Hulp gevraagd mbt speaker zoektocht

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:12
Ik ben op het zoek naar 2 zuilluidsprekers die later als fornt in een 5.1 setup gaan dienen...Nu gaan er heel wat tweakers denken van...potverdrie dan moet je naar de audio winkel gaan en luisteren. Dat heb ik dus gedaan. Ik heb geluisterd naar de volgende speakers:
B&W DM309
Klipsch SF1
Audio Pro Black Diamond
JBL Northridge E80
Mission M33

Wat is je probleem dan? Nou, geen 1 van die speakers vond ik goed genoeg klinken om te kopen. Van de een klonk het laag mooi, van de ander het hoog en van een klonk alles kut(B&W DM309 en imho natuurlijk). Dit is de eerste keer dat ik serieus bezig ben om een leuk setje aan te schaffen en ik vraag me af of hetgeen dat ik voor ogen(oren) heb uberhaupt wel bestaat. Ik vroeg me af of het GoT collectief me wat aanwijzingen kon geven naar bepaalde merken/type speakers die ik dan eens zou moeten beluisteren aan de hand van een korte indruk die ik van de beluisterde speakers geef. Op hifi.nl en htforum gebruiken ze termen als open/sprankelend/vol ed, daar heb ik weinig kaas van gegeten, maar ik probeer me best te doen:)

Wat voor muziek luister ik?
Nou vrij veel, maar voornamelijk R&B en dan de wat lichtere dance trance nummers en op z'n tijd gaan we flink beuken met techno :)

Wat voor speakers wil je dan?
Speakers die zelf al flink laag kunnen en strak blijven klinken(geen boom zuilen). Het hoog moet helder zijn en open, maar mag niet dusdanig helder en open klinken, dat ik hoofdpijn krijg bij stevige techno. Ik heb zelf gemerkt dat ik bij m'n EX Eltax speakers een heel zwak midden gebied miste, waar Star Guitar van de Chemical Brothers enorm slecht klonk.

Ja, daar kunnen we helemaal niets mee. Iedereen heeft z'n eigen smaak en voorkeur.
Dat klopt vandaar dat ik vraag of jullie mij in de richting van een bepaald merk/type speaker kunnen richten aan de hand van een beschrijving van de door mij beluisterde speakers, welke ik hieronder zal geven.

B&W DM309: Deze speaker bevalt me totaal niet. Klinkt ontzettend dof en ik vond het laag rommelig. Tijdens het luisteren naar zang had ik echt het idee dat iemand anders dan de artiest aan het zingen was :)

Klipsch SF 1: Klonk wel aardig, mooi laag in dance/trance, maar liep niet echt diep door in R&B nummers. Hoog was erg aangenaam om naar te luisteren, hoewel het nou niet bepaald sprankelend te noemen is.

Audio Pro Black Diamond: Ontzettend helder en open hoog, waar je gegarandeerd hoofdpijn van krijgt als je hier techno op gaat draaien. Voor rustige nummers erg mooi om naar te luisteren. Loopt redelijk diep door in R&B nummers en klonk daarbij ook strak. Het midden gebied van tonen was naar mijn idee erg mager.

JBL Northridge E80: Deze speaker vind ik klinken zoals de Klipsch SF 1-2. Echter het geluid was meer in je face. Bij wat techno begon de speaker wel wat schel te klinken.

Mission M33: Ook een naar mijn idee dof klinkende speaker, minder dof dan de B&W DM309. Het laag was ik niet van onder de indruk liep nauwelijks door. Net als bij de Black Diamond leek het net of er in het midden gebied veel ontbrak.

Echt goede beschrijvingen kun je het niet noemen, maar ik zou op het moment me niet beter kunnen uitdrukken. Ik luister momenteel naar Magnat Project 4.1 speakers welke me beter bevallen, dan de door mij (vandaag) beluisterde speakers. Het laag van de JBL Northridge en Klipsch SF 1-2 is voller dan de Magnats, maar het hoog blijft een heel stuk achter qua helderheid. De magnats lopen ook dieper door, maar dit is bij mij thuis in een 3,6x5,5m metende kamer en niet bij de correct. Wat lijkt mij de ideale speaker dan? Het hoog van de Magnat Project 4.1 met het volle van de JBL/Klipsch die dan net zo strak klinken als de Black Diamond.

Het is een hele lap tekst, maar als iemand mij speakers wil aanraden hoor ik het graag. Speakers kiezen blijkt achteraf veel lastiger dan ik had verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Razkin op 18-05-2004 17:47 ]

iRacing Profiel

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik denk niet dat je veel opschiet met dit topic. Iedereen gaat nu zijn favoriete speaker/wat ie heeft staan opnoemen :).

