Toon posts:

[XP] MBR beschadigd*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb Windows XP geïnstalleerd op een computer waar Windows '98 al opstond. Ik heb niet geupgrade, maar XP er op een nieuwe harde schijf gezet (de d-schijf, een slave). Toen heb ik geprobeerd de schijf met Windows '98 te formatteren. Dit lukte niet. Toch zette ik door en met een opstartdiskette kreeg ik het toch voor elkaar.

Helaas voor mij, toen ik de computer opstartte bleef hij hangen en kon hij niet booten. Hij gaf een foutmelding dat hij diskette beschadigd was. Dit terwijl ik de floppy niet als bootdevice aan had staan. Doe ik dat wel dan start hij prima op van een opstartdiskette. fdisk /mbr heb ik ook gebruikt. Maar ondanks dat ik geen foutmelding krijg lost dit het probleem niet op.

Verder heb ik nog de originele Windows XP cdrom waarvan ik kan booten.

Iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen?

Bij voorbaat dank!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-04 12:31

n00bs

Het is weer Zomer!

Uhm zet je XP disk als master en je 98 HDD als slave. Dan in XP naar disk management en die slave disk formatten ;)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
fdisk /mbr gooit je Master Boot Record LEEG.

Je moet even opstarten van je Windows CD en op "R" drukken (repair). Vervolgens het commando fixmbr gebruiken :)

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 00:21
Als je boot van de WindowsXP cd kies dan voor Reparatie of iets dergelijks. En met een commando (fixboot uit m'n hoofd) kun je je MBR fixen.

..:: ::..

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:38

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

wat meer info over hardware zou mooi zijn

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 00:21
Danny666 schreef op 18 mei 2004 @ 11:40:
wat meer info over hardware zou mooi zijn
Dit probleem heeft imo weinig te maken met de gebruikte hardware. Het is iets wat op elke computer gelijk is.

..:: ::..

Verwijderd

Topicstarter
n00bs schreef op 18 mei 2004 @ 11:39:
Uhm zet je XP disk als master en je 98 HDD als slave. Dan in XP naar disk management en die slave disk formatten ;)
XP staat inmiddels als master, 98 hdd ligt er uit. Vanaf '98 hdd kan hij ook niet booten.

Verwijderd

Topicstarter
sdomburg schreef op 18 mei 2004 @ 11:39:
fdisk /mbr gooit je Master Boot Record LEEG.

Je moet even opstarten van je Windows CD en op "R" drukken (repair). Vervolgens het commando fixmbr gebruiken :)
tanx.. :) ga ik doen merci!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat het OS in je topic titel staat. Probeer hier voortaan ook zelf op te letten aub :)

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

fdisk /mbr gooit niets leeg.
Het installeert een master boot loader.

De master boot loader die fdisk (of windows) installeert kijkt wat de actieve primaire partitie is en gaat vanaf daar verder met booten.
Dus zet de partitie waar winxp op staat op actief en het werkt weer.

//Bij lilo of de FreeBSD loader gebeurt er iets anders, maar dat terzijde.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 11:43:
[...]

XP staat inmiddels als master, 98 hdd ligt er uit. Vanaf '98 hdd kan hij ook niet booten.
Hij hoeft toch ook niet te booten vanaf die 98 disk wat ik begreep uit jouw verhaal :?
Als XP op master staat kan je toch vanaf je XP disk booten... en met het disk management van XP kan je partities aanmaken en verwijderen etc.

En anders gewoon de MBR fix doen op je 98 HDD. Alleen ik had het idee dat je eigenlijk alleen nog met XP ging werken en daarom je 98 disk toch wilde formatten :)

Verwijderd

Topicstarter
irondog schreef op 18 mei 2004 @ 11:45:
fdisk /mbr gooit niets leeg.
Het installeert een master boot loader.

De master boot loader die fdisk (of windows) installeert kijkt wat de actieve primaire partitie is en gaat vanaf daar verder met booten.
Dus zet de partitie waar winxp op staat op actief en het werkt weer.

//Bij lilo of de FreeBSD loader gebeurt er iets anders, maar dat terzijde.
Op dit moment ben ik nog op mijn werk, ik heb dus nog niets uitgeprobeerd.
Ik heb gister echter fdisk /mbr gedaan maar dit veranderde niets. Hij gaf ook geen foutmelding hij ging gewoon weer terug naar c:\

Verwijderd

Topicstarter
n00bs schreef op 18 mei 2004 @ 11:51:
[...]

