Toon posts:

[laptop] probleem met hardware?

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een probleem met mijn laptop. Ik weet niet precies of het een hardware probleem is of een softwareporbleem. Ik denk een hardwareprobleem omdat ik windows XP, die er bijgeleverd zat, al 100x opnieuw heb geinstalleerd.

Het probleem:

Mijn laptop van Hp XE4500, start niet altijd even goed op. Het lijkt, dat als hij pas warm is, goed opstart (als het fannetje begint te draaien). Ik heb al vanalles geprobeerd:

DiagTools (speciaal van HP) gerund --> zegt dat alles goed is
simmtester gedraaid --> blijft steeds loopen? maar geeft geen fout
evenals goldmemory -->....
Al honderden forums afgedweilt --> geen resultaat

hij komt als hij opstart met de melding (als laptop koud is, is mijn hypothese):

\windows\system32\config\system kan niet worden gevonden, bladiebladiebla, je kent dat wel, en dan zegt ie dat je op R moet drukken voor een herstelproces

Na 5x herstart te hebben draait ie gewoon goed en stabiel

Mijn computerspecs:

Pent 4 1,6 GHz
256 infineon DDR pc2100
32mb M6
28 GB HD

Wat kan dit nou zijn? ik heb me echt wezenloos gezocht maar ben er nog niet uitgekomen. Ik denk dus zelf dat als de laptop koud is, dat hij dan raar gaat doen. Daarna dacht ik dat windows XP zijn geheugendump niet goed uitvoerde, maar dat was het niet. Ik heb er inmiddels windows98 opgehad, begon met bluescreens van 0000:000090c7... geheugen van bank verwisseld, bios is de nieuwste van hp.

Zeg me iets wat ik nog kan doen :)

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:01

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Heb je de hdd al eens getest?? klinkt als een brakke hdd namelijk!

Verwijderd

heb ik ook (met oude laptop). Geen id waar het aan ligt, maar moet hem gewoon 20 minuten aan laten staan.. en dan start ie wel op heel vreemd. (alles al gedaan net+accu , net zonder accu, ander hdd, ander geheugen, zonder extra geheugen, open/dicht, extern scherm, andere bios, ander os etc etc. geen effect)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hdd is goed lijkt me, maar ik zal nog is ff testje runnen en resultaten geven. Maar anders zou hij toch ook al bij format vastlopen? en bij FDISK, dat ik ook al meerdere malen heb gerund..? ben al 10x van FAT32 naar NTFS gegaan en andersom... 8)7

Verwijderd

simpel te testen, trek die hdd eruit en ga bij zo'n koude boot gelijk de bios in. Bij mij loopt ie dan zelfs in de bios vast :p

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou het kunnen zijn idd. Maar gek, want van CD boot ie wel normaal en installed hij goed, zou ik geen winXP image kunnen branden op cd en winxp van Cd of netwerk booten en kijken wat hij zegt, of is dat anders?

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:01

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Dat hoeft niet zo te zijn.... lees hem maar ff uit met een SMART tooltje en ff een uitgebreide test doen kan sowieso geen kwaad!

Verwijderd

Topicstarter
ben aant opstarten, maar meteen geeft hij weer een fout en nu deze :

0x000000c5: beginning psycical memory dump.

Ik denk toch echt dat het RAM ook niet 100% is, maar waarom zou hij dan die test goed doorlopen?

Verwijderd

Topicstarter
keb net HD workbench uitgevoerd en zegt dat alles ok is...?

Wat kan het nog meer zijn?

Verwijderd

als het puur aan je ram zou liggen, zou ie ook niet goed van cd moeten booten :s
Heb hetzelvde probleem denk ik, maar heb geen oplossing voor je (laptop ligt nu stof te zoeken onder me bed :P)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 23:45:
keb net HD workbench uitgevoerd en zegt dat alles ok is...?

Wat kan het nog meer zijn?
begin hier eens...

ook in de newsgroups komt ie vaak terug.

[ Voor 25% gewijzigd door GA!S op 18-05-2004 23:57 ]

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de uitgebreide test van de HD gedaan, alles wat OK, alleen de "temperatuur" was "changed". Wat houdt dit in?

met die links kom ik niet veel verder... die heb ik allemaal al gehad..