Maar goed, je zou op zijn minst je budget erbij kunnen vermelden.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb je nu de Klipsch SF 1 of SF 2 beluisted (laatste heeft twee woofers).?Volgens de specs gaan die toch wel behoorlijk diep (35 en 40 Hz @ -3 dB). Verder hebbeneen ze een heel hoge gevoeligheid, vandaar dat het waarschijnijk zo "vol" klinkt.

Tja, het blijven natuurlijk jou oren, dus je zult zelf moeten kiezen. Ik zou nog maar wat meer speakers gaan beluisteren. Er zijn natuurlijk merken zat... Specifieke types weet ik niet, omdat ik daar zelf niet zo in thuis ben. Kijk bv naar Quadral, JM Lab of Kef. Maken ook prima speakers.

Vind je nog niet wat je zoekt kun je misschien een DIY kit overwegen. Ga bij Speaker en Co langs oid, en ga daar eens luisteren wat ze hebben... Ze schijnen heel veel te hebben, dus ik denk dat je daar zeker wel wat kunt vinden. Als je er een houtpaket bij koopt is het niet eens zo heel veel werk, en je kunt hem dan ook nog helemaal zo afwerken als je zelf wil.

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 18-05-2004 17:50 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Razkin
Budget is zo'n 200~250 per speaker. Het is dan de Klipsch SF1 geweest die 2 moet van het 2weg zijn dat erachter stond :) Ik weet dat er nog heel veel meer speakers zijn en ik heb al niet zo veel tijd :( Vandaar dit topic ik weet dat speakers altijd subjectief beoordeeld gaan worden, maar ik probeer me zo breed mogelijk te orienteren.

DIY is een optie, ik ben momenteel bezig om een actieve sub te bouwen en als dat bevalt(ook de afwerking ervan) dan houd ik dat zeker in m'n achterhoofd.

[ Voor 20% gewijzigd door Razkin op 18-05-2004 17:52 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

Wáár heb je geluisterd? Ga anders eens bij een echte HiFi zaak kijken zoals Stassen in Venlo. Deze hebben een hele berg speakers uit jouw range staan, en goede luisterruimtes. Ze kunnen je ook van dit soort advies voorzien.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 18:03:
Wáár heb je geluisterd? Ga anders eens bij een echte HiFi zaak kijken zoals Stassen in Venlo. Deze hebben een hele berg speakers uit jouw range staan, en goede luisterruimtes. Ze kunnen je ook van dit soort advies voorzien.
Klopt, ze hebben een enorme Villa waar ze de ruimtes zo kunnnen inrichten als bij jou thuis, zodat je een goede vergelijking hebt. Bij voorkeur neem je dan je oude speaks + amp mee, om helemaal goed te kunnen testen. Woon er zelf 5 min uit de buurt, maar ben er eigenlijk nog nooit binnen geweest. Stassen heeft ook altijd wel leuke aanbiedingen (heb er zelf mijn receiver vandaan).

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
misschien dit nog een aardig merk: http://www.bose.com/

een vriend van mij heeft hier een set van, en dat geluid is zeker wel mooi.
Op stand 5 van de 25 kan je nog meegenieten van geluid, twee huizen verderop :9

Wel is dit merk aardig duur dacht ik :?

• Razkin
Ik heb geluisterd bij Correct in R'dam. Niet echt de beste plek, maar ik dacht dat ik aan een indruk wel een goed beeld kon bouwen van een bepaalde speaker en eigenlijk vrij vlot de in mijn ogen beste kon kiezen. Hier heb ik me dus heel erg in vergist. Stassen klinkt leuk, maar zonder echt vervoer wordt het al erg lastig om in Venlo te geraken. Ik ben zeker van plan om "echte" audiozaken aan te doen, hobo hifi ziet 5min lopen bij mij vandaan, maar mijn grote probleem is tijd en ik voel me als een 1ste jaars leerling op een school voor voortgezet onderwijs :)

Wat die opmerking over bose betreft. Leuk dat op stand 5 van de 25 de buren 2 blokken verder ook kunnen mee genieten, maar waar wek ik de indruk dat ik opzoek ben naar zoiets :?

iRacing Profiel

Verwijderd

Toevallig ben ik vandaag ook naar een hifizaak geweest om te luisteren naar boxen, helaas hadden ze boxen van b&w, infinity en jbl niet.
D'r stonden er in elk geval genoeg van oa Chario, Mission, KEF, Paradigm, Mordaunt Short en Tannoy.
Even mijn ervaring, misschien heb je er wat aan.
Heb echt allerlei soorten muziek geluisterd. Van Enya tot Metallica en van Eminem naar Marco Borsato.
D'r waren steeds 3 speakers die erbovenuit staken.

KEF Q5
Erg strakke bas, mooi laag. Alleen een btje dof midden en hoog. Maar zeker goed.
Hij was hier €525,- maar ik zag dat ie bij Stassen €400,- was.

