[Linux/KDE]Na verloop van tijd alles traag

Pagina: 1
Acties:

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 19:56
Ik zit met een groot probleem, dat tamelijk irritant begint te worden...

Ik draai Gentoo, en daarop KDE-CVS (gewoon omdat het werkt, en ik er verders geen problemen mee heb), maar het probleem begint zodra er updates komen voor bepaalde packages zoals QT en KDE (of misschien andere packages, maar deze komen bij mij telkens te boven).
Zodra ik de updates installeer, wordt mn bak retetraag na verloop van tijd, en dan heb ik het over 30-40 secs wachten totdat firefox zichzelf start terwijl die in het begin semi-instant op mijn scherm kwam. Alle progsels die ik probeer op te starten duren zo verschrikkelijk lang (en allemaal semi-instant in het begin).

Nu kan ik dus constant als dit gebeurd opnieuw mn bak gaan installeren, maar daar heb ik dus geen zin in, weer mn bak voor ~1,5 dag kwijt zijn...

Na wat zoeken kwam ik op mn hosts file uit, die fout zou zijn, na wat corrigeren werkt het nog geen moer sneller. Ook heb ik al mn .kde directories verwijderd, misschien dat daar het probleem in lag, geen effect...

Nu is dus het rare, dat als ik mn eth0 een nekschot geef (cq. down halen) dat alles weer net zo snel gaat als dat het vroeger ging, en ik kan 'nergens' vinden hoe dat komt en/of waarom ik daar in het verleden geen problemen mee had.

Wie o wie, kan mij hiermee helpen en/of tips geven, ik wil meer mn snelle bak hebben als dat ik vroeger had :*)

Ik zal nog even mn hosts file online meuken

/etc/hosts/

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:34

killercow

eth0

noob :P

edit:

Okay ik zal even iets meer info geven :P

Wellich wacht je kernel for some reason op je netwrk interface

Je load schiet dan omhoog omdat ieder process enkele clock cycly moet wachten voordat het iets mag doen, uiteraard zou het kunnen zijn dat je kernel ook op je disks wacht, dit heeft het zelfde effect, maar aangezien je alle kleine files al weggeflikkert hebt zal dit niet zo zijn.

Probeer anders eens de kdeload applet in je taskbar te dumpen? als je daarin je kernel volledig zien barfen, en het process zelf (ander kleurtje in de cpu staaf) maar een klein stukje gebruikt weet je dat het je kernel is die ergens op wacht.

[ Voor 120% gewijzigd door killercow op 18-05-2004 09:46 ]

openkat.nl al gezien?

• FailFr8er
*schop schop schop*

Ik zal na mn eth0 jou eens een nekschot geven Jan O-)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:28
En als je 'top' intikt, zijn er dan processen die veel CPU-power gebruiken? Het is tenslotte wel KDE-CVS, dus het kan best zijn dat er progs blijven hangen terwijl ze 100% CPU gebruiken.

Gebeurde vroeger iig nogal eens met smbclient (opgestart door konqueror als je smb://-links intikt)

• FailFr8er
Wilke schreef op 18 mei 2004 @ 10:00:
En als je 'top' intikt, zijn er dan processen die veel CPU-power gebruiken? Het is tenslotte wel KDE-CVS, dus het kan best zijn dat er progs blijven hangen terwijl ze 100% CPU gebruiken.

Gebeurde vroeger iig nogal eens met smbclient (opgestart door konqueror als je smb://-links intikt)
n0pe, 99% idle, geen hoog mem gebruik, en smb gebruik ik atm niet...

[edit]
Het gare is, unlike Killercow claims, ben ik geen n00b, 90% van mijn problemen kan ik zelf oplossen door óf logisch na te denken of even te googlen. Maar ik kom hier gewoon stug niet uit ;(

[ Voor 20% gewijzigd door FailFr8er op 18-05-2004 10:08 ]

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
zijn de driver's van je nic niet corrupt
geraart door een bepaalde update.

zo dat ze er iets in een loop blijft hangen

sorry ik denk van uit microsoft maar het kan zijn.
windows heeft ook wel eens van die dingen dat alles traag word omdat hij niet geen goede toegang heeft bepaalde apparaten.

of er word een conflict gecreert met een andere devices

Lesdictische is mijn hash#

• FailFr8er
xbeam schreef op 18 mei 2004 @ 10:13:
zijn de driver's van je nic niet corrupt
geraart door een bepaalde update.

zo dat ze er iets in een loop blijft hangen

sorry ik denk van uit microsoft maar het kan zijn.
windows heeft ook wel eens van die dingen dat alles traag word omdat hij niet geen goede toegang heeft bepaalde apparaten.

of er word een conflict gecreert met een andere devices
Mn hele dmesg doorgespit had ik al gedaan (had ik even moeten melden) en hij laadt de driver prima, zonder enige problemen

• xbeam
  • Niet online
ook geen conflicten met je geluids kaart of modem

zelfde dat ze ophet zelfde geheugen bereik zitten
of zelfde irq willen geluid en modem willen vaak op de zelfde zitten.

en probeer voor de grap een een anderen netwerk kaart.

• FailFr8er
Ik heb weer wat uitgevonden :P

Als ik als root inlog in KDE dan draait als wél prima...
Dus dr is waarschijnlijk iets met mn useraccount aan de hand, probleem is alleen dat ik al mn .kde directories al eens een keer heb verwijderd...

• killercow

killercow

eth0

Maak eens een nieuwe user aan, en copy daar stuk voor stuk de dirs uit je eigen useraccount naar toe.

wie weet kom je er op die manier achter welke dir het probleem geeft.

openkat.nl al gezien?

