[OC] geheugen vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik ben eerst op zoek gegaan naar een aantal topics over OC van geheugen. Ik kwam dus tot de conclusie dat DDR200 = 1:1 in de bios geldt voor (mijn) PC3200 geheugen.

Nu heb ik de FSB verhoogt naar 220 (van 200) met MP=10. [amd64-3200] en de voltages lichtelijk verhoogt.

Draait mijn geheugen nu op 220/200*400mhz=440Mhz? Maw: heeft de FSB ook invloed op het geheugen?

Nu kan ik in de bios het geheugen zetten op DDR266 > dus niet meer 1:1! Het geheugen loopt dan niet meer synchroom. Nu is het wel zo dat ik in 3dmark2001 een score haal van 800 punten hoger op die DDR266.

Ligt het nu aan mij of klopt dit gewoonweg niet?

Wanneer ik het geheugen op DDR266 zet is een aantal Mhz toch 532, niet? Lijkt mij sneller.

Temp cpu met DDR200 FSB220: stressed: 49 (hogere volts)
Temp cpu met DDR266 FSB220: stressed: 54 (hogere volts)

Wat doe ik nu goed en wat doe ik nu fout? De bedoeling is om de pc een beetje sneller te laten lopen dan origineel.

Mobo: Asus K8V SE Deluxe

Thanx

Verwijderd

Geheugen is wel afhankelijk van je fsb speed ja :) . Ten zij je het dus wel ''vast'' zet inde bios dan loopt hij niet synchroon maar a-synchroon. Je kan het beste je geheugen synchroon met je fsb mee laten lopen zo krijg je meestal de meeste performance uit je systeem.

DDR200=FSB>100
DDR266=FSB>133
DDR333=FSB>166
DDR400=FSB>200
DDR500=FSB>250

Ik betwijvel dus ook of je geheugen dus wel met ddr200 op fsb 200 loopt, maar misschien wel a-synchroon :+ . Ik zou toch nog eens een keer goed kijken en je zou het dan dus op DDR400 kunnen zetten en als je dat zou willen misschien de timings iets strakker zetten voor betere performance. Helemaal dat als je zegt dat ddr266 iets betere performance haald denk ik dat je geheugen niet echt op 200fsb loopt, anders zou hij ddr266 niet halen want dat zou dan in jou theorie (fsb=266 zijn :+ ).

• ---RRR---
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 12:18:
Geheugen is wel afhankelijk van je fsb speed ja :) . Ten zij je het dus wel ''vast'' zet inde bios dan loopt hij niet synchroon maar a-synchroon. Je kan het beste je geheugen synchroon met je fsb mee laten lopen zo krijg je meestal de meeste performance uit je systeem.

DDR200=FSB>100
DDR266=FSB>133
DDR333=FSB>166
DDR400=FSB>200*
DDR500=FSB>250

Ik betwijvel dus ook of je geheugen dus wel met ddr200 op fsb 200 loopt, maar misschien wel a-synchroon :+ . Ik zou toch nog eens een keer goed kijken en je zou het dan dus op DDR400 kunnen zetten en als je dat zou willen misschien de timings iets strakker zetten voor betere performance. Helemaal dat als je zegt dat ddr266 iets betere performance haald denk ik dat je geheugen niet echt op 200fsb loopt, anders zou hij ddr266 niet halen want dat zou dan in jou theorie (fsb=266 zijn :+ ).
* Dus ik moet mijn geheugen op DDR400 zetten wat dus 2:1 is en niet synchroon. De aanpassing van de FSB van 200 naar 220 betekent dat het geheugen automatisch meegaat van DDR400 naar DDR440.

Heb ik het nu goed??????

Hoe zet ik de timings strakker?? Welke normen moet ik hanteren??

Verwijderd

---rrr--- schreef op 18 mei 2004 @ 13:23:
[...]

* Dus ik moet mijn geheugen op DDR400 zetten wat dus 2:1 is en niet synchroon. De aanpassing van de FSB van 200 naar 220 betekent dat het geheugen automatisch meegaat van DDR400 naar DDR440.

Heb ik het nu goed??????

