Ondeugelijke laptop, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:36

oCe

aka Dookie.

Topicstarter
Goed, het zit zo.

Ik heb iets meer dan 2 jaar geleden een nieuwe laptop gekocht met 1 jaar garantie. Merk, type, bedrijf enzovoorts doet niet ter zake. De laptop heeft een PCMCIA/PC-Card slot, waar ik een paar maand later een wireless PC-Card ingestopt heb, om draadloos te kunnen internetten. Dit gaf direct problemen, de verbinding viel weg, was instabiel, slecht of werkte soms helemaal niet.

Aangezien ik zelf in de IT werk heb ik wel het een en ander geprobeerd maar toch uiteindelijk hulp ingeroepen. Conclusie was dat het probleem werd afgedaan aan slechte wireless-producten, of gebrekkige ondersteuning, aangezien het een vrij nieuw product was, waar nog niet veel ervaring mee was. Besloten om wireless maar even te laten rusten en wireless-producten teruggebracht.

Klein jaartje later toch maar weer eens geprobeerd, ditmaal met de 100mbit ipv 11mbit generatie; nieuwere en inmiddels beter ontwikkelde wireless producten. Zelfde probleem. Beide producten wel van hetzelfde merk, dus besloten om ook dit product terug te brengen en een andere wireless set van een ander merk aan te schaffen. Zelfde probleem! Terug naar de zaak waar de laptop aangeschaft was.

Na een serie testen, met dezelfde kaartjes in identieke andere laptops bleek dat het probleem in de hele serie voorkomt, niet alleen mijn exemplaar. Tevens ben ik met mijn laptop inmiddels aan het 3de moederbord toe, vorige 2 exemplaren zijn -niet door mijn schuld of toedoen- ook -binnen de garantie- kapot gegaan. Niet echt een geweldige serie dus. Het probleem kan niet opgelost worden, aangezien de hele serie dit probleem heeft.

Nu zit ik dus met een laptop, die opzich prima functioneert en nog steeds prima aan mijn wensen qua snelheid etc voldoet, die niet gebruikt kan worden m.b.t. wireless-producten, wat ik wel wil! Het pc-card slot functioneert schijnbaar niet naar behoren, of er is iets anders mis met de laptop; een gebrekkig product. Het kan dus niet gerepareerd worden, een ander wireless-kaartje lost het ook niet op. Een MiniPCI-kaartje plaatsen is niet mogelijk, de laptop heeft geen MiniPCi-slot. Een externe usb-wireless adapter ook niet, dan kan ik net zo goed een netwerkkabel in m'n laptop steken; weg mobiliteit.

Wat kan ik nu? Het is dus een feit dat de laptop nooit in orde is geweest, nooit helemaal goed gefunctioneert heeft; het probleem is toegegeven en erkent door de leverancier, welke het probleem niet kan oplossen. Ik heb ze om een oplossing gevraagd, maar zit hier nog op te wachten. Ondertussen vraag ik me wel af wat mijn rechten zijn; Kan ik een andere laptop eisen? Of mijn geld terug? (met 2 jaar afschrijving eventueel?)

Ik wil gewoon dat alles werkt, dat ik wireless kan gebruiken. Hoef helemaal niet te profiteren van dit probleem, maar wil er uiteraard ook niet op achteruit gaan. Ter extra verduidelijking, de wireless-producten werken in andere laptops (zoals bijvoorbeeld de laptop van mijn vriendin) met dezelfde configuratie zonder problemen; het probleem zit dus 100% zeker in de laptop! (anders was het ook vast niet erkent door de leverancier )

-I am Jack's wasted life.

• oCe

oCe

aka Dookie.

Topicstarter
niemand?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-01 15:51

TheBorg

Resistance is futile.

Andere drivers voor PCMCIA geprobeerd? Desnoods van de fabrikant van de chip.
Verder ben ik van mening dat je recht hebt op een goed werkend product, maar ik denk dat het USB alternatief word aangedragen als oplossing voor het probleem en hierbij lijkt mij de kans op een nieuwe laptop wel verkeken.
Persoonlijk zou ik bij de derde keer dat het mobo defect ging net zo lang hoog en laag hebben gesprongen tot ik een ander model laptop kreeg. Maar je hebt deze laptop natuurlijk ook al twee jaar in gebruik, ben bang dat ze die niet meer gaan vervangen voor een splinternieuwe omdat het WLAN niet werkt.

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Is dit misschien iets?
Ik ga er even van uit dat je USB hebt op die laptop en een OS dat USB ondersteund...
Ik heb er zelf ook 2 en dat werkt uitstekend (niet op een laptop maar op gewone pc's... maar dat dondert even niet).

