Toon posts:

[Debian] Dual Monitor / PS2 muis / Geluid / KDE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort weer eens linux geïnstalleert op mijn pc. Ik ben van plan van windows af te stappen.
Ik heb alleen wat problemen met een aantal onderwerpen.
Te beginnen ik installeer dit alles op een:
Amd 2200+
1GB geheugen
120GB hdd (DUal booting (40GB linux momenteel))
Asus Moederboard A7n8x
Ati Radeon 8500

1. Dual monitor krijg ik niet voor elkaar. Ik heb meerdere topics hier op got gevonden ook op google. En ik heb deze ook geprobeerd. ZO staat er bijvoorbeeld dat je in je XF86Config 2x een screen moet hebben en deze bij de section ...Layout moet aanroepen.
Dus ik had 2x maal screen erin gezet.. Dat ging goed
Toen ik in layout neerzetten:
Screen "Screen 1"
Screen "Screen 2" LeftOf "Screen 1"

Toen wou hij niet meer starten. Zo zag ik ook dat mensen begonnen over xinarama ofzoiets. Deze kon ik dus niet downloaden via apt-get en kon ik voorderest ook niet vinden.

2. PS2 muis. Beetje stom probleem dit. Ik heb alles netjes (althans in mijn ogen) ingesteld. ZO heb ik neergezet dat ik een ps2 muis heb. Maar nu werkt m'n scroll niet. Ik kan hem wel indrukken dus gebruiken als 3de knop maar meer niet. Ook hier heb ik weer dingen over gevonden dat ik iets moet aanpassen in m'n XF86Config. Iets met X..Y "4 5" (SOrry kan de benamingen even niet naar voren toveren). Ik heb dit er al instaan. Dus volgens wat ik lees en gezien heb zou het moeten werken.

3. Geluid.. Ik heb een soundblaster Live 5.1 kaart in m'n pc. Maar hij werkt niet.
Nu zag ik dat ik dingen kon downloaden op: opensource.creative.com daar heb ik dan ook wat dingen vandaan gehaald maar echt flex werken deed het niet. Of eerder gezegd het werkte helemaal niet.
Toen zag ik iets over Alsa. Deze heb ik ook helemaal geïnstalleerd maar ook dit zonder succes.
Ik had nog wat veranderd bij geluid nu krijg ik steeds bij het opstarten in kde een error:
==============
Sound server informational message:

Error while initializing the sound driver:

device /dev/dsp can't be opened (No Such device)

The sound server will continue, using the null output device.
==============
Dit krijg ik bij een aantal van de Geluidsapparaaten die ik kan selecteren. Bij andere krijg ik:
==============
Sound server informational message:

Error while initializing the sound driver:

device: default can't be opened for playtback (No such device)

The sound server will continue, using the null output device.
==============

Voor iederens duidelijkheid ik heb kernel 2.4 en voorderest laat me maar weten wat voor informatie ik nog vergeten ben erbij te zetten..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 13:47 ]

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 16:04

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 13:39:
Toen wou hij niet meer starten. Zo zag ik ook dat mensen begonnen over xinarama ofzoiets. Deze kon ik dus niet downloaden via apt-get en kon ik voorderest ook niet vinden.
Onder de sectie Module
code:
1
LoadModule "Xinerama"

Should do the trick. Verder is het handig als je aangeeft WELKE fout er wordt weergegeven. Zoek eens op die termen :)
2. PS2 muis. Beetje stom probleem dit. Ik heb alles netjes (althans in mijn ogen) ingesteld. ZO heb ik neergezet dat ik een ps2 muis heb. Maar nu werkt m'n scroll niet. Ik kan hem wel indrukken dus gebruiken als 3de knop maar meer niet. Ook hier heb ik weer dingen over gevonden dat ik iets moet aanpassen in m'n XF86Config. Iets met X..Y "4 5" (SOrry kan de benamingen even niet naar voren toveren). Ik heb dit er al instaan. Dus volgens wat ik lees en gezien heb zou het moeten werken.
Onder de sectie Mouse
code:
1
2
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Protocol"  "IMPS/2"
3. Geluid.. Ik heb een soundblaster Live 5.1 kaart in m'n pc. Maar hij werkt niet.
Toen zag ik iets over Alsa. Deze heb ik ook helemaal geïnstalleerd maar ook dit zonder succes.
Tja.. Wat heb je gedaan dan? Je bent niet echt duidelijk.

EDIT: Die foutmelding wijst erop je /dev/dsp niet bestaat. Indien je ALSA gebruikt betekend dat dat ALSA niet draait...

Kortom, naar mijns insziens heb je weinig gezocht of op de totaal verkeerde termen. Buiten dat mis ik allerlei informatie (bijv Alsa.. wat heb je gedaan enzo)..