Hoe zet ik de timings strakker?? Welke normen moet ik hanteren??
Je snapt het niet. Als je daq leest dan weet je dat DDR geheugen: double data rate betekend. Dus fsb 200 = ddr400 (2x200 :) ). Ik zou als eerste een de faq van PMG eens doorlezen.
Daarnaast kan je de timings strakker zetten inde bios maar als je gewoon oem geheugen hebt wilt dat soms niet zo lekker. Helemaal als je je geheugen gaat overklokken dan an je dat beter maar niet doen. Daarnaast zou ik je toch echt aanraden om niet te hard van stpael te gaan want je kan wel degelijk je hardware hiermee kapot maken en zo te merken heb je nog niet genoeg kennis naar mijn mening.

Succes! :)

• ---RRR---
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 13:41:
[...]

Je snapt het niet. Als je daq leest dan weet je dat DDR geheugen: double data rate betekend. Dus fsb 200 = ddr400 (2x200 :) ). Ik zou als eerste een de faq van PMG eens doorlezen.
Daarnaast kan je de timings strakker zetten inde bios maar als je gewoon oem geheugen hebt wilt dat soms niet zo lekker. Helemaal als je je geheugen gaat overklokken dan an je dat beter maar niet doen. Daarnaast zou ik je toch echt aanraden om niet te hard van stpael te gaan want je kan wel degelijk je hardware hiermee kapot maken en zo te merken heb je nog niet genoeg kennis naar mijn mening.

Succes! :)
Ik heb idd nog niet genoeg kennis, maar daarvoor heb ik dit topic geopend. :)

(ik vind ook die faq niet)

mijn vraag is alleen hoe ik dat geheugen nu in de bios moet instellen. De opties zijn:

MEMCLOCK to CPU Ratio
1:1 = ddr200 (standaard)
4:3 = ddr266
3:2
5:3 = ddr333
2:1 = ddr400

FSB staat nu op 220
Geheugen is "Dimm Inf/Apacer 512MB PC3200 400MHz CL3"

Hoe moeten de timings dan staan? (is dit de CAS latency in de bios?)

Verwijderd

---rrr--- schreef op 18 mei 2004 @ 13:59:

mijn vraag is alleen hoe ik dat geheugen nu in de bios moet instellen. De opties zijn:

MEMCLOCK to CPU Ratio

FSB staat nu op 220
Waar haal je die Ratio's vandaan?? :?
100MHz (dat is DDR200) geheugen loopt namelijk helemaal niet synchroon met een FSB van 200MHz.
200MHz (dat is DDR400) geheugen loopt dus wel synchroon met een FSB van
200MHz.

De faq: Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 15:20 ]

Verwijderd

---rrr--- schreef op 18 mei 2004 @ 13:59:
[...]

Ik heb idd nog niet genoeg kennis, maar daarvoor heb ik dit topic geopend. :)

(ik vind ook die faq niet)

MEMCLOCK to CPU Ratio

FSB staat nu op 220
Geheugen is "Dimm Inf/Apacer 512MB PC3200 400MHz CL3"

Hoe moeten de timings dan staan? (is dit de CAS latency in de bios?)
Als je CAS3 geheugen hebt en je laat het dan straks op fsb 220 lopen in plaats van hij ''echt'' kan namelijk 200 zou ik maar niet aan de latencys zitten (o.a. cas latencys ja ;) ). Ik hoop zelfs dat dat geheugen reepje de 220 haald want niet al het PC3200 geheugen haalt dat!

Succes ermee...en je hebt nog redelijk wat leesvoer te gaan :)

• ---RRR---
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 15:19:
[...]
Waar haal je die Ratio's vandaan?? :?
100MHz (dat is DDR200) geheugen loopt namelijk helemaal niet synchroon met een FSB van 200MHz.
200MHz (dat is DDR400) geheugen loopt dus wel synchroon met een FSB van
200MHz.

De faq: Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)
Die haal ik uit de bios van de Asus K8V SE Deluxe en staan ook zo in het boekje. Nu heb ik net ergens anders gelezen dat als ik hem op 2:1 zet het geheugen synchroom heb lopen.

Dus we zetten hem strax als ik thuiskom op 2:1 DDR400.
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 15:49:
[...]
Als je CAS3 geheugen hebt en je laat het dan straks op fsb 220 lopen in plaats van hij ''echt'' kan namelijk 200 zou ik maar niet aan de latencys zitten (o.a. cas latencys ja ;) ). Ik hoop zelfs dat dat geheugen reepje de 220 haald want niet al het PC3200 geheugen haalt dat!

