Toon posts:

-12v is te laag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal

heb juist gezien dat mijne negative 12 v te laag is

Moederbord
Fabrikant : Gigabyte Technology Co., Ltd.
MP Ondersteuning : 2 CPU(s)
MPS Versie : 1.40
Model : 8IPE1000-G
Versie : 1.x

Voltage Sensor(en)
CPU1 Voltage : 1.52V
CPU2 Voltage : 2.59V
+3.3V Voltage : 3.28V
+5V Voltage : 4.22V
+12V Voltage : 11.86V
-12V Voltage : -9.32V
-5V Voltage : -4.75V
Standby Voltage : 4.65V
Batterij Voltage : 4.08V

Voeding type: LC-A300ATX
+3.3V: 20A
+5V: 30A
+12V: 10A
-12V 0.8A
-5V: 0.5A
+5VSB: 2A

Wat kan hier het probleem zijn of is mijn voeding de geest aan't geven.

Alvast bedakt voor jullie hulp.

Cobra007

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:22
Dat de -5v en de -12v lijnen afwijkingen vertonen is niks nieuws onder de zon en zolang je systeem stabiel is hoef je daar niet naar te kijken. Alhoewel ik die +5v-lijn wel een beetje zorgwekkend vind, want die is in ieder geval wél te laag. Merk je dat je systeem niet 100% stabiel is?

The devil is in the details.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een klein detail.. je -12 is te hoog, -9 is namelijk minder negatief dan -12 :)

Verder precies wat December zegt, je +5 is veel te laag. Stress de pc eens en kijk of hij stabiel blijft (en op welk voltage de 5v lijn dan zit) :)

Verwijderd

Ik zou me niet zo snel zorgen maken over je minus-voltages, die worden toch niet gebruikt. Waar ik me zorgen over zou maken is:

Standby voltage, AKA: +5VSB. Die moet ook écht +5V zijn.
+5V. Die mag niet zo ver afweiken. 4.2 is écht te weinig.
Batterij voltage: Dit moet eigenlijk 3V zijn... Hoger is érg slecht voor je computer.
Verder is, no flame intended, je voeding wel érg slecht. Niet qua wattage, 300W is méér dan genoeg voor jou config (als ik het zo oppervlakkig zie, of heb je zo'n zuip-presscot?).

Je +12V heeft gewoon een véél te laag ampérage. FF ter vergelijking: mijn enermax 365W levert 23A over de +12V.

Waar heb je die waarden vandaan? Gemeten of uit een BIOS? Uit een BIOS kan idd snel mis gaan. Wat je het beste kan doen is een goedkoop multimetertje halen (of heb je al een?).

Een standaard molex connectortje pakken, zoeen als in je CD-ROM speler of harde schijf gaat, multimetertje op gelijkspanning zetten, en met een marge van in ieder geval 20V, en een van de elektroden van de multimeter in het rode connectortje, en een in het zwarte connectortje van je molex duwen. Hij zou een waarde moeten geven indien je PC aanstaat. Als de waarde negatief is, geeft niets, je hebt je elektroden verkeerd om. Kan geen kwaad. Als dit ongeveer 5V is, terwijl je BIOS iets anders aangeeft: is het goed, je BIOS heeft het fout, en dan kun je ook gaan twijfelen over de rest.

Herhaal deze stap voor de batterij (even uit de PC halen), en voor je +12V. Verder kun je niet zoveel meer zonder moeite meten.

Verwijderd

Topicstarter
Pollewob schreef op 18 mei 2004 @ 23:38:
Een klein detail.. je -12 is te hoog, -9 is namelijk minder negatief dan -12 :)
|:( |:( was aan't :Z denk ik.

@ CABAL

De waarde heb ik van SiSoftware Sandra en in de bios zegt hij dat alles oke is.

Heb effe aan't meten geweest met een multimeter de + 12V geeft 12.13V en de +5V geeft 5.11V, SiSoftware Sandra gaat er nu wel uit }) }) }) .

Kan ik ergens de negative spanning meten of niet.

Bedankt voor jullie tijd.

Cobra007

Verwijderd

Kan ik ergens de negative spanning meten of niet
Met een multimeter of in de bios, aangezien zo goed als alle softwareprogramma's daarvoor de mist in gaan...

Daarnaast boeien negatieve spanningen op een moederbord niet echt, zoals je in dit topic kunt nalezen: Welke spanningen heeft een mobo echt nodig?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Neem je zo'n programma die in een SMP systeem met 2 exact dezelfde CPUs toch een dikke volt verschil tussen de Vcore spanningen laat zien nog serieus?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:40

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Zie _JGC_, waarom vertrouwen mensen toch altijd blindelings op die sensor programma's? Met 4,2volt op je 5volt lijn boot windows echt niet lijkt mij...

Mijn sensors fluctueren af en toe verschrikkelijk van 4,7 naar 5,3 volt, maar al meet je dit na met een multimeter is 't stabiel rond 5,05 volt...

Moraal van verhaal: Sensors = brak ;)

Hier stond een dode link.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-12 en -5 worden nauwelijks gebruikt, iirc alleen op de seriele poorten. Dus als je het per se wilt meten moet je gewoon de pinout van een seriele poort vinden en daar gaan meten. Maar omdat ze dus nergens anders voor gebruikt worden zijn ze van 0,0 relevantie voor stabiliteit.

* dion_b heeft tijden lang gedraaid met een voeding die -3V op de -5 gaf en helemaal geen -12V meer had, ging prima :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Geen zorgen maken dus 8) .

Jullie zijn hartelijk bedankt kan ik weer :Z s'nachts.

Cobra007

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 12:37:
Geen zorgen maken dus 8) .

Jullie zijn hartelijk bedankt kan ik weer :Z s'nachts.

Cobra007
Groeten hoeft niet. Tweakers groeten elkaar standaard binnen GoT. :)
Pagina: 1