Ik heb voor een simpel zoekscriptje wat code geschreven die de volgende query genereert in mijn testomgeving:
Deze query ziet er nodeloos ingewikkeld uit, maar dat is nodig om de paginaindeling te laten werken. Beide SELECTS met TOP erin zijn nodig om waardes midden uit de tabel op te halen, zonder overbodige records.
Het probleem zit hem in de COUNT in de eerste subquery. Access ziet dit niet als functie, en als ik de query wil uitvoeren wordt me gevraagd een waarde in te vullen voor de 'variabele' Count. Nou zal dat vast om de een of andere reden logisch zijn, maar ik vat hem niet.
Heb het afgelopen uur op sqlcourse (1 en 2) rondgehangen, maar ik kan vinden hoe ik dit op kan lossen, alles wat ik geprobeerd heb leverde meer of andere foutmeldingen op...
Kan iemand me aanwijzen waar mijn denkfout zit?
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| SELECT TOP 25 b.onderwerp_id, o.titel, ( SELECT COUNT(*) FROM bericht WHERE onderwerp_id = o.id ) AS aantal FROM onderwerp o, bericht b WHERE o.id IN ( SELECT TOP 3 id FROM onderwerp ORDER BY id ASC ) AND ( o.id IN ( SELECT onderwerp_id FROM bericht WHERE post LIKE '%test%' ) OR o.id IN ( SELECT id FROM onderwerp WHERE titel LIKE '%test%' ) ) AND b.onderwerp_id = o.id GROUP BY aantal, b.onderwerp_id, o.id, o.titel ORDER BY b.onderwerp_id DESC |
Deze query ziet er nodeloos ingewikkeld uit, maar dat is nodig om de paginaindeling te laten werken. Beide SELECTS met TOP erin zijn nodig om waardes midden uit de tabel op te halen, zonder overbodige records.
Het probleem zit hem in de COUNT in de eerste subquery. Access ziet dit niet als functie, en als ik de query wil uitvoeren wordt me gevraagd een waarde in te vullen voor de 'variabele' Count. Nou zal dat vast om de een of andere reden logisch zijn, maar ik vat hem niet.
Heb het afgelopen uur op sqlcourse (1 en 2) rondgehangen, maar ik kan vinden hoe ik dit op kan lossen, alles wat ik geprobeerd heb leverde meer of andere foutmeldingen op...
Kan iemand me aanwijzen waar mijn denkfout zit?
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.