[XP2400+] Overklok vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Exxion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06-2020
Ik heb geprobeerd het volgende te doen en ben benieuwd of het verstandig is geweest :?

Ik heb een MSI K7N2G-L in combinatie met een xp2400+. Aangezien deze athlon op een fsb van 266mhz loopt, probeerde ik dit op te krikken.
Ik heb 2x256mb ddr333 van corsair erin zitten en zou dus een fsb van 333 moeten kunnen ondersteunen.

Wat heb ik precies gedaan? De multiplier van mijn athlon naar 12x gezet in combinatie met een fsb van 166mhz (333mhz effectief). Dit resluteert in een zelfde kloksnelheid van de processor (2,0 ghz wat ook geldt bij 15x 133mhz --> standaard). Mijn gedachte was dat mijn geheugen hierdoor efficienter zou werken en mijn pc wat beter zou lopen.

Na dit in te hebben gesteld en te hebben gereboot doet mijn pc niets meer! ik krijg zelfs geen post meer! Heb hem maar naar mycom gebracht (garantie) en zij onderzoeken het probleem nu. Waarschijnlijk is mijn moederbord naar zijn grootje... :'(

Iemand een verklaring? En dit was toch niet zo'n slechte zet?

I do not suffer from insanity... I enjoy every minute of it!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk was het gewoon een kwestie van je cmos resetten. Wat er gebeurt als je machine te ver geclocked is is dat hij niet meer boot.

Mocht je mobo dood zijn (of je proc) ben dan niet verbaasd dat dit gewoon niet onder de garantie valt en je gewoon een nieuwe mag kopen.

• NakedOne_NL30
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02-2025
Als je de bios had gereset had tie het waarschijnlijk weer gedaan.
Soms moet je eerst de bios updaten voordat je kan proberen over te klokken.
Alleen jammer dat je hem al heb weg gebracht, nu kan je het niet meer uit proberen.

Edit : Was dus beetje langsaam :)

[ Voor 8% gewijzigd door NakedOne_NL30 op 18-05-2004 01:08 ]

IdieAloth

• Exxion
Vergeten te melden: Ik heb de bios naderhand gereset, maar dit had geen effect... :? Zelfs voor de zekerheid het batterijtje er even uit gehaald. MyCom zal dus ook neit zien dat ik met de settings heb zitten "rommelen".

• Exxion
Maar buiten dat... dit is toch een overklok methode die gewoon moet kunnen werken? Er ben niet ineens iets aan het stressen! Geheugen draait binnen de specificaties, processor blijft dezelfde snelheid en het moederbord ondersteunt gewoon een fsb van 333!

Verwijderd

Exxion schreef op 18 mei 2004 @ 01:18:
Maar buiten dat... dit is toch een overklok methode die gewoon moet kunnen werken? Er ben niet ineens iets aan het stressen! Geheugen draait binnen de specificaties, processor blijft dezelfde snelheid en het moederbord ondersteunt gewoon een fsb van 333!
WEL WAAR . je was hem wel aan het stressen want je hebt je FSB omhoog gegooit :P

• NakedOne_NL30
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02-2025
Goed, hij streste hem wel. maar het zou best moeten kunnen.
mijn ouwe 2400+ liep altijd op 11*200
Wel hangt dat weer af van het type nummer van de processor.

Ik heb ook wel is gezien bij bepaalde bordjes dat de bios niet makelijk gereset wou worden.
Ook niet vie de jumper. Dit was ook met een msi board.

[ Voor 7% gewijzigd door NakedOne_NL30 op 18-05-2004 01:36 ]

IdieAloth

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit zou inderdaad gewoon moeten kunnen, mits je processor niet gelocked is..
Anders was het simpelweg 15 * 166, en 2500 MHz zal wel wat teveel zijn geweest :)

Verwijderd

Mijn XP2400 draait altijd op 167fsb(x13.5).. no problems

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:38
Mijn 2400+ draait op 15 x 154 (2313 mhz) maar TS als je processor nog niet zo heel oud is dan is hij gelocked en dan wordt de fsb wel veranderd maar de multiplier blijft dan hetzelfde; met andere woorden hij zal proberen op 2500 mhz op te starten.