Succes ermee...en je hebt nog redelijk wat leesvoer te gaan :)
Wat het leecvoer betreft: ik ben al de hele dag op zoek naar mijn vraag en krijg steeds meer antwoorden etc. Gaat dus al de goede kant op ;)

Ik ga even zoeken op de site van apacer wat de timings zijn. Ik denk dat ik die maar moet nemen dan. Of moet je ze juist anders instellen bij een FSB van 220 (en strax met betere cooling 230 of 240).

---

Ik vind alleen dit:
PC3200
184pin DIMM, 200pin SODIMM
128MB/256MB/512MB
x64bit, x72bit, TSOP
2.5V CL3

PC2700
184pin DIMM, 184pin Reg. DIMM, 200pin SODIMM
128MB/256MB/512MB/1GB
x64bit, x72bit, TSOP, BGA
2.5V CL2, CL2.5

PC2100
184pin DIMM, 184pin Reg. DIMM, 200pin SODIMM
128MB/256MB/512MB/1GB/2GB
x64bit, x72bit, TSOP, BGA
2.5V CL2, CL2.5

[ Voor 13% gewijzigd door ---RRR--- op 18-05-2004 16:07 ]

Verwijderd

---rrr--- schreef op 18 mei 2004 @ 15:58:
[...]

Die haal ik uit de bios van de Asus K8V SE Deluxe en staan ook zo in het boekje. Nu heb ik net ergens anders gelezen dat als ik hem op 2:1 zet het geheugen synchroom heb lopen.

[...]

Wat het leecvoer betreft: ik ben al de hele dag op zoek naar mijn vraag en krijg steeds meer antwoorden etc. Gaat dus al de goede kant op ;)

Ik ga even zoeken op de site van apacer wat de timings zijn. Ik denk dat ik die maar moet nemen dan. Of moet je ze juist anders instellen bij een FSB van 220 (en strax met betere cooling 230 of 240).
als je je FSB op 220 zet en je geheugen op DDR400, wordt je geheugen over het algemeen een btje meegetrokken (waarschijnlijk gaat het niet exact 1:1 lopen, maar op een paar MHz-en wel).
Zo is het tenminste bij mijn mobo, ik weet niet cker hoe het zit bij die van jou :P

Verwijderd

Timings zullen nu op auto staan. Dit zal neit te strak zijn maar als je met dat geheugen op fsb 220 gaat werken zou ik ook maar niks aan je timings doen voordat je allemaal BSOD's (blue screen of death=foutmelding in/voor windows :+ voordat je het niet weet) krijgt.
Ik denk dat misschien je cpu etc. wel verder wilt met betere koeling maar dan is het mogelijk dat je geheugen niet harder wilt en dat je het dan a-synchroon moet laten lopen. Bij het socket A platform was dit nogal irritant want dan kreeg je doordat je geheugen het niet trok haast geen performance boost. Maar bij de AMD A64 zit de geheugencontroller in de processor dus zul je eral wat midner last van hebben al hoewel synchroon laten lopen sneller is!

FSB=220 en als je dan het synchroon laat meelopen wordt je geheugen dus DDR440 en anders als je het vast zet op ddr400 blifjt het daarop staan (en gaat niet stiekem meekruipen :o )

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 16:10 ]

• ---RRR---
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 16:09:
Timings zullen nu op auto staan. Dit zal neit te strak zijn maar als je met dat geheugen op fsb 220 gaat werken zou ik ook maar niks aan je timings doen voordat je allemaal BSOD's (blue screen of death=foutmelding in/voor windows :+ voordat je het niet weet) krijgt.
Ik denk dat misschien je cpu etc. wel verder wilt met betere koeling maar dan is het mogelijk dat je geheugen niet harder wilt en dat je het dan a-synchroon moet laten lopen. Bij het socket A platform was dit nogal irritant want dan kreeg je doordat je geheugen het niet trok haast geen performance boost. Maar bij de AMD A64 zit de geheugencontroller in de processor dus zul je eral wat midner last van hebben al hoewel synchroon laten lopen sneller is!

