Na voeding doorgebrand werkt comp niet?

Pagina: 1
Acties:

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
Hallo,

Ik heb gister in de computer van mijn broertje een andere hardeschijf gezet, maar nadat ik de computer had aangesloten rook ik een schroeilucht en begon het in de voeding te knetteren (zag zelfs kleine flitsen in de voeding (als ik er achter inkeek). Ook kwam er een dun rookwolkje uit.
Dus toen meteen de kabel eruit getrokken met de conclusie dat de voeding was doorgebrand. Vanochtend weer ff geprobeerd, maar computer deed helemaal niks meer. Toen dus net een nieuwe voeding gekocht, deze aangesloten, maar hij doet nog steeds niks.

Een keer zag ik ff snel (halve seconde) de ledjes branden van de harde schijf en de power (aan de voorkant), maar daarna helemaal geen respons. Voeding begint niet te zoemen, gewoon helemaal niks.

Nu vroeg ik me af wat het probleem dan kon zijn, aangezien de voeding misschien dus niet kapot was of wat dan.
Weet daarnaast ook niet de reden dat het gister gebeurde, had eigenlijk weinig/niks vreemds gedaan. Alleen andere hardeschijf erin gezet en thats it.

Ik heb de search al gebruikt, maar kom bij andere problemen met voedingen en moederborden enzo. Daarom even een nieuwe topic geopend.

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Verwijderd

Waarschijnlijk is het moederbord ook doorgebrand, of ook de nieuwe voeding maakt ook koortsluiting ergens, maar heeft een safty waardoor ie uitvalt.

Goed alle kabels nalopen, dat is wat je nog kunt doen.

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 19:55

sjorsfeenema

de mijne is mooier

waarschijnlijk deze voeding nu ook stuk? kijk es of de zekering nog heel is..

die van hen is mooi....

Verwijderd

Test eerst de voeding los.. dmv een paperclipje tussen 2 pinnetjes te doen van de aansluiting naar je moederbord (ik weet niet precies welke pinnetjes je moet hebben.. maar ze zitten ergens in het midden :D )
als je voeding dan wel aanslaat weet je iig dat het daar niet in zit..
dan zal ik toch gaan vrezen voor je moederbord

• Skar
Flipke: ik zal alles nogmaals nalopen. Nadat hij de eerste keer was doorgebrand, heb ik de comp weer geopend en er bleek ergens een clipje ergens van rond te zwerven. Deze weggehaald, maar toen wilde hij nog niks doen.
Hoe kan ik checken of het moederbord ook is doorgebrand?

Sjors: Hoe kan je de zekering checken dan? Je mag hem toch niet open maken?

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Verwijderd

Haal zoveel mogelijk los van je systeem. Alleen het mobo+cooler van je cpu op je voeding probeer dan eens te booten. Anders een CMOS clear eens doen op je mobo. Als dit allemaal niet lukt probeer dan je voeding op een ander systeem en van een ander systeem de voeding op jou systeem anders denk ik dat je mobo mee de dood is ingetrokken (komt wel vaker voor) en ik hoop voor je dat dat het enige is :|

• Skar
Hummmzzz... heb net dus m'n voeding getest met die paperclip en hij doet geen drol :(
Dus dat betekend??? Dat er ergens nog kortsluiting gemaakt wordt, waardoor ook m'n nieuwe voeding naar de t*ring gegaan is ???

[ Voor 4% gewijzigd door Skar op 19-05-2004 15:43 ]

Verwijderd

Ik neem aan dat je wel alle pincombinaties hebt geprobeerd..
en oke.. domme vraag natuurlijk.. dat je je voeding zelf wel aan de stroom hebt gehangen ;)

• Skar
Uhm... in de FAQ stond dat je het groene kabeltje met maakt-niet-uit-welke zwarte kabel moest verbinden. Dus heb hem verbonden met groen en een zwarte...
Ga nu idd ff proberen of het uitmaakt welke zwarte ik pak. Be right back :P