Hij hoeft toch ook niet te booten vanaf die 98 disk wat ik begreep uit jouw verhaal :?
Als XP op master staat kan je toch vanaf je XP disk booten... en met het disk management van XP kan je partities aanmaken en verwijderen etc.

En anders gewoon de MBR fix doen op je 98 HDD. Alleen ik had het idee dat je eigenlijk alleen nog met XP ging werken en daarom je 98 disk toch wilde formatten :)
Nee, hij moet vanaf XP booten. De XP schijf staat op master maar hij geeft de melding "kan diskette niet lezen" of iets dergelijks, zelfs als de floppy uit het bootmenu is gehaald en alles op booten vanaf ide staat. De win '98 is er inmiddels uit, nadat ik die geformatteerd had via opstartdiskette kon hij daarvan ook niet meer booten (=logisch).

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Kan diskette niet lezen is standaard wanneer je boot record beschadigd is. Maar boot die nu wel nu die ene schijf geformat is?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Proberen Fixmbr uit te voeren (vanuit de reparatieconsole dus...), vervolgens fixboot en dan chkdsk /p (dacht ik... Maar als je chkdsk uitvoert zegtie wel wat je moet intikken om een controle/reparatie te forceren), misschien dat je dan meer geluk hebt...

Verwijderd

Als je op je eerste (physieke) schijf 98 had en op je tweede XP dan maakt XP gebruik van de boot loader van 98. Op zich geen probleem totdat er iets met de 98 schijf gebeurt (format of zo ;) ). Op dat moment kan je XP dus ook niet meer booten.
Als je de schijven nu omzet (eerste slave, tweede master) en je doet een repair vanaf de XP cd dan wordt er een nieuwe boot loader aangemaakt op je XP schijf. Probleem opgelost.

Windows boot loader wilt altijd vanaf de eerste schijf binnen de eerste 8GB booten. Iets anders accepteerd ie simpelweg niet. Dat betekend overigens niet dat je windows ook op die eerste schijf moet staan of dat ie binnen de eerste 8GB moet vallen. Alleen je boot loader moet voldoen aan die eisen.
Als je extra info hierover wilt moet je eens kijken op http://www2.arnes.si/~fkomar/xosl.org/home.html
De documentatie (FAQ) is lichtelijk verouderd (xp is nog onbekend) maar de uitleg is ontzettend goed.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 14:25 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Die schijven had die al omgezet ;) zei ik in het begin al (zonder jou mooie uitleg that is :) )

Verwijderd

Topicstarter
n00bs schreef op 18 mei 2004 @ 14:14:
Kan diskette niet lezen is standaard wanneer je boot record beschadigd is. Maar boot die nu wel nu die ene schijf geformat is?
nee.. daar staat niets meer op..

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op 18 mei 2004 @ 14:15:
Proberen Fixmbr uit te voeren (vanuit de reparatieconsole dus...), vervolgens fixboot en dan chkdsk /p (dacht ik... Maar als je chkdsk uitvoert zegtie wel wat je moet intikken om een controle/reparatie te forceren), misschien dat je dan meer geluk hebt...
Ik heb fixmbr gedaan daarna fixboot en daarna chkdsk /p geen fouten. Wanneer ik de computer opnieuw opstart zegt hij NTLDR is missing press enter to restart.. Kortom het helpt niet. Is hier ook nog een oplossing voor?

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-05 12:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Misschien een handige oplossing om windows opnieuw te installen? Scheelt een hoop gezeik, en je register is weer lekker opgeschoont, ofwel je pc is weer lekker snel :)

Tis maar een tip hoor :P :9

Professioneel Heftruck Syndroom

Verwijderd

Topicstarter
NeFoRcE schreef op 18 mei 2004 @ 18:03:
Misschien een handige oplossing om windows opnieuw te installen? Scheelt een hoop gezeik, en je register is weer lekker opgeschoont, ofwel je pc is weer lekker snel :)

Tis maar een tip hoor :P :9
ik heb net alles geïnstalleerd. Als er een remedie is, scheelt mij dat uren

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 18:07:
[...]

ik heb net alles geïnstalleerd. Als er een remedie is, scheelt mij dat uren
xp opnieuw geinstalleerd :S
Pagina: 1