[ Voor 3% gewijzigd door MetalRush op 20-05-2004 17:55 ]

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• oCe

oCe

aka Dookie.

Topicstarter
TheBorg schreef op 20 mei 2004 @ 17:37:
Andere drivers voor PCMCIA geprobeerd? Desnoods van de fabrikant van de chip.
Verder ben ik van mening dat je recht hebt op een goed werkend product, maar ik denk dat het USB alternatief word aangedragen als oplossing voor het probleem en hierbij lijkt mij de kans op een nieuwe laptop wel verkeken.
Persoonlijk zou ik bij de derde keer dat het mobo defect ging net zo lang hoog en laag hebben gesprongen tot ik een ander model laptop kreeg. Maar je hebt deze laptop natuurlijk ook al twee jaar in gebruik, ben bang dat ze die niet meer gaan vervangen voor een splinternieuwe omdat het WLAN niet werkt.
USB-adapter = extern, dus imho geen optie. Probleem ligt niet aan pcmcia-drivers, geloof me, alle mogelijke opties zijn inmiddels geprobeerd en 't probleem is echt hardware-matig; dit is ook erkent door de leverancier/fabrikant inmiddels.

Laptop heeft inderdaad 2 jaar goed gefunctioneert, op de 2 defecte mainboards (binnen de garantie) en het wireless/pcmcia-gedoe na. Feit is wel dat het probleem vanaf het begin af aan bestaan heeft en destijds gewoon niet goed opgelost is / afgedaan is. Dit dient gewoon opgelost te worden, misschien dat een ander pc-card product (nog niet getest) net zo goed problemen vertoont, dus kan ik simpelweg niets uitbreiden aan de laptop, waar ik dat zou willen.

Wat zou een redelijke eis van mijn kant zijn als oplossing? Heb het een en ander opgezocht qua consumenten-recht, ik kan de koop eenzijdig ongedaan maken omdat het product niet voldoet / een gebrek vertoont. Hierbij dien ik echter wel afschrijving mee te berekenen, maar hoeveel is dat, wie bepaald dat?

De laptop heeft een economische levensduur van 3 jaar, maar voor mij is 'tie zeker nog 3 jaar voldoende qua specificaties, dus een echte levensduur van 5 jaar. (P4 1,8Ghz, 512MB, 40gb hdd, Ati Mobility Radeon, etc) Dus tja, afschrijving van 33%/jaar? Of 20%/jaar? Bij zo'n 30% hou ik nog 800 euro over, daar krijg je nooit een vergelijkbare laptop voor terug en ik ben ook niet van plan om achteruit te gaan qua specs, lijkt me ook niet redelijk om te vragen...

Idee'tjes?

[ Voor 8% gewijzigd door oCe op 20-05-2004 18:01 ]

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

MetalRush

PAS OP, HÈ !

* stomme quote button :P *

[ Voor 99% gewijzigd door MetalRush op 20-05-2004 17:55 ]

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• oCe

oCe

aka Dookie.

Topicstarter
MetalRush schreef op 20 mei 2004 @ 17:54:
Is dit misschien iets?
Ik ga er even van uit dat je USB hebt op die laptop en een OS dat USB ondersteund...
Ik heb er zelf ook 2 en dat werkt uitstekend (niet op een laptop maar op gewone pc's... maar dat dondert even niet).
Tja, opzich zou het wel werken denk ik, maar tja, kan ik dan niet net zo goed gewoon de UTP-kabel in m'n pc drukken? Blijft een extern apparaat, die je ergens kwijt moet, of waardoor je de laptop niet meer fatsoenlijk op schoot kan nemen. Plus, de enigste fatsoenlijke USB-'stick' die ik gezien heb is 11mbit, geen 54 zoals het netwerk dat nu draait.

Persoonlijk vind ik eigenlijk dat buiten het wireless-gedoe om, dit opgelost moet worden, simpelweg omdat het pc-card gedeelte dus niet in orde is, er een hardware-matig defect in de laptop-serie zit. Deze is toegegeven en moet dus opgelost worden, ookal zou je er helemaal geen gebruik van maken. Ik bedoel, bij auto's met een defect -merkbaar of niet- worden ze ook allemaal gerepareerd of vervangen, niet meer dan normaal. Dit gebeurd soms ook pas na een jaar, langer, korter, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door oCe op 20-05-2004 18:03 ]

• oCe

oCe

aka Dookie.

Topicstarter
:)

• oCe

oCe

aka Dookie.

Topicstarter
Wat zou een redelijke eis van mijn kant zijn?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-01 16:08

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik hoor toch vrij vaak van laptops met PC card problemen, die inderdaad lastig op te lossen zijn. Hier heb ik dan ook geen suggestie voor.