Chario Constellation Sygnus
Echt ontzettend mooi midden en hoog. Alleen ik vond de bas wat minder. anwezig, daar was de KEF Q5 zeker beter in. Hij was met 800 euro toch eigenlijk te duur.

Paradigm Monitor 7
Canadees merk, verkoper wees mij erop dat Paradigm erg poplulair was in die winkel. Toen ik luisterde en een goed geluid tegenkwam bleek dat dus een Paradigm te zijn. Vandaar dus :)
Qua laag, midden en hoog zit ie tussen de KEF en de Chario in. Verder vond ik het geluid af en toe een btje alsof de versterker op 'hall' stond als je begrijpt wat ik bedoel. Niet storend, maar hij gaf gewoon een wat ruimtelijker geluid dan bijv de Chario. Deze was €429,- Best een overweging waard.

Verder viel mij de Tannoy Eyris erg tegen. Ziet er mooi uit en is vrij prijzig. Maar het geluid wat eruit kwam viel mij vies tegen. Mordaunt Short 908 klonk redelijk, maar is verder een btje aan mijn aandacht onttrokken omdat die 3 bovenstaande speakers telkens weer als beste naar voren kwamen. Ik d8 dat ie niet zo heel duur was. Hij past iig wel goed in je budget volgens mij.

Er stond ook nog een Mission bookshelf. Ik heb ooit is andere missions gehoord( m74 dacht ik), die viel mij tegen. Deze klonk echter verrassend goed. Dr kwam nog een behoorlijk goed laag uit deze boekensteun :)

O ja, een Hepta stond er ook nog. Was 3x niks vond ik. Een van de slechtste die er tussen stond.

Al met al dus 3 speakers die goed klonken, alleen bij alle drie had ik echt zoiets van 'prachtig dit, alleen jammer van dat'.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

dev icey schreef op 18 mei 2004 @ 18:20:
misschien dit nog een aardig merk: http://www.bose.com/

een vriend van mij heeft hier een set van, en dat geluid is zeker wel mooi.
Op stand 5 van de 25 kan je nog meegenieten van geluid, twee huizen verderop :9

Wel is dit merk aardig duur dacht ik :?
:X... Forget Bose, dat is crap van de bovenste plank

Verwijderd

Idd geen bose kopen dat is oplichterij.

Mission 753: Wordt 2e hands nogal eens aangeboden voor 500 - 700 euro. bezit 4 5,25" woofers. mooie speaker qua bouw. Zeer direct geluid met gecontroleerd laag. Super neutraal mid en het hoog. Hoog is normaal wat je van een alu dome mag verwachten. Beetje problematisch met de aansturing maar een fatsoenlijke 50 - 100 watt amp kan er wel weg mee.

De Q serie van Kef is al vernoemt en is een aanrader. De Q5 staat bij Stassen voor 400 euro per stuk. De lagere series missen wat punch vind ik.

Heb je al gedacht aan een subje? Bv een Shiva in een 40 - 60 liter gesloten behuizing met een DT150 ? Gegarandeerd succes met techno >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 22:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 22:23:
Idd geen bose kopen dat is oplichterij.

Mission 753: Wordt 2e hands nogal eens aangeboden voor 500 - 700 euro. bezit 4 5,25" woofers. mooie speaker qua bouw. Zeer direct geluid met gecontroleerd laag. Super neutraal mid en het hoog. Hoog is normaal wat je van een alu dome mag verwachten. Beetje problematisch met de aansturing maar een fatsoenlijke 50 - 100 watt amp kan er wel weg mee.

De Q serie van Kef is al vernoemt en is een aanrader. De Q5 staat bij Stassen voor 400 euro per stuk. De lagere series missen wat punch vind ik.

Heb je al gedacht aan een subje? Bv een Shiva in een 40 - 60 liter gesloten behuizing met een DT150 ? Gegarandeerd succes met techno >:)
Idd is die Q5 een erg leuke speaker. Goed laag dus voor R&B wat TS luistert is ie wel geschikt. Alleen qua budget past ie denk niet helemaal. Misschien moet je nog ff doorsparen en een betere speaker kopen.

Verwijderd

Ik zou zeggen kijk eens naar de zelfbouwpakketen van www.speakerland.com, de meesten zijn ook daar te beluisteren, en ze schijnen beter te zijn dan qua prijs vergelijkbare fabrieksspeakers.