FSB=220 en als je dan het synchroon laat meelopen wordt je geheugen dus DDR440 en anders als je het vast zet op ddr400 blifjt het daarop staan (en gaat niet stiekem meekruipen :o )
En wat als ik nu 2 latjes van pc3500 koop. Die lopen toch al op een hogere Mhz. Dan kan ik dus zonder problemen met het geheugen de FSB op 230 of 240 zetten en het geheugen hierop synchroon laten lopen?

Wat de BSOD betreft: de bios reset zich automatisch wanneer er een booterror optreedt. Zegt het boekje althans.

Moet ik trouwens de AGP en PCI locken?? Of is hiervan de snelheid in te stellen? Dus bijvoorbeeld evenredig met FSB=210 of 230 of zo?

Verwijderd

---rrr--- schreef op 18 mei 2004 @ 16:21:
[...]

En wat als ik nu 2 latjes van pc3500 koop. Die lopen toch al op een hogere Mhz. Dan kan ik dus zonder problemen met het geheugen de FSB op 230 of 240 zetten en het geheugen hierop synchroon laten lopen?

Wat de BSOD betreft: de bios reset zich automatisch wanneer er een booterror optreedt. Zegt het boekje althans.

Moet ik trouwens de AGP en PCI locken?? Of is hiervan de snelheid in te stellen? Dus bijvoorbeeld evenredig met FSB=210 of 230 of zo?
Ja, met PC3500 kom je verder :) . Bios reset zich gelukkig dan voor jou snel maar een BSOD is al na de boot. Dus als je windows in wilt komen (meestal dan) tenzij je het echt veel te strak hebt staan :) .
Op jou bord kan je dacht ik niet de AGP en PCI locken jammer genoeg, dus zul je niet heel ver moeten gaan met je FSB want dan zou je HD eens voer zijn nek kunnen gaan. Je kan als je de FAQ hebt gelezen etc. er vanuit gaan dat alles het wel doet op je pci speed tot 40mhz, daarna zou je corrupte data etc. kunnen krijgen weigerende kaarten. De meeste VGA kaarten doen niet zo snel moeilijk bij een hogere AGP speed maar het helpt voor hen geen kont qua performance ;)

• ---RRR---
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 16:50:
[...]

Ja, met PC3500 kom je verder :) . Bios reset zich gelukkig dan voor jou snel maar een BSOD is al na de boot. Dus als je windows in wilt komen (meestal dan) tenzij je het echt veel te strak hebt staan :) .
Op jou bord kan je dacht ik niet de AGP en PCI locken jammer genoeg, dus zul je niet heel ver moeten gaan met je FSB want dan zou je HD eens voer zijn nek kunnen gaan. Je kan als je de FAQ hebt gelezen etc. er vanuit gaan dat alles het wel doet op je pci speed tot 40mhz, daarna zou je corrupte data etc. kunnen krijgen weigerende kaarten. De meeste VGA kaarten doen niet zo snel moeilijk bij een hogere AGP speed maar het helpt voor hen geen kont qua performance ;)
PCI is standaar toch 33 Mhz toch?

Dus als ik de FSB verhoog dan kan dit tot maximaal 242. (200/33*40). Dus ik kan gaan tot ongeveer FSB=240.

Ligt het ook aan het type HD tot hoever je kan gaan? Ik heb een maxtor 120gb-7200rpm-8mb.

Of zijn er HD-s die beter bestand zijn tegen een OC van de FSB?

[ Voor 26% gewijzigd door ---RRR--- op 18-05-2004 17:04 ]

Verwijderd

---rrr--- schreef op 18 mei 2004 @ 16:58:
[...]

PCI is standaar toch 33 Mhz toch?

Dus als ik de FSB verhoog dan kan dit tot maximaal 242. (200/33*40). Dus ik kan gaan tot ongeveer FSB=240.

Ligt het ook aan het type HD tot hoever je kan gaan? Ik heb een maxtor 120gb-7200rpm-8mb.

Of zijn er HD-s die beter bestand zijn tegen een OC van de FSB?
SATA schijven schijnen minder ver te gaan en hanteer nou maar die 40mhz :) ook voor je andere kaarten is dat fijn. Als je bijvoorbeeld super hoog gaat gaan er soms dingen uittvallen (zoals USB etc.)