Wel heb ik van E-tech een aantal wireless USB sticks gebruikt die prima werkte. Steken dan ong. 5 cm uit je USB poort, maar hebben geen snoer oid. Net een memory sitck zeg maar. Kost ook nog eens geen drol.

• oCe

oCe

aka Dookie.

Topicstarter
Ok, maar feit is wel dat het pc-card gedeelte van de laptop defect/niet in orde is; wat natuurlijk opgelost moet worden. Kan er zo b.v. ook geen andere pc-card in stoppen zonder problemen te hoeven verwachten. Wat meer mijn vraag is; wat kan ik eisen qua vervanging voor de laptop? Of retour, wat is een redelijke afschrijving?

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Ik vind het een moeilijke situatie. Misschien moet je hem gewoon ter reparatie aanbieden, repareren kunnen ze het waarschijnlijk niet. Dus dan moeten ze wel gaan vervangen. Of ze lossen het probleem op, en dat is natuurlijk ook goed. Je hebt gewoon het recht op een deugdelijk product. Ik verwacht wel dat je een tijdje aan het bellen/mailen/faxen bent voordat je het voor elkaar krijgt.

Ben nu toch wel erg benieuwd naar het merk...

• oCe

oCe

aka Dookie.

Topicstarter
TheBorg schreef op 21 mei 2004 @ 16:07:
Ik vind het een moeilijke situatie. Misschien moet je hem gewoon ter reparatie aanbieden, repareren kunnen ze het waarschijnlijk niet. Dus dan moeten ze wel gaan vervangen. Of ze lossen het probleem op, en dat is natuurlijk ook goed. Je hebt gewoon het recht op een deugdelijk product. Ik verwacht wel dat je een tijdje aan het bellen/mailen/faxen bent voordat je het voor elkaar krijgt.

Ben nu toch wel erg benieuwd naar het merk...
Reparatie is uitgesloten, aangezien dat niet mogelijk is, dat is me al duidelijk gemaakt. (te oud model inmiddels, wordt niet meer geproduceerd, dus kost teveel om uberhaupt nog te gaan maken/repareren etc) Het probleem oplossen is dus hoogst onwaarschijnlijk.

Dat de situatie opgelost wordt is duidelijk en toegezegt, maar wat ik wil weten: wat is een reeele oplossing? Stel dat ik een dagwaarde voor de laptop (nieuwprijs, 2 jaar terug: 2000 euro) terugkrijg nu, wat is reeel? Of een andere laptop, met mindere specificaties hoef ik geen genoegen te nemen lijkt me? Dat ik niet 'afgezet' wordt zeg maar. Ideeen?

Merk? Laat maar in 't midden, misschien nadat het opgelost is, wil niet m'n eigen ramen ingooien ;)

[ Voor 16% gewijzigd door oCe op 21-05-2004 17:58 ]

• oCe

oCe

aka Dookie.

Topicstarter
oCe schreef op 21 mei 2004 @ 17:57:
[...]

Reparatie is uitgesloten, aangezien dat niet mogelijk is, dat is me al duidelijk gemaakt. (te oud model inmiddels, wordt niet meer geproduceerd, dus kost teveel om uberhaupt nog te gaan maken/repareren etc) Het probleem oplossen is dus hoogst onwaarschijnlijk.

Dat de situatie opgelost wordt is duidelijk en toegezegt, maar wat ik wil weten: wat is een reeele oplossing? Stel dat ik een dagwaarde voor de laptop (nieuwprijs, 2 jaar terug: 2000 euro) terugkrijg nu, wat is reeel? Of een andere laptop, met mindere specificaties hoef ik geen genoegen te nemen lijkt me? Dat ik niet 'afgezet' wordt zeg maar. Ideeen?

Merk? Laat maar in 't midden, misschien nadat het opgelost is, wil niet m'n eigen ramen ingooien ;)
Heeft niemand op het schuin-gedrukte stuk tekst een reactie?

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

De afschrijving op een notebook is 33% per jaar, dus reken maar uit, je schiet er zwaar bij in: Link. Wat zijn de specs van het ding?

[ Voor 22% gewijzigd door TheBorg op 27-05-2004 17:54 ]

• oCe

oCe

aka Dookie.

