Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kortsluiting ~ computer boot niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Bij deze mijn eerste post op het wereldberoemd GOT forum;)
Mijn probleem:
Gisternacht was ik een beetje met een fan aan het prutsen en ik wou deze ff testen, ik stak dus de rode draad van de fan in de gele in zo'n stekker (waar je je ook je hdd mee aansluit enz.) en de zwarte gewoon in de zwarte. Maarja aangezien het nogal donker was maakte deze twee dus perongeluk even contact met elkaar. Gevolg een klein vuurwerkje van blauwe vonken. En m'n pc begon direct automatisch te resetten. Hij kwam echter niet verder tot het checken van m'n IDE drives. Daarna deed ie nix meer. Ik kon nog wel in de bios komen en daar leek alles normaal. Maar kheb al een paar uur de stroom eraf gehaald en opnieuw geprobeerd maar weer komt ie steeds niet verder dan het checken van de IDE drives, daarna blijft ie hangen dus. Hebben jullie een oplossing?

Bijvoorbaat dank

Ps: -m'n voeding is 4 maand oud en moet toch wel kortsluiting bestendig zijn:S?
-Ik heb een gigabyte GA-8S648FX-L als mobo

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Je voeding is misschien wel kortsluitbestendig, maar de verscheidene componenten in je systeem kunnen best een schokje hebben gekregen.

Meet eerst eens even uit met je multimeter of die voeding op al zijn lijnen nog wel correcte voltages geeft. Probeer eens een andere voeding. Zo kom je te weten of het aan de voeding of iets anders ligt.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:15
Ik denk dat je je IDE-controller hebt opgeblazen :? Probeer de je onderdelen eens apart in een andere computer, een andere manier om te testen is er eigenlijk niet (behalve een nieuwe moederbord proberen/kopen).

The devil is in the details.

Verwijderd

Heb ik ooit ook voorgehad 8)7
Bij mij was toen de harde schijf kapot, daarom dat hij bleef hangen omdat hij schijven zoekt die er niet zijn door de kortsluiting.
Kan natuurlijk ook iets anders zijn maar bij mij was het de harde schijf

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-11 14:15
Misschien proberen je bios te resetten? en daarna nog een keer kijken of hij zelf niet wat automatisch ziet.

best klote :'(

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-11 18:39

JaltaH

meh

Probeer eens alle harde schijven los te koppelen en daarna de pc op te starten.
Als hij nu wel voorbij het checken van de disken loopt (en daarna vraagt om een floppy met bootmogelijkheden) is misschien een van je disks kapot.

Een voor een weer aansluiten, terwijl je pc uit staat uiteraard, en je komt vanzelf de kapotte tegen.

Careful. We don't want to learn from this.

Verwijderd

Je probeerde een fan met de draadjes aan te sluiten terwijl hij aan stond. Vind je het gek dat je kortsluiting krijgt.

Heb je al geprobeerd zonder cd-Rom op te starten of zonder een schijf/Drive wat voor resultaten kreeg je?

• NooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 09:19
zoals al in reacties gezegd, het is waarschijnlijk je harddisk (en wel het elektrische circuit... dus als je nog een precies gelijkwaardige hd nog ergens hebt: circuitje oversolderen en je hebt je data nog).

Test oplossing: alle hd's eruit halen (als je er meer hebt), als hij dan wel opstart (vanaf diskette/cdrom natuurlijk): 1 voor 1 de hd's erin stoppen om te zien welke de boosdoener is. Het hoeft namelijk niet te zijn dat alle hd's in een keer kapot zijn, bij mij was het er maar 1tje. (wel door een ander soort van spanningspiek)

tja... iets sneller leren typen, ik hoop in ieder geval dat je er iets aan hebt

[ Voor 9% gewijzigd door NooN op 19-05-2004 16:57 . Reden: te laat ]

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 10:03

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Hier een systeem gehad dat is overleden door stroomuitval (grote spanningspieken). Voeding was dood en de harde schijf was ook dood. Spinde niet eens meer. Grote kans dus dat je hd gewoon is overleden.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11 18:02
R.I.P @ HDD

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:27

Ibex

^^ met stom.