(topic reported)

[ Voor 8% gewijzigd door WHiZZi op 18-05-2004 13:51 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
1&3. Logs....
2. Protocol?

Ik voel een slotje aankomen......

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
WHiZZi schreef op 18 mei 2004 @ 13:45:
Onder de sectie Module
code:
1
LoadModule "Xinerama"

Should do the trick. Verder is het handig als je aangeeft WELKE fout er wordt weergegeven. Zoek eens op die termen :)
Dit werkt dus niet. Hij geeft een error met het laden van Xinerama. Als ik deze wil installeren geeft hij ook allerlei dingen aan behalve xinerama.
Onder de sectie Mouse
code:
1
2
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Protocol"  "IMPS/2"
Dit heb ik er dus al in staan. Maar dit wil dus niet werken.
Tja.. Wat heb je gedaan dan? Je bent niet echt duidelijk.

EDIT: Die foutmelding wijst erop je /dev/dsp niet bestaat. Indien je ALSA gebruikt betekend dat dat ALSA niet draait...

Kortom, naar mijns insziens heb je weinig gezocht of op de totaal verkeerde termen. Buiten dat mis ik allerlei informatie (bijv Alsa.. wat heb je gedaan enzo)..
Ik heb alsa-source onderandere geïnstalleerd en daar mijn module aangegeven emu1.. Maar hoe moet ik het zien. Hoe bedoel je hij draait niet?

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
We hebben toch echt wat foutmeldingen nodig als je wilt dat we je verder helpen. Meldingen als "Hij geeft een error" hebben wij niets aan, we zijn niet helderziend.. na 300 posts zul je dit vast wel eens gezien hebben.

over puntje 2: heb je dit wel in je mouse gedeelte staan? Staat dit niet toevallig in een andere mouse-sectie? Wat voor een muis heb je? Met sommige muizen met veel knoppen moet je soms andere waarden dan "4 5" aangeven.

Kijk ook eens in /var/log/messages of daar foutmeldingen staan mbt ALSA.
kijk verder even in je Xfree-log wat hij aangeeft dat er fout gaat met xinerama.

[ Voor 49% gewijzigd door frim op 18-05-2004 14:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
frim schreef op 18 mei 2004 @ 14:00:
We hebben toch echt wat foutmeldingen nodig als je wilt dat we je verder helpen. Meldingen als "Hij geeft een error" hebben wij niets aan, we zijn niet helderziend.. na 300 posts zul je dit vast wel eens gezien hebben.

over puntje 2: heb je dit wel in je mouse gedeelte staan? Staat dit niet toevallig in een andere mouse-sectie? Wat voor een muis heb je? Met sommige muizen met veel knoppen moet je soms andere waarden dan "4 5" aangeve.
Te beginnen over dat xinerama hij geeft de error:

(EE) Failed to load module "Xinerama" (module does not exist, 0)

Fatal server error:
Caught signal 11. Server aborting.

Naja goed dat xinerama module doet het niet. Ik heb alles geïnstalleerd wat ik tegen kwam met behulp van xinerama. :?

Nu ben ik natuurlijk nog steeds aan klooie hiermee. En als ik nu deze regel actief maak in mijn Section ServerLayout
Screen "Screen 1" LeftOF "Screen 0"
Dan werkt hij niet. Terwijl ze beide overigens bestaan.

Een section die ik erbij heb gemaakt is:
Section "ServerFlags"
Option "Xinerama" "True"
EndSection

Ik kwam dat tegen in een howto. Hiermee zou het dan ook moeten werken. Maar ja als ik dit doe blijft hij nog steeds crashen op die regel die ik eerder gaf(Screen "Screen 1" LeftOF "Screen 0" )

En euh PERFECT.. Ik had hem inderdaad bij de verkeerde mouse section staan. Ik zie net dat hij er 2x instaat.

In de /var/logs/messages staat er niks bekends over de Alsa.. :?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 14:28 ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 14:08:
In de /var/logs/messages staat er niks bekends over de Alsa.. :?
Welke kernel gebruik je? (uname -a)

Als het de 2.4.18 is, zou ik eerder over een upgrade nadenken, dan daarin alsa te fixen. Er zijn trouwens drivers apart te downloaden, maar hoe je dat doet vind je vast op google.

Hier is in elk geval een goede howto:
http://www.linuxorbit.com...warticle&artid=541&page=1
(voor /dev/dsp heb je OSS emulatie nodig)

voor de videokaart kun je hier eens kijken:
http://dri.sourceforge.net/cgi-bin/moin.cgi/Download
http://www.freedesktop.org/~dri/snapshots/README.Debian

Hier heb je een bij mij werkende Xinerama XF86Config-4 (deze is voor een matrox g450):
http://vizzzion.org/~sebas/XF86Config-4

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik gebruik 2.4.18.... Ik gaan inderdaad anders eerst maar eens m'n kernel update.. Nu nog een howto daarvoor hebben :p Heb immers zelf nooit een kernel hoeven update....