Topicstarter
TheBorg schreef op 27 mei 2004 @ 17:48:
De afschrijving op een notebook is 33% per jaar, dus reken maar uit, je schiet er zwaar bij in: Link. Wat zijn de specs van het ding?
P4 Northwood 1,8, 512MB, Ati Mobility Radeon, 14" 1024x768 TFT, 8xDVD+16xCDRW-combo drive, 40GB hdd

Oftewel, iets dat je momenteel nog steeds +/- kan kopen; destijds een hoop geld uitgegeven voor 'the top of the bill'-apparaat waar ik lang mee vooruit kon. En ook nog zeker een paar jaar zou blijven gebruiken was 't niet voor dit probleem...

Economisch misschien 3 jaar, maar in de praktijk zeker niet. Plus, als het bedrijf destijds de moeite had gedaan om het echt op te lossen en niet ergens op af te schuiven, dan was 't allang verholpen geweest, of vervangen!

Dus 33% / jaar lijkt me niet correct, aangezien op die staiksterk-site ook dingen staan als 'bij ondeugelijk product dient het product zonder kosten voor de eindgebruiker vervangen te worden', echter zo ver wil ik ook niet gaan.

Voor nu dus 33% van de prijs toen krijg je geen eens een instap-laptop en 't zou natuurlijk absurd zijn dat ik me scheel moet gaan betalen door een gebrekkig product van begins af aan door de leverancier, toch?

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Ik vond verder zo gauw alleen nog deze Belgische link. Ik leef met je mee en het is heel vervelend, maar aan de andere kant ben ik ook van mening dat je je harder had moeten maken voor een oplossing toen er nog garantie op de machine zat. In princiepe sta je wel in je recht, maar er is helaas een groot verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Persoonlijk zou ik de winkelier negeren en de fabrikant aanschrijven en ze een voorstel laten doen, en als hun reactie niet bevredigend is dreigen de geschillencomissie in te schakelen. Al is het hiervoor als ik staiksterk.nl moet geloven eigenlijk al te laat, ik citeer: "U moet binnen twee maanden na ontdekking van de klacht klagen.". Ik vraag me af of alle energie die je hierin zal moeten steken zal opwegen tegen de baten. Alleen al de aangetekende brieven gaan aardig in de papieren lopen, maar niet geschoten is altijd mis...
Misschien mag je uit naam van het bedrijf waar je werkt schrijven, dat kan vooral handig zijn als er al meer producten bij die leverancier zijn gekocht, ze willen goede klanten niet graag kwijtraken.

Verwijderd

slecht gelezen.. zo wel goed stukje |:(

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2004 19:23 ]

• oCe

oCe

aka Dookie.

Topicstarter
TheBorg schreef op 27 mei 2004 @ 19:13:
Ik vond verder zo gauw alleen nog deze Belgische link. Ik leef met je mee en het is heel vervelend, maar aan de andere kant ben ik ook van mening dat je je harder had moeten maken voor een oplossing toen er nog garantie op de machine zat. In princiepe sta je wel in je recht, maar er is helaas een groot verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Persoonlijk zou ik de winkelier negeren en de fabrikant aanschrijven en ze een voorstel laten doen, en als hun reactie niet bevredigend is dreigen de geschillencomissie in te schakelen. Al is het hiervoor als ik staiksterk.nl moet geloven eigenlijk al te laat, ik citeer: "U moet binnen twee maanden na ontdekking van de klacht klagen.". Ik vraag me af of alle energie die je hierin zal moeten steken zal opwegen tegen de baten. Alleen al de aangetekende brieven gaan aardig in de papieren lopen, maar niet geschoten is altijd mis...
Misschien mag je uit naam van het bedrijf waar je werkt schrijven, dat kan vooral handig zijn als er al meer producten bij die leverancier zijn gekocht, ze willen goede klanten niet graag kwijtraken.
De producent van de laptop aanschrijven zal denk ik niet veel helpen, aangezien deze al geemailt is, deze mail heb ik ook gelezen. Komt erop neer dat ze zeggen dat het model ondertussen niet meer courant is, niet meer gelevert wordt en dat het dus niet interessant voor ze is om daar mee bezig te gaan... die schuiven het gewoon van zich af dus.

Ik ben het met je eens dat ik destijds harder op had moeten treden, maar in mijn eigen onwetendheid ben ik destijds akkoord gegaan met het 'zal wel aan nieuwigheid/gebrekkige wireless producten' liggen. Andere kant van datzelfde verhaal: als een BMW naar twee jaar allemaal spontaan uitvallen door een defect, wordt dat ook opgelost met een terugroep actie, als voorbeeld...

Afschrijving en dergelijke begrijp ik en ben ik het ook volledig mee eens, echter in dit geval (ondeugelijk product vanaf het begin/hele serie) vind ik het een toch ietwat ander verhaal.

[ Voor 7% gewijzigd door oCe op 28-05-2004 09:58 ]

Pagina: 1