hdd's blijven maar crashen

Pagina: 1
Acties:

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
IK kom net thuis van school en nu merk ik dat mijn nieuwe hdd van maxtor 120 gb is gecrasht. :(

Deze heb ik nu bijna 5 maanden in mn bezit.
daarvoor heb ik nog 3 maanden een maxtor 120 gb gehad
en daarvoor heb ik 3 maanden een samsung 160 gb gehad

Ik gebruik deze harde schijf alleen maar om te downloaden. ik download per maand ongeveer 250/300 gb maar ik denk toch dat een beetje goede harde schijf dit toch wel aan moet kunnen.

De lol gaat natuurlijk wel eraf als je om de zoveel tijd een nieuwe kunt gaan halen.

Nu vroeg ik me af wat ik het beste voor een harde schijf kan gaan aanschaffen die alleen voor data geschikt is.

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

misschien moetje eens kijken of je volt lijnen van je voeding wel helemaal lekker zijn? Volges mij vinde ze dat ook niet zow lekker :) of hebje verder geen probleme met je pc?

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
ik dacht ook al gelijk aan de voeding. Overigens even /offtopic: wat moet je in godsnaam met 300 gig per maand aan downloads...
Nu vroeg ik me af wat ik het beste voor een harde schijf kan gaan aanschaffen die alleen voor data geschikt is.
wat wou je er anders opzetten? heb nog nooit een harde schijf gezien waar wat anders dan data opging :)

overigens, waarom zou je een neiuwe halen. Als deze 5 maanden oud is, valt hij nog dik 2 en een half jaar onder garantie. Of issie net zo legaal verkregen als de software die je allemaal download...

[ Voor 64% gewijzigd door Rataplan_ op 18-05-2004 15:16 ]

• stin
  • Niet online
nee,

ik heb verder geen problemen met die pc.
Hij staat gewoon 24/7 aan om te downloaden en af en toe zet ik hem eens uit zodat die kan bijkomen.
Tijdje terug had ik die schijf nog eens geformateerd zodat die weer helemaal fris was maarja toch gaan ze op 1 of andere manier altijd kapot.

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Kijk je lijnen dus eens na met iets als motherboard monitor o.i.d

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

warmte?
hoe koel je die schijven?

• stin
  • Niet online
Rataplan_ schreef op 18 mei 2004 @ 15:14:
ik dacht ook al gelijk aan de voeding. Overigens even /offtopic: wat moet je in godsnaam met 300 gig per maand aan downloads...
ZIjn er manieren zodat ik kan controleren of er wat aan mijn voeding is?

300 gb zijn voornamelijk dvd films die 4.3 gb per film zijn meestal.

• stin
  • Niet online
Erkens schreef op 18 mei 2004 @ 15:17:
warmte?
hoe koel je die schijven?
tja,

er zitten maar 2 schijven in en extra koeling erop heb ik niet.
de computer staat op mijn kamer en aangezien we een gehorig huis hebben probeer ik alles zo stil mogelijk te houden.

Hoe zou ik dit moeten doen. Ik heb wel een vriend die wat voor me kan modden erop maar echt stil wordt dat natuurlijk niet.
-DomiNator- schreef op 18 mei 2004 @ 15:16:
Kijk je lijnen dus eens na met iets als motherboard monitor o.i.d
Ok, ik ga eens opzoek

[ Voor 83% gewijzigd door stin op 18-05-2004 15:20 ]

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 16:08

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Zoals gezegd, kijk naar je voltages, als die erg afwijken, dan heb je een oorzaak.
Maar een ander probleem kan de koeling zijn. Als je de hdd's niet of slecht koelt, kunnen ze ook snel stuk gaan.
Je hoeft niet persé je hdd's in een koel systeem te hangen, maar als je 2 (moderne) hdd's tegen elkaar hebt zitten (dus boven elkaar) dan is het al snel mis, omdat de hdd's niet hun warmte kwijt kunnen.(dit geld ook als je 1 hdd hebt)
Zorg dat je hdd('s) altijd boven en onder ruimte hebben en zorg dat er een koel briesje langs loopt.

edit:

iemand was me voor, met minder tekst :+

Om ze koel te houden:
Koop een hdd koeler, van die dingen die je erop kan schroeven werken op zich al best goed.
Maar zorg er iig voor de de hdd's onder en boven ruimte hebben. Als het niet kan in je kast, zorg er iig voor de de hdd's _niet_ tegen elkaar aan zitten, anders warmen ze elkaar alleen maar op.
Je kan evt profesorisch een 80mm koeler voor de hdd's hangen (met een tiewrap oid).

