Toon posts:

[Howto]p4p800 vdimm mod

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me nu aan het voorbereiden voor een vdimm mod, Ik heb al meerdere sites opgezocht waarbij ze laten zien wat ik moet doen, maar elk geeft het anders weer :?

offtopic:
en jah ook de search en google gebruikt

Daarom is mijn vraag heeft iemand ervaring, of een schematische tekening?

p4p800 deluxe (cpu-z zegt rev 1.**)

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Deze is volgens mij hetzelfde als die van de P4C800:

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?s=59648540c4f96965f65e26f81216ea21&postid=150978

Dit is igg gedaan op een P4C800 maar volgens mij is de pcb helemaal hetzelfde alleen de een heeft de P4P800 heeft de 865 chipset en de P4C800 heeft de 875 chipset.

Hopelijk heb je er iets aan :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:57
Kijk eens rond op deze pagina
google

Zeker de derde link is bruikbaar.

Deze is ook wel bruikbaar.

[ Voor 46% gewijzigd door olof op 18-05-2004 09:46 ]

• Astennu
Het is wel aan te raden om een 10 slag 50k potmeter te gebruiken anders draai je je voltage zo meteen te ver omhoog.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Astennu
nog een afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?s=59648540c4f96965f65e26f81216ea21&postid=294595

Ze zeggen op xtremeystems.org ook dat het prima werkt op een P4P800. Sorry voor het verkloten van de layout.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 18-05-2004 09:51 ]

• Astennu
nog een :

P4P800 Ref 2.0:

Afbeeldingslocatie: http://imghost.uni.cc/img/P4P8-volt2.jpg

Dus het is toch even kijken welke je moet hebben.

EDit:

Nog een P4P800 D

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?s=59648540c4f96965f65e26f81216ea21&postid=413632

Deze doet em volgens de 1e manier gewoon pin 6 en ground.

[ Voor 44% gewijzigd door Astennu op 18-05-2004 10:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Astennu schreef op 18 mei 2004 @ 09:53:
nog een :

P4P800 Ref 2.0:

[afbeelding]

Dus het is toch even kijken welke je moet hebben.

EDit:

Nog een P4P800 D

[afbeelding]

Deze doet em volgens de 1e manier gewoon pin 6 en ground.
Waar moet bij de laatste pic dan de pot ?

• Astennu
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 12:38:
[...]

Waar moet bij de laatste pic dan de pot ?
Tussen het zwarte draaitje en de fan connector. de fan connector is gewoon ground zelfde als de systeem kast. de meeste chippies hebben ook een ground.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als het klopt. is pin 4 gewoon aarde? en zorgt pin 6 voor de vdimm? maar zoals ik nu die smd grabbers zie, zie ik geen pot meter. Hoe stellen die mensen hun vdimm in dan? want ik gebruik dan liever die grabbers dan solderen!

De p4c800 borden zijn precies het omgedraaide van de p4p800 mobos. de lm358 chip zit omgedraaid bij de p4p800.

Stel dat ik het dus wil solderen, dan gebruik ik pin 4 of grnd van de fan als aarde. pin 6 word op de pot gesoldeerd en de aarde ook?
offtopic:
heeft iemand misschien een tekening?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 13:20 ]

• Astennu
idd je krijgt dan:

pin6 > 50k 10 slag pot > ground

Verwijderd

Topicstarter
Astennu schreef op 18 mei 2004 @ 13:29:
idd je krijgt dan:

pin6 > 50k 10 slag pot > ground
Something like this?

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/4442YFZS1EVU.JPG

Of doe ik wat fout?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:49

Dark

who tweaked the light?

hij moet ingeval van dit plaatje niet op de 2 buitenste polen van de potmeter, maar de 1e en de middelste , en op het plaatje staat ie als 100k waar 50k genoeg is...

100k kan ook wel, alleen komt het regelbare deel dan echt op de laatste slag(en) van de pot te zitten...

Verwijderd

Topicstarter
Dark schreef op 18 mei 2004 @ 13:35:
hij moet ingeval van dit plaatje niet op de 2 buitenste polen van de potmeter, maar de 1e en de middelste , en op het plaatje staat ie als 100k waar 50k genoeg is...

100k kan ook wel, alleen komt het regelbare deel dan echt op de laatste slag(en) van de pot te zitten...
dus op pin 1 en 2 van de pot, pin 3 komt niets op. en als pot gewoon een 50k gebruiken.

• Astennu
jah voor de zekerheid ff met een multimeter doro meten dat er 50k op staat dan de poot die je niet gebruikt afknippen. verder klopt je plaatje

Verwijderd

Het is trouwens minder handig om een fan connector te gebruiken omdat je dan weer een fan connector minder hebt. De systeemkast is ook niet handig omdat daar nogal eens een lekspanning overheen loopt en omdat je dan je moederbord niet meer eruit kan halen.

