Webserver bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:13
Ik wil graag een kleine webserver hebben, ik kom namelijk net uit lissabon(buitenlandse reis) en heb zo'n 120 mb aan pics ervan die ik wil hosten zodat de hele school ze kan zien.

Nu staat hier een pentium ll 266 met 128 mb ram(dacht ik) en aardige hd van een paar gig.

Ik ben bereid om Linux erop te zetten, want win98 lijkt me minder voor dit werk.

Daarbij owu ik dan apache als webserver gebruiken, maar wat heb ik nog meer nodig om 364 foto's mooi en overzichtelijk te hosten?

If it aint broke, fix it till it is!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Een fatsoenlijke upload en een tooltje om die foto's te organiseren.

Maar wat heb je zelf al allemaal uitgezocht?

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

programmeer kennis of een goede search hier

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

Wij hebben dit ook gedaan, alleen dan gehost een site van een vriend van de webmaster.

site van de software die wij gebruiken:
http://www.klingebiel.com/tempest/

[ Voor 44% gewijzigd door Symsonic op 19-05-2004 16:37 ]

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
op Freshmeat kun je vast wel een mooie foto-organiser vinden (waarschijnlijk voor gebruik i.s.m PHP)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Venxir
Tweakertje schreef op 19 mei 2004 @ 16:34:
Een fatsoenlijke upload en een tooltje om die foto's te organiseren.

Maar wat heb je zelf al allemaal uitgezocht?
apache faq doorgspit, beetje basics kennen en nu op zoek naar tooltjes.

en mijn upload is hier 45kb/s, is dat redelijk genoeg voor een webserver?

Verwijderd

Venxir schreef op 19 mei 2004 @ 16:36:
[...]

apache faq doorgspit, beetje basics kennen en nu op zoek naar tooltjes.

Uploadsnelheid lijkt mij voldoende voor niet-professionele doeleinden, vooral als je eerst thumbnails van je foto's laat zien

• Symsonic
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

Venxir schreef op 19 mei 2004 @ 16:36:
[...]
ligt eraan he, hoe zwaar de foto's zijn en hoeveel mensen de site zullen bezoeken.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
45kb/s of kB/s ? als het kbit is, wens ik je bezoekers veel succes... kB is best te doen denk ik. Ik zou me eerder zorgen gaan maken over je datalimiet. Verder installeer je gewoon apache + php en trek je ergens van het net een fotoboek script (te vinden in enkele honderden varianten) en ben je klaar.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Venxir
Symsonic schreef op 19 mei 2004 @ 16:38:
[...]

ligt eraan he, hoe zwaar de foto's zijn en hoeveel mensen de site zullen bezoeken.
300 kb per foto, aantal bezoeken zal max 5 a 10 tegelijk zijn

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:05

Spockz

Live and Let Live

In photoshop (vanaf 7 iig) kan je bij automate kiezen voor generate webalbum (oid)
Dan kan je templates kiezen en dan gaat hij voor je aan de slag na je de source en de target map hebt aangegeven.
Veel plezier :)

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• Noork
  • Niet online
Coppermine is een mooi fotoalbum in php die automatisch thumnails aanmaakt. Dat scheelt dus wel voor je upload.

Je hebt hier wel php voor nodig met gdlib/imagemagick.

Die pc is voldoende voor je webserver. Je kan ook misschien win NT installeren als je daar een exemplaar van hebt. Dan heb je ook geen kennis nodig van linux.

Verwijderd

een website maken of een script/programma gebruiken dat de foto's resized voor thrumbs en een html pagina's genereerd.

Verwijderd

als je Apache met PHP draait, is dit een mooi scriptje:
http://gallery.menalto.com/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 16:40 ]

Verwijderd

Een primaar webserver is de Abyss webserver. makkelijk om te configureren.

Abyss Web Server X1 is a free, personal Web server. Though small, it supports HTTP/1.1, CGI scripts, server-side includes (SSI), access control, user and group management, partial downloads, caching negotiation, index files, directory aliases, customizable MIME types, custom error pages, and standard logging. It also features an easy-to-use, remote-Web-management interface.

With Abyss Web Server, hosting your Web site and your PHP, PERL, or ASP scripts takes only a few minutes. Versions for Mac OS X, Linux, and FreeBSD also are available.

Link is hier te vinden: http://download.com.com/3000-2165-10283992.html?tag=lst-0-1

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Is het 120 MB aan grote foto´s? Makkelijker is misschien om kleine foto´s op de webruimte van je ISP te plaatsen en de grote foto´s beschikbaar maken via bv een FTP server op je eigen computer.
Je ISP is een stuk sneller, willen mensen de foto´s op hoge kwaliteit dan is 45 kbs niet echt snel.