[ Voor 32% gewijzigd door nhimf op 18-05-2004 15:24 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• stin
  • Niet online
mn hdd's hebben allebei wel voldoende ruimte maar een koel briesje erlangs loop er niet.
Ik ga zodadelijk eens kijken met dat programma motherboard monitor.

Is het merk maxtor in principe wel een goed merk? of zijn hier wel vaker problemen mee?

[ Voor 24% gewijzigd door stin op 18-05-2004 15:25 ]

• JGame
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
Heb het ook tot 2x toe gehad dat een hdd crashte. Nu staan er 2x 80mm fans te blazen om mijn 2 HDD's en heb geen problemen meer van gehad. Wel in een andere pc een crash gehad maar dat die HDD was eigenlijk van begin af al gaar (steeds tikken e.d.) Anyway het is bekend dat als HDD's boven de 35 graden komen ze sneller crashen. Ooit eens gelezen (een tijd geleden en waar weet ik niet meer) dat elke 10 graden boven de 30 graden de kans op en crash vertweevoudigd. Dus een HDD van 60 graden crashed 3x zo snel als een HDD die gekoeld is op 30 graden.

[ Voor 2% gewijzigd door JGame op 18-05-2004 15:26 . Reden: typo ]

Programming is like having sex: One little mistake and you have to support it for the rest of your life.

• nhimf

nhimf

JGame schreef op 18 mei 2004 @ 15:24:
Heb het ook tot 2x toe gehad dat een hdd crashte. nu staan er 2x 80mm fans te blazen om mijn 2 HDD's en heb problemen meer van gehad. Wel in een andere pc een crash gehad maar dat die HDD was eigenlijk van begin af al gaar (steeds tikken e.d.) Anyway het is bekend dat als HDD's boven de 35 graden komen ze sneller crashen. Ooit eens gelezen (een tijd geleden en waar weet ik niet meer) dat elke 10 graden boven de 30 graden de kans op en crash vertweevoudigd. Dus een HDD van 60 graden crashed 3x zo snel als een HDD die gekoeld is op 30 graden.
Dat is dus 8x ;)
2x2x2 = 8
Elke 10C is het 2x, het is 3x10C (30C dus), dus 2x2x2 oftewel 2³

Reactie op TS:
Ja Maxtor is een goed merk, ik draai op maxtor. In mijn windows bak 2x120gig van maxtor en die zijn meer dan een jaar oud en werken nog steeds perfect.
Mijn 1 linux bak zit een 80gig van 2 jaar en die doet het ook perfect.
Mijn pa heeft 3 maxtors en doen het prima (2x60 en 1x80 van 2-3 jaar).
En zo kan ik nog een hele waslijst opnoemen van prima werkende maxtors.
Maar zoals met alles kan het altidj zijn dat je een maandagochtend model krijgt die binnen een half jaar stuk is, maar dat zal niet zo heel vaak voorkomen.

[ Voor 28% gewijzigd door nhimf op 18-05-2004 15:29 ]

• stin
  • Niet online
maakt die koeling dan niet extra veel lawaai of valt dat wel mee?

• JGame
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
nhimf schreef op 18 mei 2004 @ 15:26:
[...]

Dat is dus 8x ;)
2x2x2 = 8
Elke 10C is het 2x, het is 3x10C (30C dus), dus 2x2x2 oftewel 2³

Reactie op TS:
Ja Maxtor is een goed merk, ik draai op maxtor. In mijn windows bak 2x120gig van maxtor en die zijn meer dan een jaar oud en werken nog steeds perfect.
Mijn 1 linux bak zit een 80gig van 2 jaar en die doet het ook perfect.
Mijn pa heeft 3 maxtors en doen het prima (2x60 en 1x80 van 2-3 jaar).
En zo kan ik nog een hele waslijst opnoemen van prima werkende maxtors.
Maar zoals met alles kan het altidj zijn dat je een maandagochtend model krijgt die binnen een half jaar stuk is, maar dat zal niet zo heel vaak voorkomen.
Ik schaam mijn zeer diep, je hebt volkomen gelijk.