Dus de PCI is normaal 33mhz en zoals jij de berekening al uitvoerd kan je dus tot ongeveer 242mhz als de rest van je systeem dat ook wilt (geheugen en adnere onderdelen en antuurlijk hoe hard je cpu wilt (met vcore verhoging etc.)

Ik wens je succes met OC'en en hoop graag de resultaten te zien. :)

• ---RRR---
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 17:01:
[...]

SATA schijven schijnen minder ver te gaan en hanteer nou maar die 40mhz :) ook voor je andere kaarten is dat fijn. Als je bijvoorbeeld super hoog gaat gaan er soms dingen uittvallen (zoals USB etc.)

Dus de PCI is normaal 33mhz en zoals jij de berekening al uitvoerd kan je dus tot ongeveer 242mhz als de rest van je systeem dat ook wilt (geheugen en adnere onderdelen en antuurlijk hoe hard je cpu wilt (met vcore verhoging etc.)

Ik wens je succes met OC'en en hoop graag de resultaten te zien. :)
De AGP is dan standaard 66 Mhz als ik me goed herinner. Dus de ati9600xt kan zonder problemen doordraaien dan. Ik kan ook het aantal volts van de AGP verhogen in de bios (1,5 en 1,7)

Hoe hoog moet ik het voltage (voor de stabiliteit) van de cpu zetten bij:
FSB=220
FSB=230
FSB=240
Rekening houdend met een goede koeling natuurlijk.

Tevens kan de DDR voltages worden opgeschroeft.

[de agp, ddr, vlink voltages staan nu al op het hoogst]

Verwijderd

---rrr--- schreef op 18 mei 2004 @ 17:05:
[...]

De AGP is dan standaard 66 Mhz als ik me goed herinner. Dus de ati9600xt kan zonder problemen doordraaien dan. Ik kan ook het aantal volts van de AGP verhogen in de bios (1,5 en 1,7)

Hoe hoog moet ik het voltage (voor de stabiliteit) van de cpu zetten bij:
FSB=220
FSB=230
FSB=240
Rekening houdend met een goede koeling natuurlijk.

Tevens kan de DDR voltages worden opgeschroeft.

[de agp, ddr, vlink voltages staan nu al op het hoogst]
Je mobo is nou niet echt super om te OC'en de Nforce3 250 is daar stukken beter in (meer opties) ik schat de kans ook klein in dat je heel ver komt tenzij je wat mods uitvoerd zodat je hogere voltages kan geven aan je onderdelen. We hebben groot OC topic daar kun je zelf vinden hoe hard het een en ander gaat. (in DOC dus ;) ) en zoek zelf nu even verder aub je lurkt wel heer erg :9

[rml][ OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 4[/rml]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 17:12 ]

• ---RRR---
Ik heb een ander vraagje,

Kan in mijn moederbord welke maximaal pc3200 ondersteund pc3700 in worden gezet?

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-02 17:31
Ja.. memory is altijd backwards compatible. Het kan dus altijd op langzamere snelheden lopen.

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Je stelt echt uberveel vragen welke je volgens mij allemaal in de faq kunt vinden. Er heeft iemand je een link naar de faq gegeven maar nog klopt er allemaal nix van van wat je allemaal zegt dus je hebt de faq volgens mij nog niet eens gelezen. Lees de faq eens helemaal door zou ik zeggen. Dan kom je een heel eind verder ;)

Verwijderd

Ik zou stoppen met overclocken en eerst een heleboel OC faq's en dergelijk gaan lezen, als ik dit lees zie ik een opgeblazen systeem waiting to happen.
Zeker met voltages spelen moet je mee uitkijken.

240 FSB is niet zomaar een overclockje wat je eventjes doet, daarvoor heb je naast goede koeling, ook goede hardware nodig. Je mag blij zijn als het geheugen wat je nu hebt de 220 haalt. De via chipset op jouw moederbord is niet bij uitstek geschikt voor overclocking. En met een 240 mhz fsb heb je een goede kans dat je je geheugen sloopt en je pci-bus te snel word met schade tot bv. je HD tot gevolg.

