Hoge temperatuur van HD

Pagina: 1
Acties:

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:26
de temps van mij HD lopen nogal in de hoogte...

Hieronder vind je de uitleg die ik ook naar de verkoper heb gestuurd:

[mail]
Ik had een Maxtor Diamondmax Plus 9 80GB 7200 RPM bij jullie gekocht. Heeft spijtig genoeg een maand geleden de geest gegeven. ik ben ermee langs de technische dienst van comtechnology gegaan. Daar hebben ze de HD onmiddelijk vervangen (een goede service dus). Maar wat me opvalt is dat deze nieuwe harde schijf een stuk warmer wordt. De vorige was volgens MBM (SMART uitlezing) ongeveer 24 - 26°C. Deze nieuwe HD draait rond de 34 - 37°C. Normaal is dit geen uitzondering voor 7200 RPM harde schijven. bovendien dacht ik dat de kogellagers van de motor misschien nog moesten 'inrollen' en daardoor meer hitte produceerde (de HD draait nu al 2 weken elke dag minstens 4 uur, dus dat kan het al niet zijn). Maar wat me verontrust is dat de harde schijf zo warm wordt terwijl er een enermax 80mm fan (tegen 1800RPM) op blaast. Die blies ook op de vorige en hield deze lekker fris. Nu is 34° - 37° met een 80mm fan erop toch redelijk hoog. Zeker als je rekening houd dat er in de kast nog een 80mm fan intake is en een 92mm. outtake. (correct geplaats zodat er een juiste airflow ontstaat). Dus is mijn vraag: is dit normaal??? Ik wil niet nog eens al m'n data verliezen!!! (de motor van de vorige HD had het begeven)

PS:
- zonder koeling loopt de temperatuur makkelijk op tot 41 - 44°C
- met de koeler op hoogste snelheid (een hels lawaai) draait hij tegen 26 - 28°

[/mail]

De PC is geoverclocked naar 11.5 * 167/34 (daaraan zou het bij mijn weten niet mogen liggen...)
Idle gaat de cpu aan 45° stressed (met toast) 59°
de HD temps zijn idle temps...

Nog een laatste detail:
Sinds ik de tweede HD heb heb ik deze aan een aparte voedingskabel gelegd. Daarvoor hingen er nog 3 fans aan die kabel die heb ik nu bij de kabel van de DVD en writer gehangen...

Weet iemand hier raad mee?
Wat zijn jullie HD temps?
Al dan niet gekoeld (liefst vermelden)?

"If it works, don't fix it"

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Zolang je HD geen 55°C wordt is er niks aan de hand. Mijn Maxtor (vrijwel dezelfde als jij hebt) werd in de zomer makkelijk 55°C en dat heeft ie maanden volgehouden, maar doordat ik dat toch een beetje te warm vond heb ik er een HD-koeler op geplaatst. Nu wordt ie daarmee zo'n 35~40°C en dat is een goede temperatuur. Jij hoeft je dus nergens zorgen om te maken :)

The devil is in the details.

• deleenheir
Toch vreemd dat die vorige HD een pak koeler draaide... Dat is hetgeen me eigenlijk een beetje dwars ligt...

• Hahn
  • Nu online
Ah ja, daar wou ik ook nog op reageren, maar dat was er bij in geschoten :+

Maar dat is gewoon een beetje pech hebben met een exemplaar, mijn HD wordt bijvoorbeeld 55°C zonder koeling, terwijl een ander exemplaar net zo goed 30°C zou kunnen zijn ;)

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Hoe heet wordt ie dan als je er een fan op langzame snelheid opzet? Volgens mij maakt het niet zoveel uit hoe hard ie blaast.

Ik heb een 5V-fan erop blazen en m'n hd is nu ongeveer 2 graden lager dan de case-temp. Zonder koeling loopt de temperatuur bij mij wel over de 50 graden dus dat doe ik zoiezo niet.

schijf: seagate barracuda V 120gb

www.nintendocasemods.com

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

December schreef op 18 mei 2004 @ 23:14:
Ah ja, daar wou ik ook nog op reageren, maar dat was er bij in geschoten :+

Maar dat is gewoon een beetje pech hebben met een exemplaar, mijn HD wordt bijvoorbeeld 55°C zonder koeling, terwijl een ander exemplaar net zo goed 30°C zou kunnen zijn ;)
ik heb diezelfde maxtor .. die doet idel 42 graadjes..
Ik denk eigenlijk dat je eerste te warm werd.. en dat de sensor op een of andere manier dat verkeerd interpreteerde en een lage temp weer gaf.
is maar een mening.. want die temp is eigenlijk te laag.

• deleenheir
@Digital-DNA De laagste rpm is 1800rpm en draait dan tegen (kiijkt ff naar de system tray) 35°

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 21:13
Heb een Maxtor 160GB SATA schijf en een 200GB SATA schijf.
De 160GB schijf op SATA 1 en de andere op 2.

Staan niet in een RIAD opstelling.
Welk progje ik ook probeer, hij leest het wel 2 keer uit maar 2 keer de 1e schijf.

De temperatuur van de schijf is 45°C bij een kamertemperatuur van 26°C en een kast temperatuur van 31°C

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-03 08:48

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik heb hier een seagate @30 graden draaien met een meerkloos fannetje @ 5volt dus ik vindt de temp idd beetje aan de hoge kant die je hebt!

