Hallo beste mensen, ik heb sinds 4 maanden een leuk systeempje hier staan, namelijk:
asus p4pe-x
p4 2.8ghz HT (met zalman cooler)
2x 512mb TwinMOS geheugen 400mhz (heb ze in slot 1&2 staan zoals aangegeven in het algemene p4pe topic)
ati radeon 9200 256mb (met zalman vga cooler)
een 300w zalman voeding
soundblaster audigy
maxtor 200gb 6y200p0
Hansol 930D CRT scherm
Daarop staat een volledig ge-update versie van Windows XP pro NL
Nou blijft mijn mooie pc'tje op willekeurige momenten hangen. Het beeld bevriest gewoon, en de pc reageert nergens op behalve de reset knop (dus ook geen ctrl-alt-del). Soms als ik na een hele dag werk terugkwam, stond ie nog precies op hetzelde scherm, met de klok bijvoorbeeld op 6 uur eerder, dus er wordt ook niet automatisch gereboot.
Het rare is, dat dit niet gebeurt wanneer ik een spel heb lopen. Ik heb dus de afgelopen 4 maanden constant Unreal Tournament in de achtergrond lopen, om maar te zorgen dat ik door kan blijven werken zonder elke 2 seconden te saven. Dit werkt op zich afdoende, maar je kan je natuurlijk voorstellen dat dit niet het meest ideale scenario is
Ik denk dat het probleem niet software matig is, want ik heb verscheidene keren windows opnieuw geinstalleerd, en ook diverse gfx drivers geprobeerd. Maar waar het probleem dan wel zit, weet ik niet.
Ik ga er van uit dat het niet het moederbord is, want daar heb ik al eens een nieuwe van moeten inzetten i.v.m. een mislukte flash-poging. Ook is het niet de Soundblaster Audigy, want die is er pas later ingezet.
Wat ik zelf al geprobeerd heb:
- Windows meermalen opnieuw geinstalleerd
- Bios geupdate
- Harde schijf opnieuw geformatteerd en gepartitioneerd
- Diverse vga drivers geinstalleerd
- de acpi (ofzo?) op aanraden van een vriend van multi-processor naar standaard gezet
- diverse mensen op irc e.d. gevraagd of zij er iets op wisten
- uiteraard de zoekfunctie hier gebruikt met verschillende zoekopdrachten
In ieder geval, ik wil nog een keer duidelijk maken dat de pc niet (wel 2x in 4 maanden tijd, maar dat kan pure pech zijn geweest
) blijft hangen wanneer ik een spel speel, of het in de achtergrond heb lopen. Het gebeurt wel op elk willekeurig ander moment, of ik nou aan het surfen ben, een film aan het kijken, aan het irc'en, aan het designen/programmeren, in word aan het werken ben, of zelfs niet eens in de buurt van de pc ben.
mijn vraag is, enig idee waar dit aan kan liggen, en zo ja, wat kan ik er aan doen?
asus p4pe-x
p4 2.8ghz HT (met zalman cooler)
2x 512mb TwinMOS geheugen 400mhz (heb ze in slot 1&2 staan zoals aangegeven in het algemene p4pe topic)
ati radeon 9200 256mb (met zalman vga cooler)
een 300w zalman voeding
soundblaster audigy
maxtor 200gb 6y200p0
Hansol 930D CRT scherm
Daarop staat een volledig ge-update versie van Windows XP pro NL
Nou blijft mijn mooie pc'tje op willekeurige momenten hangen. Het beeld bevriest gewoon, en de pc reageert nergens op behalve de reset knop (dus ook geen ctrl-alt-del). Soms als ik na een hele dag werk terugkwam, stond ie nog precies op hetzelde scherm, met de klok bijvoorbeeld op 6 uur eerder, dus er wordt ook niet automatisch gereboot.
Het rare is, dat dit niet gebeurt wanneer ik een spel heb lopen. Ik heb dus de afgelopen 4 maanden constant Unreal Tournament in de achtergrond lopen, om maar te zorgen dat ik door kan blijven werken zonder elke 2 seconden te saven. Dit werkt op zich afdoende, maar je kan je natuurlijk voorstellen dat dit niet het meest ideale scenario is
Ik denk dat het probleem niet software matig is, want ik heb verscheidene keren windows opnieuw geinstalleerd, en ook diverse gfx drivers geprobeerd. Maar waar het probleem dan wel zit, weet ik niet.
Ik ga er van uit dat het niet het moederbord is, want daar heb ik al eens een nieuwe van moeten inzetten i.v.m. een mislukte flash-poging. Ook is het niet de Soundblaster Audigy, want die is er pas later ingezet.
Wat ik zelf al geprobeerd heb:
- Windows meermalen opnieuw geinstalleerd
- Bios geupdate
- Harde schijf opnieuw geformatteerd en gepartitioneerd
- Diverse vga drivers geinstalleerd
- de acpi (ofzo?) op aanraden van een vriend van multi-processor naar standaard gezet
- diverse mensen op irc e.d. gevraagd of zij er iets op wisten
- uiteraard de zoekfunctie hier gebruikt met verschillende zoekopdrachten
In ieder geval, ik wil nog een keer duidelijk maken dat de pc niet (wel 2x in 4 maanden tijd, maar dat kan pure pech zijn geweest
mijn vraag is, enig idee waar dit aan kan liggen, en zo ja, wat kan ik er aan doen?