Raid schijf wordt niet meer herkend in XP home

Pagina: 1
Acties:

• Don Tom
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-03 10:26
Ik heb het volgende probleem:

Ik heb een normale schijf voor besturingsstysteem (C:) en een raid0 configuratie (2x 160gb op aparte pci controller) voor video (D:). Nu had ik eerst XP pro draaien, dit ging goed.

Heb nu de C schijf geformatteerd en XP home erop gezet. Nu pakt hij dus de D schijf niet meer, de controller is wel gewoon geinstalleerd. In het beheer geeft hij de schijf weer als Schijf 1, Dynamisch, afwijkend, met geel uitroepteken.

Hoe kan ik mijn D schijf weer werkend krijgen, maar dan onder xp home, zonder dataverlies?
Ga nou niet zeggen "xp pro weer installeren" want dat is geen optie.

bvd,

Tom

edit: p.s. hij geeft de optie "schijf converteren naar standaardschijf" maar dit heb ik nog niet durven proberen ivm angst voor dataverlies.

[ Voor 12% gewijzigd door Don Tom op 18-05-2004 21:54 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

XP Home ondersteunt geen dynamische schijfvolumes. Je zult dus moeten converteren en nee, dat kan niet zonder dataverlies. Je hebt 3 opties: 1) toch converteren. 2) XP Pro installeren. 3) PCI controller + schijven op een PC met XP Pro hangen en vervolgens backuppen. Daarna kun je de schijven terugconverteren naar standaardschijf.

Wat heeft jou eigenlijk zover gebracht dat je XP Home verkoos boven de uitgebreidere/betere XP Pro :?

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 19-05-2004 07:38 ]

Verwijderd

Óf je kan een tooltje van 299 € kopen dat ERD Administrator Tools heet.. :+ Tooltje boot een Windows XP Pro interface vanaf CD en dan kan je als je schijven recoverable zijn dus je data fftjes backuppen.. Maar ik neem aan dat je daar het geld niet voor hebt, en neeh, er is geen shareware versie van het programma, en neeh, ik zou niet weten waar je het kan "krijgen"..

Ik neem aan dat je XP Home geïnstalleerd hebt omdat je daarvan waarschijnlijk niet de échte licentie hebt (kreeg je XP niet geactiveerd? :z) Is daarom XP Pro geen optie? Als je echt zo keen bent op je data zou ik dus inderdaad XP Pro installeren, en als je daar niet de juiste licentie voor hebt, koop die dan, dat is 1.5 maal goedkoper (170 €) dan een programma als ERD Administrator wat je een keer in je leven gebruikt...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 08:07 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 08:05:
Óf je kan een tooltje van 299 € kopen dat ERD Administrator Tools heet.. :+ Tooltje boot een Windows XP Pro interface vanaf CD en dan kan je als je schijven recoverable zijn dus je data fftjes backuppen.. Maar ik neem aan dat je daar het geld niet voor hebt, en neeh, er is geen shareware versie van het programma, en neeh, ik zou niet weten waar je het kan "krijgen"..
Zeker wel, er is zelfs een freeware versie.

Wat je ook kunt doen is de schijf m.b.v. een Ghost Bootdisk even kopieren naar een andere schijf, wordt deze automatisch omgezet naar een normale (niet-dynamische) disk.

• Don Tom
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-03 10:26
De reden waarom het xp home moest zijn is is omdat het hier gaat om de computer van mijn vader, hij wou graag een Nederlandse versie, deze had ik wel van home, de pro was echter engelstalig.

Inmiddels heb ik maar xp pro nederlands "aangeschaft". Probleem is dus als het goed is opgelost (moet het nog installeren).
Bedankt voor de reacties.