Mijn fan is trouwens regelbaar en als ik hem voluit laat draaien scheelt 1 a 2 graden dus zet niet echt zoden aan de dijk....

[ Voor 32% gewijzigd door Mystic Spirit op 18-05-2004 23:30 ]

• Hahn
  • Nu online
Maxtors zijn gewoon heethoofden. De maximale temperatuur voor een HD is 55°C, zolang ie daar niet in de buurt komt hoef je er geen zorgen over te maken dat ie smelt. En een hogere temperatuur zorgt er bij HD's meestal alleen voor dat je er wat minder lang mee doet (lees: 9 jaar ipv 10 jaar), niet dat ie elk moment uit elkaar spat ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 18-05-2004 23:31 ]

Verwijderd

Ik zou niet weten hoe warm m'n HD's worden, ben ietsie té lui om m'n sensors d'r tegen aan te plakken, maar m'n 2 WD RAPTOR 36's (10KRPM) in RAID0 met 24/7 duty en m'n backup WD-Caviar 80GB 8MB 7200RPM zijn stil én snel. En ze blijven blijkbaar koel zat.

Niet dat ik me daar zorgen over maak, LianLi PC75. En de 2 fan's die er in deze kast standaard voorzitten heb ik maar laten zitten, zijn stil zat en koelen goed zat (hele kast is van alu, geleid de hitte goed zat).

Over jouw "probleem" (alhoewel ik het wat prematuur "gezeur" vind, ja ik werk in EEN computershop, en ja ik heb wel 10 van dit soort probleempjes elke dag): dit zijn DOODNORMALE temps. Maxtor staat erom bekend dat ze heet kunnen worden. Het zou kunnen dat die eerste vanaf het begin af aan al defect was, en daarom ook foute temps gaf, het zou ook kunnen dat je huidige schijf een gewone lagermotor heeft, en je vorige, die dooie, een FDB motor heeft.

• Hahn
  • Nu online
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 23:36:
Ik zou niet weten hoe warm m'n HD's worden, ben ietsie té lui om m'n sensors d'r tegen aan te plakken, maar m'n 2 WD RAPTOR 36's (10KRPM) in RAID0 met 24/7 duty en m'n backup WD-Caviar 80GB 8MB 7200RPM zijn stil én snel. En ze blijven blijkbaar koel zat.
Tegenwoordig hebben HD's een eigen tempsensor, je hoeft dus niet meer je kast in te duiken ;)
Met programma's als DTemp en Speedfan kan je de temperatuur aflezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 18-05-2004 23:37 ]

Verwijderd

dôh, dat weet ik heus wel (werk in een shop, remember?). Maar western digitals hebben dat nou eenmaal niet (en toch zweer ik bij het merk, of bij seagate). Tenminste niet m'n 800JB en m'n RAID0 arraytje van 360GD's.

• Hahn
  • Nu online
Dat je in een 'shop' (wat is er mis met het woord 'winkel' :?) werkt zegt niks, je moet eens weten wat voor computernoobs daar werken :X

Maar ik dacht dat de Raptors wel tempsensors hadden, maar blijkbaar dus niet.

Verwijderd

Idd, je hebt ze er tussen. D'r komt ook wel eens wat binnen van de concurrent, waarvan ik denk: dat ze het DURFEN te verkopen (en de winkel heeft shops in z'n naam, neem je de telefoon ook mee op, en dat leer je aan...), maar vertrouw d'r maar op: ik ben niet een verkoper die alleen het duurste verkoopt. Opzich kan m'n posthistory misschien zelfs voor me spreken :D

En dikke kans dat m'n raptors tempsensors hebben, maar het is een RAID0 array, daar heb ik dus weinig aan. Geen software wat DIE smart status uitleest, behalve de raid-BIOS, en die meld ook alleen maar OK of "FAILURE".

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-03 08:48

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik bezit zelf geen nieuwe WD hdds maar ik vindt het wel echt een min punt als je de temp niet kan uitlezen en zeker bij een raptor. Op www.hddtemp.com wordt ook geen enkele WD hdd ondersteund....

De oude schijfjes die ik heb van WD waren wel altijd goede schijfjes trouwens!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik snap die temperaturen niet echt :?

Ik heb hier in mijn workstation 3x15Krpm + 1x (wordt 2x) 10Krpm schijven, hen ook nog 1x 120GB Seagate Cuda V, ik houd de temperatuur van alle schijven rond de 25 - 35 graden Celsius, in elk bracket (waar er 3 in kunnen) zit een 80 mm verstelbare fan achter, op 2000 rpm.
Hoe kunnen jullie op 7200 rpm zulke hete schijven krijgen (ook met koelen)?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-03 23:54

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb met mn Maxtor 40GB 7200RPM UDMA 133 schijf, n temp van 15-22C, is dat erg laag? er zit n intake fan, onder/tegenaan te blazen op 2000-2500RPM, zonder koeling wordt die 35C (40GB wordt zeker zoiezo minder warm?)

Home Assistant Configuratie V&A

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit de Maxtor DMP9 datasheet @ maxtor.com:
Temperature
Operating (°C) 5 to 55
Daar zit je dus ruim onder :)
Pagina: 1