• FailFr8er
killercow schreef op 18 mei 2004 @ 10:40:
Maak eens een nieuwe user aan, en copy daar stuk voor stuk de dirs uit je eigen useraccount naar toe.

wie weet kom je er op die manier achter welke dir het probleem geeft.
mn nieuwe user heeft er al last van vóór dat directories aan het kopiëren ben :X

• xbeam
  • Niet online
kijk dan eens welke updates er niet zijn door gevoert voor de root
dus welke aleen op user van toepassing is

• FailFr8er
xbeam schreef op 18 mei 2004 @ 10:50:
kijk dan eens welke updates er niet zijn door gevoert voor de root
dus welke aleen op user van toepassing is
muh?
Welke updates er 'niet' zijn doorgevoerd? elaborate :P

• killercow

killercow

eth0

Red Nalie schreef op 18 mei 2004 @ 10:46:
[...]

mn nieuwe user heeft er al last van vóór dat directories aan het kopiëren ben :X
Zal wel iets met rechten te maken hebben dan,

hoe ziet je /etc/groups file eruit? deze is mischien stevig verneukt oid?
Of mischien zoekt hij naar bepaalde groups die niet bestaan voor de normale users.

openkat.nl al gezien?

• xbeam
  • Niet online
als je ze naaste elkaar legt dus welke services er draaien voor de user en voor de root

en dan 1 voor 1 de services stoppen bij de user
die niet bij de root draaien

om te kijken welke op welke services hij hangt

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Hmmm... je zou bijna gaan denken dat je gewone users voor een of ander device of file die KDE probeert te benaderen geen rechten hebben. Probleem is dan uitzoeken welke...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• FailFr8er
killercow schreef op 18 mei 2004 @ 10:56:
[...]

Zal wel iets met rechten te maken hebben dan,

hoe ziet je /etc/groups file eruit? deze is mischien stevig verneukt oid?
Of mischien zoekt hij naar bepaalde groups die niet bestaan voor de normale users.
Ziet er prima uit.

Het begint er idd op te lijken dat er een service draait onder users die ergens geen toegang tot heeft en die wel zou willen. Rare is dan alleen dat dat gebeurd ná het updaten van packages, en niet gelijk bij het installeren...
How to go from here....
Ik ga als ik terugkom van school (en hopelijk vóór dat ik werken moet) eens kijken of ik alle services eens naast elkaar kan leggen, en desnoods eens via top tijdens het inloggen van de user of er iets foutgaat...

• FailFr8er
Alle services kun je toch vinden met 'ps aux' right?
(of ben ik dus wel n00b :P)

iig, dit zijn de outputs:

USER
ROOT

Het enige verschil (op het feit dat kwrite onder user draaide, en firefox nog onder root..) is volgens mij

rednalie 7966 2.7 2.5 24056 13084 ? SN 11:56 0:00 kdeinit: kio_thum

Maar is dat de oorzaak?
Is er niet ergens een log waar dit allemaal instaat, ik kan em iig (nog) niet vinden...

• FailFr8er
Ik heb weer iets nieuws (cq. kleine schop)

Ik heb beide startlogs van KDE (dus als user en als root).
Eerst startx gedaan, en daarna startkde.

Startlogs:
Root kdelog
User kdelog

Wat me opvalt is dat er ik tijdens root de melding krijg dat hij alles op realtime priority zet, en bij user niet (dit is trouwens niet te zien in de logs).

I'm closing in, but I don't have the solution, en het blijft me verbazen met dat eth0 gebeuren. Ik zie in de user log:
Can't get own host name. Your system is severely misconfigured
Maar niet in de rootlog, en /etc/hostname bestaat gewoon, moet ik die op 777 zetten of niet?

[edit]
Hij lijkt zekers te hangen bij dat hostname gebeuren, maar chmod 777 /etc/hostname heeft geen effect, hij kan em nog steeds niet vinden.
Iemand een idee?

[ Voor 12% gewijzigd door FailFr8er op 19-05-2004 10:39 ]

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 11:12

FCA

Bij mij staat /etc/hostname gewoon op 644, en werkt alles lekker (ook KDE uit CVS)

Verandert z'n sig te weinig.

• killercow

killercow

eth0

mischien een van de andere hostname files?
/etc/dnsdomainname? deze wordt ook vaak overschreven door etc-update onder gentoo.
wat voor login prompt geeft hij eigenlijk? je hostname.jedomein? of unknown.none?

en wat doet ping je eigen hostname als user?
als dat allemaal wel werkt zit het niet in je config files van gentoo, maar ergens in kde zelf, lijkt mij..

openkat.nl al gezien?

• FailFr8er
killercow schreef op 19 mei 2004 @ 10:50:
mischien een van de andere hostname files?
/etc/dnsdomainname? deze wordt ook vaak overschreven door etc-update onder gentoo.
wat voor login prompt geeft hij eigenlijk? je hostname.jedomein? of unknown.none?

en wat doet ping je eigen hostname als user?
als dat allemaal wel werkt zit het niet in je config files van gentoo, maar ergens in kde zelf, lijkt mij..
/etc/dnsdomainname bestaat alleen uit 'asgard'
En mn login prompt says: Thor.(none).

Ping Thor als root doet reply localhost, maar pint Thor als user niet, unknown host :X

• FailFr8er
het 'lijkt' weer goed te werken, nadat ik mn /etc/resolv.conf eens flink overhoop gehaald heb en alleen de nameservers heb laten staan...

*blij is*

Mocht er nog iets foutgaan dan schop ik dit topic wel weer :P
Pagina: 1