Toon posts:

[freeze] willekeurige freeze's, welk onderdeel ligt dit aan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen, ik heb sinds 4 maanden een leuk systeempje hier staan, namelijk:

asus p4pe-x
p4 2.8ghz HT (met zalman cooler)
2x 512mb TwinMOS geheugen 400mhz (heb ze in slot 1&2 staan zoals aangegeven in het algemene p4pe topic)
ati radeon 9200 256mb (met zalman vga cooler)
een 300w zalman voeding
soundblaster audigy
maxtor 200gb 6y200p0
Hansol 930D CRT scherm

Daarop staat een volledig ge-update versie van Windows XP pro NL

Nou blijft mijn mooie pc'tje op willekeurige momenten hangen. Het beeld bevriest gewoon, en de pc reageert nergens op behalve de reset knop (dus ook geen ctrl-alt-del). Soms als ik na een hele dag werk terugkwam, stond ie nog precies op hetzelde scherm, met de klok bijvoorbeeld op 6 uur eerder, dus er wordt ook niet automatisch gereboot.

Het rare is, dat dit niet gebeurt wanneer ik een spel heb lopen. Ik heb dus de afgelopen 4 maanden constant Unreal Tournament in de achtergrond lopen, om maar te zorgen dat ik door kan blijven werken zonder elke 2 seconden te saven. Dit werkt op zich afdoende, maar je kan je natuurlijk voorstellen dat dit niet het meest ideale scenario is :(

Ik denk dat het probleem niet software matig is, want ik heb verscheidene keren windows opnieuw geinstalleerd, en ook diverse gfx drivers geprobeerd. Maar waar het probleem dan wel zit, weet ik niet.
Ik ga er van uit dat het niet het moederbord is, want daar heb ik al eens een nieuwe van moeten inzetten i.v.m. een mislukte flash-poging. Ook is het niet de Soundblaster Audigy, want die is er pas later ingezet.

Wat ik zelf al geprobeerd heb:
- Windows meermalen opnieuw geinstalleerd
- Bios geupdate
- Harde schijf opnieuw geformatteerd en gepartitioneerd
- Diverse vga drivers geinstalleerd
- de acpi (ofzo?) op aanraden van een vriend van multi-processor naar standaard gezet
- diverse mensen op irc e.d. gevraagd of zij er iets op wisten
- uiteraard de zoekfunctie hier gebruikt met verschillende zoekopdrachten

In ieder geval, ik wil nog een keer duidelijk maken dat de pc niet (wel 2x in 4 maanden tijd, maar dat kan pure pech zijn geweest :) ) blijft hangen wanneer ik een spel speel, of het in de achtergrond heb lopen. Het gebeurt wel op elk willekeurig ander moment, of ik nou aan het surfen ben, een film aan het kijken, aan het irc'en, aan het designen/programmeren, in word aan het werken ben, of zelfs niet eens in de buurt van de pc ben.

mijn vraag is, enig idee waar dit aan kan liggen, en zo ja, wat kan ik er aan doen?

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:44

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Blader de Hangen en opstartproblemen FAQ eens door, misschien staan daar nog wat dingen in die je nog niet hebt geprobeerd.

Je gaf zelf al aan dat het waarschijnlijk geen software probleem is.

Heb je Memtest al gedraaid?
Overklokt of niet? Zoja, terug naar default waarden.
IRQ problemen misschien? Probeer wat insteekkaarten (soundblaster) in een ander slot.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Twee Dee schreef op 18 mei 2004 @ 15:40:
Blader de Hangen en opstartproblemen FAQ eens door, misschien staan daar nog wat dingen in die je nog niet hebt geprobeerd.

Je gaf zelf al aan dat het waarschijnlijk geen software probleem is.

Heb je Memtest al gedraaid?
Overklokt of niet? Zoja, terug naar default waarden.
IRQ problemen misschien? Probeer wat insteekkaarten (soundblaster) in een ander slot.
ja die topic heb ik doorgelezen, ben nu Memtest aan het downloaden.

Kaarten verwisselen meen ik al eens geprobeerd te hebben, maar zal ik nog een keer proberen (niet zo heel veel opties vanwege vga koeling)

Verwijderd

Topicstarter
alhoewel ik er niet van houd oude topics op welk forum dan ook te bumpen, lijkt dit me toch beter dan een nieuw te maken.

Ik had even geen aandacht meer aan dit probleem geschonken, vanwege een drukke periode op mijn studie.

wat ik sindsdien wel gedaan heb.

Een andere VGA kaart, Ik heb mijn radeon 9200 verruild voor een gforce fx5600 256mb van Asylum, maar reeds 2 uur na installatie van deze keert bleef het systeem weer hangen.

Ik heb nu memtest laten lopen, zoals twee dee mij aanraadde, maar daar kwam ook niets uit naar voren (tenminste ik ga ervan uit dat als er bij 'pass' 1 staat dat ie dan alle geheugen getest heeft en opnieuw begint?)

Het probleem is er nog steeds, de oorzaak niet gevonden, alleen er zijn wel 2 mogelijkheden weggestreept

Ik verzoek de goden der microtechnologie mij de wijsheid te schenken om dit probleem op te lossen _/-\o_ }:O

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 23:07

MBV

Helaas voor jouw bestaat er maar 1 god :P

Ik neem aan dat je het systeem zelf hebt gebouwd. Als ik jouw was, zou ik teruggaan met het moederboard en processor naar de winkel waar je het hebt gekocht. Dat lijkt mij het meest waarschijnlijk qua kapotte onderdelen.
Kennelijk ligt het niet aan je videokaart, maar je zou het eens zonder audigy kunnen proberen. Creative heeft nogal een handje van brakke drivers maken (ik heb een laptop, en ik krijg mijn sb mp3+ niet goed aan het werken).

Verwijderd

Topicstarter
helaas ben ik niet echt handig, en probeer ik dus zoveel mogelijk te laten doen. Ik heb een compleet systeem gekocht, en mbv van de handige dropdownmenuutjes dit door bijbetaling van zo'n 500 euro uit laten bouwen tot mijn kleine monstertje.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het probleem in het moederbord of de soundblaster zit..... het moederbord heb ik dankzij eigen falen al eens moeten vervangen, en de soundblaster heb ik er pas later ingezet (toen ik er achterkwam dat mijn 5.1 set niet op de on board sound paste :D )

Maar toch bedant voor de suggesties....... ik heb nu bijna vakantie, en dan pas kan ik em een weekje terugsturen (ik woon in a'dam, pc komt uit r'dam)

zojuist heb ik wel eens even de kast en inhoud grondig ontstoft en om een eerder genoemde suggestie te proberen, heb ik alle pci kaarten op verschillende plaatsen gezet. Ik zit nu met een muziekje aan te wachten op de crash. Als ik morgen met me hoofd op het toetsenbord wakker wordt en hij loopt nog steeds, heeft het blijkbaar geholpen :)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 23:07

MBV

Zeker als je hem gewoon hebt gekocht mbv dropdown-menu's (dell? paradigit?) moet je gewoon met de PC teruggaan. Dan is het gewoon garantie.
Pagina: 1