Btw. dat op jouw manier met die XFree86Config-4 werkt ook niet.. Maar goed ik kom hier weer op terug na kernel update.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 09:30

Blaasvis

Cidora \o/

vergeet niet dat je 'Option "Buttons" "5"' er ook moet hebben in staan ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Verwijderd

Topicstarter
Blaasvis schreef op 18 mei 2004 @ 16:28:
vergeet niet dat je 'Option "Buttons" "5"' er ook moet hebben in staan ;)
Lol tnx maar dit werkte gelukkig allemaal al. Het gaat nu echter alleen nog om het dual monitor en het geluidskaart gebeuren. Maar m'n kernel ben ik nu aan updaten dus maybe dat het zo allemaal wel gaat werken.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Voor je ALSA/geluid kan je even hier kijken: http://www.gentoo.org/doc/en/alsa-guide.xml
Het is alleen wel voor gentoo, dus je kan het niet letterlijk volgen (zoals de locaties en bestanden enzo), maar het geeft misschien wel een idee wat je moet doen bij debian.
Misschien heeft debian wel een standaard doc voor de installatie van alsa.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Topicstarter
ok.. Nu heb ik omdat van alles is mis gegaan met het complimeren van Kernel 2.6.6 alles een aantal maal opnieuw geintalleerd.
Ik had onder 2.4.18 m'n geluid werkend en m'n muis..

Nu heb ik weer kernel 2.6.6. gedaan en jahoor hij deed het.. Mijn blijschap hierover was groot maar iets wat vroeg.

1. Mijn geluid doet het niet: /dev/dsp no such device (Ik weet toch zeker dat ik de juiste heb meegebakken in de kernel).
2. Mijn muis heeft iets raars. Schiet van links naar rechts en lijkt zelf wel de linker/rechter muis te gebruiken... En soms houd dit weer op want dan doet het weer normaal.

Ow daarnaast heb ik nog even geprobeerd m'n 2de monitor aan te krijgen. Maar dat lukte ook niet.

Ik heb voor beide problemen oplossingen gezocht maar niet gevonden. Kernel 2.6.6 nog een keer en dan ook alsa erbij gedaan. (Had ik eerst niet omdat ik mijn geluidskaart module erbij zag staan (SB live!).

En voor de muis.. :S Daar kon ik niks op vinden ook niet hierbinnen dit forum/google. Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten onder welke keyword ik mijn muis mag zetten.

==
Ik heb nu weer de oude kernel gestart. En dan doen zowel het geluid als de muis het uiteraard wel gewoon
==

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 00:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. Ik heb m'n geluid dus weten te fixen. Had de verkeerde aangeklikt van de SB Live! in de kernel. M'n kernel 2.6.6 doet het dus nu bijna prima. Behalve dat ik hier een gestoorde muis heb, (het lijkt wel alsof de muis ergens anders wordt bestuurd zeg maar...)..

Daarnaast ben ik weer bezig met ht dual monitor probleem.

1: Ik heb nu staan in m'n server layout:

Screen "Screen 1" LeftOf "Screen 0"
Hier heb ik niet ook nog eens apart: Screen "Screen 0" staan.
Ik heb xinerama bij de module's neer gezet: Load "Xinerama"

Alleen nu start m'n mooie kde desktop wel.. maar geen dual monitor.

Nu moet ik wel zeggen dat de Screen 0 en Screen 1 exact het zelfde zijn. Ze roepen beide dezelfde section op voor de monitors en ook de zelfde section op voor de videodriver. Zou ik de videokaart niet 2x neer moeten zetten en daar moeten aangeven of hij videouitgang 1 of 2 moet gebruiken?

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
hoe je je muis zo f*ckedup hebt gekregen blijft voor mij een raadsel..
hier een copy van het muis gedeelte in mijn XF86Config-4
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Section "InputDevice"
    Identifier  "Configured Mouse"
    Driver      "mouse"
    Option      "CorePointer"
    Option      "Device"        "/dev/psaux"
    Option      "Protocol"      "ImPS/2"
    Option      "Emulate3Buttons"   "true"
    Option      "ZAxisMapping"      "4 5"
EndSection

wat betreft je monitoren.. RTFM!

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-01 09:14

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Is het misschien geen gek idee om heel je XF86Config hier te plaatsen of een directe link hiernaar? (Of heb ik er overheen gekeken...)
offtopic:
Type dit vanachter 2tft's met xinerama onder debian met 2.4.25

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Pagina: 1