Toon posts:

ATA en SATA op hetzelfde moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ja ja... daar heb je er weer 1. Een complete noob die een nieuw systeem wil kopen. Ik heb de search geprobeerd maar die leverde mij windeieren.

Mijn vraag is:

Ik ga een nieuw systeem kopen met het moederbord MSI K8T Neo-FIS2R en koop daar een Maxtor 200GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA) harde schijf bij. Nu heb ik de computer die ik momenteel gebruik nog een extra harde schijf zitten, namelijk een Maxtor 80GB (7200rpm 8MB, ATA).

Nu wil ik weten of ik zowel SATA als ATA op hetzelfde moederbord kan aansluiten en zo ja, wat zou dan de beste setup qua boot en opslag?

Alvast bedankt!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Beide schijven hebben dezelfde performance. Ik zou die 80GB als OS partitie nemen.
De 200GB als Data.

En ja, beide schijven kunnen er op. Als je op de MSI site had gekeken was je er achter gekomen. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Dat dubbel aansluiten kan zeker... :) Dat van de beste setup qua boot ligt aan je eigen gebruik! ;)

Verwijderd

Eigenlijk heelf simpel he :) Als je een moederbord hebt met bijde dingen onboard is het uiteraard geeb probleem, heb je maar een van de 2 zijn daar altijd converters voor te krijgen.

Dus, let goed op welk mobo je wil gaan kopen, de meeste nieuwe hebben namelijk bijde.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03 11:38
Tuurlijk kan dat.

Theoretisch is S-ATA sneller dan ATA dus zet je je primaire schijf op S-ATA en installeerd daar windows of linux of whatever op.
Wel ff in je bios booten van SCSI oid aanzetten.
Zodra je dat allemaal gedaan hebt hang je je ata schijf erbij.

Zou geen enkel probleem op moeten leveren.

Verwijderd

Topicstarter
G-sus dat was snel....

Ik dank u allen... _/-\o_

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 16:04:
G-sus dat was snel....

Ik dank u allen... _/-\o_
The power of GoT ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

olof schreef op 19 mei 2004 @ 15:56:
Theoretisch is S-ATA sneller dan ATA dus zet je je primaire schijf op S-ATA en installeerd daar windows of linux of whatever op.
theoretisch ja. In de praktijk valt dat reuze mee, al helemaal verwaarloosbaar als je een vergelijkbare ATA hebt (vrij nieuwe). Bovendien gaat het installeren van XP net ff wat makkelijker op een ATA-disk, niet dat het met S-ata een echt probleem is maar je hebt wel een diskette met S-ata drivers nodig; met ata niet.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vooral met Maxtor's. Zit gewoon een simpele S-ATA --> P-ATA bridge op. :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:32
zoals prutz0r al zegt: S-ATA disks van Maxtor is doodgewoon ATA133 met een SATA convertorchippie erop. Tis een grote hype, het is geen bal sneller dan ATA133 (ATA133 was ook al een hype die nergens op sloeg trouwens)

Daarnaast komt nog het feit dat de meeste moederborden S-ATA implementeren met een bagger Silicon Image controler op de PCI bus. Die PCI bus levert slechts 133MB/s, waar effectief iets van 90-110MB (afhankelijk van chipset) van over blijft. Die 150MB/s zal je nooit iets van terugzien, een PCI ATA133 controler merk je al nix van tov een ATA100 controler.

Alleen als S-ATA op het moederbord geimplementeerd zit zonder gebruik van een losse chip, is deze sneller dan een normale ATA133 controler onboard op een moederbord: In dit geval zit de S-ATA controler nml in de southbridge, welke via de hublink, V-link, HyperTransport, MuTIOL bus of whatever de fabrikant het maar wil noemen aan de rest van het systeem vastzit. De bandbreedte van deze bussen varieert van 266MB/s tot 1GB/s of zelfs meer dan dat, ruimte zat op die bus dus :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nu wil ik weten of ik zowel SATA als ATA op hetzelfde moederbord kan aansluiten en zo ja, wat zou dan de beste setup qua boot en opslag?
Kun je 2 verschillende PCI kaarten op hetzelfde moederbord aansluiten? Ja dus. Hiervoor geldt exact hetzelfde ..

Wat betreft "de beste setup", kijk eens in de FAQ van dit subforum :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.