Toon posts:

Hosting Site -> Database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi

Hoe zouden jullie de database server(s) inrichten, waarvan het volgende geeist wordt
- 150.000 bekende users waarvan 1500 concurrent users
- 700 database gegenereerde pagina's
- Windows NT(2000) omgeving met SQL server (7.0/2000)

De nadruk ligt op scaling en niet zo zeer op redundantie. Hebben jullie hier een idee over??

Verwijderd

Hi,

klinkt als een behoorlijk heftig databeest :)

Persoonlijk zou ik er een 3tier systeem van maken, dwz, een aparte database en een aparte webserver.

De nadruk bij de database server ligt dan dus op disk i/o, mem i/o en cpu kracht. Een dual Xeon met 2MB level2 cache, 1 a 2GB mem. en een RAID 5 array met Seagate 15k RPM disks is geen overbodige luxe... :D Zorg er wel voor dat er genoeg data naar de webserver verstuurd kan worden, denk hierbij aan een of twee dualport nic's van intel ofzo... 2 a 4x100MBPS fullduplex over de switch naar je webserver is verstandig als er veel dataverkeer gegeneerd wordt. Vermijd glas 1GBPS nog, aangezien de kosten enorm zijn!

De webserver, das een ander verhaal. Zeer waarschijnlijk ga je ASP of PHP draaien... Een dual 800mhz werkt i.c.m. 512 tot 1024MB geheugen meer dan uitstekend. Disks? Tsja, een eenvoudige IBM U160 SCSI disk heeft meer dan voldoende io capaciteit. Neem bij voorkeur 2 nic's, ten eerste natuurlijk voor de DB verbinding en ik neem aan dat je ook naar je netwerk de nodige zooi moet versturen. Meet anders een wat dataverkeer, aan de hand daarvan kan je er altijd meer nic's bijplaatsen.

Mocht je meer vragen hebben over OS en database enzo, ik wil je graag helpen. ICQ me, mail me, bel me... :)

Verwijderd

Kun je wat specifieker zijn. Je heb het over 150000 users (die kosten je niets geen cpu in iedergeval alleen records in je db) en 1500 concurrent. Per dag/maand/week/uur? 7000 database gegenereerde paginas zegt ook weinig als je er niet bij zegt hoe vaak het voorkomt.

Ik kan je wel vertellen dat SQL server niet lief is voor je geheugen en om te voorkomen dat als het een beetje druk je op je server server moet gaan swappen naar schijf omdat het gehuegen op is moet je in ieder geval 512 gaan denken.

Verwijderd

Uhm, niet om het een of ander hoor, maar 1500 gelijktijdige users hoef je toch niet te bepalen of dat per dag/week/maand/jaar is?

Trouwens, de combinatie win2k + sql server neemt echt wel wat meer dan 512mb RAM nodig is...

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

Ik wil het over FreeBSD en Linux hebben, maar das offtopic.. denk er toch eens aan wat betreft stabiliteit, prijskaartje van soft- en hardware en snelheid

:)