Geheugen met hogere ratings (bv pc3700) is gewoon pc3200 geheugen waarvan de fabrikant zegt dat het gegarandeerd overgeklokt kan worden btw, dus je zult je pc moeten overklokken om daadwerkelijk het ram als pc3700 te laten lopen.

synchroon betekent gelijk, en dus 1:1, als je dan 200mhz fsb hebt, is je geheugen klok ook 200mhz (wat dus DDR400 betekent)

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 18:21:
Ik zou stoppen met overclocken en eerst een heleboel OC faq's en dergelijk gaan lezen, als ik dit lees zie ik een opgeblazen systeem waiting to happen.
Zeker met voltages spelen moet je mee uitkijken.

240 FSB is niet zomaar een overclockje wat je eventjes doet, daarvoor heb je naast goede koeling, ook goede hardware nodig. Je mag blij zijn als het geheugen wat je nu hebt de 220 haalt. De via chipset op jouw moederbord is niet bij uitstek geschikt voor overclocking. En met een 240 mhz fsb heb je een goede kans dat je je geheugen sloopt en je pci-bus te snel word met schade tot bv. je HD tot gevolg.
Misschien had jij ook wat achtergrond informatie moeten zoeken voordat je dit schreef.

De 240MHz HTT is goed te halen op een Asus K8V. Ik heb zelf dit ding ook gehad en bij mij deed ie rond de 260Mhz. Je hebt gelijk dat je HD corrupt kan raken, maar blijvende schade doet het niet. Het is een kwestie van windows opnieuw installeren.
Het goede koeling dan, alleen je cpu moet gekoelt worden, maar ik denk dat de 2400MHz op lucht wel te doen is. De "northbridge" werd bij mij niet eens warm, misschien daar een fannetje opleggen.
synchroon betekent gelijk, en dus 1:1, als je dan 200mhz fsb hebt, is je geheugen klok ook 200mhz (wat dus DDR400 betekent)
Ook hier heb je het mis. De ts heeft gelijk. Doordat de Asus bios in DDR snelheden rekent is 2:1 gelijk aan 200Mhz op het geheugen en 200MHz HTT. Als je de HTT gaat verhogen loopt dit netjes gelijk op. Wanneer je het 1:1 in zou stellen draait je geheugen maar 100MHz en dat willen we dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Syngrow op 13-06-2004 18:51 ]

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Verwijderd

ik ben geen expert wat betreft de Asus K8V,
maar wat ik wel duidelijk zie is dat de TS aan het prutsen is, en dat als ie niet uitkijkt hij z'n comp gaat slopen.

en dat jij de 240HTT kan halen betekent niet dat iedereen dat kan, want het is duidelijk dat jij WEL weet waar je mee bezig bent.
hoe dan ook, ik zeg alleen dat die via chipset niet bij uitstek geschikt is voor overclocken, niet dat ie SLECHT overklokt.
quote:

Ook hier heb je het mis. De ts heeft gelijk. Doordat de Asus bios in DDR snelheden rekent is 2:1 gelijk aan 200Mhz op het geheugen en 200MHz HTT. Als je de HTT gaat verhogen loopt dit netjes gelijk op. Wanneer je het 1:1 in zou stellen draait je geheugen maar 100MHz en dat willen we dus niet.
zoals al zeg, ik ben geen expert wat betreft de Asus K8V :) persoonlijk vind ik dit eigenlijk gewoon raar en onlogisch, maar als het zo is, dan is het zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 18:52 ]

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 18:49:
ik ben geen expert wat betreft de Asus K8V,
maar wat ik wel duidelijk zie is dat de TS aan het prutsen is, en dat als ie niet uitkijkt hij z'n comp gaat slopen
Nou, dat slopen zal wel meevallen, en van fouten leer je. Het enigste wat er eigenlijk kan gebeuren is dat z'n windowsinstallatie corrupt raakt. Want de hij is nog niet zover dat ie ook met vmods aan de gang gaat. De bios van de Asus K8V gaat tot 1,7v vcore, en daar sterft je cpu niet aan. De Asus is bij mij zelfs het bord geweest die juist geen cpu's gedood heeft :X