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:57

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Ik weet niet of je voor die 250 euro zuilen vindt die je goed vind klinken , vaak zijn er in de zelfde serie ook boekenplank speakers voor 150 euro die bijna identiek klinken aan de zuil versie. Dus mischien een idee om ook eens naar boekenplank speakers te luisteren van rond de 250 euro waarvan de zuil versie dan ongeveer 400-500 euro is. Net wat betere componenten scheelt best veel. Het enige nadeel is dat je door de kleinere kast wat minder diep in de bassen gaat, maar door het kleiner formaat is de constructie weer steviger wat zich weer in een strakkere bas kan uiten. De audio wereld is een vreemd wereldje, iedereen weet het beter en niemand heeft gelijk. Lekker verder luisteren en ook gewoon eens brutaal naar speakers van 1000 euro gaan luisteren dan kan je eigen smaak vaststellen. Mischien kom je er wel achter dat speakers in de prijsklasse tot 250 euro allemaal bagger klinken en je een tot de conclusie komt om nog even door te sparen of je vindt een speaker van 50 euro in de uitverkoop die voor jouw helemaal geweldig is.

Enkele merken die ik zelf wel aardig vind klinken:
Magnat: echt een merk wat bij jouw in het budget valt, veel bas maar mischien een iets te schel hoog.

Tannoy M2: weet niet of die nog verkocht wordt, maar ik vond deze in het hoog en midden erg goed presteren, bas was wat minder.

Dynaudio: Weet niet of je dat budget technisch haalt, maar is vind ik het tegenovergestelde van B&W. Niet dof dus maar helder.

Sonus faber concertino/a: 800euro per stuk ofzo
Piega: vooral het duurder werk klinkt erg goed
Thiel cs7.2 voor als je de loterij wint of erg goed kan sparen.

Oja, en vertel ook even aan de verkoper wat voor versterker/cd/dvd speler je hebt en mooi vindt klinken. Ik heb een keer een half uur zitten luisteren naar een hele serie speakers en kon niets van mijn smaak vinden, bleek dat die verkoper NAD spul voor mij had aan gezet, dat vind ik dus helemaal niks (btw is dit mijn menig vele anderen vinden NAD namelijk wel okay) daarna schakelde hij over naar marantz, wat ik zelf heb, en toen klonken alle speakers toch al een heel stuk beter naar mijn smaak.

[ Voor 14% gewijzigd door djlinsen op 18-05-2004 23:00 ]

Are you following me, Are you following me?

• Razkin
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 22:23:

Heb ik daar al aangedacht? Hehe, de Shiva ligt naast me net als een ontwerp voor een 64liter gesloten kastje. Het wachten is idd op de DT150 :)

De Kef Q5 is, behalve in dit topic, me ook al aangeraden door anderen. Deze komt, ondanks de hoge prijs, dan ook op me lijstje van te beluisteren speakers. Boekenplank speakers zullen het niet worden, omdat het wat lastiger is om ze neer te zetten, daarnaast zijn zuilen gewoon mooi om te zien. Ik heb trouwens een Yamaha RX-V440. Bij Correct luisterde ik ook naar Yamaha, maar dan wel een stukkie duurder. Vrijdag is weer een luisterdag :z

iRacing Profiel

Verwijderd

Als ik naar je budget kijk, zou ik zeker een keer naar de Elac 121 AS III (E. 250,-) gaan luisteren. Deze staan bij Hobo Amsterdam waarschijnlijk nog wel op voorraad. Ik had hetzelfde budget een maand geleden en heb deze mee naar huis genomen.
Hij heeft een enorm gecontroleerde bas, en ik ben nog nooit zo onder de indruk geweest van de tweeter die er in zit: geweldig open en gedetailleerd. Ook zijn ze erg mooi om te zien.
Ik heb ook naar andere luidsprekers geluisterd uiteraard, maar deze kwam met een blinde test keer op keer naar voren voor mij.
Mijn smaak heeft natuurlijk niets van doen met die van jou, maar ik zou ze zeker eens beluisteren.

http://www.elac.com/en/products/diverse/el_121_as_3.html

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

Boekenplank speakers zullen het niet worden, omdat het wat lastiger is om ze neer te zetten, daarnaast zijn zuilen gewoon mooi om te zien.
Boekenplank of iets grotere kun je heel goed op stands kwijt en dat kan ook smoelen :P http://beta.xingo.nl/newhobo/siteimages/bw11.jpg

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Moeten het echt perse zuil luidsprekers zijn? De meest populaire hifi speaker van dit moment is de B&W DM602, een vrij forse boekenplankspeaker die zeker niet dof is en een behoorlijk laag heeft. Het laag kan je ook als iets rommelig beoordelen, het hoog als net even iets scherp, maar dat is in die prijsklasse wel heel normaal en het is verder een ontzettend nette speaker.

Als je echt zuiltjes wil, zou je ook eens naar de chario syntar 100Tower kunnen luisteren, misschien is dat wel een speaker die je mooi vindt? Ik vind hem lekker rustig hoog hebben, maar wel heel helder en verder heb ik op die speaker niet veel aan te merken. het uiterlijk vind ik in elk geval fenomeabel voor het geld :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1