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat de minor problem dat met die windows\system32\config\windows is... En ik snap niet wat dat kan zijn, want na een paar keer reboot doet ie het wel. En met de recovery console is dus niet op mijn probleem toepasbaar (zoals op de windows site)

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik op een of andere manier de cdrom speler met de hd verwisselen vanchannel, misschien ligt hte daar wel aan..:)

verder heb ik dit gevonden:

If you have several RAM chips, try just one instead. A good quality 512 chip
perhaps. RAM has been implicated, but not proven, to be a cause of this
failure. Here, as an example, a 256 chip was being used: XP was very unstable,
including the error you report. Swapping out the 256 for a 512 totally ended
problems. No errors of any kind in months. The 256 chip was not defective.

misschien toch het ram :?

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heb je er geen garantie meer opzitten? Gisteren had ik een zelfde soort probleem met een IBM Aptiva (desktop), die wilde ook alleen maar fatsoenlijk opstarten na een behoorlijk aantal reboots. Ik heb het geheugen er uit gehaald, schoon gemaakt, in hetzelfde slot teruggedaan, en windows weer opnieuw geïnstalleerd. En ja, toen deed ie het.
Misschien zit er ergens overmatig veel stof op?

Verwijderd

Topicstarter
nope, keb de ram dingetjes al 2 x van plaats verwisseld, nergens stof

edit:

Keb net sisoft sandra downgeload ( of is het gedownload? ) :+ en die zegt bij "performance tips": WARNING 2533 DISABLED HOST CONTROLLERS PRESENT, CHECK BIOS SETTINGS. Wat kan ik hier tegen doen? Ik heb zo'n rotte HP bios en kan helemaal niets

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
nog iemand ideeen? kwil dat probleem opgelost zien :+ 8) :Y)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Wat dacht je zelf van "HP bellen".

Probleem zit of in een combinatie brakke driver / bios (maar dat lijkt me sterk bij crashende kale windows en/of safe-mode) of het is hardwarematig.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat kan ook maar ik weet zeker dat ze daar niet zomaar 123 iets aan gaan doen...

is er niet een orginele bios die voor dat moederbord is bedoeld (dus geen HP)

Ik kan niet eens instellen of ik de parallelle poort wil gebruiken...:@

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 08:28:
Ja, dat kan ook maar ik weet zeker dat ze daar niet zomaar 123 iets aan gaan doen...
Natuurlijk gaan ze daar wel iets aan doen. Waarom zouden ze dat niet doen?

de betaler vervuilt

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
GuidoMols1989: Zou je voortaan gebruik willen maken van Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif als je text wil toevoegen? Het is niet gewenst meerdere berichten achter elkaar te plaatsen en je topic binnen 24-uur omhoog te schoppen.

Verwijderd

Topicstarter
GA!S schreef op 20 mei 2004 @ 08:56:
[...]

Natuurlijk gaan ze daar wel iets aan doen. Waarom zouden ze dat niet doen?
GA!S: zie www.xe4500-crash.com

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Heb je uberhaupt al contact gehad met HP?

de betaler vervuilt

Verwijderd

wat ik bij dit soort problemen doe is ik mik er alles uit zoals CD speler, batterij, extra geheugen, HD enz. en dan proberen hoe ver je komt en steeds iets er bij doen tot je het probleem weer krijgt, dan kan je een beetje een idee krijgen waar het aan licht hardware matig of software matig.

succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Nog geen contact gehad met HP, kan niet op feestdagen zoals hemelvaart, dus doe ik dat morgen wel even

multipla: ik heb geen cdrom die ik er makkelijk uit kan wippen, is een vaste in een laptop (ja, ik had het ook liever anders gezien). Extra geheugen heb ik niet, en heb al een ander sodimm geprobeerd van mijn vader (512MB ipv 256) werkte ook niet (BTW, 256mb strip werkte goed bij mijn vader). Batterij ga ik nu proberen, maar zal niet veel uithalen. En met de HD kan ik het niet checke... want van CD rom boot ie gewoon goed...

Ik begin nu licht het vermoeden te krijgen dat het een IDE controller fout is... :? (slave vs master --> heb HD al op master gezet ipv CableSelect) Maar goed.. daar zal ik ook ff een testje voor downloaden.

Wat ik nu heb ontdekt, is raar. Ik heb hem geboot en een paar minuten in de bios laten staan. Als het fannetje ging draaien heb ik de laptop gerestart, TOEN DEED IE HET! misschien als er een bios is waar het fannetje 3 minuten achter elkaar draait, heb ik een goeie opstart....

