Toon posts:

[html] pagina met tabel openen in iframe...problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb een pagina met daarin een tabel, de tabel is 235px breed.

Nu wil ik deze pagina openen in een iframe en ik wil geen horizontale scrollbalk.
Het iframe is 250px breed, dus je (ik) zou verwachten dat er geen horizontale
scollbalk komt...maar tot mijn grote verbazing komt die er dus wel 8)7

Als ik de pagina met de tabel zo open is hij netjes 235 breed, maar open ik hem in het iframe dan is hij opeens een stuk breder |:(

Ik heb er nog geen css bijgemaakt, dus daar neemt hij ook geen maten van over.
zit het mischien in de doctype? en zo ja, welke zou ik dan moeten gebruiken.

Ben erg benieuwd naar de oplossing :*)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als er een verticale scrollbalk bij komt krijgt de pagina minder ruimte en als dat niet genoeg is voor je table komt er een horizontale balk bij. Waarom gebruik je niet een breedte van 100%?

offtopic:
En waarom post je dit niet in het goede forum? :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-05 12:11

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Heb je gedacht aan een body {margin: 0px } ?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:53

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Ja alle margins staan op 0.

@NMe84: ik krijg een Horizontale scollbalk, en ik heb buiten het iframe niks in de html staan, het iframe is 250, de tabel 235...dat zou dan toch zonder horizontale scroll moeten kunnen?

het probleem is dus dat hij niet die maat van de tabel aan houdt zodra de pagina in het iframe wordt geopend...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 12:19:

Ik heb er nog geen css bijgemaakt, dus daar neemt hij ook geen maten van over.
zit het mischien in de doctype? en zo ja, welke zou ik dan moeten gebruiken.
Het zit waarschijnlijk in je doctype.
Ik had gisteren hetzelfde probleem.

Ik vond dit met de search:
Alleen een verticale scrollbar, hoe

Dus probeer het eens met deze doctype:
code:
1
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, deze doctype gebruik ik nu al, en dat bied voor mij dus geen soelaas :s

iemand anders een suggestie?

Het gaat dus echt om het feit dat de maten van de tabel opeens niet meer aangehouden worden zodra deze wordt geopend in het iframe...

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Heb je iets online staan?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:33

André

Analytics dude

Hoe zet je de breedte van die table dan? En idd, staat er iets online?

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 10:32
Waarschijnlijk krijgt dat Iframe (mits de pagina inhoud hoogte groter is dan de hoogte van het iframe) een verticale scrollbar, de breedte van die scrollbar word dan "ingehouden" van de totale breedte van het iframe waardoor hij niet breed genoeg meer is voor zijn inhoud en er daardoor ook een horizontale scrollbar word weergegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door sjhgvr op 18-05-2004 12:54 ]

oisd.nl

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 12:36:
Ja alle margins staan op 0.

@NMe84: ik krijg een Horizontale scollbalk, en ik heb buiten het iframe niks in de html staan, het iframe is 250, de tabel 235...dat zou dan toch zonder horizontale scroll moeten kunnen?

het probleem is dus dat hij niet die maat van de tabel aan houdt zodra de pagina in het iframe wordt geopend...
Nogmaals: als je wil dat je table even breed is als je iframe dan kun je toch gewoon een breedte van 100% instellen? :?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• sjhgvr
Nogmaals: als je wil dat je table even breed is als je iframe dan kun je toch gewoon een breedte van 100% instellen? :?
Als je het dan over de breedte van de tabel hebt, dat zou moeten werken.
Bedenk alleen wel dat als er content in die tabel komt te staan de breder is dan het Iframe, dat er dan weer scrollbars gaan verschijnen.

oisd.nl

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
check de margins van je iframe es goed, dus niet alleen de body, maar ook vanuit de parent die de iframe aanroept :P

Mijn rig

Verwijderd

Topicstarter
juistem... 100% werkt niet.

Dit is een deel van de bron van de tabel:

<table width="235" height="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td width="235" height="100%" align="left" valign="top">
<p class="platzwart">dit is een test...enz..

Dit is een deel van de bron voor het iframe:

<body bgcolor="" bottommargin="0" leftmargin="0" rightmargin="0" topmargin="0" marginheight="0" marginwidth="0">
<IFRAME WIDTH="250" HEIGHT="100%" marginheight="0" marginwidth="0" name="center" hspace="0" vspace="0" SRC="index_tekst.htm" frameborder="0"></iframe> </td></td>
</body>

Het stomme is dat ik de maat van de tabel desnoods op 1 kan zetten, als ik hem dan zo bekijk is hij ook 1 breed, bekijk ik hem via het iframe, dan krijg ik alsnog een horrizontale scrollbar, dus het idee dat de maat van de verticale scrollbalk er nog af moet (daarom had ik ook 235 en 250..) gaat in dit geval niet op :/

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 13:13 . Reden: pokke R ]

• sjhgvr
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 13:09:
juistem... 100% werkt niet.

Dit is een deel van de bron van de tabel:

<table width="235" height="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td width="235" height="100%" align="left" valign="top">
<p class="platzwart">dit is een test...enz..