De vdimm tot 2,8 en dat is ook geen enkel probleem voor het geheugen. En van een beetje overclocken gaat het niet stuk. Wel ben ik het met je eens dat 240 1:1 een beetje hoog gegrepen is. Zelfs mijn vroegere Mushkin BH-5 deed dat niet op 2,8v ;)
en dat jij de 240HTT kan halen betekent niet dat iedereen dat kan, want het is duidelijk dat jij WEL weet waar je mee bezig bent
Jawel, ik ben van mening dat het bij iedere K8V te halen is, alleen of het de topicstarter het ook lukt...
Het is gewoon een kwestie van vanalles proberen.
zoals al zeg, ik ben geen expert wat betreft de Asus K8V :) persoonlijk vind ik dit eigenlijk gewoon raar en onlogisch, maar als het zo is, dan is het zo.
Ben ik volledig met je eens, inderdaad een rare constructie maar zo zit het wel :)

Om nog wat nuttigs van m'n post voor de topicstarter te maken:

Probeer je geheugen eens op 5:3 te zetten en dan je vcore op 1,6v. Ga dan langzaam van de 220MHz HTT (dat kon ie, iig dat schreef je) naar de 240. Als ie op een bepaalt punt problemen gaat geven met pifast/corruptie van windows/vgakaart die flipt dan zit je aan z'n max.
Blijf altijd de temperatuur van je processor in de gaten houden. Rond de 60 graden stressed is toch wel de max. (stress je cpu d.m.v bijvoorbeeld Sisoft Sandra's burn-in wizzard)

De timings van je geheugen gewoon op auto laten staan aangezien CL3 geheugen niet echt als enorm goed mem bekend staat

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• ---RRR---
Syngrow schreef op 13 juni 2004 @ 19:02:
[...]

De vdimm tot 2,8 en dat is ook geen enkel probleem voor het geheugen. En van een beetje overclocken gaat het niet stuk. Wel ben ik het met je eens dat 240 1:1 een beetje hoog gegrepen is.

Probeer je geheugen eens op 5:3 te zetten en dan je vcore op 1,6v. Ga dan langzaam van de 220MHz HTT (dat kon ie, iig dat schreef je) naar de 240. Als ie op een bepaalt punt problemen gaat geven met pifast/corruptie van windows/vgakaart die flipt dan zit je aan z'n max.
Blijf altijd de temperatuur van je processor in de gaten houden. Rond de 60 graden stressed is toch wel de max.

De timings van je geheugen gewoon op auto laten staan aangezien CL3 geheugen niet echt als enorm goed mem bekend staat
1:1 doet het geheugen het goed tot 450 mhz, daarna worden de benches lager en heb ik bootproblemen.

Het geheugen op 5:3 betekent dat het systeempie niet meer synchroom loopt. Dus als ik dit wil opvangen door de fsb verder te verhogen behaal ik niet veel prestatiewinst.

De temperatuur van de cpu op fsb220 is stressed 45-50 graden en idle 30-35. Die 60 graden is nog niet bereikt!

Hoe zie/meet ik corruptie van windows? Wat the hell is pifast? (net gedownload maar snap er geen hol van, allemaal rare vragen en zo). Flippende videokaart? Bedoel je artifacts?

Door het geheugen terug te klokken heb ik de cpu getest op fsb250. Dit zonder zichtbare problemen. Omdat het geheugen nu de bottleneck is wil ik er ander geheugen in plaatsen. Asus heeft een lijstje waarin geheugentypes staan die worden ondersteunend. Dit betreft enkel pc3200 geheugen en daar schiet ik dus niks mee op.

Ik heb de volgende geheugenmodules kunnen vinden in pricewatch, hieruit wil ik dus ook kiezen. Voorwaarden aan het geheugen: Stabiliteit, performance, klokbaar tot 460 mhz, ongeveer 300 euro. Welk geheugen kan ik het beste nemen en welke vallen in ieder geval af?