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 06:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 19:02:
wat ik bij dit soort problemen doe is ik mik er alles uit zoals CD speler, batterij, extra geheugen, HD enz. en dan proberen hoe ver je komt en steeds iets er bij doen tot je het probleem weer krijgt, dan kan je een beetje een idee krijgen waar het aan licht hardware matig of software matig.

succes :)
batterij doet idd niets... heb nu alles gehad volgens mij...?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wat research gedaan en dit gezien:

Problemen bij 'koude start'? Mogelijke oorzaken/oplossingen:
Gare/ontoereikende voeding.
Niet-geaarde voeding.
VCore iets verhogen.
AthlonXP: voltage bruggen verbinden, zodat de CPU direct met een verhoogde VCore opstart.
AthlonXP/Pentium4: 4pins ATX 12V stekkertje gebruiken
Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan is veelal het mobo gewoonweg gaar.

Wat ik er nog wel ff bij moet vermelden is dat mijn voeding (compaq) een 60W is ipv een 75 watt (zoals op de achterkant staat dt erin moet. Is dit het probleem?
Als je alleen bij de batterij zo doet, doet ie ook net zoals beschreven in het voorafgaande deel.

Nog verderiemand suggesties?

Update:

Ikzal maar ff op de edit knop rammen, anders krijg ik aikeleer op mn dak.

Mockingbird, wat bedoel je precies met: simpel te testen, trek die hdd eruit en ga bij zo'n koude boot gelijk de bios in. Bij mij loopt ie dan zelfs in de bios vast

Ik dacht dat je alles had geprobeerd, en dat je hd gewoon goed was? loopt ie dan vast?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 10:14 ]

Verwijderd

wat ik daar mee bedoel is dat je daarmee kunt testen of het aan de HDD ligt, of aan iets anders (bij mij dus duidelijk iets anders :(). Aangezien ie bij jouw wel gewoon blijft draaien in de bios en via cd-rom (toch?) mag je wel gaan denken aan je hdd . Deze deed het gewoon dus is jouw id van een brakke controller nog niet zo gek

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een id hoe ik het kan testen (brakke ide controller)? Want ik kan nergens iets vinden. Maar hoe kan het dan dat hij het alleen bij een "hete" start doet, en niet bij een "koude"

Nog een vraag:

Kan ik de BIOS van de omnibook 6200 ook op mijn xe4500 zetten (chipset is hetzelfde, videokaart ook)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2004 17:43 . Reden: vraagje erbij ]

Verwijderd

Topicstarter
Is er nou echt niemand met eenzelfde probleem? dat kan ik me nl echt niet voorstellen....

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Problemen met laptops zijn altijd zeer specifiek aangezien een hoop hardware is toegesneden op het betreffende model. De enige die je in zo'n geval goed van dienst kunnen zijn zijn de leveranciers / fabrikanten. Al ZOU je zelf kunnen vaststellen waar het probleem zit, dan nog zul je je tot de fabrikant moeten richten om het op te lossen (zowel hardware- als vaak ook softwarematig)....

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
klopt, maar als iemand hetzelfde probleem heeft, en al opgelost, dan kost mij dat een stuk minder tijd en moeite (ben elke dag rond 4.30 thuis, tot 5 uur kan je HP bellen, dat werkt dus niet). Ik zoek gewoon mensen met hetzelfde probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg vanaf 2 dagen gleden ook steeds de foutmelding_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, ik denk dat het in verband met elkaar staat, deze fout geeft hij als hij met een overdracht via het netwerk begint of als ik klaar ben met een spelletje spelen (MOHAA bijv). Soms ook helemaal spontaan, echt raar.

heb jij hier ook last van, mockingbird? iemand anders die het probleem kent?

Verwijderd

nope.. enige waar ik last van had (en eigenlijk nog zou hebben.. als ik die laptop nog zou gebruiken :p) is dat ie bij het opstarten gewoon 20 minuten aan moet kloten voordat ie het doet. Start ik hem daarna gelijk op nieuw op ofzo (zonder dat ie uit heeft gestaan) dan doet ie het nog best. Eerste paar sessies windows zijn ook instabiel als de pest (maar dan moet ik paar keer rebooten en op gegeven moment is ie gewoon "warm" ofzo :s)

Verwijderd

Topicstarter
echt HELEMAAL niemand die ook zoiets heeft. ik vind dit probleem nou niet iets specifieks voor een laptop..