[ Voor 54% gewijzigd door SSH op 19-05-2004 16:46 . Reden: qoute weg ]

• Venxir
Ik weet helaas nog niks van linux. En win98se ik toch ook geen optie?

Anders kan ik proberen nt te krijgen, heb wel xp maar dat gaat 100% bagger draaien op die pc :P

isp webruimte is 10 mb

[ Voor 8% gewijzigd door Venxir op 19-05-2004 16:47 ]

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Waarom doet iedereen hier moeilijk met phpscripts etc.?

Waarom niet gewoon met PS. Ok niet iedereen heeft dat geïnstalleerd staan. Maar toch...

• Noork
  • Niet online
Misschien ook een idee om je foto's iets in formaat terug te brengen en klein beetje jpeg compressie te gebruiken.

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Venxir schreef op 19 mei 2004 @ 16:46:
Ik weet helaas nog niks van linux. En win98se ik toch ook geen optie?

Anders kan ik proberen nt te krijgen, heb wel xp maar dat gaat 100% bagger draaien op die pc :P
Ik draai mandrake 10.0 en eigenlijk hoef je hiervoor niks van linux te weten. Alles installeren gaat grafisch netzo als bij windows. Bij de install kan je gewoon aanvinken of ie een web en ftp server moet mee installeren.

Verwijderd

SSH schreef op 19 mei 2004 @ 16:48:
[...]

Ik draai mandrake 10.0 en eigenlijk hoef je hiervoor niks van linux te weten. Alles installeren gaat grafisch netzo als bij windows. Bij de install kan je gewoon aanvinken of ie een web en ftp server moet mee installeren.
ja maar dat zou ik op een 266mhz,128mb bakje niet doen :)

Verwijderd

Je kan er windows 2000 opzetten en een simpele webserver. Apache met PHP onder linux etc is beter, maar niet voor het doel wat jij hebt. Het is lastig aan de praat te krijgen, al helemaal als je er geen ervaring mee hebt. De foto's kan je met diverse programma's in een html-album gieten en klaar ben je.

Niet vergeten poortje 80 door te lussen vanaf je router (als je daarmee werkt dan).

• Venxir
mijn vader heeft gekozen om een domein te kopen, €15 per maand, we hebben 500 mb ruimte en 10 gb dataverkeer per maand en heeft zeer goede eigenschappen

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 17:58
is niet van de goedkoopste, maar prijs valt nog mee, hier een goed 70€ voor 300mb webspace :)

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:09
Om al die foto's te resizen en in html pagina's te zetten gebruik ik altijd: http://www.digitaldutch.com/arles/ Ik vind het een aardig handig (niet al te lastig) programma. Voor een voorbeeld kijk op http://131.174.119.89/IMA...thumbnails/tnR0011235.jpg
Alles is zelf in te stellen, van de knoppen, achtergrond, manier van indelen, etc.

Verwijderd

Macromedia FireWorks kan er mooie webalbums van maken. Paar drukken op de knop en je hebt het al. Kind van 5 zou het al kunnen..

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Of Adobe Photoshop, zoals ik al zei. :Y)

• Madnessi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 10:21
Ik draai thuis clarkconnect als linux versie
http://www.clarkconnect.com

Daarin zit ook standaard een fotogalary in.

Die van mij kan je checken:

http://stargate.serverthuis.nl/gallery/

Je upload dan de voledige versie van de foto's en ze worden dan omgebouwd naar een goed formaat

[ Voor 21% gewijzigd door Madnessi op 21-05-2004 11:04 ]

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 23:39
ACDSEE kan heel mooi een HTML album genereren.. Daar kun je dus heel snel iets leuks mee maken. Hij maakt automatisch tumbnails voor je dus dat hoef je ook niet meer te doen.

Ik heb dan wel een voorbeeldje voor je:

www.rijn.demon.nl

[ Voor 20% gewijzigd door Racemol op 21-05-2004 11:06 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit gaat eigenlijk helemaal nergens meer over :) De topicstarter moet gewoon Windows of Linux op die bak zetten, Apache met PHP installeren en Gallery installeren. De 'discussie' die hier loopt gaat over verschillende aspecten van het totaalverhaal en is met die reden eigenlijk niet erg interessant. Als de TopicStarter het idee heeft dat hij nog een duidelijke vraagstelling kan neerzetten om zo alsnog een interessante discussie op te starten nodig ik hem van harte uit :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Venxir
Madnessi schreef op 21 mei 2004 @ 11:03:
Ik draai thuis clarkconnect als linux versie
http://www.clarkconnect.com

Daarin zit ook standaard een fotogalary in.

Die van mij kan je checken:

http://stargate.serverthuis.nl/gallery/

Je upload dan de voledige versie van de foto's en ze worden dan omgebouwd naar een goed formaat
Dat is dus Gallery :)

En voor de rest weet ik nu genoeg en heb niks meer te zeggen :)

Pagina: 1