Dit is een deel van de bron voor het iframe:

<body bgcolor="" bottommargin="0" leftmargin="0" rightmargin="0" topmargin="0" marginheight="0" marginwidth="0">
<IFRAME WIDTH="250" HEIGHT="100%" marginheight="0" marginwidth="0" name="center" hspace="0" vspace="0" SRC="index_tekst.htm" frameborder="0"></iframe> </td></td>
</body>

Het stomme is dat ik de maat van de tabel desnoods op 1 kan zetten, als ik hem dan zo bekijk is hij ook 1 breed, bekijk ik hem via het iframe, dan krijg ik alsnog een horrizontale scrollbar, dus het idee dat de maat van de verticale scrollbalk er nog af moet (daarom had ik ook 235 en 250..) gaat in dit geval niet op :/
100% hoogte werkt natuurlijk nooit, dat zul je waarschijnlijk ook niet HTML - Valid krijgen (8> 100% breedte bedoel ik :O

Met wat ik allemaal heb zitten vertellen kun je de horizontale scroll voorkomen, vertikaal blijft... maar doe dit ens:

code:
1
<iframe frameborder="0" marginheight="0" marginwidth="0" scrolling="no"></iframe>

Op die manier onstaan er geen scrollbars :Y)

Misschien is dat wat je bedoeld ?

[ Voor 45% gewijzigd door sjhgvr op 18-05-2004 13:22 ]

oisd.nl

Verwijderd

Topicstarter
waarom zou 100% hoogte en/of breedte niet werken...

dat werkt normaal gesproken perfect, maar dat staat los van het probleem, ik heb dat deel namelijk ook al eens weggelaten en/of aangepast om te testen...

Verwijderd

Topicstarter
en scrolling=no is dus geen optie... want ik moet wel gewoon verticaal door de text kunnen fietsen :/

• sjhgvr
index.htm
code:
1
<iframe frameborder="0" marginheight="0" marginwidth="0" src="test.htm" width="250"></iframe>

en

test.htm
code:
1
2
3
4
5
<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
  <tr>
    <td> <!-- hiero je inhoud --> </td>
  </tr>
</table>

Zo makkelijk is het volgens mij >:)

[ Voor 131% gewijzigd door sjhgvr op 18-05-2004 13:30 ]

oisd.nl

Verwijderd

Topicstarter
@ DapinododiadeaL:

dat dacht ik dus ook... maar dat werkt dus *&$%*&%($*& niet...

• sjhgvr
klik hiero voor een voorbeeld
Offtopic: Letterlijk offtopic > ik moet nu gaan werken tot 23 uur :r.. ben er morgenvroeg ofzo weer... cyas

[ Voor 41% gewijzigd door sjhgvr op 18-05-2004 13:39 ]

oisd.nl

Verwijderd

Even een ander vraagje. Gebruik je toevallig IE6? Zoja, wil je dan eens kijken of je met een andere browser hetzelfde probleem hebt?

• sjhgvr
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 13:37:
Even een ander vraagje. Gebruik je toevallig IE6? Zoja, wil je dan eens kijken of je met een andere browser hetzelfde probleem hebt?
ff snel nog dan:
Als je een website maakt voor alle soort browsers.. waarom gebruik je dan geen layers ipv iframes.. iframes werken niet fatsoenlijk in anders dan IE browsers..
..tja.. met datzelfde probleem heb ik ook gezeten.. daardoor ben ik heel de site gaan herschrijven op een andere (en betere) manier.

oisd.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet er nu zelf ook vandoor, ga vanavond wel verder rommelen. in ieder geval alvast bedankt voor de hulp

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

DapinododiadeaL schreef op 18 mei 2004 @ 13:41:
[...]

ff snel nog dan:
waarom gebruik je dan geen layers ipv iframes.. iframes werken niet fatsoenlijk in anders dan IE browsers..
In welke andere browser werkt iframe niet :?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 12:38:
[...]

Het zit waarschijnlijk in je doctype.
Ik had gisteren hetzelfde probleem.

Ik vond dit met de search:
Alleen een verticale scrollbar, hoe

Dus probeer het eens met deze doctype:
code:
1
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
In een iframe zou ik GEEN doctype neerzetten, omdat je iframe dan altijd scrollbalken heeft, zowel horizontaal, als verticaal... En dat wil de topicstarter juist niet ;)

Verwijderd

GJ-tje schreef op 18 mei 2004 @ 13:52:
[...]
In een iframe zou ik GEEN doctype neerzetten, omdat je iframe dan altijd scrollbalken heeft, zowel horizontaal, als verticaal... En dat wil de topicstarter juist niet ;)
Dit mag je mij uitleggen. Want in alle bestanden die ik in een iframe laat zien hebben een doctype. En die laten alleen een scrollbar zien als het nodig is. Alleen in een IE6 zit een bugje die dat niet goed doet.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 13:59:
[...]

Dit mag je mij uitleggen. Want in alle bestanden die ik in een iframe laat zien hebben een doctype. En die laten alleen een scrollbar zien als het nodig is. Alleen in een IE6 zit een bugje die dat niet goed doet.
Als ik een doctype deed, mét URL voor HTML Transitional 4.01 dan kreeg ik in Internet Explorer en FireFox een scrollbalk :)

Later kreeg ik ze in Firefox dan wel weg, door er een overflow in CSS aan te plakken... Maar dat is meer een workaround imo...

Verwijderd

GJ-tje schreef op 18 mei 2004 @ 14:03:
[...]
Als ik een doctype deed, mét URL voor HTML Transitional 4.01 dan kreeg ik in Internet Explorer en FireFox een scrollbalk :)

Later kreeg ik ze in Firefox dan wel weg, door er een overflow in CSS aan te plakken... Maar dat is meer een workaround imo...
Daar heb je gelijk in je moet inderdaad de URI weglaten in de doctype. Maar daarom kun je nog wel een doctype mee geven waardoor de browser weet hoe hij de pagina moet weergeven.
Pagina: 1