Programming is like having sex: One little mistake and you have to support it for the rest of your life.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-03 08:48

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik denk niet dat je teveel met het lawaai in je maag moet zitten.... Moderne hardeschijven draai zo snel dat het niet verstandig is deze nog zonder koeling te gebruiken.
Hang er een 80mm fan voor en waarschijnlijk heb je geen last meer van crashende hdd's, zorg ook ff voor een degelijke outtake voor de warme lucht. dus optimaliseer de airflow in je kast. Dat is sowieso wel aan te raden voor een pc die 24/7 draait

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
extra koeling hoeft niet extra herrie te veroorzaken
plaats zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde op de daarvoor bestemde plekken een 80mm ventilator, laat deze op 7volt draaien (beetje rondzoeken op GOT laat zien hoe) en PC is een heel stuk koeler en niet noemenswaardig laawaaierig

• nhimf

nhimf

Frik schreef op 18 mei 2004 @ 15:26:
maakt die koeling dan niet extra veel lawaai of valt dat wel mee?
Ligt eraan hoe je het koelt. Ik koel mijn 2x120 met 1 80mm koeler, die voor de hdd's hangen(chieftec kast).
Met een goede 80mm koeler zal de geluidsproductie meevallen, neem je zo'n cooldrive of zo'n op-de-hdd-schoef koeler systeem, dan zal dat meer geluid produceren. Maar het zal niet extreem zijn.
Je kan natuurlijk altijd een goede chieftec kast kopen: http://www.chieftecusa.com/
Die hebben voor de hdd's plek voor 80mm koelers, zodat je koude lucht van buiten gelijk over je hdd's heen blaast. Jammer is alleen dat de kasten wat prijzig zijn voor alleen wat koeling :S :P

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Kan je de HD niet buiten je kast hangen. Misschien wordt ze dan minder warm.

Voor een 24/7 PC heb je eigenlijk een SCSI HD nodig, maar als ik zie hoeveel GB je nodig hebt, wordt dit wel heel duur.

Verwijderd

installeer speedfan even dan kan je precies zien hoe warm alles in je pc wordt (dus ook je 2 hardeschrijven).
ik denk dat je nog zal schrikken van de hitte.
ik ben nu ook wel benieuwd geworden.
succes er mee

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Mijn disken gingen ook dood elke 6 maanden, heb nu alles gekoeld en deze doet het al 1,5 jaar (120GB) en de 2 die er daarvoor inzatten (2*80GB) zitten nu in m`n server :-)

Dus koelen van 7200toeren en hoger disk is zeker wel aan te raden die dingen moeten gewoon niet boven de 35 graden komen denk ik. ook al zeggen IBM/Maxtor en de rest andere dingen.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Tja Maxtor ;) denk dat je gewoon pech hebt. Eerst was het IBM60gxp oid die zo een enorme uitval had en Maxtor kwam daarna ook met allemaal series die relatief veel uitval hadden... dus het kan gewoon simpel pech zijn.
Daarnaast zoals al meer is geopperd, cool je schijven... IDE HDD's zijn in het algemeen NIET geschikt om 24h/dag aan te staan... dus de kans neemt alleen maar exponentioneel toe wanneer jij zo lang je pctje druk bezig laat zijn.
Je voeding denk ik zelf niet, maar kan je natuurlijk altijd ff checken in je BIOS

Verwijderd

Frik schreef op 18 mei 2004 @ 15:15:
nee,

ik heb verder geen problemen met die pc.
Hij staat gewoon 24/7 aan om te downloaden en af en toe zet ik hem eens uit zodat die kan bijkomen.
Tijdje terug had ik die schijf nog eens geformateerd zodat die weer helemaal fris was maarja toch gaan ze op 1 of andere manier altijd kapot.
Dit is fout je kunt beter je computer aan laten staan dat is beter. Vooral je schijf als je die laat afkoelen kan er condens ontstaan. Daar kan hij kapot van gaan.
Van het niet formateren gaat je schijf niet kapot. Dat is slechts een snelle hele goeie defragmentatie.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

condens :?
je pc aanlaten staan beter :?