Het gemakkelijkste is om een ander ground punt in de buurt te zoeken. Je kunt dit gemakkelijk nameten door je multimeter bijvoorbeeld in een molex te proppen (in een gaatje waar een zwart draadje in gaat) en dan de weerstand te meten naar de plek die je in gedachte had.

Goede groundplekken zijn: Alle randjes van de schroefgaten, bijna alle grote zilverkleurige oppervlaktes op het board.

Probeer ook je draden zo kort mogelijk te houden bij dit soort voltmod's om het antenne effect te vermijden. En zoals al gezegt, gebruik alleen de middelste en 1 van de 2 buitenste pinnen op je pot. Probeer je pot zo neer te zetten dat naar links draaien lagere weerstand = hoger voltage is. Knip altijd de andere poot af, op die manier heb je een voltmod die heel gemakkelijk werkt en ook heel instinctief omdat bijvoorbeeld bij een kraan naar links verder open draaien is.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Ik vraag me nu al erg lang af, waar kan ik die smd grabbertjes halen, ik heb ze al wel gezien in een winkel maar dat waren uber(veel te ) grote versies.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 14:03:
Het is trouwens minder handig om een fan connector te gebruiken omdat je dan weer een fan connector minder hebt. De systeemkast is ook niet handig omdat daar nogal eens een lekspanning overheen loopt en omdat je dan je moederbord niet meer eruit kan halen.

Het gemakkelijkste is om een ander ground punt in de buurt te zoeken. Je kunt dit gemakkelijk nameten door je multimeter bijvoorbeeld in een molex te proppen (in een gaatje waar een zwart draadje in gaat) en dan de weerstand te meten naar de plek die je in gedachte had.

Goede groundplekken zijn: Alle randjes van de schroefgaten, bijna alle grote zilverkleurige oppervlaktes op het board.

Probeer ook je draden zo kort mogelijk te houden bij dit soort voltmod's om het antenne effect te vermijden. En zoals al gezegt, gebruik alleen de middelste en 1 van de 2 buitenste pinnen op je pot. Probeer je pot zo neer te zetten dat naar links draaien lagere weerstand = hoger voltage is. Knip altijd de andere poot af, op die manier heb je een voltmod die heel gemakkelijk werkt en ook heel instinctief omdat bijvoorbeeld bij een kraan naar links verder open draaien is.
Er zit maar een fan aangesloten op me mobo en dat is die bij de cpu voor me enermaxje 12x12. die andere kan ik gewoon missen! dus ik doe het met de fan connector :)

Dit is dus de juiste tekening:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/44426AgYDpRr.JPG

offtopic:
nu nog maar even wachten op me khx3500 >:) })

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 16:12 ]

• Astennu
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 16:10:
[...]

Er zit maar een fan aangesloten op me mobo en dat is die bij de cpu voor me enermaxje 12x12. die andere kan ik gewoon missen! dus ik doe het met de fan connector :)

[afbeelding]

offtopic:
Volgens mij klopt het ja. Ik zou em wel ff na meten want je kon volgens mij een pot ook aansluiten dat er altijd 50 k op stond en dan niet omlaag kon.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 16:10:
[...]

[afbeelding]

offtopic:
Het is niet heel slim zo'n pot te gebruiken. Zeker als je een 100K neemt, want als je eraan gaat stellen dan gaat het met 10K tegelijk zeg maar. Je kan beter een 20 slagen pot nemen. Zijn vaak blauwe blokjes of balkjes met een messing schroefje.

Een fan connector is makkelijk, maar das vaak geen schone aarde. Je kan beter de aarde van de chip gebruiken.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:49

Dark

who tweaked the light?

jep het plaatje is goed zo, en inderdaad is het verstandig een meerslags-trimpot, cermet of spindeltrimmer te gebruiken, want die zijn veel nauwkeuriger en ook minder warmte en stof gevoelig.

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/4000_4999/4200/4240/4247/424749_BB_00_FB.EPS.jpg
conrad heeft ze in deze categorie staan ...

• Astennu
Had ik em ooka l aan geraden want je zal niet de eerste zijn die zo'n normale pot te ver naar beneden heeft gedraait :)

Verwijderd

Topicstarter
te kopen:?

-potmeter 50k 20 slagen??? of meerslagen?
-rood koperdraad
-zwart koperdraad

------------------------------------------

Hoe te beginnen?

- Met een multi meter de mosfet meten, de vdimm staat ingesteld in bios op 2.85v
- Stroom eraf
- Meten hoe de potmeter werkt voor gebruik.
- draad solderen aan pin 4 en pin 6. (hoe moet ik deze tellen?)
- draad op pot meter
- pc aan zonder mem
- voltage meten op mosfet en dan staps gewijs verhogen?
- Tot hoever kan ik gaan, ik krijg vrijdag mijn splinternieuwe corsair pc3500 2x256 BH5 binnen >:)

- hierna mem erin stoppen en pc aan?
- en dan met software uitlezen hoeveel vdimm? (welke software is goed)

offtopic:
veel vragen he

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me met de vorige post helpen _/-\o_
Pagina: 1