PC3700
1GB PC3700 DDR CL3 (Kingston HyperX) € 341,-

512MB PC3700 DDR CL2 (Kingston HyperX) € 176,-
512MB PC3700 DDR CL3 (Corsair CMX512-3700) € 146,-
512MB PC3700 DDR CL3 (Corsair CMX512-3700PT) € 146,-
512MB PC3700 DDR CL3 (Corsair CMX512-3700PT) € 169,-
512MB PC3700 DDR CL3 (Kingston HyperX KHX3700/512) € 127,-
512MB PC3700 DDR Corsair Heatspead € 150,-
512MB PC3700 DDR Corsair Platinum Heatspead € 140,-
512MB PC3700 DDR Corsair TWINX ( 2 x 256MB) Heatspead € 154,-
512MB PC3700 DDR Corsair TWINX ( 2 x 256MB) Platinum Heatspead € 152,-

512MB x 2 (1GB) PC3700 DDR (Corsair TWINX Platinum) € 275,-
512MB x 2 (1GB) PC3700 DDR CL2 (Kingston HyperX KHX3700K2/1G) € 379,-
512MB x 2 (1GB) PC3700 DDR CL3 (Corsair TWINX 1024-3700) € 276,-
512MB x 2 (1GB) PC3700 DDR CL3 (Corsair TWINX1024-3700) € 276,-
512MB x 2 (1GB) PC3700 DDR CL3 (Corsair TWINX1024-3700PT) € 318,-
512MB x 2 (1GB) PC3700 DDR CL3 (Corsair TWINX1024-3700PT) € 287,-
512MB x 2 (1GB) PC3700 DDR CL3 (Kingston HyperX, KHX3700K2/1G) € 359,-

PC4000
512MB PC4000 DDR CL 3, Adata € 132,-
512MB PC4000 DDR CL2 (Kingston HyperX) € 162,-
512MB PC4000 DDR CL2,5 (Twinmos Twister Series) € 140,-
512MB PC4000 DDR CL3 (Corsair CMX512-4000) € 139,-
512MB PC4000 DDR CL3 (Corsair CMX512-4000Pro) € 147,-
512MB PC4000 DDR CL3 (Corsair CMX512-4000PRO) € 158,-
512MB PC4000 DDR CL3 (Corsair CMX512-4000PT) € 136,-
512MB PC4000 DDR CL3 (Transcend) € 159,-

512MB x 2 (1GB) PC4000 DDR (Corsair TWINX PRO) € 317,-
512MB x 2 (1GB) PC4000 DDR CL3 (Corsair TWINX 1024-4000) € 278,-
512MB x 2 (1GB) PC4000 DDR CL3 (Corsair TWINX 1024-4000PT) € 154,-
512MB x 2 (1GB) PC4000 DDR CL3 (Corsair TWINX1024-4000) € 289,-
512MB x 2 (1GB) PC4000 DDR CL3 (Corsair TWINX1024-4000PRO) € 312,-
512MB x 2 (1GB) PC4000 DDR CL3 (Kingston HyperX KHX4000K2/1G) € 318,-
512MB x 2 (1GB) PC4000 DDR CL3 (TWINX1024-4000PT) € 277,-
512MB x 2 (1GB) PC4000 DDR, CAS2.5, GEIL Ultra SeriesDC € 317,-

PC4200
1GB PC4200 DDR (GeIL Ultra) € 325,-

512MB x 2 (1GB) PC4200 DDR, GEIL Ultra SeriesDC € 315,-

Ik weet dat ik veel vragen stel maar ik wil geen blijvende schade aanrichten aan mn pc-tje. ;) Ik ben met alles heel rustig begonnen maar je moet het toch ooit een x leren he :/

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
Waarom geen PC3200????

Als je PC3200 Corsair TwinX low latency memory neemt zal je pc ook wel een stuk beter draaien, ivm veel strakkere timings. De 250FSB valt daar ook wel mee te halen.

Over het algemeen is TwinMos en Kingston geheugen wel o.k. Als je egt hard wilt gaan is Corsair, Mushkin, OCZ misschien GeiL meestal beter. Je moet dan opletten op de timings vooral CL2/CL2.5/CL3 maakt veel uit. Je zal wel zien dat low latency(strakke timings) memory een stuk duurder is.

Hogere PC4000 kan misschien wel gegarandeerd hogere mhz halen, maar dat zegt niet alles.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit topic loopt nu toch wel uit op een wat moet ik kopen vraag, in combinatie met wat vragen die letterlijk in verschillende faqs beantwoord worden.

Gewoon eerst wat onderzoek plegen, dan kun je dit allemaal makkelijk zelf oplossen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.