[2003] DNS resolving houdt er na 60 minuten mee op*

Pagina: 1
Acties:

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:08
Hoi, dit is mijn eerste post en meteen een moeilijke vraag :9

Ik heb een windows server (2003 ent) met daarop Active directory, DHCP, routing en DNS draaiend.
Alles werkt prima, tot dat ik met een client meer dan (ongeveer) 60 minuten ingelogged ben. Dan werkt de DNS - zo lijkt het - niet meer. Als ik ipconfig /registerdns doe werkt alles weer gewoon... help mij!!
alvast heel erg bedankt voor de moeite!

[ Voor 4% gewijzigd door Bazz0847 op 20-05-2004 13:58 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Bazz0847
ik denk niet dat daar het probleem zit, tis echt heel vreemd maar om de zoveel minuten (lijkt willekeurig te gaan, ik zal er eens op letten) moet ik ipconfig /registerdns intikken wil ik verder kunnen werken (internet etc werkt nog wel, alleen lokale DNS werkt niet)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

heb je met je "moeilijke vraag" al wel in je eventviewer gekeken op zoek naar eventuele foutmeldingen en uitroeptekens aldaar. Verder heb je al gezocht in WOS, Google of technet?

Als een client connectie verliest met de lokale DNS server lijkt het op een client probleem. maar ik zou voor zekerheid toch de eventviewer eens uitspitten. Mocht je audit alleen op succesful staan zet dan ook failure even aan.

Meer informatie zou ook wenselijk zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door mutsje op 18-05-2004 14:43 ]

• Bazz0847
in de eventviewer staan geen warnings. Alle clients in het netwerk kennen het probleem. De DNS werkt gewoon naar behoren, alleen dus dit vreemde probleem....
Val me nou niet meteen erop aan dat ik er 'zelf ook moeite voor moet doen', want ik zit al 3-4 maanden met dit probleem en heb het halve internet al gehad.
Forums zijn er toch om elkaar te helpen, of niet dan!

overigens werkt de DNS op de server zelf wel dag en nacht naar behoren, alleen de clients hebben er problemen mee...

- ik kan met nslookup de dns aanspreken, geen probleem
- ik kan de server gewoon pingen
- wins-lookup werkt wel altijd goed, dus gewoon de computernaam invullen en ik ben er ook
- geen firewall aanwezig

[ Voor 35% gewijzigd door Bazz0847 op 18-05-2004 15:24 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Bazz0847 schreef op 18 mei 2004 @ 15:17:
in de eventviewer staan geen warnings. Alle clients in het netwerk kennen het probleem. De DNS werkt gewoon naar behoren, alleen dus dit vreemde probleem....
Val me nou niet meteen erop aan dat ik er 'zelf ook moeite voor moet doen', want ik zit al 3-4 maanden met dit probleem en heb het halve internet al gehad.
Forums zijn er toch om elkaar te helpen, of niet dan!
Daar heb je helemaal gelijk in alleen hebben wij geen glazen bol om te kijken wat je al gedaan hebt. maar goed ontopic weer.

Registeren je clients zich automatisch in DNS, heb je DHCP aanstaan ?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

mutsje schreef op 18 mei 2004 @ 15:22:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in alleen hebben wij geen glazen bol om te kijken wat je al gedaan hebt. maar goed ontopic weer.

Registeren je clients zich automatisch in DNS, heb je DHCP ingesteld dat hij de clients registreerd in DNS ?

• Bazz0847
de clients registreren zich automatich bij het aanvragen van een dhcplease. ze komen dan in de reverse-lookup zone te staan :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat het OS in je topic titel staat :)

• Bazz0847
bedankt :)

Niemand die hier een oplossing voor weet? Het is echt ontzettend vervelend als de startpagina van je netwerk na 60 minuten niet meer toegangelijk is....

Ik heb er trouwens eens op gelet, maar het is willekeurig. De tijd verschilt van enkele minuten tot (soms wel) een paar uur :?

