Ik ben benieuwd naar jullie ideen over hoe het ideale operating systeem eruit ziet? Wat zijn de kenmerken ervan? Zoekend op het Internet ben ik al aardig wat OS-en tegengekomen. Sommige op sterven na dood. Anderen zijn al een aardig eind op weg. Toch ben ik het ideale OS nog niet tegengekomen.
Ten eerste zijn er de leading OS-en: Windows, Linux, BSD en MacOSX. Mijn bezwaren tegen deze OS-en zijn:
Windows:
- afhankelijkheid van het gedrag van een monopolist
Linux en BSD:
- gebruiksonvriendelijk vanwege: posix-directory structuur (/usr /etc), te technische orientatie
- X11-window system: dit 3-laagse model veroorzaakt te veel overhead voor een goede GUI-performance
MacOSX:
- verplicht tot het aanschaffen van dure hardware
Welke bezwaren zijn er nog meer tegen de mainstream OS-en? Met welke ben je het niet eens?
Volgens mij moet het ideale OS onder andere aan de volgende kenmerken voldoen:
- open source
- goede performance (snel booten, snelle reactie op user-input)
- multi-user, multi-tasking
- eenvoudig porteren van software vanaf andere OS-en (posix-compliant)
Tijdens mijn zoektocht naar andere OS-en ben ik onder andere het volgende tegengekomen:
SkyOS: Is volgens mij niet open-source, helaas.
Syllable: Ontwikkeling gaat niet erg snel
OpenBeOS: Probeert BeOS compatible te zijn. Ontwikkeling gaat niet snel
ROX (is geen OS maar desktop environment): Goed idee over de directory structuur.
Wie vult mij aan en geeft weet andere (betere) alternatieve OS-en?
Ten eerste zijn er de leading OS-en: Windows, Linux, BSD en MacOSX. Mijn bezwaren tegen deze OS-en zijn:
Windows:
- afhankelijkheid van het gedrag van een monopolist
Linux en BSD:
- gebruiksonvriendelijk vanwege: posix-directory structuur (/usr /etc), te technische orientatie
- X11-window system: dit 3-laagse model veroorzaakt te veel overhead voor een goede GUI-performance
MacOSX:
- verplicht tot het aanschaffen van dure hardware
Welke bezwaren zijn er nog meer tegen de mainstream OS-en? Met welke ben je het niet eens?
Volgens mij moet het ideale OS onder andere aan de volgende kenmerken voldoen:
- open source
- goede performance (snel booten, snelle reactie op user-input)
- multi-user, multi-tasking
- eenvoudig porteren van software vanaf andere OS-en (posix-compliant)
Tijdens mijn zoektocht naar andere OS-en ben ik onder andere het volgende tegengekomen:
SkyOS: Is volgens mij niet open-source, helaas.
Syllable: Ontwikkeling gaat niet erg snel
OpenBeOS: Probeert BeOS compatible te zijn. Ontwikkeling gaat niet snel
ROX (is geen OS maar desktop environment): Goed idee over de directory structuur.
Wie vult mij aan en geeft weet andere (betere) alternatieve OS-en?