SATA (scsi) en dma (ivm crashes)

Pagina: 1
Acties:

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Topicstarter
Hoi,
Ik heb een Primise PDC20376 SATA controller op een Soltek Nforce2 moederbord, en die geeft problemen. Als ik de Maxtor schijf benader die eraan hangt crashed hij hard (geen Alt-SysRQ, numlock, of netwerkverbinding meer). Gewoon parallel ATA en scsi werkt prima, dus er is imo iets mis met de schijf of met de SATA controller.

Nu wil ik testen zonder dma, maar hdparm ondersteund geen scsi discs, en SATA wordt aangesproken als een scsi device. Maar omdat de schijf gewoon ATA kwaliteit is (hetzelfde model wordt ook als PATA verkocht) zal de schijf dat heus wel ondersteunen (toch?). Hoe kan ik dan dma uitzetten, iemand een idee?

https://timelord.nl

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02-2025

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Welke kernel draai je?

Een 'slechte' maar wel werkende manier om dma uit te zetten, is je kernel compilen zonder DMA support.

Misschien heeft Promise drivers die beter werken dan de drivers in de kernel?

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Topicstarter
Ik draai gewoonlijk 2.6.6rc2, maar het crashen is herproduceerbaar op 2.6.5 en 2.4.26 met sata patches.

Ik wilde de promise driver ook gaan uitproberen, maar krijg unresolved symbols in 2.4.26, nu maar eens kijken op 2.4.21 (klote binary drivers :( )
Ik heb er nu dma voor ide uitgezet, maar of dat uitmaakt voor sata die als scsi wordt aangesproken?

<edit>
Ik hoef in het bios van de controller toch geen RAID aan te maken, of wel? Ik neem aan dat hij ook gewone schijven accepteerd. Ik heb afgelopen weekend Windows 2000 geinstalleerd, en die herkende wel de controller, maar nit de schijf die eraan hing. Windows XP crashte sowieso al op mijn systeem, dus die kreeg ik niet zover.
Ik vraag het maar, ik zal maar zo gek zijn dat ik het mis heb.

[ Voor 37% gewijzigd door mpol op 18-05-2004 14:10 ]

https://timelord.nl

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:55

Duinkonijn

Huh?

mpol schreef op 18 mei 2004 @ 13:44:
Ik draai gewoonlijk 2.6.6rc2, maar het crashen is herproduceerbaar op 2.6.5 en 2.4.26 met sata patches.

Ik wilde de promise driver ook gaan uitproberen, maar krijg unresolved symbols in 2.4.26, nu maar eens kijken op 2.4.21 (klote binary drivers :( )
Ik heb er nu dma voor ide uitgezet, maar of dat uitmaakt voor sata die als scsi wordt aangesproken?

<edit>
Ik hoef in het bios van de controller toch geen RAID aan te maken, of wel? Ik neem aan dat hij ook gewone schijven accepteerd. Ik heb afgelopen weekend Windows 2000 geinstalleerd, en die herkende wel de controller, maar nit de schijf die eraan hing. Windows XP crashte sowieso al op mijn systeem, dus die kreeg ik niet zover.
Ik vraag het maar, ik zal maar zo gek zijn dat ik het mis heb.
is het misschien idee om eerst uit te vinden waarom xp crashed?

wie weet komt het b.v. door vuil geheugen e.t.c

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02-2025

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Lijkt me inderdaad een hardware probleem, als meerdere OSsen erop crashen.