Heb ik ook nog gehad een tijdje terug. Eventjes van een andere harde schijf gestart, daarna eens met foute jumperinstellingen gestart, en daarna terug alles normaal geconfigureerd en alles starte terug als een zonnetje op :)

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Dat zou best eens kunnen. Bij een identiek geintje alhier heb ik de controller van mijn HD opgeblazen.
Maar check de HDD's ff in een andere pc indien mogelijk.

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:08
Dit heb ik ook een keer gehad...mijn hdd en cd-romspeler waren naar de 7e hemel.. >:) ..gelukkig kreeg ik, nadat ik rma formulier had ingevuld, gewoon weeer een nieuwe hdd..de cd-romspeler heb ik gewoon zelf gekocht.. :+ ...kostte me in totaal dus 19 euro..maar heb er wel veel van geleerd

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• Pinkelmans
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
offtopic:
Dit is tenminste door een eigen fout. Bij mij sloot me voeding ook kort, alleen dan zonder dat ik eraan zat... Resultaat: Dode DVD-rom, videokaart, voeding en geheugen
Helaas kan dit allemaal erg slecht tegen pieken

Verwijderd

Topicstarter
Woow wat een reacties allemaal! Bedankt daarvoor!
Ik heb wat dingetjes uitgeprobeerd, zoals alle IDE stekkers eruit halen enz. Wat voedingskabels verwisselt, bios gereset, maar dat mocht allemaal niet helpen. En ik had inderdaad 1 harde schijf opgeblazen maar dat was een slave van 3 gieg waar nix bijzonders opstond:) gelukkig maar. Maarja daarna had ik nog hetzelfde probleem. Hij bleef hangen bij het checken van de IDE drives. Na nog een klein kortsluitingkje (toen had ik gelukkig nix aangesloten) en na wat gekloot met stekkers. Heb ik de IDE stekker van de slave eruitgehaald en in m'n primary HDD gedaan. Gevolg een perfect werkend systeem:) hehe
Misschien heeft de 2e kortsluiting geholpen of misschien is die andere IDE stekker gewoon kapoet. Het maakt mij niet uit wat het is, kben blij dat ik m'n comp weer uit de dood heb herrezen!

Allemaal harstikke bedankt voor jullie reacties en ik zal in vervolg geen fans meer aansluiten als de pc draait 8)7 |:( !

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 19:29

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

is inderdaad niet het slimste wat je kunt doen, en gek genoeg van dit soort dingen leer je altijd, maar het lullige is dan meestal wel dat er eerst wat gebeurt moet zijn :)

Gelukkig dat alles weer goed is, ik zou toch ff uitzoeken wat het nou precies is want ik snap nie dat met een paar stekkers verwisselen alles weer klaar is?

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

DAMAGE schreef op 20 mei 2004 @ 12:15:
is inderdaad niet het slimste wat je kunt doen, en gek genoeg van dit soort dingen leer je altijd, maar het lullige is dan meestal wel dat er eerst wat gebeurt moet zijn :)

Gelukkig dat alles weer goed is, ik zou toch ff uitzoeken wat het nou precies is want ik snap nie dat met een paar stekkers verwisselen alles weer klaar is?
Lijkt me dat de 2e IDE controller port kapot is, hij heeft hem nu dus in andere port gedaan (primary in plaats van secondary) en dan werkt het wel.
Wel jammer want dat is waarschijnlijk niet te repareren dus die andere kun je nu niet meer gebruiken voor dvd\cd whatever, maarja van je fouten leer je B)

[[[even tipje voor als je nog is een fan wil uitproberen; gebruik nooit een werkende pc voor het testen van dit soort dingen, pak een oude voeding of koop er 1 op marktplaats voor 5 euri, maakt niet uit als maar 200 watt compaq is :z als het maar werkt.
Dan even wire trick toepassen (zwart draadje met groene verbinden in je ATX stekker, hoeft natuurlijk niet met AT voeding) en dan staat er stroom op je molex stekkertjes, dan kun je daar vrolijk je fans/ccfls/whatever op testen]]]

En welkom op GOT! :)

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Pagina: 1