• stin
  • Niet online
Ik heb mijn computer net 2 uur uitgehad en de kapotte harde schijf eruit gehaald dus daar weet ik de temp. uiteraard niet van.

IK heb speedfan erop gezet en motherboard monitor 5.
Zodat ik/jullie kunnen zien of de voltages misschien niet in orde zijn.
Ik heb daar namelijk echt geen verstand van.

Ik heb even een screenshot gemaakt van alle informatie die de programma's ze geven.
Ik zelf laat mn pc uitvallen als die 70 graden of hoger wordt (heb amd) en dat is nog nooit gebeurd

Afbeeldingslocatie: http://srv02.pcextreme.nl/~catharinahoeve.com/_private/temp.jpg

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Die voltages zijn gewoon in orde, maar had ook niet verwacht dat dit de oorzaak van jouw probleem zou zijn.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-03 19:53
met maxtor heb ik ook al1 maar problemen, het is gewoon niet te geloven, de ene schijf na de andere, en iedere x dat opsturen van die zooi, en na een half jaar krijg je dan je schijf "heel" terug... ik ben nu overgegaan op WD en heb tot nu toe nog geen problemen (2 maanden) het is nog even afwachten maar het vertrouwen bij maxtor is nu helemaal weg bij mij, volgens mij kan mijn opa ze nog beter repareren...

En over de koeling, ik vind dat die schijven het gewoon goed moeten doen, ook al heb je weinig airflow, ik bedoel in een compaq of hp zit toch ook bijna nix aan koeling.

[ Voor 19% gewijzigd door Stijnd op 18-05-2004 18:02 ]

Verwijderd

In principe is het zo dat het aan en uit zetten van een PC meer slijtage veroorzaakt dan het aan laten staan. Denk bijvoorbeeld aan krimpen en uitzetten.
Verder heeft het niet veel nut om je HDD af en toe opnieuw te formatteren. Het enige dat er gebeurt is dat alle sectoren gecontroleerd worden en daarna de TOC schoon wordt gemaakt. Het schrijven van de blocks wordt alleen gedaan tijdens een low level format en dat is niet aan te raden.

De informatie die je op je HDD schrijft kan hem niet laten crashen, want het is nu eenmaal gewoon een kwestie van 0 of 1 voor je harddisk.

Volgens mij zijn er ook niet echt meer 'slechte' fabrikanten van harde schijven (zoals vroger kalok) dus daar hoe je je geen zorgen over te maken. Zelf gebruik ik WD of Maxtor en draaien er al een tijdje schijven van 40/80/120 en 250 GB schijven in mijn machines.

Probeer eens een coolmaster HDD behuizing met 40mm koeler (mycom 29 euro) om je schijf in te hangen. Werkt bij mij perfect.

http://silverapp1.mycom.n...uctID=44020&productType=1

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 19:18 ]

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
n00bs schreef op 18 mei 2004 @ 17:51:
Die voltages zijn gewoon in orde, maar had ook niet verwacht dat dit de oorzaak van jouw probleem zou zijn.
de 12 volt lijn, is wel aan de hoge kant hoor

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:39
BlackLion87 schreef op 18 mei 2004 @ 18:26:
[...]

de 12 volt lijn, is wel aan de hoge kant hoor
Is inderdaad wat hoger als gemiddeld maar nog steeds binnen de toleranties van 5% die de ATX standaard voorschrijft.

• stin
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 18:17:

Probeer eens een coolmaster HDD behuizing met 40mm koeler (mycom 29 euro) om je schijf in te hangen. Werkt bij mij perfect.

http://silverapp1.mycom.n...uctID=44020&productType=1
dat ziet er idd wel oke uit.
Bedankt voor de link. Dat lijkt me een van de makkelijkere oplossingen.

Ik ga donderdag of vrijdag even naar Duitsland toe om hem om te ruilen.hoop dat ik nog garantie erop krijg. Maar dat zien we dan wel.
Stel ik krijg geen nieuwe bij de winkel dan kan ik hem wel altijd nog opsturen naar maxtor. Krijg je dan een nieuwe toegestuurd of gaan ze hem repareren?
Pagina: 1