en glasvezel er tussen?

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:15
Hub heeft de nare eigenschap data naar alle poorten te koppieren. als je links en rechts gelijk maakt dus hub en switch levert dit volgens mij wel snelheidswinst op.
Je hoeft dan ook geen nieuwe kabel aan te leggen.

dus:

Switch ---- hub--- coax---hub---switch

Voor UTP is de afstand helaas te groot >100m

Ik lees dat er ook een stel gebruikers op die linkse hub zitten die moeten ook naar een switch. De hub's worden dan alleen nog maar gebruikt als een mediaconverter

edit:
toevoeging 2

[ Voor 44% gewijzigd door wortelsoft op 19-05-2004 19:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de nuttige tips al...blij te horen dat iedereen in de zelfde richting denkt

Ik ga maandag proberen de netwerkkabel die naar de coax-hub gaat eens uit te trekken...
probleem is wel...dit is de verbinding naar de productiehal, en dit kan dus enkel effectief getest worden tijdens de werkuren...ze zullen blij zijn

Fiber heb ik ook al voorgesteld, maar praktisch is het niet zo simpel om dit te doen. Er moet een daarvoor (opnieuw) een straat opengebroken worden..en dat zien ze niet direct zitten.

Nog ideeen ?

• avon
Wireless zou ook een optie zijn natuurlijk 3Mbit over 150 meter moet makkelijk te overbruggen zijn!. (maar een extra switch toevoegen aan de andere kant lost
de meeste van je performance probleem al op denk ik zo).

[ Voor 40% gewijzigd door avon op 19-05-2004 20:53 ]

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

Misschien verstandig om 2 converters te bestellen van UTP naar Glasvezel, en 150 meter glas te bestellen,

Nog mooier zou zijn rechtstreeks tussen je backbone en de fabriekshal een glasvezel kabel.

Mocht dat niet gaan, kan je eens kijken naar Cisco Aironet systemen deze bieden een goede secure bridge functie, en er zijn goed Aerials voor te krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door Movinghead op 19-05-2004 20:57 ]

• avon
Probleem opgelost Cosa ?

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is blijkbaar niet opgelost met een 2e switch te plaatsen...

Stilletjes aan beginnen we toch te vrezen dat de databankserver af en toe de bottleneck zou kunnen zijn...

Morgen verder zoeken dus...
Pagina: 1