- 10 minuten later -

Nou, heb nog ff andere voeding (uit andere computer) gepakt en op dezelfde manier getest en die doet het wel direct. K*TZOOI! Dus nu twee voedingen gemold en weet nog niet waardoor.
Mmmmz... kan natuurlijk sneaky naar de winkel teruggaan en zeggen dat deze (vandaag gekochtte) voeding niet werkt :)

Maar dat lost nog niet mijn probleem op. Heb het moederbord nu helemaal uit de kast gehaald en zie nergens waar hij kortsluiting zou kunnen maken. Ik kan nu dus twee dingen doen:

1) die andere voeding (van andere comp) proberen, met risico dat die dus ook gemold wordt

2) weer nieuwe voeding kopen en hopen dat hij nu geen kortsluiting maakt :/

[ Voor 61% gewijzigd door Skar op 19-05-2004 16:07 ]

Verwijderd

ik zou eerst proberen de voeding die je vandaag hebt gekocht ruilen... als je dat gelukt is de voeding uit die andere kast proberen (aangezien die ouder is dat je nieuwe) mocht deze dan ook niet meer werken.. dan kan je je nieuwe in je oude kast stoppen.. en dan zal ik toch gaan sparen voor een nieuw moederbord..

• Skar
Mmm... even een tussendoor vraagje: kan een voeding kapot gaan, omdat een mobo kapot is? Want heb nu m'n mobo helemaal uit m'n kast gehaald en kan dus nergens kortsluiting van krijgen. Kan ik hem nu dus veilig aansluiten op die oudere voeding of niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Skar op 19-05-2004 16:12 ]

Verwijderd

Ik weet het niet zeker maar volgens mij kan het wel dat je moederbord em sloopt..
daarom zou ik eerst voor de zekerheid die vandaag gekochte voeding gaan ruilen... mocht je dan die andere voeding kapot maken.. heb je in ieder geval zeker een werkende voor je andere pc

• Skar
Je hebt gelijk. Ga wel ff terug naar de winkel en zeg wel dattie het gewoon niet deed ofzo :P

Maar wat kan de reden geweest zijn van de kortsluiting, kan toch alleen als er iets metaals tegen de kast aankomt ofzo?
Dat kan bij de eerste keer ook best zijn, want toen zat er een metalen klipje los in de kast. Maar bij de tweede keer was alles gewoon prima, dus begrijp niet waarom de tweede ook kapot is gegaan :\

Verwijderd

als de eerste keer je moederbord al kapot is gegaan dan was ie de 2e keer dus al kapot en kan ie je voeding hebben gesloopt :)

• Skar
Ok, snap er dus nu niks meer van! :(
Ben net bij de winkel terug geweest, gezegd dat de voeding kapot was. Zij testen hem uit en hij doet het gewoon. Dus ik hier thuis die nieuwe voeding in die andere computer gestoken en floeps... hij werkt! :?
Dus waarschijnlijk heeft het mobo kortsluiting gemaakt en toen de eerste voeding gemold. Nu is dus m'n nieuwe voeding wel werkende, alleen werkt m'n mobo niet meer :(
Dat wordt dus nieuwe kopen :'(

Valt dit nog op een of andere manier te testen, of m'n mobo helemaal dood is? (dat hoort dus eigenlijk in andere forum :/ )

[ Voor 24% gewijzigd door Skar op 19-05-2004 16:49 ]

Verwijderd

Nou ik weet niet of je dit specifiek kunt testen, maar zolang als dat je alle kabeltjes van je power switch e.d. goed hebt aangesloten en je voeding goed hebt aangesloten en moet hij op zn minst aanspringen om je post te draaien als je mobo nog werkt.
ik weet niet wat voor een systeempje je verder had???
dan kunnen we je misschien iig een prijsindicatie geven mocht je die überhaupt nodig hebben hoor :)