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu knoppix gedownload en een hdinstall gedaan. Als hij warm is loopt het allemaal prima, maar als hij koud ik krijg ik een error message als hij met de DMA begint bij de harddrive. Wat betekent dit precies? hij heeft een bladzijde vol codes

89-02-C7-43-1C-00-00-00-00-C7-41-04-00-00-00-00-6A-FF-53-E8

dat is er een van, maar ik heb geen flauw benul wat dat betekent... jullie wel?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb dit probleem ook. Met opstarten forget it soms. Komt niet eens tot mijn bootloader van System Commander. Geeft een error in het laden en dan stop en that it. Dat is mijn koude start. Als ik er door kom en in Windows XP ben staat er soms geen processor snelheid en informatie van mijn processor bij systeemeigenschappen. Ik krijg heel veel fouten met opstarten. Of in het begin na System Commander krijg ik weer kan NTDLR niet laden of laat geen opstartlogo zien. Ik heb een Asus L2000 laptop met een AMD Athlon 1400xp 512 mb dvd/cdrw en de harde schijf weet ik bijna zeker dat die gaar is alleen niets wijst erop behalve dat ik het bewijs heb dat die dit ook deed bij een bijna identieke Asus L2000 1200xp laptop. Ik zet er binnen een maand een andere harde schijf in(Toshiba 60 gb 5400RPM) en hopen maar dat het opgelost is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
itsalex schreef op 21 juni 2004 @ 13:27:
Ik heb dit probleem ook. Met opstarten forget it soms. Komt niet eens tot mijn bootloader van System Commander. Geeft een error in het laden en dan stop en that it. Dat is mijn koude start. Als ik er door kom en in Windows XP ben staat er soms geen processor snelheid en informatie van mijn processor bij systeemeigenschappen. Ik krijg heel veel fouten met opstarten. Of in het begin na System Commander krijg ik weer kan NTDLR niet laden of laat geen opstartlogo zien. Ik heb een Asus L2000 laptop met een AMD Athlon 1400xp 512 mb dvd/cdrw en de harde schijf weet ik bijna zeker dat die gaar is alleen niets wijst erop behalve dat ik het bewijs heb dat die dit ook deed bij een bijna identieke Asus L2000 1200xp laptop. Ik zet er binnen een maand een andere harde schijf in(Toshiba 60 gb 5400RPM) en hopen maar dat het opgelost is.
ok, als je dan ff post wat eruit komt :)

Verwijderd

Topicstarter
en? al een hardeschijf erin gezet?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Wat was het antwoord van HP nou? Ik neem aan dat je na een maand toch wel contact met ze hebt gehad?

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
GA!S schreef op 26 juni 2004 @ 11:22:
Wat was het antwoord van HP nou? Ik neem aan dat je na een maand toch wel contact met ze hebt gehad?
jup, cantact gehad... echter, er kwam niet echt veel zinvols uit:

- ik moest het programmatje prime95 runnen om te kijken of het een hardwarefout was

ik heb dat gerund en alles bleef stabiel

- weer gebeld, en weer naar 25 minuten wachten kreeg ik te horen over prime95. Ik heb ze verscheidene malen gezegd/gemaild dat het dat niet kan zijn omdat het een opstartfout is (jaja, dat topic heb ik gelezen - opstartfouten etc). Als de laptop eenmaal aanstaat runt hij ook.

- weer gebeld, begonnen ze opeens over t moederbord, maar ja... een nieuw moederbord kost 800 euro bij hp |:( stelletje debielen

Het is natuurlijk makkelijk om na 5 minuten gesproken te hebben met een hp medewerker om meteen het moederbord de schuld te geven.

net gelezen ook op t.net over defecte hp/compaq geheugenmodules, maar mijn model staat daar niet bij. en daarbij heb ik ook al andere gehuegenmodules getest...
hier kun je er meer over lezen

enfin, ik wacht gewoon de uitkomst van itsalex af

Verwijderd

Topicstarter
en, itsalex... al hd geplaatst?

Verwijderd

Topicstarter
itsalex.. ik hoor niets meer van jou?

Verwijderd

Topicstarter
*schop" waarom weet niemand dit probleem op te lossen...

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
*schop* naar beneden

Inmiddels is dit topic al genoeg gekicked, eigenlijk màg het maar ééns in 24 uur, en dan ook maar eenmaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Laurent op 29-06-2004 13:49 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.