[ Voor 33% gewijzigd door Bazz0847 op 20-05-2004 13:48 ]

• Bazz0847
Ik heb nog eens een paar uurtjes zitten rommelen, en het valt me op dat als ik ipconfig /registerdns doe alles weer werkt, maar ook als ik gewoon ipconfig /renew doe! Erg vreemd. Zou het iets met de client timeout te maken kunnen hebben?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

hoe staat je dns ingesteld?

• Bazz0847
wat moet je precies weten?

alle forward lookup zones zijn AD-integrated en ik heb reverse lookups aangemaakt voor het lokale netwerk. verder heb ik wat vreemde entry's in de forward lookup-zone staan die - zo lijkt het - iets met de AD te maken hebben (beginnen met _msdcs.)

overigens krijg ik bij het 'repairen' van de netwerkadapters (beide) de foutmelding 'Could not flush ARP cache'.....

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Bazz0847 schreef op 20 mei 2004 @ 23:53:
verder heb ik wat vreemde entry's in de forward lookup-zone staan die - zo lijkt het - iets met de AD te maken hebben (beginnen met _msdcs.)
Dat zijn dus normale zones van AD zelf. Misschien handig om je ook te verdiepen in Domain Name Server en de werking ervan. Heb je al de cache van de dns server geflushed? Als je monitoring aanzet van je DNS krijg je dan vreemde meldingen in de eventviewer van in de eventviewer van DNS.

• Bazz0847
De cache is geflushed, had ik al een aantal keren gedaan.
In de eventviewer staat wel deze warning:

The DNS server encountered a packet addressed to itself on IP address 80.57.130.xxx. The packet is for the DNS name "www.xxxxx.mine.nu.". The packet will be discarded. This condition usually indicates a configuration error.

waar ik ook niet vanaf kom, al 1000 dingen geprobeerd en gezocht op internet maar hij blijft terug komen...

• elevator
  • Niet online

elevator

Heb je misschien last van deze bug: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;830905 ? :)

• Bazz0847
Het lijkt er idd wel héél erg op ja!

Als ik dus 'clear cache' doe zou 't weer moeten werken?
Ik zal het eens testen, maar ik heb de cache al 10x gecleared. Die hotfix moet ik dus voor bellen.... Ik ga er achteraan!!
Heel erg bedankt en ik hoop dat dit de oplossing is voor het probleem!!

• elevator
  • Niet online

elevator

Je hebt je client resolver cache (ipconfig /flushdns) maar je hebt ook nog je DNS server cache :)

• Bazz0847
nu geeft hij weer problemen, deze keer op mn laptop dus ik kan nu mooi testen wanneer het weer werkt.

als ik op de server de cache leeg haal dan werkt 't nog steeds niet :S
als ik de dns server restart (stop -> start) dan werkt het ook niet.

• elevator
  • Niet online

elevator

Als je nu - als het niet werkt - een nslookup opstart en je gaat proberen je eigen zone te resolven - werkt het dan ook niet?

Verder - je hebt op je clients toch wel als enige DNS server je AD DNS server opgegeven, of heb je er toevallig meerdere opgegeven? :)

• Bazz0847
elevator schreef op 21 mei 2004 @ 16:14:
of heb je er toevallig meerdere opgegeven? :)
*kuch*

:P

nou ik denk dat ik dat maar even ga veranderen dan :P

ik kan btw wel gewoon met nslookup op de client verbinding maken met de server, maar resolven doet 'ie niet. Het lijkt idd wel of het aan de clients ligt, want op een andere client werkt het nu wel gewoon.

//edit: ik heb nu mijn DC server als enige DNS ingesteld op de dhcp :) hoop dat het iets uitmaakt!!

Hoe kan ik trouwens op de clients die 'verbindingsspecifieke DNS-achtervoegsel' weg krijgen, daar staat uit een vorige configuratie van de server (met ICS) nog 'mshome.net', en dat krijgt 'ie toegewezen van de server.

[ Voor 65% gewijzigd door Bazz0847 op 21-05-2004 16:31 ]

Pagina: 1