• Skar
MMmmz.... nooit te vroeg wanhopen, merk ik nu alweer :X
Heb mobo dus helemaal uit de kast gehaald, op papiertje op de grond gelegd. Voeding er los bij en toen dmv een schroevendraaier opgestart... en voila! Hij werkt 8)7 Tenminste... CPU-fan en chip-fan begonnen te draaien.
Ok, ga nu dus maar stapsgewijs opbouwen en post hier wel als ik erachter ben waarom hij eerst niks meer wilde doen... misschien was het wel toeval ofzo, als hij het weer helemaal gaat doen ofzo... we zien wel :)

• Skar
Ok, na eerst in kleine stapjes gewerkt te hebben:

- moederbord in kast = werkte
- moederbord + geheugen + cdrom + hdd = werkte niet
- moederbord + geheugen = werkte
- moederbord + geheugen + hdd (alleen power) = werkte niet

Dus waarschijnlijk maakt m'n nieuwe hd ergens kortsluiting? Wist niet eens dat dat kon... :P
Nou, nu maar uitvinden hoe dit te verhelpen :/

Nogmaals gecheckt, hdd buiten de kast gehaald. Maar hij doet gewoon niks als de hdd stroom krijgt. Kan het zijn dat door de eerste kortsluiting de hdd kapot is gegaan en dat hij daardoor nu kortsluiting maakt ofzo?

edit:

Ok, nu andere hdd erin gestopt en hij werkt weer prima.
Hieronder dus ff kort samengevat wat waarschijnlijk de oorzaak was:

- tijdens aansluiten van nieuwe hdd is er een metalen klipje losgesprongen, waardoor hij daarna kortsluiting kreeg. Doordat m'n voeding al enigzins oud was, had het geen kortsluiting-beveiliging.
- nieuwe voeding gekocht, deze aangesloten, maar comp wilde niet opstarten
- blijkt dus dat de nieuwe hdd tijdens de vorige kortsluiting gemold is en nu niet meer wil opstarten
- andere hdd erin gezet en nu werkt alles weer prima

notitie voor mezelf: voortaan nadat je een computer geopend hebt ff checken of er niks los ligt... anders krijg je weer kortsluiting en dat kost je een nieuwe voeding :/

[ Voor 67% gewijzigd door Skar op 19-05-2004 18:04 ]

Verwijderd

Skar schreef op 19 mei 2004 @ 17:31:
Ok, na eerst in kleine stapjes gewerkt te hebben:

- moederbord in kast = werkte
- moederbord + geheugen + cdrom + hdd = werkte niet
- moederbord + geheugen = werkte
- moederbord + geheugen + hdd (alleen power) = werkte niet

Dus waarschijnlijk maakt m'n nieuwe hd ergens kortsluiting? Wist niet eens dat dat kon... :P
Nou, nu maar uitvinden hoe dit te verhelpen :/

Nogmaals gecheckt, hdd buiten de kast gehaald. Maar hij doet gewoon niks als de hdd stroom krijgt. Kan het zijn dat door de eerste kortsluiting de hdd kapot is gegaan en dat hij daardoor nu kortsluiting maakt ofzo?

edit:

Ok, nu andere hdd erin gestopt en hij werkt weer prima.
Hieronder dus ff kort samengevat wat waarschijnlijk de oorzaak was:

- tijdens aansluiten van nieuwe hdd is er een metalen klipje losgesprongen, waardoor hij daarna kortsluiting kreeg. Doordat m'n voeding al enigzins oud was, had het geen kortsluiting-beveiliging.
- nieuwe voeding gekocht, deze aangesloten, maar comp wilde niet opstarten
- blijkt dus dat de nieuwe hdd tijdens de vorige kortsluiting gemold is en nu niet meer wil opstarten
- andere hdd erin gezet en nu werkt alles weer prima

notitie voor mezelf: voortaan nadat je een computer geopend hebt ff checken of er niks los ligt... anders krijg je weer kortsluiting en dat kost je een nieuwe voeding :/

Nou gelukkig ben je eruit gekomen :D . Misschien kun je je HD RMA'en want misschien is hij om een andere reden kapot gegaan. Ik zou het altijd proberen! (8>

• Skar
Nah... het was al een oudere hd, die kan je niet meer terugsturen :)

Pagina: 1