• Exxion
Hoe kan ik weten of hij gelocked is of niet? Waar moet ik op letten?
Het is een processor die volgende week 1 jaar oud is :P (dus heb wel mazzel met mijn garantie *D)

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
gewoon op 133 laten staan je FSB en dan alleen je multiplier veranderen (lager zetten). Als dat in een lager aantal Mhz'en resulteerd dan is ie unlocked. Zo niet dan is ie locked.

In het laatste geval nog niet zo erg. dan moet je gewoon met kleine stapjes overklokken.

• Exxion
Ja... das een wijze les die ik nu geleerd heb. ;( Maar ik hoorde wel zoiets dat er een Abit (met nForce2 chipset) moederbord is (ben de naam even kwijt) die de processor automatisch unlocked.. Klopt dit?

• Race Eend
Ligt er aan of je cpu gelocked is of niet, maar aangezien die een jaar oud is zal hij wel unlocked zijn.

Moederbord zal wel een Abit NF7-(S) zijn, met nforce 2 chip.

• Exxion
De oudere processoren van AMD zijn dus niet gelocked? Hmm... oke, wist ik niet. Ik ga het nog maar eens proberen als mijn PC weer uit reparatie is. Thanx voor de info in ieder geval allemaal! _/-\o_

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 14:06
hehe. dat me pc niet opstarte en niet eens bij de post kwam heb ik ook al een paar keer gehad. gewoon ff je jumpertje omzetten en je bios resetten :D ;)

denk zelf dat ie wel is gelockt en dat hij daarom dus niet opstarte.. had gezelfde toen ik mijn mp had veranderd ;)

[ Voor 28% gewijzigd door TgR_KILLER op 18-05-2004 11:56 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• Nieroth
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-08-2021
Exxion schreef op 18 mei 2004 @ 01:09:
Vergeten te melden: Ik heb de bios naderhand gereset, maar dit had geen effect... :? Zelfs voor de zekerheid het batterijtje er even uit gehaald. MyCom zal dus ook neit zien dat ik met de settings heb zitten "rommelen".

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:57
ik had een 0309 XP2400+ die was ook gewoon unlocked

• Exxion
Ik weet redelijk veel van computers en CPU's. maar snap nu effe niet wat je bedoeld? :? Wat is een 0309 Athlon XP dan? Als in: geproduceerd op: 03-09-2003?

• Race Eend
nee 03-09 is jaar: 2003, week 09

• Exxion
Na welke datum heeft AMD dan besloten de processors te locken? En waarom eigenlijk? Dacht dat ze juist overklokkers enigszins tegemoet wildde komen?

• Race Eend
de meeste na week 39/40 van 2003 zijn allemaal gelocked, maar sommige daarvoor ook al :(

Amd wil de overklokkers niet tegemoedkomen hoor, dat is nooit hun bedoeling geweest.

[ Voor 34% gewijzigd door Race Eend op 18-05-2004 16:27 ]

• Exxion
Nou de mijne is van week 18. Maarreh, heb nu mijn pc teruggekregen van MyCom, moederbord was naar de ruk en is kosteloos vervangen (garantie). Sluti ikhem thuis aan, heb ik het eens anders aangepakt. Gewoon mijn fsb even op 100mhz gezet en vervolgens de multiplier naar 12. Zou tie toch moeten trekken???

Nee hoor... weer precies hetzelfde als de vorige keer. Gvd weer mijn moederbord naar de ruk!!! Hoe kan dit nu in godsnaam??? :'(

• Exxion
Nou heb maar een ATX reset gedaan... had waarschijnlijk de vorige ook kunnen redden maar heb het niet helemaal gedaan zoals beschreven werd in een post bij PMG:

- batterij eruit (of jumper omzetten naar reset stand)
- voedingstekker eruit
- powerknop indrukken (er wordt even het laatste stukje spanning uit de voeding door de PC heen gejaagd)
- batterij terug (of jumper terug)
- voedingstekker terug
- powerknop indrukken (PC zou moeten opstarten)

Nou, zal maar van de multiplier afblijven dan. :|

Pagina: 1